Gå til innhold

Stabæks emisjon 2013


alltidblaa
 Del

Anbefalte innlegg


Dette vil jeg ikke bruke Økonomi Og Annet Faenskap-tråden til. Rett og slett på grunn av mangel på faenskap.

 

Dette er nesten bare positivt:

 

I morgen avholder vi informasjonsmøte på Nadderud der styreleder i AS'et, Anders Bergh-Jacobsen, forteller oss om hvordan situasjonen er i Stabæk p.t. - før han vil fortelle om hva vi skal gjøre for å bli et topplag igjen.

 

Haugsdal og Hammer serverer kaffe fra kl 19:30, og kl 20:00 begynner moroa for alvor. Med alvor. Denne emisjonen trenger vi.

 

 

Vi får til og med se en liten film! (som noen få utvalgte ++ har vært så heldige å se allerede)

 

 

Satser på stinn brakke (hø hø)! Vel møtt!

 

Fra Stabak.no:

 

Velkommen til Nadderud på torsdag
Stabæk Fotball har gleden av å invitere til informasjonsmøte på Nadderud Stadion torsdag 13. juni kl 20:00.
stabaekdrakt-med-pokaler-i-bakgrunnen_si
I forbindelse med emisjonen vi nå er i gang med ønsker vi å åpne dørene på brakkene på Nadderud for alle som er interessert i Stabæks fremtid. Vi ønsker å fortelle dere mer om hvordan situasjonen er i klubben akkurat nå, og hvordan vi igjen skal bli et topplag i norsk fotball.
Vi åpner dørene allerede kl 19:30, og Bjarte Haugsdal og Jørgen Hammer byr på kaffe til alle som ønsker å møte tidlig for å mingle litt. Møtet starter kl 20:00.
Dette står på programmet:
  • Styreleder i Stabæk Fotball AS, Anders Bergh-Jacobsen, ønsker velkommen
  • Vi ser en kort videosnutt om Stabæks spennende talentsatsing
  • Styreleder Anders forteller litt om fortiden, litt om status per i dag - og litt om alt vi har foran oss
  • Etter presentasjonen åpner vi for spørsmål og diskusjon
  • Så avslutter vi møtet med bred enighet om at dette klarer vi!
Vi anslår at møtet vil vare ca halvannen time.
Altså: Torsdag kl 20:00 (19:30 om du vil ha kaffe!) i andre etasje i brakkene på Nadderud!
Vel møtt!

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan anbefales! Filmen er finfin og presentasjonen er interessant. Hvis man er en god gjeng så kan man slå seg sammen om å kjøpe en post... det er vi flere som har gjort allerede! Klubbeiere, allez!

Endret av Potter
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tommel opp for knallbra innlegget AlltidBlaa!

 

Både stadionreklame og draktreklame har en eksponeringsverdi vi ikke skal kimse av

 

Alle bør også jobbe med å få flere til stadion. Det bidrar ikke bare med beløpet for billetter/årskort, men er med på å øke verdien på Stabæk som merkevare. I tillegg kommer økt salg i kiosker og enda bedre stemning på Stadion. Ta med venner, foreldre, onkler, tanter, barn og naboer...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan nevne at investeringsklubben jeg dro i gang for oss som ikke har 25 000 kroner liggende å slenge ble en suksess. På få dager ble det samlet en god gjeng som tilsammen kjøpte aksjer for 70 000 kroner. Etter dette har flere kommet til med et ønske om å bli klubbeiere. Det er snakk at det kanskje blir enda en aksjespareklubb. Hvis du er interessert i dette så meld i fra i denne tråden. Minstebeløp er 1000 kroner ettersom dette tilsvarer én aksje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan nevne at investeringsklubben jeg dro i gang for oss som ikke har 25 000 kroner liggende å slenge ble en suksess. På få dager ble det samlet en god gjeng som tilsammen kjøpte aksjer for 70 000 kroner. Etter dette har flere kommet til med et ønske om å bli klubbeiere. Det er snakk at det kanskje blir enda en aksjespareklubb. Hvis du er interessert i dette så meld i fra i denne tråden. Minstebeløp er 1000 kroner ettersom dette tilsvarer én aksje.

 

En aksje hørtes absolutt ikke dumt ut. Where do I sign up?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Kittil: PM sendt!

 

Er selv med på Potter sitt lag men ønsker få til mer.

Kjører samme opplegg som Potter, og han kommer til å guide meg gjennom prosessen.

Første mål blir selvsagt å runde 25k for å kunne sende inn tegningsblankett til STB, men som Potter sin innsats har vist er det fullt mulig å langt overgå denne summen.

Interesserte kan sende meg PM for mer info.

 

Sjelen i klubben er oss!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For oss som ikke var til stede. Vil disse aksjene kunne stige og falle i verdi?

Er dette penger som blir "kastet ut av vinduet" (går ihvertfall til en god sak).

 

Eller er dette noe man kan tjene på i lengden.

Si man spytter inn 5 000 kan man være så heldig å selge om 10 år for 15 000 f.eks?

 

Bare noe jeg tenkte på.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klubben har ikke planer om å tilby kjøp og salg av aksjene via markedsplasser, så neppe.

 

Skal du tjene på det er du avhengig av at noen kjøper aksjene dine for mer enn du betalte for de, eller at klubben går i godt overskudd og velger å gi ut utbytter, uten at jeg går inn på hvor realistisk det er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om ikke vi supportere bidrar til å 'baile ut' klubben vår når den trenger oss som mest, hvem vil? Det er tydeligvis ikke så mange rike onkler her i Bærum som ryktet tilsier. Ingen millionærer som vil 'søle bort' litt penger på stb. Håper vi blir mange nok

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tusen takk til dere 5 som har meldt dere så langt!

Men vi er dessverre langt unna 25k som er minste tegningsbeløp.

 

Til de som har tenkt å være med men bare ikke fått ut fingeren:

send meg en PM med fullt navn, adresse, e-mail og antall aksjer.

 

Tar en vurdering tirsdag kveld om det er realistisk å nå 25k, eller om vi må finne en alternativ løsning for de som har meldt seg.

 

...og hvis jeg ingen penger har...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


"TA-dödaren" med ordførerklubba kunne jeg gjerne sluppet - hun beviser ikke akkurat at hun bryr seg om verken Stabæk eller Bærumsidrett generelt med synspunktene sine rundt Ulle og idrettshallen på Fornebu.

 

 

Men ellers var dette en topp video. Bra! Det er rett og slett herlig hvor godt det gror, og hvor mye det satses på denne veksten i klubben.

 

 

Edit: ordfeil

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette er Stabæks fremtid!

 

 

 

 

Les mer på stabak.no: http://www.stabak.no/latest-news/article/eas0flomrbts1d4oythnfp22c/title/stabaeks-fremtid

Herlig film Posse og Alltidblaa.

Takk for at dere tar dere tid, legger ned arbeidet og ikke minst deler det med alle oss andre som ikke har mulighet til å være til stede av forskjellige grunner.

 

På grunn av slike filmer bevarer man troen og roen på at det skjer positive ting i og rundt klubben.

 

El Magico

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tenkte bare å oppklare litt rundt det å eie aksjer i Stabæk Fotball (nå har jeg dessverre ikke fått vært med på møtet, så det jeg sier blir litt generelt, men bare slik at alle er klare over hvordan det fungerer):

 

Q: "Kan jeg selge aksjene mine?"

A: Ja. Man trenger ingen børs eller fungerende marked for å avhende aksjer. Man trenger imidlertid en interessert kjøper. Uansett, en aksje er et verdipapir som kan avhendes som en hvilken som helst annen eiendel, så lenge man enes om en pris. Hvordan det gjøres i praksis er jeg noe mer usikker på (sannsynligvis må endringer i aksjonærforholdene registreres i styret siden selskapet ikke lengre er et allment AS).

 

Q: "Er prisen på aksjene riktig?"

A: Det kommer (fra et økonomisk perspektiv) an på øyet som ser. Nå kjenner jeg ikke til regnskap og balanse verken for 2012 eller i skrivende stund (da 31.12.11 er det seneste som er offentliggjort). Mye kan vel tyde på at hele eller deler av aksjekapitalen er tapt, og slik sett er det ikke nødvendigvis riktig at prisen settes lik inngangsverdien til selskapets første investorer. MEN - regnskapet sier ikke alt, og man må nesten selv sette seg og regne på hva spillergruppens verdi kan være. Nå anslår selskapets styreleder verdien å være 10-15 MNOK, forsiktig estimert. I såfall kan nok mye tyde på at prisen ikke er så gal.

 

Fra et emosjonelt perspektiv er prisen mer enn fair!

 

Q: "Hva er risikoen"?

A: Risikoen ligger i 1) at dersom selskapet drives med underskudd, faller aksjenes reelle verdi tilsvarende, 2) at dersom reell verdi av eiendelene (bla. spillerkontrakter) er lavere enn estimert, er selskapets verdi og derav din andel også lavere (kan selvsagt gå begge veier, du kan risikere å betale 25.000 kroner for 10.000 såvel som 50.000 kroner) og 3) at ved tilstrekkelig dårlig drift av selskapet risikerer man at selskapet må ut og hente penger i emisjoner til betydelig lavere kurs, som i praksis vil nulle dine eierandeler i verdi. I teorien også at selskapet går konkurs og at det må stiftes et nytt kommersielt AS, som i praksis vil bety det samme som foregående punkt.

 

Q: "Hva er oppsiden?"

A: I løpende avkastning i form av utbytte; sannsynligvis null i overskuelig framtid. Eneste norske fotball-AS som meg bekjent i perioder har betalt utbytte til sine eiere er Viking (og det er det også pent slutt på, det ble gjennomført en emisjon også der) og konsernbidraget som ble tatt ut av Atle Brynestad etter Mikel-svindelen. Den store potensielle økonomiske oppsiden ligger i et salg av en eller flere spillere som opparbeider internasjonalt nivå - det vil kunne gjøre at verdien av selskapet stiger dramatisk (og påfølgende aksjeverdien). Men den primære oppsiden ligger i å ta eierskap i klubben man elsker. Som dessverre ikke nødvendigvis hjelper i lommeboka, men penger er ikke alt her i verden (selv om de er gode å ha).

 

Ved et eventuelt tap får du også 28% av beløpet tilbake av Staten (gitt at du har skattbar inntekt)

 

Q: "Hvordan går man sammen om å kjøpe aksjer"?

A: Den enkleste og ryddigste modellen er vel å stifte et AS - gjort på få dager og uten noen revisjonsplikt. Kostnader til regnskapsførsel blir vel minimale da transaksjonene i selskapet blir få, hvis ikke selskapet skal drive annen virksomhet samtidig. Skyt inn minimum 30.000 kroner i selskapet og kjøp Stabæk-aksjer for mesteparten av summen. Det er også lettere å selge sine aksjer da, i og med at det er aksjene i ditt eget selskap (som igjen eier en aksjepost i Stabæk Fotball AS) som selges. Det finnes nok også andre modeller, aksjespareklubb, etc. Men ikke under noen omstendighet sett aksjene i en persons navn - uavhengig av hvor gode venner man er. Ved en eventuell gevinst kan man fort bli uvenner og ved et eventuelt tap er det bare eieren på papiret som får skattefradrag.

 

Oppsummert: Har du penger du kan avse, og elsker Stabæk, løp og kjøp. Er dette penger du egentlig skal bruke til bolig, osv. (altså, ikke burde tape eller binde opp), vær klar over at du ikke kjøper et likvid verdipapir (altså, som er lett salgbart). Det kan ta lang tid å finne en kjøper hvis du i det hele tatt gjør det. Dette er en langsiktig investering og den innebærer risiko. Hvis du ikke kan tape pengene, invester heller i sesongkort, billetter, løpende bidrag gjennom Tieren (eller mer), altså ting du kan finansiere over månedslønnen gjennom å kutte andre utgifter.

 

Men - har du mulighet og kan tape pengene, do it!! Bidraget er nok ekstremt viktig.

 

Edit: Jeg forsøker å skrive dette mest mulig objektivt. Er veldig forberedt på blandede tilbakemeldinger. Jeg ønsker ikke at noen som har kapital og mulighet lar være å kjøpe aksjer i Stabæk, som kan være livsviktige for klubben. På en annen side ønsker jeg ikke at noen skal komme i et alvorlig økonomisk uføre, eventuelt i konflikt med familie, etc. for at man går mann av huse og kjøper aksjer for penger man ikke har råd til å satse..

Endret av Meningsfull
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Fristen går ut idag? Blir spennende å se hvor mye kapital som er kommet inn

 

Jeg regner med at du har blitt med, arni?

 

Jobber med familien ang dette, men har tipset Moe om å snakke med Christen Sveaas.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæks emisjon 2013
×
×
  • Opprett ny...