Gå til innhold

larsen007
 Del

Anbefalte innlegg


Er virkelig det å spille gampefotball på nadderud, hale i land 30 poeng og berge plassen "det vi trenger"? Og så får finspillet komme senere?

Det må jeg rett og slett si meg komplett uenig i!

 

Ja det finnes selvsagt ingen mellomting mellom å spille som Barca og skikkelig norsk 7. divisjons gampefotball med kælking av ball i alle mulige tilfeldige retninger og seine grisete taklinger som fullstendig ødelegger spillet for motstander.

 

Vi MÅ ta utgangspunkt i spillernes ferdigheter når taktikken skal legges. Vi har hatt eksempelvis landets raskeste spiller (Brustad) i 2 år og spilt på farta hans med pasninger i bakrom/medløp i gjennomsnitt 2 ganger per kamp. Jeg tror nær sagt alle andre klubber hadde klart å få mer ut av en slik ferdighet. Spillerne må gjøre hverandre gode ved å spille på deres spisskompetanse. Eksempelet Brustad får ofte ballen i beina ("ballbesittende spillestil") og ender i en stillestående duell med to motspillere som i beste fall ender i en støttepasning og motstander er i defensiv balanse. Å prøve å få Brustad til å bli Alanzinho er i beste fall wasted time. Likevel tror jeg han som spiller kunne betydd vel så mye for laget med sin ekstreme spisskompetanse.

 

Med andre ord: Se hva vi har av spillermateriell og gjør det beste ut av det. Nils Arne Eggen kalte dette "Godfot-teorien". Det ga RævBK 10 gull på rad, som ingen etter ham har vært i nærheten av å kopiere.

Endret av Alzheimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Det vil vel i såfall være det beste som har hendt Bergensfotballen siden seriegullet. Nordling er en av de klart beste trenerene i Norden og når han har gjort det bra i klubber som AIK og MFF så skal det være mulig å få resultater i Brann også. Spennende!

 

Men så var det oss selv da, hvor hopper frosken?

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skarsfjord står for en defensiv, ineffektiv og direkte feig spillestil, er særdeles maktkåt og bare helt middels på å bygge lag. Det er flere grunner til at han feilet enn bare presset fra media og tilskuere. Nei takk. Han fikk sparken fra Haugesund under lignende omstendigheter, i en klubb med langt mindre press enn Brann. Det tror jeg mange har glemt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Står det mellom Skarsfjord og Sandstø, håper jeg faktisk på sistnevnte. Har ikke noe positivt inntrykk av Skarsfjord - og han har da heller ikke noe å vise til som trener. Sandstø har i det minste fått til noe med små ressurser tidligere. Han trente Odd til seks topp 10-plasseringer på rad, da de var nye i Tippeligaen og ble spådd i bunnstriden hvert år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Er virkelig det å spille gampefotball på nadderud, hale i land 30 poeng og berge plassen "det vi trenger"? Og så får finspillet komme senere?

Det må jeg rett og slett si meg komplett uenig i!

 

Ja det finnes selvsagt ingen mellomting mellom å spille som Barca og skikkelig norsk 7. divisjons gampefotball med kælking av ball i alle mulige tilfeldige retninger og seine grisete taklinger som fullstendig ødelegger spillet for motstander.

 

Vi MÅ ta utgangspunkt i spillernes ferdigheter når taktikken skal legges. Vi har hatt eksempelvis landets raskeste spiller (Brustad) i 2 år og spilt på farta hans med pasninger i bakrom/medløp i gjennomsnitt 2 ganger per kamp. Jeg tror nær sagt alle andre klubber hadde klart å få mer ut av en slik ferdighet. Spillerne må gjøre hverandre gode ved å spille på deres spisskompetanse. Eksempelet Brustad får ofte ballen i beina ("ballbesittende spillestil") og ender i en stillestående duell med to motspillere som i beste fall ender i en støttepasning og motstander er i defensiv balanse. Å prøve å få Brustad til å bli Alanzinho er i beste fall wasted time. Likevel tror jeg han som spiller kunne betydd vel så mye for laget med sin ekstreme spisskompetanse.

 

Med andre ord: Se hva vi har av spillermateriell og gjør det beste ut av det. Nils Arne Eggen kalte dette "Godfot-teorien". Det ga RævBK 10 gull på rad, som ingen etter ham har vært i nærheten av å kopiere.

 

Hva er så poenget med å avle opp ballskikkelige spillere, hvis ikke filosofien til førstelaget er å være det samme?

 

Et sted må en begynne, og en har allerede begynt for sent. Jeg mener det har blitt kastet bort en og en halv sesong på å ikke bli mer definerte i spillet. Når en henter en spansk juniortrener, så er jo ambisjonene ganske tydelig. Så, hvis målsettingen er å være en utviklingsklubb, og hvis det betyr at en ønsker å selge spillere videre til norske topplag, eller internasjonale klubber, så må spillerne være av et visst format (ref. salgbare). Skal disse få vist seg fra sin beste side (ref. salgbare), så må a-laget nødvendigvis spille en fotball som utnytter deres sterkeste egenskaper.

 

Er det noe langsiktighet i dette prosjektet, så ansettes det en trener som følger denne filosofien, og som ikke er redd for å rykke ned. Har vi vært ærlige mot filosofien gjennom en hel sesong i TL, så er veien opp igjen rimelig kort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Det vil være overraskende og ikke minst svært skuffende om vi skulle ende opp med Sandstø eller Skarsfjord.

 

Jeg synes de tankene som ble presentert før sesongen og det spillet Sandefjord har levert underveis i sesongen vitner om at Sandstø har gått ut på dato. Skarsfjord på sin side synes jeg virker som en svært usympatisk type som helt mangler evnen til å ta kritikk...

 

Begge deler vil være svært, svært, svært uheldige valg for Stabæk.

 

Så vi får håpe Larsen007 tenker lenger vest enn Bergensområdet.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er så poenget med å avle opp ballskikkelige spillere, hvis ikke filosofien til førstelaget er å være det samme?

 

Å ha spillere som er gode med ballen er jo en fordel uansett hvilken filosofi man praktiserer. Tror ikke vi bør legge oss for langt ut mot den ballbesittende enden av skalen. Det er også et poeng at den sportslige nedgangen vår startet da vi ble over middels opptatte av å være ballbesittende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Er virkelig det å spille gampefotball på nadderud, hale i land 30 poeng og berge plassen "det vi trenger"? Og så får finspillet komme senere?

Det må jeg rett og slett si meg komplett uenig i!

 

Ja det finnes selvsagt ingen mellomting mellom å spille som Barca og skikkelig norsk 7. divisjons gampefotball med kælking av ball i alle mulige tilfeldige retninger og seine grisete taklinger som fullstendig ødelegger spillet for motstander.

 

Vi MÅ ta utgangspunkt i spillernes ferdigheter når taktikken skal legges. Vi har hatt eksempelvis landets raskeste spiller (Brustad) i 2 år og spilt på farta hans med pasninger i bakrom/medløp i gjennomsnitt 2 ganger per kamp. Jeg tror nær sagt alle andre klubber hadde klart å få mer ut av en slik ferdighet. Spillerne må gjøre hverandre gode ved å spille på deres spisskompetanse. Eksempelet Brustad får ofte ballen i beina ("ballbesittende spillestil") og ender i en stillestående duell med to motspillere som i beste fall ender i en støttepasning og motstander er i defensiv balanse. Å prøve å få Brustad til å bli Alanzinho er i beste fall wasted time. Likevel tror jeg han som spiller kunne betydd vel så mye for laget med sin ekstreme spisskompetanse.

 

Med andre ord: Se hva vi har av spillermateriell og gjør det beste ut av det. Nils Arne Eggen kalte dette "Godfot-teorien". Det ga RævBK 10 gull på rad, som ingen etter ham har vært i nærheten av å kopiere.

 

Hva er så poenget med å avle opp ballskikkelige spillere, hvis ikke filosofien til førstelaget er å være det samme?

 

Et sted må en begynne, og en har allerede begynt for sent. Jeg mener det har blitt kastet bort en og en halv sesong på å ikke bli mer definerte i spillet. Når en henter en spansk juniortrener, så er jo ambisjonene ganske tydelig. Så, hvis målsettingen er å være en utviklingsklubb, og hvis det betyr at en ønsker å selge spillere videre til norske topplag, eller internasjonale klubber, så må spillerne være av et visst format (ref. salgbare). Skal disse få vist seg fra sin beste side (ref. salgbare), så må a-laget nødvendigvis spille en fotball som utnytter deres sterkeste egenskaper.

 

Er det noe langsiktighet i dette prosjektet, så ansettes det en trener som følger denne filosofien, og som ikke er redd for å rykke ned. Har vi vært ærlige mot filosofien gjennom en hel sesong i TL, så er veien opp igjen rimelig kort.

 

 

Beklager lang quote, men du vet hva spisskompetanse er? Om ikke: Spisskompetanse er det en spiller er spesielt bra på. Nannskog var fx spesielt bra med venstre fot og spesielt dyktig på umerkelig å løpe i åpne bakrom, samtidig som han var ekstremt dyktig alene med keeper.

 

Selvsagt ønsker vi gode ballbesittende spillere, og kommer det dyktige spillere fra juniorlaget som har nettopp spisskompetansen at de er gode til å utfordre og eller gode til å holde på ballen så skal selvsagt medspillere bevisst la spilleren få bruke denne ferdigheten, akkurat som man spiller ballen i beina på Alanzinho og Veigar, og ikke gir i hvertfall sistnevnte "løpeballer"...

 

Jeg sliter som tidligere nevnt med å se at STB har som spesiell styrke i forhold til våre konkurrenter i Tippeligaen å holde på ballen. Vi klarte knapt dette i Adeccoligaen og det var slett ikke bare Petters skyld slik mange har insinuert.

 

Comprende?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nei takk til begge to. Ta en sjans og finn en trener ingen har hørt om, ikke avfall fra andre klubber.

 

Kenneth Wilsgård. Vært litt i Stabæk på dugnadsjobbing tidligere syns jeg å huske. Trente Hauger FK sitt a-lag med gode resultater. Trente også 94-laget som på en tid var et av norges beste. Flere av talentene havnet i Stabæk sitt system - andre i bærum. Har vært assistent for Drillo under FK Zebra (den Tufte-etterligningen) og har i siste tiden jobbet som analysator for LSK og det norske herrelandslaget. Vet ikke hva han gjør fortiden, men en veldig spennende trenertype som er god på akkurat det å bygge opp lag utifra ferdigheter, og lager morsom angrepsfotball med god def. struktur. Filosofien hans og autoritetspersonligheten hans gjør han til mitt soleklare førstevalg.

 

Edit: http://www.nih.no/om-nih/organisasjon/ansatte/wilsgard-kenneth/

Endret av s-simen
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Nei takk til begge to. Ta en sjans og finn en trener ingen har hørt om, ikke avfall fra andre klubber.

 

Kenneth Wilsgård. Vært litt i Stabæk på dugnadsjobbing tidligere syns jeg å huske. Trente Hauger FK sitt a-lag med gode resultater. Trente også 94-laget som på en tid var et av norges beste. Flere av talentene havnet i Stabæk sitt system - andre i bærum. Har vært assistent for Drillo under FK Zebra (den Tufte-etterligningen) og har i siste tiden jobbet som analysator for LSK og det norske herrelandslaget. Vet ikke hva han gjør fortiden, men en veldig spennende trenertype som er god på akkurat det å bygge opp lag utifra ferdigheter, og lager morsom angrepsfotball med god def. struktur. Filosofien hans og autoritetspersonligheten hans gjør han til mitt soleklare førstevalg.

 

Edit: http://www.nih.no/om-nih/organisasjon/ansatte/wilsgard-kenneth/

 

Første tanke er at han kanskje ikke er kvalifisert via Uefa-lisenser osv? Usikker på hvilken trenerlisens man må ha for TL. Kunne vært kult å få inn en som kjenner til mennesker veldig bra. Mener pedagogikken er undervurdert som trener.

 

Vil ikke ha Skarsfjord, kan ikke ha en trener uten selvinnsikt og evne til å motta kritikk. Kan ikke se for meg at han er noen god pedagog heller. Bob uansett nr 1 på ønskelisten

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Ny trener
×
×
  • Opprett ny...