Gå til innhold

Tippeligaen 2014 - hvordan skal det gå?


geirti
 Del

Anbefalte innlegg


Litt morsom statistikk:

Stabæk er det laget som drar flest tilskuere når de spiller bortekamp. (Kilde: Altomfotball)

Totalt har Stabæk spilt for 74 493 publikummere på bortekamp. Nestemann på lista er Viking med 69 907.

Stabæk er også det laget med høyest snitt av tilskuere på bortekamp med 9311. Godset på andreplass med 7863.

 

Ellers ligger Brustad på andreplass i poengligaen med 8 mål og 5 assist.

 

Dessuten topper Fontanello selvmål statistikken med 2 på 10 kamper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tipset før sesongen har vel vært at det trengs omtrent 30 poeng for å berge plassen. Nå ligger Sandnes/Ulf og Brann såpass dårlig an, at de kanskje ikke kommer opp på de 22 poengene vi har nå engang. Dermed begynner sannsynligheten for direkte nedrykk å bli ganske liten.

 

Striden om kvalikkplassen kan bli ganske tøff, og der er det ikke engang sikkert det holder med 30 poeng, som det har vært mye snakk om. Ytterliggere 10 poeng for vår del bør kanskje holde (32 poeng). 35 poeng totalt vil jeg kalle helt bankers. Tar man en titt på våre gjenstående seriekamper, og ser på hvor gode våre motstandere er (tar hensyn til hjemme/bortebane), får man følgende oversikt:

 

Molde(b: Bortelaget tar i snitt med seg 0,1 poeng fra Molde
Odd(h): Hjemmelaget tar i snitt 0,9 poeng mot Odd
SIF(b: 0,5 poeng i snitt til bortelaget
Ulf(h): 2,8 poeng i snitt til hjemmelaget
Start(b: 1,3
AaFK(b: 1,6
LSK(h): 1,4p
B/G(b: 1,3p
Viking(h): 0,9p
Sarp(b: 0,7p
FKH(h): 1,9p
SIL(b: 1,2p

 

Ser man på våre egne tall, har vi 1,6 poeng i snitt på hjemmekampene våre, og 0,8 i snitt på bortekampene våre. Vi er et soleklart hjemmelag (som de fleste andre). Så la oss se på våre motstandere på Nadderud først. Her er det to kamper som skiller seg ut ved at motstander taper ofte: Sandnes/Ulf og Haugesund. Her må vi ha tre poeng. At det er kamper mot andre nedrykkskandidater gjør dem bare enda viktigere. I den andre enden av skalaen ligger hjemmekampene mot Odd og Viking. Gode bortelag, og lag som ikke blir innblandet i nedrykkstriden. Noe overraskende (for meg) viser statistikken at LSK gir bort langt flere poeng borte enn Viking og Odd, så her er det også muligheter for poeng.

 

På bortebane er Aalesund det mest gavmilde av lagene vi har igjen å møte, og det er jo også et lag det kan være viktig å slå ut fra tabellsituasjonen. Start og Glimt gir også bort en del poeng på hjemmebane, og også disse ligger jo veldig nær oss på tabellen. Spesielt Glimt har en klart fallende kurve, så her har jeg (inntil videre) ganske god tro på seier. Sogndal er egentlig i samme kategori som disse tre lagene, men jeg orker ikke tanken på at det skal avgjøres i siste runde, så jeg satser på at vi får de nødvendige poengene på plass før dette...

 

Sarpsborg borte er en annen sekspoenger, men de er et veldig godt hjemmelag, så her blir det fort sparsomt med poeng. Bortekampene mot Molde og Godset tror jeg heller ikke vi skal sette særlig lit til.

 

Konklusjon:

Vi kan ikke regne med poeng mot Molde, Odd, Godset, Viking eller Sarpsborg. 0 poeng.

Vi bør vinne hjemmekampene mot Haugesund og Sandnes/Ulf. 6 poeng.

Vi bør vinne to av kampene mot Start, AaFK, LSK og B/G. 6 poeng.

Vi vil da få 34 poeng før serieavslutningen i Sogndal, og trenger forhåpentligvis ikke poeng i denne kampen.

 

Vi får altså, som vi alle vet, tre av de verste kampene på denne lista som våre tre neste, og kan derfor fort ligger ubehagelig nære (eller på) nedrykksplassen når vi mottar Sandnes/Ulf om 4 uker. Men om ikke før, skal det snu da...

 

Edit: Endret til mindre skråsikker ordlyd

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når begynte vi å ta flere poeng mot antatt dårlige lag enn mot antatt gode? Slett ikke umulig med poeng mot de gode hjemmelagene, og jeg tror ikke vi skal ta noen poeng som bankers før kampen(e) er spilt.

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er selvfølgelig lett å huske seirene mot RBK og Godset, men det er også de eneste poengene vi har tatt fra de 7 øverste lagene, og flere av de kampene har vi fått regelrett bank (LSK, Viking og VIF på Nadderud). Totalt 9 poeng på 9 kamper.

 

I de 9 kampene våre mot lag i nedrykksstriden har vi klart 4 seire, 1 uavgjort og 4 tap. Ikke i noen av disse tapene var vi vel egentlig sjanseløse på poeng (1-2 mot Sandnes, 0-2 mot AaFK og FKH og 1-2 mot Start)?

 

Så selv om vi synes det er jævla gøy med tre poeng mot topplag (for egen del elsker jeg at vi slår RBK mer enn noe annet lag), så får vi nesten ta utgangspunkt i at vi gjør det best når motstanden er dårligere.

 

Jeg sier for øvrig ikke at 3 poeng er bankers mot verken Sandnes/Ulf eller Haugesund, men dette er de to kampene hvor det skal være enklest å ta poeng. Og da er det viktig at vi tar poeng der. Motsatt er det på Røkkeløkka. Der skjønner alle at vi tåler å tape. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at vi gjør det. B)

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mot Molde har jeg null tro på poeng. Derimot har jeg tro på poeng mot Odd - et lag som, i likhet med VIF, har overprestert vannvittig så langt i sesongen (ut fra spillerstall, forhåndstips osv), og det pleier sjelden å vare en hel sesong. Det ville være helt typisk om vi slår Odd, og deretter taper hjemme mot Ulf.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Odd er nære på å signere Gashi. Han blir i såfall en fin tilvekst for dem.

 

Jeg er litt imponert over hva de får til i Skien. Ikke minst får de frem mange gode spillere. Men som VIF så bruker de også litt for mye penger (-5 MNOK) i fjor. Nå er de der at de har mulighet på cup gull og seeriemedalje og føler at de må satse... Ikke sikkert det er så lurt. Men det er jo litt av mentaliteten i TL, alle vil vinne. Ingen er f.eks. fornøyd med å klare seg og utvikle gode spillere.

 

Jeg ser de også har knyttet til seg Sandstø. Forbereder de seg på et liv etter Fagermo?

 

Hva gjelder VIF så var forventningene for lave. De gjorde det fantastisk i overgangsvinduet i vinter. De byttet ut endel dyrere spillere med rimligere varianter, men det var en sjelden rød tråd i rekrutteringen. Så kunne ingen forutsi hvor god Kjartanson skulle bli, litt flyt er lov. Selv om de har kuttet kostnader til lønn, har de fremdeles brukt mer penger enn de har de og. Det tar jo bort litt av prestasjonene, men det gjør vi strengt tatt alle sammen. Hvor hadde Molde vært uten kapitalinnsprøytningen fra Røkke. Ikke på toppen av TL ihvertfall!

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette var jo oppløftende lesning!

 

Siden jeg ikke har stort annet å gjøre om dagen, har jeg lagt sammen alle prosentene. Det gir 1350 %, eller samlet prosent for nedrykk på 250. Det betyr en forventning om at 2,5 lag skal rykke ned. De har altså satt sannsynligheten for at tippeligalaget på kvalikkplass taper til 50%. Regnemessig er vel en grei forenkling, siden man ikke vet hvilke to lag som havner der. Hvilket annet tall skulle man valgt?

 

Men tippeligalaget vil nok være en klar favoritt. De fire lagene som per i dag ligger på 3. - 6. plass, har et poengsnitt på under 1,8. Det høres ikke ut som et stabilt topplag, akkurat.

 

Så om noe, kan man faktisk hevde at sannsynlighetene for å berge plassen er litt for lav for oss og de andre lagene rundt oss på tabellen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har vi noen gang kommet bedre ut av et overgangsvindu enn det vi nettopp har vært i gjennom? Med forbehold om at det internationale vinduet stenger om noen uker, må jeg si at jeg ikke umiddelbart kommer på noe bedre.

 

Medaljekandidat neste år?

Endret av Slum
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med Bob ombord så blir det bankers medalje neste år ... Men takker ikke nei til et cupgull allerede i år

Satser på å slå Haugesund imorgen også få Brann hjemme i semi, da er vi så å si i cupfinalen, selvom det "bare" ble 1-1 hjemme på Nadderud sist, men bedre å møte dem istenfor Molde, evt Odd/Viking

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Medaljekandidat neste år?

Hepp,

 

Da må vi forbedre forsvarsspillet kraftig! Så langt i år har vi 37 i sekken. Normalt bør vi vel ikke ha fler, helst ha færre, over en hel sesong, skal vi sikte oss inn mot medaljer.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Takker heller høyere makter at vi har slått de lagene vi har, ikke ligger på siste, fortsatt er i cupen med en fair skjangse til å klare noe stort, har ledere som sier i media at vi ikke har kniven på strupen når det kommer til penger, har en trener som er awesome, har en supporter gjeng som er awesome som deler penger til å kunne hente spillere og har et lokal miljø som bryr seg.

 

Satse at man slår noen eller snakke om medalje kan man gjøre i en annen litt mere silly season.

 

Amen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han har glemt å nevne Birger Meling. Uansett så er det hyggelig å se Stabæk på topp i hans vurdering av overgangsvinduet.

Hepp,

 

Meling er vel egentlig ganske ubetydelig, det er foreløpig en signering for 2. laget.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Joacim Jonsson kårer Stabæk til overgangsvinnere.

 

http://joacimjonsson.blogg.no/1407880672_vinnere_og_tapere_i_s.html

Syns nesten d smakte like godt at RBK lå desidert sist og er TAPERE.. ELSKER NÅR RBK TAPER

 

Synes det burde telle som et stort pluss for RBK at de har blitt kvitt Nickie Bille Nilsen.

 

Men det er vel kanskje en seier for hele eliteserien, og dermed ikke noe som trekker trønderne oppover listen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Abu har ikke vært like god i Godset i år som han var på sine tidligere opphold. Fryktelig svak defensivt.

 

Men for all del, alle spillere Godset må unnvære er godt nytt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tippeligaen 2014 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...