Gå til innhold

Start vs Stabæk, lørdag 04/07 kl. 15:30


Slum
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Nr14

Det som først og fremst slo meg i dag, var ikke nødvendigvis hvor dårlige vi var.

Mer hvor jævlig gode Start var til å gjøre oss dårlige.

De klarte å gjøre alle våre styrker til svakheter - og det synes jeg det står respekt av.

En smertefull læring for vår del.

Støtter deg fult ut. Vi blir avslørt med raske overganger i tomrommet vi legger bak oss når vi angriper. Dette har faktisk litt med hvordan de har lest oss. Da må vi være raskere å justere taktikken. I dag trakk BB konsekvensen i pausen men du skal ikke se bort fra at han burde gjort taktiske endringer allerede etter 30 min. Vi hørte han prøvde med aktiv coaching fra sidelinjen men fikk Inge respons. Nyttig læring både for BB og laget. Jeg tror vi ser endring i startelver til neste kamp. Issah er på benken og kanskje Mande, usikker på den siste. Det viktigste er å få stabilisert midten og stoppe baklengsmålene som bare renner inn om dagen. Nå får de bevise hvem som er menn oppi kampen, i dag var det bare et spedt juniorlag og det duger ikke i Tippeligaen. Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tja. Syns vi er dårlig, ekstremt lite bevegelser, og vi vinner ikke en duell. Men mulig at det er Start som gjør at det blir sånn. Jeg tenker at sånne kamper skjer og satser på at vi reiser oss mot Sarpsborg. De hadde om mulig en enda dårligere kamp mot Molde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men om noen ha vært dårlig over flere kamper så er det trenerens plikt å gjøre noe. Keeper er kanskje siste plassen man gjør endringer, selv om Mande kan trenge en oppvekker. Det sagt så er kanskje dette resultatet av at Bob har bedt ham være veldig offensiv!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Men om noen ha vært dårlig over flere kamper så er det trenerens plikt å gjøre noe. Keeper er kanskje siste plassen man gjør endringer, selv om Mande kan trenge en oppvekker. Det sagt så er kanskje dette resultatet av at Bob har bedt ham være veldig offensiv!

 

Vi har en 21 år gammel keeper som av de fleste "eksperter" kåres til seriens beste keeper i første halvdel av sesongen. Et par blundere, hvilket er helt normalt for en så ung spiller, så er altså oppskriften å benke han?

 

 

Å antyde at Mande ikke gjør sitt beste er fullstendig latterlig.

 

Hvis oppskriften din for å utvikle talenter er å signalisere at det er nulltoleranse for å gjøre feil, håper jeg virkelig at Bob &co har et annet syn.

 

Kan ikke tenke meg at vi har et så korttenkt trenerteam av Mande sitter på benken neste helg.

 

 

Det er vanlig praksis i mange ligaer innen flere sportsgrener at man tester og utfordrer unge talenter på alle områder, inkludert at man aktivt går inn for å gi dem noen doser av litt motstand og motgang som en del av utviklingen og opplæringen. Det er ingen "dagis" vi holder på med her. Men det blir jo en vurderingssak fra spiller til spiller hva som er riktig. Hvorvidt Sayouba responderer best på en kamp på benken eller et klapp på skulderen har sikkert de som jobber med han daglig og vet hvor han står mentalt en grei formening om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis oppskriften din for å utvikle talenter er å signalisere at det er nulltoleranse for å gjøre feil, håper jeg virkelig at Bob &co har et annet syn.

 

Hva er oppskriften din for utviklingen av Singh? At han ikke får spille, uansett hvor mye rart Mande finner på?

 

Jeg tror Mande har godt av en vekker nå. Én ting er feilen i posisjonering, en annen ting er måten han går ut på (og det er jo ikke første eller tredje gangen). Han burde helt klart hatt rødt kort der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Syntes ikke Singh er god nok til å starte i TL. I de få kampene jeg har sett han har han i beste fall sett ok ut. Selv om han har størrelsen til sin fordel syntes jeg han er veik npr det kommer inlegg fra kant/corner. Kanskje Granli kan gjøre ham god, men så lenge vi har Mande er det ikke tvil om hvem jeg vil at vi skal starte med. Syntes en Mande på 90% er bedre enn Singh på 100%.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Hvis oppskriften din for å utvikle talenter er å signalisere at det er nulltoleranse for å gjøre feil, håper jeg virkelig at Bob &co har et annet syn.

Hva er oppskriften din for utviklingen av Singh? At han ikke får spille, uansett hvor mye rart Mande finner på?

 

Jeg tror Mande har godt av en vekker nå. Én ting er feilen i posisjonering, en annen ting er måten han går ut på (og det er jo ikke første eller tredje gangen). Han burde helt klart hatt rødt kort der.

 

 

Jeg tror Singh er, og hele tiden har vært, fullt klar over at Mande er førstekeeper til han blir solgt. At Singh skal miste selvtilliten eller føle seg urettferdig behandlet har jeg null tro på.

 

Hva skal Mande lære av denne vekkeren? At det ikke er lov å gjøre feil? Å plukke ut en 21 åring som syndebukk på denne måten minner mer om en heksejakt enn konstruktive innspill.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror i alle fall alle kan være enige om at Mande bør bli smartere med involveringene sine. Det kan være en tilvenningssak, men han har konsekvent 1-2 utrusninger som er farlige for enten laget eller andre spillere i hver kamp. Heldigvis har det stort sett gått bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Men om noen ha vært dårlig over flere kamper så er det trenerens plikt å gjøre noe. Keeper er kanskje siste plassen man gjør endringer, selv om Mande kan trenge en oppvekker. Det sagt så er kanskje dette resultatet av at Bob har bedt ham være veldig offensiv!

 

Vi har en 21 år gammel keeper som av de fleste "eksperter" kåres til seriens beste keeper i første halvdel av sesongen. Et par blundere, hvilket er helt normalt for en så ung spiller, så er altså oppskriften å benke han?

 

 

Å antyde at Mande ikke gjør sitt beste er fullstendig latterlig.

 

Hvis oppskriften din for å utvikle talenter er å signalisere at det er nulltoleranse for å gjøre feil, håper jeg virkelig at Bob &co har et annet syn.

 

Kan ikke tenke meg at vi har et så korttenkt trenerteam av Mande sitter på benken neste helg.

 

 

Det er vanlig praksis i mange ligaer innen flere sportsgrener at man tester og utfordrer unge talenter på alle områder, inkludert at man aktivt går inn for å gi dem noen doser av litt motstand og motgang som en del av utviklingen og opplæringen. Det er ingen "dagis" vi holder på med her. Men det blir jo en vurderingssak fra spiller til spiller hva som er riktig. Hvorvidt Sayouba responderer best på en kamp på benken eller et klapp på skulderen har sikkert de som jobber med han daglig og vet hvor han står mentalt en grei formening om.

 

 

Igjen, hva er det man vil Mande skal lære her?

 

At en ung urutinert keeper vokser på å bli plukket ut som syndebukk har jeg null tro på. Hadde det vært meg som ble utsatt for slik behandling hadde jeg bedt om overgang umiddelbart. En klubb med en slik personalbehandling ville jeg ikke spilt for.

 

Det er ingen dagis, men et par feil må man akseptere. Det er ikke slik at Mande har prestert dårlig over lang tid. Som sagt er han av de fleste eksperter rangert som den beste keeperen hittil. Å vrake Mande nå vil virke useriøst og gjøre oss til latter for resten av fotball-Norge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror i alle fall alle kan være enige om at Mande bør bli smartere med involveringene sine. Det kan være en tilvenningssak, men han har konsekvent 1-2 utrusninger som er farlige for enten laget eller andre spillere i hver kamp. Heldigvis har det stort sett gått bra.

 

Ja, det er en viktig del av utviklingen hans å bedre vurderingsevnen. Det er også uttalt tidligere at dette er noe man jobber med og at man ønsker at han skal være offensiv. Dette kommer med alderen.

 

Når du gir en keeper beskjed om å være offensiv må man regne med at det går galt innimellom. Det er ikke bare å stille slike krav og forvente at han skal bli Manuel Neuer over natta.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jeg tror i alle fall alle kan være enige om at Mande bør bli smartere med involveringene sine. Det kan være en tilvenningssak, men han har konsekvent 1-2 utrusninger som er farlige for enten laget eller andre spillere i hver kamp. Heldigvis har det stort sett gått bra.

 

Ja, det er en viktig del av utviklingen hans å bedre vurderingsevnen. Det er også uttalt tidligere at dette er noe man jobber med og at man ønsker at han skal være offensiv. Dette kommer med alderen.

 

Når du gir en keeper beskjed om å være offensiv må man regne med at det går galt innimellom. Det er ikke bare å stille slike krav og forvente at han skal bli Manuel Neuer over natta.

 

 

Nei, jeg forventer ikke det heller. Jeg synes bare det er merkelig at vurderingsevnen tilsynelatende ikke har forbedret seg i løpet av sesongen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Jeg tror i alle fall alle kan være enige om at Mande bør bli smartere med involveringene sine. Det kan være en tilvenningssak, men han har konsekvent 1-2 utrusninger som er farlige for enten laget eller andre spillere i hver kamp. Heldigvis har det stort sett gått bra.

 

Ja, det er en viktig del av utviklingen hans å bedre vurderingsevnen. Det er også uttalt tidligere at dette er noe man jobber med og at man ønsker at han skal være offensiv. Dette kommer med alderen.

 

Når du gir en keeper beskjed om å være offensiv må man regne med at det går galt innimellom. Det er ikke bare å stille slike krav og forvente at han skal bli Manuel Neuer over natta.

 

 

Nei, jeg forventer ikke det heller. Jeg synes bare det er merkelig at vurderingsevnen tilsynelatende ikke har forbedret seg i løpet av sesongen.

 

 

Utvikling går ikke i en lineær kurve, men i rykk og napp. Feilvurderinger er et typisk tegn på en spiller som føler seg usikker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Igjen, hva er det man vil Mande skal lære her?

 

At en ung urutinert keeper vokser på å bli plukket ut som syndebukk har jeg null tro på. Hadde det vært meg som ble utsatt for slik behandling hadde jeg bedt om overgang umiddelbart. En klubb med en slik personalbehandling ville jeg ikke spilt for.

 

Bare for å ha det klart så sier jeg ikke noe om at man skal gjøre det ene eller andre; jeg prøvde bare å nyansere svart/hvitt-meningene litt. Så utrolig dramatisk er det ikke å sette en spiller på benken i en kamp, og det handler selvsagt ikke om å plukke ut syndebukker.

 

Tanken er vel at det kreves en viss mentalitet hvis man vil nå toppen og spille i de største ligaene der konkurransen er veldig tøff, og at de fleste spillere vil møte motgang i løpet av karrieren og da handler det om hvordan man responderer. Nå er forsåvidt ikke Tippeligaen helt på det nivået og det er gjerne litt mer kos her enn mange andre steder.

 

Noen spillere er nok som deg og vil ha et klubbskifte så fort de møter litt motstand - de når neppe særlig langt - andre bruker det som motivasjon til å vise at de kan mye bedre, mens andre igjen kanskje er av den litt sløve typen som ikke tar til seg informasjon sånn helt uten videre og rett og slett trenger en vekker innimellom før de faktisk tar inn over seg det som trenerne prøver å lære bort.

 

Jeg kjenner ikke Sayouba og vet følgelig ikke om det vil ha noe for seg å sette han på benken i en kamp. Som kkh94 sier så er det iallfall litt pussig at han bruker såpass lang tid på å skjønne ganske elementære ting.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så deilig at vi er tilbake til at forumet hovedsakelig diskuterer sportslige disposisjoner igjen.

 

For et år siden var det mye utenomsportslige fokus.

 

Med det perspektivet blir en blunder fra Mande i ny og ne ganske tilgivelig.

Endret av Anders C
Lenke til innlegg
Del på andre sider


svart/hvitt-meningene

 

Konklusjonen må uansett være svart/hvitt: Enten spiller Mandé neste kamp, eller han gjør ikke.

 

Det ser ut som folk er opptatt av å straffe han for tabbene, og det er et meningsløst argument for å sette han ut. Er det én ting man stort sett er enige om er det at straff ikke fungerer spesielt bra som motivator.

 

Å trekke frem hvordan det er i store ligaer er heller ikke særlig interessant. Det er en del ting som er bedre i Norge. Blant dem er trygghet. Skal vi forberede han på spill i Tyrkia (som ikke er en urealistisk serie for han å ende opp i) kan vi kanskje starte med å stoppe lønnen hans denne måneden, så sparer vi penger også. Eller sette han til å vaske bilen til IAO hvis vi bare skal straffe han litt for tabbene.

 

Alt koker ned til hvordan Mandé skal utvikle seg som fotballspiller. Det å vurdere når man skal ut i feltet er kanskje det vanskeligst for en keeper. Avgjørelsen skal taes på svært kort tid, og tar man feil kan det bli katastrofalt. Nei! Det trenger ikke å bli det. Noen keepere ser nemlig ut til aldri å gjøre feil i de vurderingene. De keeperne er de som står på streken uansett. Kanskje kommer det en sidekommentar om at "keeper kunne kanskje vært ute og plukket den", men skal du som keeper passe på å ikke få skylden trenger du bare å stå på streken.

 

De keeperne som blir best er de som går ut flest ganger, men aldri vipper over og går for ofte. Det å finne ut hvor langt den strikken kan tøyes er det som krever erfaring, og eneste måten er å tøye den så langt at den ryker noen ganger. Jeg synes Granli, Bradley, Mandé og de andre skal ha ros for at de er offensive og legger til rette for at han skal utvikle seg fremfor å be han holde seg på streken der han er best.

 

Skal jeg pirke på en ting synes jeg heller vi skal se på uvanen hans med å gå opp med kneet først. Utespillere som går opp på den måten kan vente seg både gule og røde kort, og det burde blitt slått ned på keepere som gjør det også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Apropos motivasjon: det er nok ikke spesielt motiverende for de som sliter benken å se at enkelte spillere får spille hver gang, på tross av gjentatte feil. Å aldri slippe til selv om deres kollegaer roter det til på ukentlig basis er sikkert ingen gulrot det heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Apropos motivasjon: det er nok ikke spesielt motiverende for de som sliter benken å se at enkelte spillere får spille hver gang, på tross av gjentatte feil. Å aldri slippe til selv om deres kollegaer roter det til på ukentlig basis er sikkert ingen gulrot det heller.

 

Hvilket år befinner du deg i? Vi ligger på 2. plass i serien og spilleren man vil vrake er den unge keeperen som er kåret til ligaens beste. Før sesongen var vi spådd på nedrykk. Inntrykket man sitter igjen med er altså gjentatte feil og å rote det til på ukentlig basis.

 

Folks krav til og vurderinger av prestasjonene her er langt forbi grensen til vanvidd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som Ace skriver, Gurpreet visste nok hva han gikk til.

 

Viktigere enn det. Ingen bør spille seg inn på laget fordi andre er dårlige, de bør inn fordi de selv presterer. Når Gurpreet over tid har vært bedre på trening og 2. divisjon enn det Mandé presterer får han sikkert sjansen. Jeg tror de aller fleste som skriver i denne tråden gjør det uten å vite noe om alternativet. Mandé har av alle eksperter vært trukket frem som den mest lovende keeperen i Tippeligaen, og allerede en av de beste. I en alder av 21 står han landskamper for Elfenbenskysten, nr 24 på FIFA-rankingen. Gurpreet virker som en trivelig kar og kaller Morten "Sir". Og han er reservekeeper for laget på 141. plass på samme ranking.

 

Innerst inne tror jeg alle er sikre på at Mandé er den beste keeperen i troppen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

svart/hvitt-meningene

 

Konklusjonen må uansett være svart/hvitt: Enten spiller Mandé neste kamp, eller han gjør ikke.

 

Det ser ut som folk er opptatt av å straffe han for tabbene, og det er et meningsløst argument for å sette han ut. Er det én ting man stort sett er enige om er det at straff ikke fungerer spesielt bra som motivator.

 

Å trekke frem hvordan det er i store ligaer er heller ikke særlig interessant. Det er en del ting som er bedre i Norge. Blant dem er trygghet. Skal vi forberede han på spill i Tyrkia (som ikke er en urealistisk serie for han å ende opp i) kan vi kanskje starte med å stoppe lønnen hans denne måneden, så sparer vi penger også. Eller sette han til å vaske bilen til IAO hvis vi bare skal straffe han litt for tabbene.

 

Alt koker ned til hvordan Mandé skal utvikle seg som fotballspiller. Det å vurdere når man skal ut i feltet er kanskje det vanskeligst for en keeper. Avgjørelsen skal taes på svært kort tid, og tar man feil kan det bli katastrofalt. Nei! Det trenger ikke å bli det. Noen keepere ser nemlig ut til aldri å gjøre feil i de vurderingene. De keeperne er de som står på streken uansett. Kanskje kommer det en sidekommentar om at "keeper kunne kanskje vært ute og plukket den", men skal du som keeper passe på å ikke få skylden trenger du bare å stå på streken.

 

De keeperne som blir best er de som går ut flest ganger, men aldri vipper over og går for ofte. Det å finne ut hvor langt den strikken kan tøyes er det som krever erfaring, og eneste måten er å tøye den så langt at den ryker noen ganger. Jeg synes Granli, Bradley, Mandé og de andre skal ha ros for at de er offensive og legger til rette for at han skal utvikle seg fremfor å be han holde seg på streken der han er best.

 

Skal jeg pirke på en ting synes jeg heller vi skal se på uvanen hans med å gå opp med kneet først. Utespillere som går opp på den måten kan vente seg både gule og røde kort, og det burde blitt slått ned på keepere som gjør det også.

Jeg synes faktisk noe av det viktigste for Mande og teamet rundt han er å plukke av han unotene med hvordan han går inn i klinsj med med og motspillere. Han hadde en MEGET stygg takling på Næss som kunne blitt alvorlig og samme nå i helgen hvor han skal prise seg lykkelig for at han slapp unna direkte rødt. Det skal lite til å skade og ødelegge spillere faktisk for karrieren så det bør vi ikke være oss bekjent av. Utover det synes jeg nok Mande har vært litt mer ustabil de siste 3-4 kampene men det henger nok også sammen med usikkerheten som starter på midten og deretter kryper ned i midtforsvaret osv. La oss håpe på en solid Mande mot S08 så er vi tilbake på track.mjeg synes heller Issah nå bør ta en pause på midten så vi kan få spilt inn Giorgi i den posisjonen nå Keita nå begynner å bli klar på kant.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Apropos motivasjon: det er nok ikke spesielt motiverende for de som sliter benken å se at enkelte spillere får spille hver gang, på tross av gjentatte feil. Å aldri slippe til selv om deres kollegaer roter det til på ukentlig basis er sikkert ingen gulrot det heller.

 

Hvilket år befinner du deg i? Vi ligger på 2. plass i serien og spilleren man vil vrake er den unge keeperen som er kåret til ligaens beste. Før sesongen var vi spådd på nedrykk. Inntrykket man sitter igjen med er altså gjentatte feil og å rote det til på ukentlig basis.

 

Folks krav til og vurderinger av prestasjonene her er langt forbi grensen til vanvidd.

Snakket ikke utelukkende om Mande, men generelt. Mande er helt klart en god keeper, ingen tvil om det. Vil tro at benksliterne vil la seg motivere når de ser at det faktisk lar seg gjøre å slippe til. Det samme ovenfor de som spiller, som ser at noe annet enn 100% innsats vil slippe andre til. Situasjonen med Mande er noe spesiell, da vi ikke har et reellt alternativ. Vet ikke hvilket år denne tankegangen tilhører, men det driter jeg i. Endret av d*u*b
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dub: Når hele den forutgående diskusjonen omhandler Mande er det naturlig å forstå det slik at du deltar i samme diskusjon.

 

Å innlede en generell diskusjon om å slippe til folk på benken kan man gjerne gjøre. Selv synes jeg det er mer naturlig å diskutere dette utenfor sesong eller når det går dårlig. Det er et litt pussig tema å ta opp i en sesong der alt går strålende. Men siden du tar det opp; min mening er hvertfall at de beste skal spille, og de nest beste sitte på benken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Men om noen ha vært dårlig over flere kamper så er det trenerens plikt å gjøre noe. Keeper er kanskje siste plassen man gjør endringer, selv om Mande kan trenge en oppvekker. Det sagt så er kanskje dette resultatet av at Bob har bedt ham være veldig offensiv!

 

Vi har en 21 år gammel keeper som av de fleste "eksperter" kåres til seriens beste keeper i første halvdel av sesongen. Et par blundere, hvilket er helt normalt for en så ung spiller, så er altså oppskriften å benke han?

 

 

Å antyde at Mande ikke gjør sitt beste er fullstendig latterlig.

 

Hvis oppskriften din for å utvikle talenter er å signalisere at det er nulltoleranse for å gjøre feil, håper jeg virkelig at Bob &co har et annet syn.

 

Kan ikke tenke meg at vi har et så korttenkt trenerteam av Mande sitter på benken neste helg.

 

 

Tja, dette ligner litt på hvordan en viss mann leser bibelen. Jeg skriver både at keeper kanskje er siste plassen man gjør endringer, og at dette kan være en konsekvens av hva Bob har gitt beskjed om. Uansett må man bruke hodet under utrusninger, og ikke minst lære av tidligere feil!

 

Etter å ha sett repetisjon er det ikke Mande jeg klandrer mest for siste målet, men Birger som ikke gikk i duellen. Da er det i min bok kun Dio som leverte en god kamp på Sør Arena - av våre spillere...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Start vs Stabæk, lørdag 04/07 kl. 15:30
×
×
  • Opprett ny...