Gå til innhold

Tippeligaen 2014 - hvordan skal det gå?


geirti
 Del

Anbefalte innlegg


Det er jo nesten så det minner om nedrykksstriden 2003, ja. Da sendte Rosenborg utpå en av tidenes merkeligste lagoppstillinger (Vidar Riseth ble etterhvert kjørt opp i spissrollen) mot Tromsø, som ville overleve i Tippeligaen med seier. Aalesund hadde gjort sin del av jobben, og slått Bryne, da Tromsø scoret et absurd mål fra en corner på over-overtid på Lerkendal og overlevde. Dette var forøvrig samme Rosenborg-lag som vant serien med 14 poeng og tok The Double det året. Samtidig skal det sies at det også var det året vi slo dem 6-1 på Lerkendal.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I og med at Sogndal tapte for Sandnes Ulf i dag, ble ikke veien opp til kvalikk lengre for Brann. Det var synd.

 

Men samtidig ble veien til 16. plass betydelig kortere for Brann. Det er jo ikke å forakte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde vørt kult å passere Enga på tabellen ... Gu stig å møte Haugesund neste runde ettersom de akkurat har berget plassen, og om Sogndal slår brann i neste runde har ikke de heller noe å spille for. Enga er vel et av de dårligste høstlagene, så da har jeg troa på 6. Plass :-)

Endret av Håvard
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Vi har kjøpt oss opp bra i løpet av sesongen. Det er ikke mye som minner om det uerfarne laget som overrasket alle med å rykke opp i fjor. Det hadde vært spennende å sett forhåndstipsene om vi hadde hatt all denne erfaringen i februar/mars...

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mange interessante kamper neste runde. Går resultatene som jeg håper kan det fort bli mange uinteressante oppgjør om 2 uker:

 

Stabæk - Haugesund : vi har snakket om femteplassen, den er nå utenfor rekkevidde, men det er bare tre poeng opp til engen på 6. Skulle vi derimot tape denne kampen, blir vi passert av FKH, som nå ligger på 12. Jeg synes vi alt i alt gjør en bra kamp i går, forholdene tatt i betraktning, så jeg forventer også at vi gjør det godt mot et Haugesund som nettopp har berget plassen, men det er altså fullt mulig å ramle ned ganske mange plasser på de to siste rundene.

 

Start - Sandnes Ulf : to gode grunner til å håpe på borteseier her; trøbbel for Brann og å holde Start lengst mulig bak oss. La oss håpe Nordlie har den flaksen som trengs her.

 

Odd - Rosenborg : poeng til hjemmelaget, og medaljene er ferdig fordelt: sølv til Odd og bronse til RBK. Jeg går for at Odd får alt til å klaffe, og prøver å overgå ydmykelsen vi utsatte "trønderne" for på Nadderud.

 

Brann - Sogndal : for mediene blir nok dette den soleklare hovedkampen. Hvilket selvfølgelig er pussig, siden det er to av Tippeligaens aller dårligste lag som møtes. Med borteseier er Brann ferdige. Skulle Sogndal vinne, vil også Sandnes være klar for nedrykk, de vil ha for mange mål å hente inn på Sogndal, selv om de skulle slå Start og fortsatt ligge tre poeng bak. Uavgjort her og seier Ulf ville gitt en skikkelig thrilleravslutning, men siden vi spiller mot Sogndal i siste runde er det virkelig ikke noe jeg ønsker.

 

Aalesund - Vålerenga og Viking - Sarpsborg : sekspoengere i det skiktet av tabellen vi ligger i. Dersom vi gjør jobben vår, får vi håpe på poeng til hjemmelagene. Dersom vi ikke gjør jobben vår, blir det straks litt mer komplisert å vite hva som er et gunstig resultat for oss i disse kampene.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


I og med at Sogndal tapte for Sandnes Ulf i dag, ble ikke veien opp til kvalikk lengre for Brann. Det var synd.

 

Men samtidig ble veien til 16. plass betydelig kortere for Brann. Det er jo ikke å forakte.

Nei, jeg har ikke glemt hendelsen i Bergen med knuste ruter!

Men når det gjelder SK Brann ser det ut til at mange her inne ønsker den klubben ned i 1 div. Men er virkelig de fleste her inne mer interessert i å møte f.eks Mjøndalen, Ranheim eller Gud forby... Bærum SK i TL neste år, noe det faktisk er mer enn teoretiske sjanser for.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

I og med at Sogndal tapte for Sandnes Ulf i dag, ble ikke veien opp til kvalikk lengre for Brann. Det var synd.

 

Men samtidig ble veien til 16. plass betydelig kortere for Brann. Det er jo ikke å forakte.

Nei, jeg har ikke glemt hendelsen i Bergen med knuste ruter!

Men når det gjelder SK Brann ser det ut til at mange her inne ønsker den klubben ned i 1 div. Men er virkelig de fleste her inne mer interessert i å møte f.eks Mjøndalen, Ranheim eller Gud forby... Bærum SK i TL neste år, noe det faktisk er mer enn teoretiske sjanser for.

Er vel heller snakk om å ønske Sandefjord og Tromsø i forhold til Brann og Sandnes Ulf, men uansett er svaret mitt ja. Er så jævla drittlei av Brann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nei, jeg har ikke glemt hendelsen i Bergen med knuste ruter!

Men når det gjelder SK Brann ser det ut til at mange her inne ønsker den klubben ned i 1 div. Men er virkelig de fleste her inne mer interessert i å møte f.eks Mjøndalen, Ranheim eller Gud forby... Bærum SK i TL neste år, noe det faktisk er mer enn teoretiske sjanser for.

 

Ser ikke helt hva som gjør Brann så spennende. De var et godt og interessant lag for 10 år siden og frem til Mons Ivar Mjeldes siste sesong, men etter det (2008-2014) har det vært stusselig. Dersom de rykker ned, kommer de seg nok fort opp igjen. I mellomtiden vil de ikke bli savnet noe mer enn andre lag som har rykket ned, som Fredrikstad, Lyn, Tromsø, Moss eller Hamkam. Eneste jeg savner litt av disse er Lyn, også er det jo ålreit at Norge nord for Trondheim er representert med to lag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Nei, jeg har ikke glemt hendelsen i Bergen med knuste ruter!

Men når det gjelder SK Brann ser det ut til at mange her inne ønsker den klubben ned i 1 div. Men er virkelig de fleste her inne mer interessert i å møte f.eks Mjøndalen, Ranheim eller Gud forby... Bærum SK i TL neste år, noe det faktisk er mer enn teoretiske sjanser for.

 

Ser ikke helt hva som gjør Brann så spennende. De var et godt og interessant lag for 10 år siden og frem til Mons Ivar Mjeldes siste sesong, men etter det (2008-2014) har det vært stusselig. Dersom de rykker ned, kommer de seg nok fort opp igjen. I mellomtiden vil de ikke bli savnet noe mer enn andre lag som har rykket ned, som Fredrikstad, Lyn, Tromsø, Moss eller Hamkam. Eneste jeg savner litt av disse er Lyn, også er det jo ålreit at Norge nord for Trondheim er representert med to lag.

Nå mener heller ikke jeg at Brann er så himla spennende, men sett i forhold til f.eks Ulf, Sogndal og de som kjemper om kvalikplass er i alle fall ikke Brann et mindre spennende lag (og Bergen som by) kanskje med unntak av Tromsø, men de er jo klare allerede.

Av de lagene du nevner er jeg enig i at Moss og HamKam kanskje ikke er spesielt savnet, og for meg kan Lyn gjerne forbli i 2.div.

Og det mener jeg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bergen er en fin by det. Sett opp mot Oslo er det paradis på jord, men i et sånt perspektiv vil jo alle steder skinne. Men Brann, og deres supportere er nok det værste pakket du finner i landet. Blir fint med et jekk-dere-ned-år, også blir det sikkert hurramegrundt og gullet-ska-hem igjen i 2016.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror nå fortsatt ikke Brann rykker ned....

 

...men så er jeg jo kjent for ofte å være pessimistisk.

 

 

 

Det virker som enkelte her inne begynner å ta dette nedrykket litt på forskudd.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det beste med ett eventuelt nedrykk for SKBrann er at vi blir kvitt ett av lagene som har drevet økonomisk doping i TL de siste årene.
Dette kan igjen medføre at lønnsnivået i klubbene går ned til ett normalt nivå.

For ikke å glemme at Davy og alle brosteinskastere får en rett høyre, uten at vi trenger å løfte en finger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette tjener Tippeliga-klubbene på serieplasseringene.

 

Foreløpig fordeling før de to siste serierundene (plasseringspenger i parentes):

1) Molde 18.902.873 kroner (14.402.189)
2) Odd 16.022.435 (11.521.751)
3) Rosenborg 13.141.997 (8.641.313)
4) Strømsgodset 9.541.450 (5.040.766)
5) Lillestrøm 8.821.341 (4.320.657)
6) Vålerenga 8.461.286 (3.960.602)
7) Sarpsborg 8.101.231 (3.600.547)
8) Stabæk 7.741.176 (3.240.492)
9) Aalesund 7.381.122 (2.880.438)
10) Start 7.381.122 (2.880.438)
11) Viking 7.021.067 (2.520.383)
12) Haugesund 7.021.067 (2.520.383)
13) Bodø/Glimt 6.661.012 (2.160.328)
14) Sogndal 5.940.903 (1.440.219)
15) Brann 5.940.903 (1.440.219)
16) Sandnes Ulf 5.940.903 (1.440.219)

*Ifølge Norsk Toppfotball kan det komme små justeringer da tallstørrelsene er estimater fra august.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En god slump penger ja. Ellers klarte vi vel 39 poeng både i 2010 og 2011 så et greit mål også for iår! Skal vi være høstlag er tida nå :)

Endret av arni
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå er vi i nøyaktig samme posisjon som før siste serierunde i 2002. Håper ikke på samme utfall som den gangen da vi valgte å feie over Moss på Melløs med 7-2, noe som resulterte i at Brann klarte kvalik.

 

Ikke ofte jeg kan klare å more meg over tap, men det kommer jeg garantert til å gjøre med tap i Sogndal og nedrykk på Brann. Med samme innsats som i dag, blir ikke det noe problem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det hadde vært godt å vunnet den kampen, og sikret plassering, penger og en trivelig avslutning på året. Så kan vi heller håpe at Brann ryker i kvalliken, de er kapable til det!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tippeligaen 2014 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...