Gå til innhold

Stabæk- Sandefjord


fornuften
 Del

Anbefalte innlegg


Kampene kommer tett som hagl i mai, og det er bare bra i den flyten vi er i nå. Kassi må sone, men Issah er tilbake.

 

Følgende 11er? :

 

Mande, Ville, Morten, Næss, Meling, Giorgi, Grossman, Issah, Assante, El-Ghanassy,Dio

 

 

Tapet må jo komme en gang, men ikke på onsdag!

 

Sandefjord er nede der de hører hjemme etter en god start.

 

Vi møtte dem i vinter. Da var Sandefjord fryktelig svake. I 2013 møtte vi dem to ganger. 0-0 i Sandefjord og vi slo dem 4-1 på Nadderud, en kamp som egentlig var spillemessig jevn til det var igjen 10 minutter.

 

Jeg gleder meg til onsdag.

Endret av fornuften
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg gruer meg. Årets største mulighet for å snuble..

 

Jeg er redd for den ja. Vi har fem strake TL-seire, de har fire strake tap. Vi har fire dagers hvile, de har 3. Vi har Kassi utvist, som etter min mening betyr at vi stiller med et sterkere lag. Alt peker mao vår vei, og da går det ofte til h...

 

På den andre siden så slo vi VIF, og bør være i stand til å takle dette også. Og så er det jo lov å håpe at RBK tar litt for lett på Mjøndalen og går på en smell der...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig rart å være i en posisjon der man håper at topplaget går på en smell mot et av lagene på nedre del av tabellen. Vel, jeg gruer meg også. Alltid uansett

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tar meg frihet til å quote inn ShermanCostello's innlegg i De andre lagene-tråden, den har vel noe å gjøre i kamptråden!

 

 

Har sett Sandefjord på Føyka i cupkampen mot Asker (2-1) og på tv hjemme mot Aalesund (1-3) i dag. Forsøker meg på en liten analyse av hva som venter oss på onsdag.

 

3-5-2- / 5-3-2-formasjonen og tankegangen til Bohinen er spennende, men spillermaterialet virker rett og slett ikke bra nok til å gjennomføre planen, så det spørs om han ikke må gjøre noen endringer snart i retning av en mer kynisk stil dersom det skal bli mer enn én sesong i Tippeligaen.

 

Pluss:

- De er et OK kontringslag med grei fart i beina, og har tålmodighet og selvtillit til å la pasningene nå riktig mann.

- Gabrielsen er den absolutt beste forsvarsspilleren deres og har en del til felles med Morten. Han skulle hatt et soleklart rødt kort på felling som bakerste mann i dag, og det er et stort pluss for Sandefjord at han dermed får bli med til Nadderud likevel.

- Dieng er flink til å sette opp partner Kirkevold på topp og de fremstår som et slags "radarpar".

- De er forholdsvis flinke til å tre seg gjennom mot etablert forsvar.

- På sitt beste er Victor Bindia en frisk og offensiv kant med c-moment.

- Michael Tørnes (keeper) er sterk i én-mot-én-situasjoner.

- Det er fortsatt optimisme rundt laget etter opprykket, samt avansement til tredje runde i cupen, og de kommer trolig til å ha med seg mange supportere til Nadderud (selv om de riktignok ikke har ett eneste originalt kamprop).

- Bohinen har naturlig nok en del kunnskap om hva som venter laget (selv om han virket sjokkerende dårlig forberedt på å møte Asker i cupen).

 

Minus:

- Forsvarsrekka deres har alvorlige tempoproblemer og sliter voldsomt i bakrom.

- Balltempoet er generelt for lavt, de sliter med å få i gang kombinasjoner på én-touch og gode lag skal kunne omstille seg raskt når Sandefjord prøver å vri spillet. De er heller ikke spesielt flinke til å utnytte overlapping av kantene i etablert angrep når de går seg fast i midten. I kontringsfasen går det også for tregt til at raske backer som Meling ikke skal kunne klare å komme seg hjem og demme opp for rom.

- Michael Tørnes (hvis han står mot oss) holder alt i alt ikke Tippeliganivå i mål, med særlig svakhet i feltet. Seinest mot AaFK i dag kom utligning 1-1 etter et gigantisk tabbe av Tørnes i feltet og han var fryktelig usikker gjennom hele kampen mot Asker.

- Bindia er på sitt verste en forferdelig vingback og etterlater seg enorme tomrom, pluss at han har store mangler en mot en. Jeg kan ikke se hvor mye lenger Bohinen kan gi han defensivt ansvar og spilletid. Normann Hansen på den andre vingen tar mindre sjanser og har bedre kontroll defensivt, men er på samme tid heller ikke et særlig sterkt offensivt våpen.

- Verken Kirkevold eller Dieng er gode nok avsluttere til å lykkes i Tippeligaen. De hadde en lang rekke muligheter i dag men bruker enten for lang tid eller slurver i de viktige øyeblikkene.

- Laget virker ikke godt trent, de falt helt sammen mot AaFK i dag i siste halvdel av andre omgang (eksempelvis avgjørende situasjon på 1-2-målet der forsvarsrekka ikke orket å gå ut i press mot Barrantes som fikk en enkel jobb med å plassere skuddet sitt i hjørnet). Mot Asker ble de rundspilt i hele andre omgang.

- Geir Ludvig Fevang, Eirik Mjelde og Mads Pedersen på midten er trofaste slitere, men klarer ikke å ligge kompakt som ledd i etablert forsvar og det virker overraskende lett å tre seg inn i mellomrommet mot det siste leddet.

- De har fire strake tap i serien og begynner å droppe raskt nedover mot nedrykksplass.

 

Slik jeg ser det bør vi være tålmodige på Nadderud og vente på at de begynner å etterlate seg bakrom. Stabæk bør potensielt være det laget Sandefjord vil slite aller mest mot med sitt trege forsvar. Dette vil de trolig være meget bevisst på og kan fort finne på å holde vingbackene nede i 5-3-2 og parkere bussen fra start av. Duellstyrken deres i feltet, med et særlig stort minus på keeper Tørnes, er dog så svak at vi bør kunne ha gode muligheter til å skape sjanser på innlegg også mot etablert forsvar. Vi bør generelt sette Tørnes på prøver med innlegg så ofte som mulig. Asante/Ville på høyre kommer nok til å få mindre rom å jobbe i enn vanlig mtp Normann Hansens defensive legning, men Meling bør virkelig benytte sjansen til å raide på den andre kanten dersom Bindia fortsetter med sitt hodeløse spill på høyre side.

I tillegg er vi trolig mye bedre trent enn Sandefjord og bør ikke få panikk selv om det drøyer før vi klarer å putte den første goalen. Det siste kvarteret blir potensielt helt avgjørende.

Dersom vi på den annen side skulle klare å få et tidlig mål og Sandefjor må framover så er muligheten til stede for at vi tar årets første storseier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Liker den personlige stilen, og at du setter det i en historisk kontekst. Møter mot Sandefjord for meg til å minnes den deilige 3-2 seieren jeg så I Bergen når vi ble seriemestere i 2008 ... eller den dramatiske opprykkthrilleren vi hadde mot nettopp Sandefjord i 2 divisjon 93 (de vant alle kampene, noe som satte press på oss at vi måtte vinne alle kampene ... som ble kronet med opprykk etter den legendariske Os kampen). Glemmer aldri kremmerhuset til Anders Nordstad, etter en nydelig helklakk fra Tom Fodstad, mot Sandefjord, på solfylte, gamle Nadderud i en viktig 2 0 seier ... men er usikker på om det var i 93 sesongen ... Tror snarere det var i 91 eller 92 ... Noen som husker?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Liker den personlige stilen, og at du setter det i en historisk kontekst. Møter mot Sandefjord for meg til å minnes den deilige 3-2 seieren jeg så I Bergen når vi ble seriemestere i 2008 ... eller den dramatiske opprykkthrilleren vi hadde mot nettopp Sandefjord i 2 divisjon 93 (de vant alle kampene, noe som satte press på oss at vi måtte vinne alle kampene ... som ble kronet med opprykk etter den legendariske Os kampen). Glemmer aldri kremmerhuset til Anders Nordstad, etter en nydelig helklakk fra Tom Fodstad, mot Sandefjord, på solfylte, gamle Nadderud i en viktig 2 0 seier ... men er usikker på om det var i 93 sesongen ... Tror snarere det var i 91 eller 92 ... Noen som husker?

Jeg husker ikke. Kanskje ikke så rart mtp. at jeg ikke ble født før året etter.

 

Internettet sier meg derimot at vi kun spilte i samme divisjon som Sandefjord BK* i 1993[1], og at vi vant 0-2 borte 9. mai og 2-1 hjemme 7. august[2]. Det var i sistnevnte kamp at Anders Nordstad scoret[3].

 

*En "fun fact": Det var Sandefjord Ballklubb, og ikke Sandefjord Fotball man spilte mot den gangen. Sandefjord Fotball ble stiftet først i 1998, etter en sammenslåing mellom Sandefjord Ballklubb og Runar IL, som vi nylig spilte mot i cupen. Samtidig som SB og R slo seg sammen og tok over SBs plass i 2. divisjon, fortsatte Runar IL imidlertid med en svært redusert stall og rykket ned til 3. divisjon samme år. Nå spiller de i 4. divisjon. Sandefjord Ballklubb eksisterer faktisk også igjen, litt uvisst hvordan, men de spiller ihvertfall i 5. divisjon.

 

(Jeg har visst fått en plutselig og voldsom interesse for statistikk og historie)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takker : ) ... Dæven ... Skjønner det finnes noe som heter Google og med noe de kaller en såkalt smarttelefon så går det faktisk an å finne ut at den 2-3 kampen jeg refererte til ble spilt 27 august ... 2007! ... Herregud som årene går i ball ...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


... men er usikker på om det var i 93 sesongen ..Noen som husker?

 

Nope, men her er et bilde fra hjemmekampen mot Sandefjord Ballklubb på Nadderud i 1993. Den gamle hovedtribunen har ikke forandret seg mye på 22 år.

 

206263_4432167998192_977545851_n.jpg?oh=

 

 

Det er i alle fall to kjente Stabækansikter på dette bildet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

... men er usikker på om det var i 93 sesongen ..Noen som husker?

 

Nope, men her er et bilde fra hjemmekampen mot Sandefjord Ballklubb på Nadderud i 1993. Den gamle hovedtribunen har ikke forandret seg mye på 22 år.

 

206263_4432167998192_977545851_n.jpg?oh=

 

 

Det er i alle fall to kjente Stabækansikter på dette bildet.

Peder og MMS? Liker den herlige Sandefjordsupportrepresentanten
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vet ikke om det er MMS i barnevognen, men det er to stk andre Morten på bildet, Arnesen og Hornburg. Forløperen til Bærget det Blaa, med Øyvind og Roger i spissen, sto på "toppen" over tribunen. Er det rart man har fått varige men oppveksten...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, det kan se ut som Jensen jr og mor ja.

 

han med ryggen til langs veggen har jeg en "følelse" av at er en gammel Stabækhelt fra 70tallet - Ellef Blakstad. Han som lener seg inntill veggen bør man vel også dra kjensel på etter livslang tjeneste for klubben.. :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Han som lener seg inntill veggen bør man vel også dra kjensel på etter livslang tjeneste for klubben.. :-)

Forøvrig iført reklame tshirt for samme fotballskomerke som Bohinen spilte med (og scoret med) mot England på Ullevål i 93. Pantofolo d'oro -gulltøflene på norsk :-) pantofolo var også lagets (Stabæks) skoleverandør fra 92 til 94(ca).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, det kan se ut som Jensen jr og mor ja.

han med ryggen til langs veggen har jeg en "følelse" av at er en gammel Stabækhelt fra 70tallet - Ellef Blakstad. Han som lener seg inntill veggen bør man vel også dra kjensel på etter livslang tjeneste for klubben.. :-)

Tom Schelvan må vel være en av de aller viktigste Stabækgutta opp gjennom tidene (du kjenner vel han godt). Tror du har rett med Ellef Blakstad. I tillegg mener jeg å se Hallvard Øen og Jon Ivarson (med hvit kaffekopp) til høyre i bildet. Begge tunge Stabæk-navn.

 

Når det gjelder kampen mot Sandefjord Ballklubb var den ekstremt spennende. Mener å huske at nåværende keepertrener Espen Granli reddet et straffespark etter få minutter. Vi fikk så den ultrafarlige 2-0 ledelsen før selvfølgelig SB reduserte noen minutter før slutt og gjorde de siste minuttene ulidelige. 3 poeng ble det og alt syntes klart med 4 poengs ledelse. Så gikk vi på to tap mot Ørn og Lyn 2 ( med Axel Kolle) og vips var Sandefjord foran igjen med to, det var seks kamper igjen å spille. Runden etter tapte Sandefjord 2-1 hjemme for Fram Larvik og vi vant borte mot Brann 2. Vi var foran med ett poeng, begge lag vant de fem siste kampene og Os-kampen er kjent stoff.

Endret av Øyvind
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Denne matchen tester virkelig stabiliteten I lagets prestasjoner. Håper på kvikke hoder og raske bein etter en ekstra fridag igår. Ser også at Bradley matte på obligatorisk trenerkurs idag, helt utrolig egentlig..

Endret av arni
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk- Sandefjord
×
×
  • Opprett ny...