Gå til innhold

NSA - Norsk Supporterallianse


Slum
 Del

Anbefalte innlegg


Er enig i at man kanskje burde se på talenutviklingen...

 

Nils Johan Semb har vel vært utviklingsansvarlig i en del år nå. Eneste resultatet han har å vise frem er at TL nivået er historisk lavt. Kanskje noen nye tanker inn i hans rolle er på tide?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har heller ingen sans for noen av disse alternativene. I tillegg blir det jo flere kamper for lagene, og når man ikke ønsker flere midtukekamper hvordan skal man få dette til. En annen ting som vel har vært en kampsak er at kampene er fastsatt i god tid. Med et playoffsystem er jo det helt umulig. Den forandringen jeg kunne tenkt meg er at man dropper å la lagene 3-6 i 1. divisjon spille om en plass i TL, men heller ta et dobbeltoppgjør mellom lag 14 i TL og 3 i 1. divisjon.

 

Synes også alle de nye alternativene er uoversiktelige, og synes dette ødelegger seriesystemet. Man har jo noe av dette i Skottland, og der blir i hvert fall ikke serien mer interessant av dette systemet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For guds skyld Mikkel, hold deg så langt unna en saklig debatt du bare klarer. Innlegg ditt over er en god start i så måte.

 

 

På 70- og 80-tallet hadde vi 12-lagsserie, på 90- og 00-tallet hadde vi 14-lagsserie. Er det dermed gitt at det er framtida å gå tilbake til færre lag?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er egentlig problemet med dagens ordning? At den ikke lenger har en suveren serievinner som spiller i CL hver sesong?

 

 

Hva med å gå løs på talentuviklinga i Norge? Tror den er et mye større hinder for suksess i Europa enn om antall motstandere i serien er 11, 13 eller 15.

 

 

Dette handler egentlig bare om en ting - at de som anser seg som varige topplag (egentlig bare Molde og RBK slik det ser ut nå) møter hverandre oftere og får økte inntekter.

 

 

Jeg synes det er mer interessant at de fleste områder i Norge har et tippeligalag enn at RBK og Molde får en artigst mulig serie.

 

Fasit. At færre lag er det som må til er en sammenheng Nils Johan Semb pusher for alt det er verdt, i et forsøk på å fjerne egen inkompetanse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg mener utredninger som dette har lett for å bære preg av at de tar utgangspunkt i en mest mulig vanskelig og søkt årsakssammenheng for å finne en mest mulig komplisert løsning på problemet. Hva om dalende interesse ikke handler om en liga med 12 eller 14 lag i en særdeles innviklet serie med diverse inndelinger i undergrupper og sluttspill kontra en helt normal serie med 16 lag? Hva om dalende interesse skyldes faktorer som at produktet norsk fotball blir forvaltet på en dårlig måte av C-More, grad av negativ mediedekning, kampdager og -tidspunkter som gjør at mange velger andre alternativer til fritidssyssel, at interessante publikumslag som Fredrikstad og Lyn tilfeldigvis er bytte ut med lag som Sandnes Ulf og Sarpsborg som ingen har noe forhold til, at norsk fotball har fått lite drahjelp av landslaget de siste ti årene, at klubbene har blitt presset inn i et spor der de har pådratt seg altfor høye arenakostnader og dermed skjør økonomi, at ligaen er inne i en tidlig fase av omstillingen fra å bruke mye penger på å kjøpe utenlandske spillere til å utvikle spillere selv?

Veldig bra analyse.

 

Jeg tror man i liten grad har skjønt hva som er problemet (joda, man ser mange symptomer) og bommer på tiltakene. Hovedproblemet ligger i "den moderne fotballen". Man har satset så bredt som mulig for å gjøre fotballen atraktiv for folk som egentlig ikke er så interesserte. Underveis har man mistet mange av dem som virkelig brydde seg. Uten å vinne noen nye. Dette har vært drevet av en grådighet, som toppet seg med Cmore-avtalen. Snakk om å skyte seg selv i foten.

 

Men nå blir alt bra. Færre lag - vi får lære opp folk i Bergen til å holde med Molde, de i Sogndal til å holde med Rosenborg og oss til holde med Vålerenga.

 

På landet får man lage regionslag som i Danmark. Østlandet mot Sørlandet gir sikkert skikkelig engasjement på tribunene. (Mulig jeg gjør danskene urett, men Nordsjælland mot Vestsjælland høres ikke ut som lokalderby av store dimensjoner...)

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg regner med å se dere i møtet med NTF i forkant av Norge - Estland så dere kan komme med disse innspillene?

 

Jeg spør seriøst jeg altså, vi har et møte der disse innspillene bør komme, og jeg kan ikke stå på en talerstol og være talerør for 30 forskjellige stemmer fra fjern og nær. Påmelding til posse@fotballsupporter.no innen mandag 10. november.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det noen som har klart å si med klare ord hva problemet egentlig er? Produktet må bli bedre, sier fotballedere og bruker næringslivsbegreper for å høres proffe ut, men hva mener de er produktet? Hva er det som så desperat trenger å bli bedre at det rettferdiggjør å ta fra hundretusener muligheten til å støtte sitt lokale lag på øverste nivå?

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er den gjengen i ferd med å gjøre store endringer for å løse et problem ingen egentlig har definert skikkelig?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Tja si det,

Jeg mener ihvertfall Hypercube bommer grovt på situasjonsbeskrivelsen. Kanskje best eksemplifisert ved forslaget om å flytte Cupfinalen. Jeg synes det viser mangel på forståelse og respekt for norsk klubb fotball og gjør meg umiddelbart skeptisk til resten av rapporten.

Når man ikke vet hvor man er, blir det vanskelig å orientere seg og stake ut en korrekt kurs videre. Nå er det ikke sikkert at Hypercube alene er skyld i at de kommer så skjevt ut. For beskrivelsen minner sterkt om den hakk i plata masingen vi har hørt fra Nils Johan Semb og andre NFF pamper om hvor dårlig stilt det er med norsk fotball fordi vi ikke hevder oss i Europa-Cupene. Som om den jevne supporter egentlig bryr seg om det? E-cup er da en ren bonus! Men det er ikke vanskelig å se hvem kildene til Hypercube er og at det ligger en grunnleggende agenda i bunnen her.

Ola Bernhus er inne på det samme i dagens Aftenposten så jeg har tatt meg friheten i å kopiere deler av kommentaren hans her:

«Alt vi ikke visste

Forskjellen på topp og bunn i den norske eliteserien er så diger at et stort antall kamper er uinteressante (vår innvending: mens trenerne sier at alle kan slå alle, så jevn er serien).

Det er et problem at cupfinalen arrangeres om høsten, for det kolliderer med serieinnspurten når det gjelder interesse (mens cupfinalen i november er en årlig fest).

Norsk fotballungdom rømmer til utlandet fordi norsk fotball er så dårlig (mens de fleste sitter på en benk nede i Europa).

Den norske serieordningen ødelegger både tilskuer- og TV-interessen (mens den var på topp for kort tid siden, med samme seriesystem).»

Så kan vi legge til at Hypercube mener det er et problem at forskjellen på nivået mellom bunnen av TL og toppen av 1. divisjon er for stort. Pussig da at kun 3 av de siste 12 lagene som har rykket opp i TL har rykket ned igjen ved første anledning.

Det er sikkert flere eksempler. Jeg har registrert at det allerede er en del harselering med Hypercube på diverse fora rundt om kring. Folk har problemer med å ta de seriøst. Det har jeg forståelse for.

Ellers så virker det vel som om ønsket er at Brann, VIF, Viking og RBK skal gjøre opp om medaljene hver sesong. Kanskje vi burde redusere ligaen til 4, by invitation only, lag???

Synes hele opplegget er tøvete, eller – de å endre 2. div kan kanskje ha noe for seg for å fjerne nedryksstresset i 1. divisjon?

Ellers leste jeg en kommentar på et eller annet forum som jeg synes oppsummerer hele saken ganske elegant: (Fritt etter hukommelsen)

«Man har brukt de siste par årene på å flytte rundt på spilltidspunktet så jeg ikke lenger vet når laget mitt spiller kamp, nå skal man surre rundt med tabellen så jeg ikke lenger vet hvilken plass laget mitt ligger på…»

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det noen som har klart å si med klare ord hva problemet egentlig er?

"Problemet" er at RævBK ikke vinner serien, Brann er i ferd med å rykke ned og VIF er nesten konk.

Endret av Stuart
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ønsker å se mangfoldet i fotballen når jeg er på kamp. Det å se RBK x ganger kan jeg spare meg for. Alle kamper på søndag fast tidspunkt med en mulig mandagskamp. Forutsigbarhet på tidspunkt tror jeg er undervurdert. Vi kan si mye rart om tv2 spesielt med våre briller på men de laget ihvertfall et bedre tv produkt en vi har idag. Her har NFF Halen laget mye ris til egen bak. Seriesystem må ikke være så komplisert at ingen skjønner det. Keep it simple

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg regner med å se dere i møtet med NTF i forkant av Norge - Estland så dere kan komme med disse innspillene?

 

Jeg spør seriøst jeg altså, vi har et møte der disse innspillene bør komme, og jeg kan ikke stå på en talerstol og være talerør for 30 forskjellige stemmer fra fjern og nær. Påmelding til posse@fotballsupporter.no innen mandag 10. november.

Når starter dette møtet? Antar det skal være på Ullevål et sted, og hvordan er programmet satt opp? Hvem er forresten deltakerne på møtet? I utgangspunktet kunne det være interresant og vært til stede, men spørs jo hvordan det vil være der, og ikke minst hvilke personer som er til stede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den er grei. Jeg regner egentlig med at det er punkter jeg kan være uenig med alle, og forhåpentligvis noen punkter jeg kan være enig med andre også. Skal i hvert fall prøve å sette meg inn i tingene. Greit å se en graf, men hvorfor ble den slik.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har skummet igjennom det meste, og det er utrolig lite forklaringer i rapporten på hvordan man hadde kommet frem til konklusjonene. Var egentlig det jeg hadde regnet med å finne, men var mest svada. Har to a4 ark med spørsmål til i morgen. I tillegg funnet frem serietabellen for de siste 10 årene med tanke på hvilke lag som vil komme til et sluttspill. Kan jo nevne at Tromsø var med der, mens Odd og Strømsgodset var lagene fra Østlandet (Odd i den ene versjonen, Strømsgodset i den andre).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ingen støtte til noen av modellene fra de fremmøtte supprterne. Det som man ikke var ensidig negative til var å gjøre om til et divisjonsoppsett på 1-1-2-4 istedenfor dagens 1-1-4. Også noen som mente at det kunne kuttes til 14 lag, men da bare 26 kamper totalt. Flytting av cupfinalen rakk man ikke å komme til. En representant fra Lillestrøm mente at det dessuten ville bli mindre interesse om de store oppgjørene om det ble fire kamper. I tillegg ble systemet i Belgia trukket frem som et skrekkeksempel. Møtet hadde fint kunnet vart noen timer lenger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

NSA - Norsk Supporterallianse
×
×
  • Opprett ny...