Gå til innhold

Tippeligaen 2014 - hvordan skal det gå?


geirti
 Del

Anbefalte innlegg


Det er ingen kamper igjen der det er veldig usannsynlig at vi tar poeng - kanskje Bodø/Glimt borte. I alle de resterende hjemmekampene minus Lillestrøm og kanskje Viking bør vi være favoritter. Samtidig er jeg sjeleglad for at vi trolig kun mangler 7-10 poeng for å berge plassen, for vi har vært flinke til å rote bort sånt før.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi slo vel Bodø/Glimt borte i cupen så ikke usannsynlig at vi tar poeng der heller :) og sist vi spilte hjemme mot Lillestrøm vant vi 4-1 men det var i 2012.

Endret av SAU
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har vi en bra match i nord kan vi fort kapre 1 poeng og kanskje 3 også, vi skal klare å slå Sandes hjemme, Haugesund hjemme, Start borte, Sogndal borte, Viking/Lillestrøm blir ganske tøft, men STB har vært meget bra hjemme på Nadderud. Aalesund borte blir tøft, vi tapte 0-2 hjemme.. Sarpsborg er bunnlag som burde beseires, men de er overraskende gode hjemme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har vel strengt tatt ikke vært veldig flinke til å rote bort tippeligaplasser i de 20 sesongene som har gått siden vi rykket opp.

 

Heh, der har du rett. Formulerte meg uklart. Mente at vi er notorisk flinke til å rote bort poeng i de "enkle" kampene ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


26 poeng på 21 kamper gir et snitt på 1,24. Om vi fortsetter med samme snitt ut sesongen, havner vi på 37 poeng.

 

Jeg vil anta at en målsetning om å opprettholde dette snittet er nøkternt, tatt i betraktning at vi har antatt lettere motstand igjen, i forhold til hva vi har vært igjennom så langt. Jeg har ikke sett statistikk som støtter at vi sliter mot de svakere lagene. Jeg antar at vi rett og slett legger ekstra godt merke til de gangene vi snubler når vi har favorittstempelet.

 

Dersom vi oppnår denne summen, er det mye som tyder på at plassen er berget. Sandnes/Ulf må vinne 8 av sine 9 siste for å oppnå denne poengsummen, mens Brann tåler tre tap,dersom de vinner resten. (De møter forøvrig Molde, Godset og Odd i tre av de neste fire rundene.) I tillegg må både Sogndal, Aalesund, Haugesund, Start og Glimt prestere langt bedre enn de har gjort så langt, for å dytte oss ned på kvalik. Mange av disse møtes også innbyrdes.

 

Første oppgave er å slå Sandnes/Ulf på søndag. De har ennå ikke hatt noen stor Nordlie-effekt resultatmessig, men de har spilt bedre i det siste. Vinner vi denne, er jeg rimelig sikker på at plassen er sikret et par runder før serieslutt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har ikke sett statistikk som støtter at vi sliter mot de svakere lagene.

 

Her er basert på tabellen etter halvspilt 21.runde, sannsynligvis uten slurvefeilicMGBAW.png. Lag med * har vi møtt to ganger.

 

Jeg antar at vi rett og slett legger ekstra godt merke til de gangene vi snubler når vi har favorittstempelet.

 

"This can be explained by fallacy of positive instances. People tend to remember the things they want to remember to formulate their own beliefs. In this situation, people only pick out the information that matches their personality and forget about the rest."

 

(http://tdudpsych.blogspot.no/2011/10/fallacy-of-positive-instances.html)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 poeng ned til 11. plass, nå. Får vi to seiere til, har jeg problemer med å se at seks av lagene bak oss skal klare å passere oss. Noen av dem kan fort passere oss, men noen av dem kommer det til å gå skikkelig dårlig for. Sarp har nå ett poeng på de siste fire, Start har ett poeng på de siste fem, Haugesund har ett poeng på de siste tre, Sogndal har to på de siste åtte, og Ulf har tre på de siste ni. Totalt 8 uavgjorte og 21 tap uten seier. Mange piler som peker nedover her.

 

Jeg tror stadig mer på direkte nedrykk for Sogndal og Ulf. Mange tilfeldigheter vil nok avgjøre hvem som kommer på kvalikk. Start kanskje?

 

 

Gleder meg til de nye utregningene fra regnesentralen, vi må være ganske langt opp på 90-tallet nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis vi vinner mot Sandnes Ulf neste søndag, har jeg svært vanskelig for å se at vi skal rykke ned. Vi har gjort unna kampene mot alle topplagene, og med 29 poeng og åtte kamper igjen kan det rett og slett ikke gå galt. :rolleyes: Som kkh94 sier over her må vi til og med regnes som favoritt i de fleste av disse kampene, og med gode muligheter også mot f eks LSK hjemme på Nadderud.

 

Er veldig optimist etter den overraskende seieren lørdag!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæk - Sandnes Ulf = 29 poeng så håper jeg at Viking taper mot Rosenborg slik at dem da har 32 poeng. Nærmer oss veldig fort. :)

Bodø/Glimt - Vålerenga, her taper Vålerenga så de står med 33 poeng.

Jøss nå nærmer vi oss 5 plassen. Det er da ikke galt for laget som er dømt nord og ned.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Idealresultater neste runde:

Sarpsborg 08-Odd - Soleklar B, Odd kan vi ikke gjøre noe med og Sarpsborg har vi lyst å holde bak oss

Aalesund-Strømsgodset - ^

Bodø/Glimt-Vålerenga - Her mener jeg personlig B, for å holde Bodø/Glimt på avstand, men det er visst uenighet om dette :-)

Lillestrøm-Haugesund - Samme greia her, skal vi gå for en U som kompromiss?

Viking-Rosenborg - Egentlig veldig care, men skal vi gå for Silverstones variant og håpe på en B?

Start-Sogndal - Øhm, U?

Brann-Molde - B, for å ta brodden ut av Branns formstigning.

Stabæk-Sandnes Ulf - Bør si seg selv :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er overhodet INGENTING som tyder på at dagens Stabæklag skal rykke ned. INGENTING! Vi ligger ikke ille til på tabellen, vi taper ikke kamper vi strengt tatt burde vunnet og vi har ikke en formpil som peker nedover. Tvert i mot ligger vi relativt trygt plassert på tabellen, vi vant akkurat en av sesongens vanskeligste bortekamper og formpilen peker jevnt oppover. Antagelig er vi et av ligaens 5 beste lag akkurat for øyeblikket. Et nedrykk er usannsynlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er overhodet INGENTING som tyder på at dagens Stabæklag skal rykke ned. INGENTING! Vi ligger ikke ille til på tabellen, vi taper ikke kamper vi strengt tatt burde vunnet og vi har ikke en formpil som peker nedover. Tvert i mot ligger vi relativt trygt plassert på tabellen, vi vant akkurat en av sesongens vanskeligste bortekamper og formpilen peker jevnt oppover. Antagelig er vi et av ligaens 5 beste lag akkurat for øyeblikket. Et nedrykk er usannsynlig.

Jeg er enig med deg, men samtidig har jeg friskt i minnet at vi hadde slått både Rosenborg og Strømsgodset i vår, og alle piler pekte oppover. Så tok vi ett poeng på syv kamper..

 

Så jeg forstår at folk fortsatt har fokus på å redde plassen.

 

Personlig mener jeg vi bør gå for vår vante 5. plass. Med fare for å jinxe; kampprogrammet vårt fremover er ikke avskrekkende.

Endret av Anders C
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er overhodet INGENTING som tyder på at dagens Stabæklag skal rykke ned. INGENTING! Vi ligger ikke ille til på tabellen, vi taper ikke kamper vi strengt tatt burde vunnet og vi har ikke en formpil som peker nedover. Tvert i mot ligger vi relativt trygt plassert på tabellen, vi vant akkurat en av sesongens vanskeligste bortekamper og formpilen peker jevnt oppover. Antagelig er vi et av ligaens 5 beste lag akkurat for øyeblikket. Et nedrykk er usannsynlig.

 

 

Jeg begynner virkelig å glede meg til neste år allerede.

 

Vi vet at Brustad og AJ forsvinner. Men skulle vi få inn to erstattere for dem, beholde Bob og Hoseth, Sayouba og Boli forlenger kontrakten til ut 2017, Harouna slutter seg til troppen og resten av laget som blir ett år eldre hever seg 5% er vi en klar medaljekandidat i 2015.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er enig med deg, men samtidig har jeg friskt i minnet at vi hadde slått både Rosenborg og Strømsgodset i vår, og alle piler pekte oppover. Så tok vi ett poeng på syv kamper..

 

Dette var jo den klassiske formsvikten, den får vi ikke flere ganger i år. ?

 

Edit: ble litt rot med quotingen via mobil ser jeg, dere skjønner hva som er riktig.

Endret av Norris
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Det er overhodet INGENTING som tyder på at dagens Stabæklag skal rykke ned. INGENTING! Vi ligger ikke ille til på tabellen, vi taper ikke kamper vi strengt tatt burde vunnet og vi har ikke en formpil som peker nedover. Tvert i mot ligger vi relativt trygt plassert på tabellen, vi vant akkurat en av sesongens vanskeligste bortekamper og formpilen peker jevnt oppover. Antagelig er vi et av ligaens 5 beste lag akkurat for øyeblikket. Et nedrykk er usannsynlig.

 

Jeg begynner virkelig å glede meg til neste år allerede.

 

Vi vet at Brustad og AJ forsvinner. Men skulle vi få inn to erstattere for dem, beholde Bob og Hoseth, Sayouba og Boli forlenger kontrakten til ut 2017, Harouna slutter seg til troppen og resten av laget som blir ett år eldre hever seg 5% er vi en klar medaljekandidat i 2015.

Sayouba, Boli og Kassi blir også egenutvikla spillere så utlendingskvoten blir ledig også !

Gleder meg

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hoseth er én nøkkel. Bob er en annen. Han har mye å gå på når det gjelder struktur, defensiv organisering og helt enkle prinsipper for taktiske valg defensivt og må få orden på det defensive for at laget skal ta steg oppover. Vi ligger kunstig høyt på tabellen med to innslupne mål per kamp. Marginene og flaksen har vært på vår side i hele år. En GAA* tilnærmet 2,0 betyr normalt en plassering blant de tre nederste, kun unntaksvis har lag klart en plassering på øvre halvdel med en så svak defensiv (Strømsgodset og Start i 2010). Først må Bob blir dyktigere, så kan laget vokse etter.

 

* goals against average

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Idealresultater neste runde:

Sarpsborg 08-Odd - Soleklar B, Odd kan vi ikke gjøre noe med og Sarpsborg har vi lyst å holde bak oss

Aalesund-Strømsgodset - ^

Bodø/Glimt-Vålerenga - Her mener jeg personlig B, for å holde Bodø/Glimt på avstand, men det er visst uenighet om dette :-)

Lillestrøm-Haugesund - Samme greia her, skal vi gå for en U som kompromiss?

Viking-Rosenborg - Egentlig veldig care, men skal vi gå for Silverstones variant og håpe på en B?

Start-Sogndal - Øhm, U?

Brann-Molde - B, for å ta brodden ut av Branns formstigning.

Stabæk-Sandnes Ulf - Bør si seg selv :)

Enig med de fleste vurderingene dine, men tar gjerne en U eller H i Brann - Molde slik at Molde blir litt stressa mtp ligagullet og maa fyre paa alle sylindre i de neste kampene og moete oss utslitte i semifinalen i cupen:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hoseth er én nøkkel. Bob er en annen. Han har mye å gå på når det gjelder struktur, defensiv organisering og helt enkle prinsipper for taktiske valg defensivt og må få orden på det defensive for at laget skal ta steg oppover. Vi ligger kunstig høyt på tabellen med to innslupne mål per kamp. Marginene og flaksen har vært på vår side i hele år. En GAA* tilnærmet 2,0 betyr normalt en plassering blant de tre nederste, kun unntaksvis har lag klart en plassering på øvre halvdel med en så svak defensiv (Strømsgodset og Start i 2010). Først må Bob blir dyktigere, så kan laget vokse etter.

 

* goals against average

Hvor er det du mener at marginene og flaksen har vært på siden? Og i såfall har det vel vært tilfeller andre veien også? Følte selv at marginene og flaksen var mer med oss i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvor er det du mener at marginene og flaksen har vært på siden? Og i såfall har det vel vært tilfeller andre veien også? Følte selv at marginene og flaksen var mer med oss i fjor.

Det desidert viktigste for sesongen som helhet var nok at vi hadde griseflaks i Bergen. Med noenlunne normal uttelling der kunne mye sett annerledes ut for både Brann og oss. 6 poeng etter 7 kamper ville vært noe annet enn de 9 vi fikk. Synes vi har sluppet usedvanlig heldig unna i en del andre kamper også, som nå sist mot Strømsgodset. Flaks er en undervurdert faktor og det er lov å ha mye av det, men jeg ville ikke tatt for gitt at vi er like heldige neste år og straffes så lite for vår defensiv. Skal vi klatre på tabellen, må vi bli langt bedre defensivt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan være enig med kampen i Bergen, men samtidig har vi hatt kamper mot Odd, Sandnes Ulf, Start, Aalesund, hjemme mot Brann hvor marginer og flaks ikke var med oss. Heller ikke kampene mot Vålerenga, og så har man den ene episoden som ødelegger kampen mot Lillestrøm.

 

Første kvarteret i cupkampen mot Bodø/Glimt er vel den kampen jeg har følt at marginer og flaks har vært mest med oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Poenget i debatten er vel at vi må bli bedre defensivt for å ta neste steg. Det er jeg enig, men debatten hører kanskje hjemme i den fremtiden tråden "Tippeligaen 2015 - hvordan skal det gå?".

 

Selv om jeg var nøkter optimist før sesongen, og selv om 2014 så langt har gått over all forventning, innrømmer jeg at jeg gleder meg mer over tap for Brann, Sogndal og Sandnes Ulf enn resultater som teoretisk kan gi oss 5. plass i år.

 

2014 er fortsatt om å sikre plassen i toppen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Å diskutere marginer for og i mot er ofte en subjektiv øvelse, men det finnes litt sjansestatistikk å lene seg mot. Vi har vunnet sjansestatistikken ved 1 av 11 tap og 3 av 8 seiere. (Samt i begge de kampene som endte uavgjort). Slik sett er det vel fair å påstå at vi har hatt marginene med oss.

 

P7 har rett i at 2 baklengsmål i snitt normalt sett er uforenelig med å overleve i ligaen og om det ikke bedres er det usannsynlig at neste sesong blir noe annet enn en ny kamp for å klore oss fast i ligaen. Dessverre taler Bobs statistikk i mot en snarlig bedring i antall baklengsmål. Jeg tror ikke nødvendigvis det har med dårlig/mangelfull kompetanse å gjøre, men snarlig mer er et utrykk for en offensiv legning.

 

Vi hadde kanskje hatt godt av å supplere teamet rundt Bob med en trener som er spesialist på forsvarsspill?

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Å diskutere marginer for og i mot er ofte en subjektiv øvelse, men det finnes litt sjansestatistikk å lene seg mot. Vi har vunnet sjansestatistikken ved 1 av 11 tap og 3 av 8 seiere. (Samt i begge de kampene som endte uavgjort). Slik sett er det vel fair å påstå at vi har hatt marginene med oss.

 

P7 har rett i at 2 baklengsmål i snitt normalt sett er uforenelig med å overleve i ligaen og om det ikke bedres er det usannsynlig at neste sesong blir noe annet enn en ny kamp for å klore oss fast i ligaen. Dessverre taler Bobs statistikk i mot en snarlig bedring i antall baklengsmål. Jeg tror ikke nødvendigvis det har med dårlig/mangelfull kompetanse å gjøre, men snarlig mer er et utrykk for en offensiv legning.

 

Vi hadde kanskje hatt godt av å supplere teamet rundt Bob med en trener som er spesialist på forsvarsspill?

 

@ringo

 

Om vi først skal se på antall sjanser vs mål så er det greit å se litt nærmere på tallene også, ikke bare se på flest/færrest.

Tapene våre med mål og (sjanser) fra vg.no. Mistenker at sjansetellingen er ganske variabel etter både hvem som teller og hvem motstander er.

Rødt for kamper med likt antall eller flere sjanser enn motstander uten seier

Gult for kamper der motstander har marginalt flere sjanser og endt med tap.

Grønt der motstander har hatt vesentlig flere sjanser og endt med tap.

 

Stabæk (3) 0 - 2 (5) Molde

Odd (4) 2 - 1 (3) Stabæk

Ulf (7) 2 - 1 (2) Stabæk

Stabæk (1) 0 - 3 (5) vif (Selvmål og rødt kort i første omgang, 3 mål på 5 sjanser er voldsomt)

lsk (12) 5 - 0 (2) Stabæk (Rødt kort etter et par min)

Stabæk (3) 1 - 2 (4) Start

Viking (6) 4 - 1 (3) Stabæk (4 mål på 6 sjanser er voldsomt)

Stabæk (5) 0 - 2 (7) Aafk

Haugesund (7) 2 - 0 (2) Stabæk

Stabæk (4) 1- 1 (1) bånn, en uavgjort også....

vif (5) 3 - 2 (5) Stabæk

Stabæk (5) 1 - 3 (5) Odd

 

Synes ikke disse kampene med tap(og en u) beviser at vi har hatt spesielt marginer når vi teller faktisk antall sjanser.

Endret av hoffisking
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tippeligaen 2014 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...