Jump to content

Luc Kassi

blaasoldat
 Share

Recommended Posts

Så lenge Lumanza må ut etter 60 minutter spørs det om vi har råd til å starte med Kassi også før han er i form til å holde en hel kamp. Men luksus å plutselig ha en sånn spiller i bakhånd.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kassi er farlig framover. Problemet er at han er enda farligere bakover. Er ekstremt lei av at han konsekvent skal ta et lite touch framover når han mottar ballen, uansett om det er 20 meter eller 20 centimeter til nærmeste motspiller.

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jada, Luc. Jeg ser at du med dine 6 målgivende ligger på delt andreplass i Eliteserien, jeg har bare så jævlig kort hukommelse. Disse to kampene har du sløst noe vanvittig med overgangsmulighetene våre. Men med alle de assistene må du vel har gjort noe rett også?

Eller kanskje er konklusjonen at du er god når du er langt oppe i banen (i eller rett utenfor boksen), men at du ikke fungerer like godt når du skal delta i oppbygningen av angrepene (og skulle blitt 3.-, 4.- eller 5.-sistemann på ballen)

Edited by geirti

Og hvem skal vi da bruke når Vetlesen er suspendert neste kamp (og om Hou sæter ikke er spilleklar) ??

Greit nok at vi har prospekter blant juniorene på sikt, men vil si det er mer risikabelt å sette Bohinen e.l fra start neste kamp enn å bruke Kassi sentralt. Når man først er inne på risiko...

Kassi lykkes ikke med alt, men hva er best av å gjøre 10 trygge valg som ikke leder noen vei og 10 valg hvor 2 er geniale, 2 er håpløse og 6 helt OK trykke valg? Selvfølgelig må vi ha en miks, men alle lag har nytte av en Kassi-type.

Kassi vår håpløs når han ble plassert i en mer defensiv rolle for 2 år siden, men han har utviklet seg masse i den rollen siden det, det bør det være liten tvil om.

Det er for mange som henger seg opp i enkelte negative situasjoner, som at han "saboterte masse overganger mot brann" fordi han slo én håpløs feilpasning på én kontring.

Jeg er med de som mener Kassi er den mest undervurderte spilleren blant stabækfansen, og det har han vært lenge. En over her som påsto at han nok sjelden hadde 3., 4. Eller 5. siste pasning på mål, det skal jeg like å ha statistikk på, for jeg tror han ligger i toppen også på den statistikken.

Han er 22 år, blitt flyttet rundt og spilt alle posisjoner utenom forsvar, har hatt lengre skadeavbrekk nesten hver sesong og har 36 målpoeng på 77 starter i Tippeligaen (101 kamper inkl innbytter).

Jeg kritiserer ikke Kassi som spiller på generell basis, men tar til orde for at det er risikabelt å bruke ham dypt i banen.

Jeg åpnet for ordskifte om Lumanza-backup i Lumanza-tråden. Glemte der Hou Sæther, riktignok, men nevnte noen andre. Kanskje Granli er beste alternativ - gitt dagens stall...?

Granli kan kanskje funke som nødløsning, samt utvikle seg på sikt. Men hva med Bohinen etc, er det flest offensive gener hos dem eller er det noen som naturlig kan bekle en mer defensiv rolle?

Skjønner at du ikke kritiserer Kassi generelt, men hvis du ser oppover i tråden så er det flere som gjør det. Men jeg mener og at Kassi har hatt en meget god utvikling i den defensive rollen og at hanpr nå er det beste alternativet i neste kamp, når Vetlesen er suspendert (selv om det ikke er hans naturlige posisjon).

Skulle vi derimot miste Lumanza så sliter vi big time!

Det som frustrerer meg mest med Kassi - og som er livsfarlig når han blir plassert i en defensiv rolle - er at han aldri bare kan dempe ballen, uansett om han får en crossball eller en kortpasning. Når han mottar den, skal han alltid ta et touch, slik at han får ballen et par meter foran seg. Dette uansett om han står mutters aleine nær motstanderens straffefelt, eller feilvendt, ti meter inne på egen banehalvdel, med flere motspillere på seg.

Men det er liten tvil om at han er blitt betydelig bedre på defensiv midtbane de siste par årene. Vi får håpe den utviklingen fortsetter.

Selvfølgelig har Kassi blitt bedre som defensiv midt. Delvis handler det om at han tidligere ofte rotet vekk ballen i farlige posisjoner, og ga stadige overganger til motstander. Det ser vi langt mindre av nå, heldigvis. Men jeg mener vi bør spille på hans styrker, og da handler det om å få mannen lenger opp i banen. Han er rask, han har et godt skudd og fremstår for meg som en ganske naturlig målscorer - etter Ohi og Tonny er han kanskje lagets farligste alene med motstanders keeper. Jeg skal innrømme at jeg nok får selv Jesper M til å se ut som en fotballekspert, men jeg tør nå likevel framsette at vi hadde fått mer ut av Kassi ved å dytte ham lenger fram, ikke trekke ham lenger bak. Hans defensive fibre er underutviklet i forhold til hans offensive. Det kan være bedre å omskolere en forsvarsspiller (Granli har vært nevnt), eller rendyrke en junior som har helt riktige egenskaper (her kjenner jeg ikke godt til utvalget vårt, men vi må da ha minst en slik som er i alderen 16-19 år)? Foreløpig vil dette selvfølgelig kun være et andrevalg, for vi er alle enige om at det er Lumanza som er fus på denne plassen.

Det er jeg helt enig i, men til neste kamp gitt at stallen ikke forandrer seg så er Kassi beste alternativ, men han bør selvsagt dyrkes i den rollen han har hatt i de siste kampene når vi har muligheten. Og jeg tror heller ikke det er noen krise å bytte Vetlesen med Kassi i den kampen? Tror ikke vi taper noe særlig på det i den kampen...

Jeg kritiserer ikke Kassi som spiller på generell basis, men tar til orde for at det er risikabelt å bruke ham dypt i banen.

Jeg åpnet for ordskifte om Lumanza-backup i Lumanza-tråden. Glemte der Hou Sæther, riktignok, men nevnte noen andre. Kanskje Granli er beste alternativ - gitt dagens stall...?

Hou Sæter er vel først og fremst en solid pasningsspiller som vel skal bidr med at vi spiller på oss færre brudd. Det er en form for forsvarsspill det også.

Selvfølgelig har Kassi blitt bedre som defensiv midt. Delvis handler det om at han tidligere ofte rotet vekk ballen i farlige posisjoner, og ga stadige overganger til motstander. Det ser vi langt mindre av nå, heldigvis. Men jeg mener vi bør spille på hans styrker, og da handler det om å få mannen lenger opp i banen. Han er rask, han har et godt skudd og fremstår for meg som en ganske naturlig målscorer - etter Ohi og Tonny er han kanskje lagets farligste alene med motstanders keeper. Jeg skal innrømme at jeg nok får selv Jesper M til å se ut som en fotballekspert, men jeg tør nå likevel framsette at vi hadde fått mer ut av Kassi ved å dytte ham lenger fram, ikke trekke ham lenger bak. Hans defensive fibre er underutviklet i forhold til hans offensive. Det kan være bedre å omskolere en forsvarsspiller (Granli har vært nevnt), eller rendyrke en junior som har helt riktige egenskaper (her kjenner jeg ikke godt til utvalget vårt, men vi må da ha minst en slik som er i alderen 16-19 år)? Foreløpig vil dette selvfølgelig kun være et andrevalg, for vi er alle enige om at det er Lumanza som er fus på denne plassen.

Beklager å si det men en defensiv midt må være trygg med ballen i beina og mann i ryggen, han får ofte kort tid til å ta de riktig valgene. Her klarer jeg ikke under noen omstendigheter se for meg Granli. Han mangler det meste på de kriteriene.

• 4 weeks later...

Tok kanskje litt lenger tid enn forventet, men i år har Kassi virkelig slått igjennom. Står bak mye av det vi skaper offensivt. At det er første sesong han har fått full tillit i 10'ern, er sikkert ikke tilfeldig.

Tok kanskje litt lenger tid enn forventet, men i år har Kassi virkelig slått igjennom. Står bak mye av det vi skaper offensivt. At det er første sesong han har fått full tillit i 10'ern, er sikkert ikke tilfeldig.

Og det etter å ha vært ute under hele oppkjøringen. Blir spennende å se han neste sesong om vi klarer å beholde han til den tid.