Gå til innhold

Akademiet


Chr.
 Del

Anbefalte innlegg


Det er vel så viktig at vi prøver å unngå å lage altfor dårlig stemning, og står med åpne armer for å hente dem tilbake hvis utlandsoppholdet ikke ble som de håpet. Litt sånn som Lumanza-historien har blitt. De halvbitre meldingene Thorstvedt lirer av seg i Stavanger trenger vi ikke fler av. 

Ellers er det jo helt klart veldig synd hvis vi mister talenter som Arnstad, Brynhildsen og Geelmuyden gratis. Men det renner jo over av talent rett bak i Pignatel Jenssen, Vogt, Aga, Lundal og ikke minst Vetlesen og Bohinen. De kan fortsatt vise at det er lurt å bli her istedenfor å velge et akademi i utlandet eller annen norsk klubb. Børkeeiet er jo allerede første eksempelet. Og da vil det forhåpentligvis bygges opp en kultur av at det er lurt å bli og høre på klubben. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det Slum sa...

Selvfølgelig må vi prise spillerne våre på fornuftig nivå, ikke gi dem bort til først og beste som har lyst på dem. Skulle vi latt Sandberg gå tilbake til Enga for 2 pils og en pølse hvis de hadde spurt i sommer? Bare for å ikke skape dårlig stemning og fordi vi uansett ikke ville fått mer i vinter?

Fotballmessig skal selvsagt Geelmuyden ha 90% av æren selv. Samtidig virker det som om klubben alltid har vært der for han. Full tillit på forskjellige lag, kapteinsbind, titler og proffkontrakt (som vel også gir en del penger) allerede i veldig ung alder. Sett utenfra, og frem til Chr eller andre forteller en annen side, så virker det som at det eneste klubben har gjort galt er å avslå et bud fra PSV. Og at det budet var på omtrent utdanningskompensasjon (hvor får noen det fra at vi kunne fått prosenter?). For PSV er vel det omtrent like mye som de betaler i årslønn til en benkesliter. Eller sammenliknet med Diatta, som et år eldre gikk til belgisk fotball for nærmere 30 mill. Den eneste grunnen til at PSV kunne håpe at det budet ble akseptert, ville være at spilleren selv presset klubben til å godta det. Vet ikke hva vi synes om sånne spillere...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


34 minutter siden skrev odd:

Det er en erfaring som må bygges, og nå har vi tydeligvis bygget den hos en spiller som vil gå kontrakten ut heller enn å selges til en fornuftig pris. Det er bortkastet.

Hva mener du er en fornuftig pris for Geelmuyden, Odd? Og er du helt sikker på at PSV ikke har lagt inn et bud på minimum dette beløpet i løpet av de siste 12-15 månedene ? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1) Nei, jeg er ikke sikker på hva PSV har lagt inn av bud. Der forholder jeg meg til hva som har blitt sagt til media. Når IA er såpass konkret antar jeg at det stemmer. Hva som har vært av bud tidligere har jeg ikke peiling på. Noe du kjennskap til det motsatte, eller spilte du bare "hvordan kan du vite"-kortet først som sist? 

2) Fornuftig pris? Tja. Så vidt jeg har fått med meg, regnes han fortsatt som det største spisstalentet i Norge. Den mest nærliggende sammenlikningen er kanskje med tilbudet vi hadde på Vetlesen da han var omtrent i samme alder? Men så har Geelmuyden hele tiden vært regnet som et større talent. Hugo hadde imidlertid rikelig med spilletid på A-laget på den tiden, men for toppklubbene er nok ikke det alt for vesentlig, de ser bak det. Sammenliknet med feks et par salg fra Sarpsborg (Diatta for 20-30, Heintz for 10-15) kunne man kanskje tenkt seg et sted mellom? Men som vi har vært inne på et par tusen ganger, kommer jo prisen veldig an på om spilleren legger føringer på hvilken klubb han vil til, eller om han er åpen for de tilbudene som kommer fra evt andre klubber.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


43 minutter siden skrev odd:

1) Nei, jeg er ikke sikker på hva PSV har lagt inn av bud. Der forholder jeg meg til hva som har blitt sagt til media. Når IA er såpass konkret antar jeg at det stemmer. Hva som har vært av bud tidligere har jeg ikke peiling på. Noe du kjennskap til det motsatte, eller spilte du bare "hvordan kan du vite"-kortet først som sist? 

Det har vært to reelle runder med forhandlinger mellom Stabæk og PSV før det siste fremstøtet nå i høst. Ved disse anledningene har ikke PSV villet betale det Stabæk har krevd. 

Når Geelmuyden uansett ender i PSV er det mulig Stabæk burde vært mindre kravstore ved de tidligere anledningene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Geelmuyden er et stort talent for oss, men for PSV finnes det garantert flere like store talenter på samme nivå i hele verden de kan vurdere å hente, noen tom yngre. Så hvofor de ikke ønsker å betale for mye er lett å forstå, sett med deres øyne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det generelle poenget for akademiet må vel være:

1. Legg forholdene til rette for at spillerne utvikler seg mest mulig.

2. Legg forholdene til rette for at flest mulig av de beste spillere har muligheten til å ta steget opp til A-laget.

3. Legg forholdene til rette for at flest mulig av de beste spillere velger A-lags kontrakt slik at klubben/akademiet ved salg sitter igjen med en pen slump.

 

Vi scorer veldig godt på punkt 1 og 2. Hvis vi hadde ligget i toppen av eliteserien håper jeg vi fortsatt hadde klart punkt 2 også. Det er viktig for begge de to andre punktene.

Når det gjelder punkt 3, så er det jo der debatten går. Men det vil være et fritt valg, og noen vil velge "feil" (i forhold til hva klubben ønsker), selv om vi mener vi har et riktig opplegg og riktige insentiver for å velge oss.

Når vi har Norges beste akademi, så må det da nesten bli slik at det tyter gode spillere ut i alle retninger? Det vesentlige er vi får mest mulig ut av investering, i form av spillersalg og spillermateriale. Og der ligger vi da ganske gode an? La oss håpe Emil OG Hugo begge har forsvunnet til utlandet om ett år. Med gode penger i kassen for oss, og med karrierer som fortsatt peker rett til værs for dem. Da er akademiet en suksess, selv om vi er uenige i valget til enkelte andre.

Talentene er arvesølvet vårt. Det kan vi ikke under noen omstendigheter selge billig, det må være helt klart. At noen lar seg "stjele", får vi heller bare leve med, så lenge vi vet at vi minimerer antallet som best vi kan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig med Geirti.

Problemet for vår del, slik jeg har forstått det, er at flere av spillerne fra akademiet (og deres foreldre) ikke stoler på klubben, og derfor ikke ønsker å skrive nye kontrakter. Da har vi et problem.

Det er også slik at man ( beklager bruken av man!) mener klubben har behandlet spillere som ikke lenger er her dårlig. Vi må være klar over at dette er spillere (og foreldre) som har vokst opp sammen i klubben. Klubben kan rett og slett ikke behandle alle på "business er business" måten. Der ligger problemet. Der vil problemet fortsette å ligge.

Det er forventet at de unge skal føle en forpliktelse ovenfor klubben, men hva er klubben? Er det IA og Jon, eller er det kanskje kameratene man har trent og spilt kamper sammen med i årevis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Holdninger enten de er gode eller dårlig finnes nok godt fordelt på begge sider av bordet i slike overgangssaker. Hvis ledelsen i klubben setter seg på sin høye hest å starter med moral og etikkpreken så må de forvente å få noe i retur. Det er ikke alltid pent med elefant i en glassbutikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En idé for klubben kunne jo vært å gi en bonus til spillerne som forlater oss, og samtidig bygge opp litt gruppepress om å bli:

For hver tredje million klubben sitter igjen med etter overgang, får spilleren gi ut et år med proffkontrakt til den han vil. Hvis en spiller går for 15 mill, er det 5 år med proffkontrakt til lagkamerater han mener fortjener det. 

*) Så et sted at minstelønn på ca 250' bare gjelder for utenlandske spillere. Jeg vet ikke hva 16-åringene som får kontrakt med Stabæk tjener? Avhengig av om spilleren som reiser vil gi kontrakten til en 16-åring eller en spiller som Renå Olsen, må det kanskje justeres hvor mange år de får gi ut. Men konseptet kan være det samme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er helt rikltig odd. Håper heller ikke mange akademispillere med forledre tror at de skal få spille fast på A-laget fra 17/18års alderen. Jeg er stor fan av de nest beste og late bloomersene. Håper vi blir sikkelig flinke med utviklingen av dem også, så får heller en og annet talent gå tidlig og billig til andre akademier i utlandet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev odd:

Fotballmessig skal selvsagt Geelmuyden ha 90% av æren selv. Samtidig virker det som om klubben alltid har vært der for han. Full tillit på forskjellige lag, kapteinsbind, titler og proffkontrakt (som vel også gir en del penger) allerede i veldig ung alder. Sett utenfra, og frem til Chr eller andre forteller en annen side, så virker det som at det eneste klubben har gjort galt er å avslå et bud fra PSV. Og at det budet var på omtrent utdanningskompensasjon (hvor får noen det fra at vi kunne fått prosenter?). For PSV er vel det omtrent like mye som de betaler i årslønn til en benkesliter. Eller sammenliknet med Diatta, som et år eldre gikk til belgisk fotball for nærmere 30 mill. Den eneste grunnen til at PSV kunne håpe at det budet ble akseptert, ville være at spilleren selv presset klubben til å godta det. Vet ikke hva vi synes om sånne spillere...

En spiller i akademiet (deriblant Hermann) skal så klart ha mye av æren for å være der han er, men hadde han kommet dit uten proffe trenere fra tidlig alder? Profesjonelt apparat? Hatt flust av gode medspillere som spiller han god og utfordrer han på hver eneste trening, da også med hospitering på A lag og vært velsignet med innhopp for bedre lag, kanskje bedre enn det som er fortjent/forsvarlig? og hatt muligheten til å reise på prøvespill i diverse klubber i Europa?

 

Det tror ikke jeg, og at en ung spiller da velger å sette seg og sitt større enn klubben som har lagt ned så mange timer og penger i spilleren, det synes jeg rett og slett Ingen ting om, Og de underbygger hva klubben har gjort for hver enkelt spiller, og er tegn på en ukultur hos unge Norske fotballspillere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev odd:

De aller, aller fleste vil ikke få plass på A-laget. De gutta som ikke forstår det burde fokusert litt mindre på fotballen og litt mer på mattetimene. 

Dette har du selvfølgelig helt rett i. Samtidig må man forstå at dette også dreier seg om følelser, i tillegg til at man må behandle folk med respekt ved å for eksempel stille i avtalte møter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev mbh:

stille i avtalte møter.

Virker ganske åpenlyst, og virker som du har opplevd at klubben ikke har gjort det? I så fall er det shame on whoever som ikke stilte. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


23 minutter siden skrev @ringo:

Tror vi sitter igjen med rundt en mille.

Stemmer med min info også. Det betyr at klubben, etter 2019 kan bokføre rundt 18 millioner i inntekt på tre akademispillere (Tobbe, Herman og Arnstad). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev odd:

Og for han får vi ikke utdanningskompensasjon heller, siden han ikke har hatt proffkontrakt?

 

Jeg får korrigere meg selv... 

Det ser ut som vi får kompensasjon:

"Skal kun utbetales om spilleren skriver proffkontrakt med sin nye klubb, uavhengig av om hans forrige kontrakt var som proff eller amatør."

Beløpet som skal betales fastsettes på landsnivå, og både Belgia og Norge er i UEFAs kategori 2. Da er årsbeløpet 60' Euro. Det ganges opp med antall sesonger i klubben fra spilleren var 12. Siden Arnstad er født i september 2003, burde det bli sesongen 2015,16,17,18 og 19. Totalt 5 sesonger á 60' Euro. Med kurs på ganske nøyaktig 10 burde det tilsi 3 millioner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


https://skifotball.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948511830

Fant en ganske grei oversikt over utdanningskompesasjon og solidaritersmidler hos Ski fotball.

Ser at ved solidaritetsmidler får man bare halvparten for årene 12-15 sammenliknet med 16 og oppover. Ekstra kjipt når de drar så tidlig! Med forbehold om at de faktisk blir solgt senere i karrieren og ikke tar en Bosman.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev mbh:

Problemet for vår del, slik jeg har forstått det, er at flere av spillerne fra akademiet (og deres foreldre) ikke stoler på klubben, og derfor ikke ønsker å skrive nye kontrakter. Da har vi et problem.

Helt enig i dette. Spørsmålet er hvorfor de ikke stoler på klubben, og hva Stabæk skulle gjort annerledes. Så vidt jeg kjenner til har Stabæk aldri avslått et rimelig tilbud på spillere (verken fra Akademiet eller andre). Klubben har også demonstrert over lang tid at spillerne får et svært godt tilbud i Akademiet, gode muligheter til å få trene med a-laget på et tidlig tidspunkt, samtidig som mange spillere har fått sjanser i ES. For meg er det vanskelig å forstå hva kritikken består i. Det gjør at jeg tror dette er foreldre med urealistiske forventninger som hauser hverandre opp.

Når det gjelder Herman-saken skal vel PSVs bud være ca. 3 mill. Et bud i den størrelsesorden kan vanskelig karakteriseres som en fornærmelse mot Stabæk - og egentlig også mot Herman. Fint hvis noen kan forklare hva Stabæk skal gjøre med et slikt bud. Den dagen vi begynner å selge juvelene for summer i denne størrelsesorden er Akademiet og etter hvert hele klubben ferdige, da det er umulig å drive en klubb ved i praksis å gi bort de beste spillerne. Jeg vil anta at man skal lete veldig lenge for å finne en klubb som ville solgt HG for under et tosifret antall millioner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror både PSV og Anderlecht er gode klubbvalg for våre unggutter, og dersom en får tre millioner per stk for dem kan en vel ikke klage. Det er ikke gitt at de slår gjennom verken på Nadderud eller i utlandet, og kjøpende klubb tar jo faktisk over risikoen for at spilleren aldri når forventet potensiale. Ingen av de har vel, som feks Tobbe, Ola, Hugo og Emil har gjort, vist at de er verdt en høyere overgangssum? Det er nok av eksempler på spillere som blir hentet til store akademier før de har fått hår på pungen, og som man aldri hører fra igjen.

I tillegg er det vel noen obligatoriske videresalgsprosenter som følger når en spiller hentes på denne måten (arrester meg gjerne her om jeg tar feil)? Skulle de lykkes vil i så fall med stor sannsynlighet dryppe ytterligere noen euro på Stabæk i fremtiden. Ønsker uansett begge masse lykke til! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Akademiet
×
×
  • Opprett ny...