Jump to content

Hvordan fyller vi Nadderud til kamp mot Molde?


Øyvind
 Share

Recommended Posts


Er ikke sikker på om det er billettprisen som er løsningen. Jeg tror ikke det er 50-70 kroner fra eller til som avgjør om noen møter på kamp eller ikke.

 

Jeg tror problemet ligger i at vi trenger et større engasjement rundt Stabæk Fotball i kommunen. Det vil si, tilhørigheten er der, men viljen til å slåss for laget sitt er det ikke.

Jeg gremmes litt over å se at det er 14k+ likes på Facebook, et mye større antall som tenker "håper Stabæk vant i helgen" og ikke et større faktisk engasjement. Med faktisk engasjement mener jeg å møte på kamp, å gi Tieren, å kjøpe effekter, å promotere klubben.

 

De største fiendene er bekvemmeligheten og likegyldigheten. OK, jeg stiller ikke på bortekamper, tar selvkritikk for det, men jeg møter da for pokker på Nadderud når det er hjemmekamp. Selv om det sikkert er "mer behagelig" å se kampen på TV. For meg er ikke det et alternativ, for jeg vil bidra med mitt for klubben.

 

We're in this together er veldig bra sagt. Og flere må føle at de er en del av klubben. Flere må stille opp (ja, jeg vet at dette er feil forum å ta dette opp i, fordi nær sagt alle her stiller opp). Det holder ikke for en Stabæk-supporter å vise engasjement fra sofaen. Det skal ikke alltid være så behagelig.....

Link to post
Share on other sites


Det er jo to perspektiver rundt dette med billettpris:

 

1) Det økonomiske:

Pris pr billett x Antall solgte = Max.

 

2) Støtten til laget:

Antall solgte = Max

 

For å sette det helt på spissen. I første eksemplet er det likegyldig om det selges 1 billett til 4.500 kroner eller 4.500 billetter til 1 krone. Det er langt fra tilfellet i "ligning" 2.

 

Med den anstrengte økonomien forstår jeg at Stabæk Fotball også har fokus på "ligning" 1, ikke bare 2. Det tror jeg bare vi må forholde oss til enn så lenge.

Link to post
Share on other sites


270kr er ikke for mye. Jeg reagerte litt i fjor når Sabæk tok 250kr for adecco-kamper og 750(?)kr for barnedrakter. Men nå er vi i eliteserien. Det var bra trøkk i åpningskampen. De som var der kommer garantert på flere kamper. Det er sikkert hundretusner av mennesker som kunne tenke seg å gå på kamp, men det blir med tanken. For å nå disse må man selge billetter og andre effekter utenfor IKEA, det forferdelige storsenteret i Sandvika, Maxbo, polet, CC-Vest og passkontoret til Asker og Bærum politikammer. Det er der folk er - tilsynelatende.

Link to post
Share on other sites


Oppskriften på å fylle Nadderud inneholder sikkert mange ingredienser (motstander, ukedag, priser, vær, markedsføring og fremfor alt resultater og prestasjoner), men den viktigste vil alltid være at vi er MANGE SOM GJØR EN LITEN JOBB OG FÅR MED OSS EN ELLER TO VENNER. Noen å gå med, noen som minner på, noen som maser litt…

 

Detet er det godt å vite, for da bruker vi energien på det vi kan gjøre noe med, og ikke på det vi ikke kan gjøre noe med.

Link to post
Share on other sites


Jeg tror på mer synlighet, plakater, flagg etc. Jobber et par dager i uka i musikksjappe i sandvika, kunne gjerne hatt en poster for neste hjemmekamp hengende her. Ellers kunne jo Stabæk Fotball lekt med ideen om pauseunderholdning. Mener også Stabæk-effekter kunne blitt solgt i andre sjapper i Bærum. Tror også en vandrende selger på stadion kunne kvittet seg med et par skjerf og flagg.

 

Vet det ikke er opp til klubben, men øl-servering.. Det hadde vært stas!

Link to post
Share on other sites


Rent psykologisk synes jeg det blir for mye å betale over 500 for 2 biletter.. Selv om forskjellen ikke er så stor på 270 kontra 250 så "ser" det finere ut..

 

250 - øvre

200 - nedre

150-200 på "Fornebulandet" feks..

 

 

Det aller viktigste er vel å gjøre det lett å faktisk kjøpe disse bilettene.. Jeg hadde med 2 kompiser på søndag som var på nadderud kl 12, og kl 14 for å kjøpe biletter. Lukene var stengt, og ikke noe info om hvor og hvordan man kjøpte. Narvesen/Billettservice kunne heller ikke hjelpe til.. Men på stabak.no var det jo mulig å kjøpe gjennom en heller kronglete løsning. (hvorfor ikke selge via narvesen/Bilettservice??)

 

Når man fikk kjøpt bilett og fikk bekreftelse på mail, så stod det at man MÅTTE printe ut bekreftelsen.. biletten kunne ikke scannes på mobilen, noe som medførte at mine venner (som kun hadde printer på jobb) måtte stå i en evig kø på nadderud for å få printet ut.. Her må det være mulig å være litt mer smidig.. Hvorfor ikke scanne rett av mobilen? Er vel bare en strekkode? Dette fungerer på flyplasser etc, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke på nadderud.....?

Link to post
Share on other sites


Jeg tror på mer synlighet, plakater, flagg etc. Jobber et par dager i uka i musikksjappe i sandvika, kunne gjerne hatt en poster for neste hjemmekamp hengende her. Ellers kunne jo Stabæk Fotball lekt med ideen om pauseunderholdning. Mener også Stabæk-effekter kunne blitt solgt i andre sjapper i Bærum. Tror også en vandrende selger på stadion kunne kvittet seg med et par skjerf og flagg.

 

Vet det ikke er opp til klubben, men øl-servering.. Det hadde vært stas!

 

Når det gjelder plakater så er det stort sett ambassadørene som henger opp disse. Alle andre som har lyst og mulighet til å henge opp kan hente plakater på brakka hver onsdag før hjemmekamp - men dette bør avtaltes med Henriette Bråthen først. Henriette har sagt opp sin stilling, så anbefaler deg og andre som ønsker å henge opp plakater å få dette på plass så raskt som mulig slik at bunken med plakater blir stor nok :)

Link to post
Share on other sites


Her er et innlegg jeg skrev i fremtidstråden i fjor:

Jeg skrev et annet sted på forumet her at jeg tror en fotballklubb bygges best med supportere og tilskuere i fokus. Da er publikumsundersøkelser et viktig verktøy.

Her er Sponsor Insight sin spørreundersøkelse fra i år, på bestilling fra NTF (wow, ikke alt de gjør er rævva!):

Kundeundersøkelsen 2013 - Publikum og potensielt publikum.pdf (73 sider)

TL;DR:

To undersøkelser, én befolkningsundersøkelse og én supporterundersøkelse. Totalt 10 163 intervjuer.

Publikum = 4 eller flere kamper i året, Potensielt Publikum = 3 eller færre kamper i året

Både P og PP mener interessen for klubben har økt

P har større interesse for å gå på kamp nå enn tidligere

Om å dra på stadion: P bryr seg om været og motstanderlag. PP bryr seg om man kan følge laget på en annen måte.

P mener riktig pris på en enkeltbillett er 167,-. PP mener 155,-

46 % av P er eller vurderer å bli kunde hos en av klubbens sponsor - pga sponsoravtalen. 22% av PP.

7 % av PP og 30 % av P er medlem av supporterklubben.

PP innrømmer at de har tid til å dra oftere på kamp, men har tilsynelatende mange grunner til å la være (side 28)

Både P og PP er veldig positive til at mandagskampen er borte (keep up the good work, Posse! Nå gjenstår Adecco!)

P er veldig positive til klubbens supportere (seg selv), men også klubbens åpenhet, nøkternhet og involveringer i andre klubber i lokalmiljøet.

Kampdag: Viktigst for både P og PP er stemning. Deretter adkomst, toaletter og køer. Sist kommer pauseunderholdning, selv om PP tilsynelatende ofte ønsker seg noe mer enn kun 2x45 fotball.

Kamptidspunkt: Søndag kl 18 er det soleklare førstevalget, deretter lørdag kl 18, søndag kl 16, lørdag kl 16 og fredag kl 18.

Treners og lagets fremtreden i media er viktig for både P og PP (her synes jeg STB må bli bedre / mer synlig), sammen med talentsatsing og klubbens ambisjoner (her må vi også synliggjøre mer!)

De fleste av både P og PP har bestemt seg flere dager i forveien om de skal på kamp eller ikke. Hhv. 5 % og 10 % bestemmer seg samme dag.

De fleste av både P og PP drar på kamp med venner, men nesten halvparten går på kamp med egne barn. P tar som oftest initiativet til å dra på kamp selv, men 1 av 3 sier at venner tar insj for å dra på match.

Kaffe, brus, pølser, is, supportereffekter, vafler og vann er, i den rekkefølgen, de viktigste produktene i kiosken. 9 % av P og 7 % av PP skriver i annet-feltet at de ønsker øl/vin.

P bruker i snitt 82 kr i kiosken på staddan, PP bruker 94 kr.

PP bruker klubbens og supporterklubbens nettsider i mye mindre grad enn P.

Både P og PP synes kvaliteten på Tippeligasendingene er dårligere i år (Cmore) enn i fjor (TV2).

På spørsmål om hva fotballen kan gjøre for å bli mer interessant:

Bedre spill: Working on it, men gutta begynner å ta seg opp.

Lavere pris: Vi satte ned prisene før sesongen (etter å feilaktig ha satt dem opp). Kanskje kan vi bli flinkere til å tilby kvantumsrabatter og invitere skoleklasser og lag osv på gratiskamp. Jeg mener - vi har jo seter til dem.

Lokale talenter: Definitely working on it! Fy faen så mye bra som kommer opp etterhvert!

Underholdning: Stemning på kamp er viktig, og $$ er gode på det. Hovis har våknet og dratt igang et par ganger også. Bra!

Markedsføring: Her har vi et stort forbedringspotensial. Kom gjerne med innspill på hvordan vi kan synliggjøre neste hjemmekamp lørdag 6. juni mot Vard Haugesund!

Bedre stadion: :ph34r:



Sponsor Insight har forøvrig også gjennomført en sponsorundersøkelse, som ligger her:

Kundeundersøkelsen 2013 - Sponsorer i Tippeligaen.pdf (63 sider)


Veldig mye god informasjon her, selv om ingen av de spurte var Stabæk-fans. Det er enkelt å rope etter billigere billetter, men det er ikke nødvendigvis det største hinderet for å dra på kamp. En Tippeliga-kamp kan være verdt 270 kr for hovis-folk. Det finnes jo rimelige billetter også, andre steder på stadion.

Det aller største og viktigste virkemiddelet klubben vår har, ved siden av sportslige prestasjoner, er det vide og brede begrepet kommunikasjon. Gode historier i media, aktivitet i sosiale medier, kampannonser og -plakater, diskusjoner og spekulasjoner ved kaffemaskinen på kontoret, rall i storefri.

Kort sagt: Tilstedeværelse.

Selv om det egentlig på ingen måte er kort sagt. Det krever hardt, kontinuerlig arbeid av mange flinke folk. Det må produseres mye.

Link to post
Share on other sites


Seriøst, kan ikke bilettene scannes rett fra mobilen?

Hvis de sier det ikke er mulig så er jeg relativt sikker på at det er feil... De strekkodedingsene fungerer hvertfall på å lese av fra android-telefoner alle andre steder jeg har bedt dem om å prøve...

Link to post
Share on other sites


Seriøst, kan ikke bilettene scannes rett fra mobilen?

Hvis de sier det ikke er mulig så er jeg relativt sikker på at det er feil... De strekkodedingsene fungerer hvertfall på å lese av fra android-telefoner alle andre steder jeg har bedt dem om å prøve...

Jeg vil tro det virker jo.. Men det var vistnok ikke "lov"..

Link to post
Share on other sites


Overtal Elkjøp, XXL og Sandvika Storsenter til å kjøpe 200 kampbill hver. De 200 første som handler for minst 200 kr i butikkene lørdag formiddag får gratis billetter. Denne type produkt-bundling var forbudt tidligere, men lov nå.

 

Kjør aviskampanje i forkant => Billig reklame for butikkene => reklame for Stabæk => flere tilskuere på kamp, bl a noen som ikke nødvendigvis ville vært på kamp ellers => økt kiosksalg, og økt støtte fra tribunen.

 

Plasser alle "gratistilskuerne" sammen, behandle dem som VIP for en dag (gratis kaffe) og tilby dem redusert pris på sesongkort hvis de kjøper der og da.

 

Hilsen "Lille-Ingo"

Link to post
Share on other sites


Hva om man ordnet "rabatt kuponger" som man kunne delt ut til venner, familie, bekjente, alle postkassene i blokka?

Kom se STB mot ..... Ved fremvisning av denne kupongen få 50kr avslag på biletten?

Link to post
Share on other sites


Når det gjelder scanning av billetter på mobilen, så går det med de siste scannerene til billettservice. Problemet er at de har fortsatt endel eldre scannere i omløp. Billettservice vil derfor ikke si at det er greit å scanne billetter på mobilen, da man ikke alltid kan garantere det. I tillegg må vel strekkoden være passe stor, og det blir litt fikling for å få strekkoden til å passe. Det betyr jo fort kø.

 

Billettservice har innført mobilbilletter på noen steder. Hvor du får en qrkode isteden for strekkoden, denne kan gjelde for flere billetter på en kode.

Link to post
Share on other sites


Vi har 4700 plasser. Synes ikke vi skal gi ut/selge bunker på 200 til XXL osv, da har vi tomme seter mot Molde. Det er mye viktigere å være synlige, entusiastiske, bruke sosiale medier, dele bilder og intervjuer, og de som kan - ta med en venn. Jeg tror ærlig talt vi er utsolgte til denne kampen sålenge vi ikke taper 10-0 i Bergen.

Link to post
Share on other sites


Vi har 4700 plasser. Synes ikke vi skal gi ut/selge bunker på 200 til XXL osv, da har vi tomme seter mot Molde. Det er mye viktigere å være synlige, entusiastiske, bruke sosiale medier, dele bilder og intervjuer, og de som kan - ta med en venn. Jeg tror ærlig talt vi er utsolgte til denne kampen sålenge vi ikke taper 10-0 i Bergen.

Hvis personen fysisk må hente ut en billett ett sted, feks får en rabattkort når de handler som måntastes inn når de bestiller billet, så vil man unngå den problematikken tror jeg. Men at dette er løsningen på og fylle nadderud vet jeg ikke, tror ikke d blir noe problem og fylle nadderud, alt avhenger av søndagen mot brann, og mobilisere kraftig. Ha en bra oppladning til match, ha et arrangement i forkant av kampen. Kan hende at noe så lite som autografsignering hadde trukket barn og barnefamilier.

Link to post
Share on other sites


Scanning på mobil krever 2D scannere i motsetning til tradisjonelle strekkoder som kan leses av på alle scannere. Nå vet jeg ikke hva slags scannere det er på Nadderud og heller ikke hva slags bilettsystem vi kjører, men det er ikke bare bare å gå over på en slik løsning. Den kan være at man må bytte alle scannere og det kan være at billettsystemet ikke takler det.

 

På så kort sikt som denne bestemte kampen tror jeg det stort sett er jungeltelegrafen som er tingen. At vi som allerede går på kamp får med oss flere

Link to post
Share on other sites


Som sagt litt lenger oppe... En viktig forutsettning for å selge biletter, er at det det er mulig å kjøpe disse..

 

Hvis man går på http://billett.stabak.no/ så er ikke moldekampen listet.. Ei heller andre kamper.. Bare noe fotballskoleopplegg..

 

(med mindre det er jeg som ikke forstår hvordan siden virker.. min IT-utdannelse er over 10 år gammel, så det kan være noe jeg er for gammel til å forstå her)

Link to post
Share on other sites


Scanning på mobil krever 2D scannere i motsetning til tradisjonelle strekkoder som kan leses av på alle scannere. Nå vet jeg ikke hva slags scannere det er på Nadderud og heller ikke hva slags bilettsystem vi kjører, men det er ikke bare bare å gå over på en slik løsning. Den kan være at man må bytte alle scannere og det kan være at billettsystemet ikke takler det.

 

På så kort sikt som denne bestemte kampen tror jeg det stort sett er jungeltelegrafen som er tingen. At vi som allerede går på kamp får med oss flere

Stabæk har ordnet ett fantastisk nytt billettsystem med 2D skannere. Så det er absolutt ikke noe problem.

De fungerte mer eller mindre feilfritt under sogndal kampen. Eneste var en skanner som måtte fikses litt på.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

Hvordan fyller vi Nadderud til kamp mot Molde?
×
×
  • Create New...