Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Vard Haugesund lørdag 6. juli kl 15:30


 Del

Anbefalte innlegg


Fra stabak.no: http://www.stabak.no/news/article/17t29jsljk8mm1o556i8z1efnt/title/for-kampen-stabaek---vard-haugesund

 

Før kampen: Stabæk - Vard Haugesund
Lørdag kl 15:30 tar vi imot Vard fra Vestlandet i vår siste seriekamp før sommerferien.
vard-haugesund-hjemme_yz0mg4kzij7h1rj7bx
Foto: Knut Omholt-Jensen
FK Haugesunds lillebror ble stiftet i 1916 og i klubbens 60 årsjubileum ble det endelig spill i Norges øverste divisjon. Det ble med det ene året, og siden har Vard holdt seg til 1., 2. og 3. divisjon.
Stabæk og Vard har spilt på samme nivå i flere sesonger, men i ulike avdelinger. Da vi rykket opp i 1994 som nummer to bak Strindheim i 1. divisjon avdeling 1 ble Vard nummer ni i 1. divisjon avdeling 2.
I 1996/1997 ble de to 1.divisjonsavdelingene slått sammen, men i 2004 gjorde Vard som Stabæk - rykket ned. Vard tapte 20 av sine 30 kamper, og vårt første møte måtte dermed la vente på seg.
I fjor ble det derimot motsatt - Stabæk rykket ned mens Vard rykket opp. Lørdag er det dermed endelig duket for klubbenes aller første møte med hverandre!
Vard
Fjorårets sesong endte med 15 seire, 8 uavgjort og 3 tap for Haugesundsklubben. Med en målforskjell på +34 landet de på 9 poeng foran 2. plassen og Fløy. I dag ligger Vard Haugesund på 14. plass i Adeccoligaen, med 2 seire, 2 uavgjort og 10 tap, og -13 i målforskjell.
Begge seirene har kommet på bortebane, 1-0 og 2-0 mot henholdsvis Kristiansund og Hødd. Sist kamp var hjemme mot Elverum, og endte 3-0 til gjestene. Vard deler en flott stadion med FK Haugesund (som 1. april fikk navnet Vard Stadion), men har altså ikke lykkes i å vinne på hjemmebane så langt i år. Kun deres forrige motstander Elverum ligger lavere på hjemmetabellen.
Foran årets sesong forsterket Vard med Barry Kader og veteranen Ahyee Aye Elvis fra Sogndal, sammen med et par spillere fra Sandnes Ulf og et knippe unggutter fra egen juniorstall. Ut gikk Jarle Wee, Christian Holko og Adnan Causevic, som til sammen stod for 1/3 av målene i fjor.
Hittil i år har ni målscorere sørget for 16 nettkjenninger, og 22-åringen Vetle Myhre står som toppscorer med tre mål så langt. Myhre dro dog på seg sitt tredje gule kort mot Elverum, og må dermed stå over på lørdag.
Vard spiller stort sett 4-4-2, men forsøkte 4-2-3-1 i møtet med Hødd på bortebane og i lokaloppgjøret mot FK Haugesund 3. runde i NM.
Startellever mot Elverum (4-4-2):
Øystein Øvretveit
Barry Kader - Erlend Drivenes - Harald Vindenes - Rune Løvland
Ahyee Aye Elvis - Roy Miljeteig - Sanel Kapidzic - Alexander Stølås
Eirik Ulland Andersen - Vetle Myhre
Stabæk
Med 23 poeng ligger vi på en 8. plass når 15. serierunde skal sende oss inn i sommerferie. Så tett som det er rundt oss blir det viktig å ikke ta ferie for tidlig, og med en sterk seier og resultatene med oss i kampene Kristiansund - HamKam (H eller U), Follo - Ranheim (H eller U) og Bryne - Ull/Kisa ( B )kan vi klatre hele fire plasser, til 4. plass bak kun Bodø/Glimt, Sandefjord og Kristiansund. Slik ser tabellen ut nå:
32p - Bodø/Glimt
31p
30p
29p
28p
27p - Sandefjord
26p - Kristiansund, Hødd
25p - Bryne, Ranheim
24p - Hamkam
23p - Stabæk
22p - Fredrikstad
21p
20p
19p
18p
17p - Kongsvinger
16p - Mjøndalen
15p
14p - Ull/Kisa
13p - Strømmen
12p
11p
10p
9p
8p - Vard Haugesund, Elverum, Follo
Vi henger absolutt med i kampen om kvalikplass, men da må gutta våre gjøre jobben på hjemmebane!
- Vi tenker ikke på ferie
Bjarte Haugsdal er krystallklar foran vårsesongens siste kamp på Nadderud.
- Her tenkes det ikke på ferie. Det er viktig å holde fokus helt ut nå, forteller kapteinen.
- Vi skal skvise ut den siste innsatsen og ta ut alt mot Vard. Det er ofte disse kampene som avgjør om man blir med i toppen eller ikke. Når man møter lagene foran på tabellen er motivasjonen der uansett, og da er det vi som er i angrepsposisjon. Det er når man møter de under på tabellen at det er ekstra viktig å beholde fokus og konsentrasjon oppe. Med tre poeng lørdag vet vi at vi har fint heng oppover, fortsetter Haugsdal.
- Nå skal vi gjøre denne kampen bra, holde statistikken vår her på Nadderud og se frem til noen fine, store oppgjør her til høsten. Vi har god tro.
- Fin utvikling
Herman Stengel er fornøyd om dagen og trives med at vi evner å holde ballen mer og mer i laget.
- Vi ser fremgang hele tiden både individuelt og som lag. Det er deilig at vi har kommet hit vi er nå. Stabækspillet begynner å sitte, og vi har fått noen gode resultater, konstanterer 17-åringen.
- Vi skal ut og styre kampen her på Nadderud, og håper på noen tidlige mål. Da må de frem og vi får mer rom. Men, de er et godt trent lag som river og sliter og har god løpskraft, typisk for denne divisjonen. De ønsker helt sikkert å revansjere 0-3 hjemme mot Elverum. Derfor skal vi være på vakt og på hugget. Det blir tøft, men hvis vi er skjerpet og er på, så vinner vi denne kampen.
- Samarbeidet med Anders (Trondsen) utvikler seg stadig og jeg trives godt med å spille med ham. Vi kjenner hverandre godt.
- Solid i bakre firer
Foruten en liten glipp på overtid mot Sandefjord sist match er midtstopper Jørgen Hammer godt fornøyd med Stabækforsvaret.
- Vi var solid sist i bakre firer og det har vi også vært over tid nå. Det begynner å stemme for forsvaret, forteller Hammer.
- Samarbeidet med Ville (Jalasto) er supert og når man får et tillitsforhold blir det bra. Vi utfyller hverandre og tenker likt og er samkjørte nå. Jeg tror det bare kan bli bedre og bedre fremover også. Ville er sikkert en av de beste stopperne i Adecco for tiden. Han leverer mange gode kamper. Veldig god sist og gjør mange gode valg med ball også, det gir plass for midtbanen vår og gir dem muligheten til å være mer kreative og spille Stabækfotball.
Heller ikke Hammer tar for lett på oppgaven på lørdag.
- Vard blir like vanskelig som alle andre i serien. Det er disse kampene som er de vanskeligste å spille. Vi må være skjerpet. Vi skal presse siste kraft ut før ferien og alle i troppen er klare for å ta tre poeng mot Vard lørdag. Det skal skje på våre premisser, men vi skal ta dem på alvor likevel, sier Hammer bestemt.
- Arbeidslag
Belsvik og resten av trenerteamet har som vanlig analysert motstanderen.
- Vi vet at det er arbeidslag som jobber for hverandre. De hadde to mål før sesongen. Det ene var å være det best trente laget, og det andre var å være best organisert. Vi har fått med oss at de løper utrolig mye og har et enorm ork. Vi er nødt til å være 100% skjerpet, forteller hovedtrener Petter Belsvik.
- Det har vært en meget god uke, med høyt engasjement og høyt tempo, og med kvalitet også. Mange er i god form og det er konkurranse om plassene. Dermed stiller vi et slagkraftig lag på lørdag.
- Vi ser en flott utvikling på Luc (Kassi), han spilte en god kamp i Sandefjord. Ellers har Stian (Sortevik) også hatt en bra treningsuke.
- Vi er favoritter, og det mestret vi mot Strømmen i litt over en time. Nå skal vi ha fokus på gjøre dette i 90 minutter. Vi må opp i fokus, opp i tempo, ha få tilslag, god bevegelse og selvfølgelig 100 % innstilling. Det er det som skal til for å ta tre poeng, avslutter Belsvik.
Sommerfest
Lørdagens hjemmekamp blir forhåpentligvis en fest i seg selv (kjøp billetter på nett her eller i billettlukene på kampdag), men om ikke det var nok har Stabæk Support gleden av å invitere alle Stabækfans til sommerfest utenfor brakkene på Nadderud etter kamp. Der blir det salg av god mat og god drikke. Belsvik og spillerne kommer også innom. Les mer om festen på Stabæk Support sin hjemmeside.
Stabæk - Vard Haugesund lørdag kl 15:30
Sommerfest kl 18:00
Vel møtt!

 

 

Endret av alltidblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bør også nevnes at Vard har hatt en liten keeperkrise den siste tiden. Øvretveit som er på lån fra brann har vel hatt én eller 2 matcher for Vard og et par for Brann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Eneste jeg egentlig bekymrer meg for i denne kampen er frisparkene til Alexander Stølås. Han har muligens den beste frisparkfoten i ligaen og er dermed sannsynligvis det farligste offensive våpenet til Vard. Frispark i skuddposisjon rundt egen 16 meter bør dermed ungås!

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Åskollen skal blø! Jeg bare hater Åskollen!

Drafn!

Jeg bare hater Drafn!

Skarphedin, jeg bare hater Skarphedin!

Donn! Jeg bare hater Donn!

Haugesund! Jeg bare hater Haugesund!

you%20just%20made%20my%20shit%20list.jpg

Endret av alltidblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det skal ikke ta 80 min før man våkner til en fotballkamp! Kjempeflau opptreden rett og slett. Adnan kom inn som et friskt pust - deilig å se. Det er ikke det store temposkifte vi gjør ved 80min - vi begynner bare å skyte. Vi gjør dem nervøse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

En svak kamp. Vi sliter med å skape mer en halvsjanser. Dessuten, når Stokkelien og Boli ikke har dagen, har vi ikke alternativer på benken.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Makan til dårlig innstilling, utførelse og stil er det heldigvis lenge siden vi har sett.

Full ferie fra 1. minutt... og ikke var det noen som kunne ta tak heller. Ballmist på egen halvdel, press ca 2 meter unna mann etc etc.

Skal være lykkelige at Vard heller ikke hadde en god spiss i dag, for da hadde vi vært slaktoffer, så dårlige var vi!

 

Håper spillerne gjør hjemmeleksene sine i ferien slik at de kommer skjerpet tilbake etter hvilen. Enda nok av poeng å spille om!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjønner ikke helt poenget med alle de lange ballene mot Stokkelien og Boli som skal nikkes videre, til hvem egentlig? Lite tempo muligens varmen. Svak kamp, men vi blir snyttt for en straffe eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dessuten, når Stokkelien og Boli ikke har dagen, har vi ikke alternativer på benken.

 

Vi har kanskje ikke noen som helt opplagt kan komme inn og snu kampbildet, men vi har jo noen alternativer. Jeg synes Kassi ser ut som han kan gjøre det bra som spiss. Sortevik har hatt gode kamper i angrep tidligere. Haugsdal har vært spiss før (men bør heller spille kant). Hjorth og til dels Granli har vært/er spisser på juniorlaget og i andre- og tredjedivisjon.

 

Jeg tror at f.eks. noe så enkelt som at Kassi og Boli bytter posisjon kan ha en positiv effekt i enkelte kamper. Synes ærlig talt Kassi er den av de to som ser mest ut som en naturlig spiss. Boli ligner i mine øyne mest på en offensiv midtbanesliter, selv om han har en viss progresjon som spiss.

 

På en annen side: De gangene spissene våre ikke har dagen, er det gjerne fordi laget har en dårlig dag og vi ikke har noe angrepsmønster som fungerer. Om det da vil være noe hjelp i å gjøre rene spillerbytter er vel langt fra sikkert. Vi har absolutt forbedringspotensiale hva angrepsspill angår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har kommentert det samme et par ganger. Kassi er spisstypen, Boli er offensiv midt. Alle kompiser som har spilt med dem sier det var det de var også. Da jeg snakket med en stabækspiller om dem for noen år siden fikk jeg vite at Boli som signerte først "skårer dritmasse, men det er Luc som er skåringsmaskinen".

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Vard Haugesund lørdag 6. juli kl 15:30
×
×
  • Opprett ny...