Gå til innhold

Sandefjord vs Stabæk - lørdag 22. august klokken 18:00


Slum
 Del

Anbefalte innlegg


Jeg mener vår straffe er udiskutabel. Birger er nok så vidt borte i ballen i motsatt ende, og skulle dommer har dømt noe så ville det nok ha blitt frispark (som smart sier), fordi hendelsen startet utenfor 16 meteren. Dyktig av Birger, som kanskje ikke var like bra på andre målet deres - de fikk stå veldig alene inne i vår 16 meter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Deler ikke andres begeistring for Kirkevold - synes vi må sikte høyere enn det om vi skal ha alternativer på spissplass.

 

Verdt å ta med i beregningen at han har blitt merkbart bedre de siste par årene, selv om han alltid har scoret mye, og han er fremdeles kun 24 og ennå ikke inne i det som normalt er en fotballspillers beste alder. Bra kombinasjon av fysikk, teknikk og nese for mål. Synes absolutt han er interessant.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra med seier på en dårlig dag. Vi var likevel klart bedre enn Sandefjord gjennom store deler av kampen.

 

Jeg skjønner at straffen vår blir diskutert, men jeg mener at det er korrekt dømt. Sandefjord-spilleren er borti både mann og ball samtidig.

 

Etter å ha sett på reprisen er jeg derimot uenig med Bjornh, vi var heldige som ikke fikk straffe mot noen minutter senere. Birger er helt klart borti mann, og at han treffer ball halvsekundet senere er mest tilfeldigheter. Det kunne også blitt rødt kort. Samtidig blir det bra patetisk av Bohinen å først og fremst klage på det etter kampen. Skjønner at han er frustrert, men det begynner etter hvert å bli rimelig klart at Sandefjord overhodet ikke er gode nok til å overleve i Tippeligaen.

 

Sist men ikke minst: kan Sayouba slutte med denne teknikken der han hopper opp med kneet først? Det skaper farlige situasjoner i mange kamper, og før eller senere kommer han til å bli straffet for det. Det skaffer ham også et visst rykte som grisespiller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Sist men ikke minst: kan Sayouba slutte med denne teknikken der han hopper opp med kneet først? Det skaper farlige situasjoner i mange kamper, og før eller senere kommer han til å bli straffet for det. Det skaffer ham også et visst rykte som grisespiller.

 

Enig, men samtidig så beholder vi han en stund da. ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


...

 

Sist men ikke minst: kan Sayouba slutte med denne teknikken der han hopper opp med kneet først? Det skaper farlige situasjoner i mange kamper, og før eller senere kommer han til å bli straffet for det. Det skaffer ham også et visst rykte som grisespiller.

 

Det ville være fryktelig dumt av han å slutte med dette. Det handler om å opprettholde balansen når du hopper og sikre deg selv mot farlige situasjoner. Grunnen til at keepere gjør dette er enkelt og greit det at hvis du hopper rett opp med armene i været og blir truffet av en annen så har du null kontroll på fallet og risikerer å skade deg stygt. Ved å holde kneet opp både sikrer du deg ved å skape avstand til de andre samt at hvis du først kommer i en kollisjon vil du falle mer kontrollert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

...

 

Sist men ikke minst: kan Sayouba slutte med denne teknikken der han hopper opp med kneet først? Det skaper farlige situasjoner i mange kamper, og før eller senere kommer han til å bli straffet for det. Det skaffer ham også et visst rykte som grisespiller.

Det ville være fryktelig dumt av han å slutte med dette. Det handler om å opprettholde balansen når du hopper og sikre deg selv mot farlige situasjoner. Grunnen til at keepere gjør dette er enkelt og greit det at hvis du hopper rett opp med armene i været og blir truffet av en annen så har du null kontroll på fallet og risikerer å skade deg stygt. Ved å holde kneet opp både sikrer du deg ved å skape avstand til de andre samt at hvis du først kommer i en kollisjon vil du falle mer kontrollert.

Tror de fleste keepere lærer at de skal gjøre det. Dumt av SF-spilleren å fullføre duellen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter å ha sett på reprisen er jeg derimot uenig med Bjornh, vi var heldige som ikke fikk straffe mot noen minutter senere. Birger er helt klart borti mann, og at han treffer ball halvsekundet senere er mest tilfeldigheter. Det kunne også blitt rødt kort. Samtidig blir det bra patetisk av Bohinen å først og fremst klage på det etter kampen. Skjønner at han er frustrert, men det begynner etter hvert å bli rimelig klart at Sandefjord overhodet ikke er gode nok til å overleve i tippeligaen.

Der er jeg uenig med deg. Hendelsen starter klart utenfor 16meteren, så om dommer først hadde blåst, ville d blitt blåst frispark

Lenke til innlegg
Del på andre sider


https://www.fotball.no/Documents/PDF/2012/Dommer/RETNINGSLINJER_2012.pdf

 

Punkt 5.

 

Har dette blitt forandret siden 2012?

 

Der tok jeg feil ja. Da var det mye nærmere straffespark enn jeg trodde. Fra retningslinjene du viser til :

Ved holding som starter utenfor 16,5 meter og som fortsetter innenfor straffesparkfeltet skal det dømmes straffespark.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Idiotisk regel. Blir du holdt utafor 16-meteren, så er det bare å kaste seg inn i 16-meteren og få straffe.

 

Den skal jo fortsette innenfor også... Det ville ha gått mot oss denne gangen, men uansett så mener jeg dommerne bør blåse oftere på dette. Det vil gi mindre holding, og vi er blant de som ville ha tjent på det!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Forøvrig helt glimrende bevegelse av Luc i forkant av 4-2-målet. Lurer offsidefella som om han skulle vært tidenes mest rutinerte spiss.

 

Nok et argument for at Luc er en offensiv spiller, ikke et midtbaneanker! Men jeg tror også han gjør seg bedre sentralt hvor han kan bevege seg mer enn langsmed sidelinja hvor han ofte blir låst av.

 

Kanskje det er Luc som er vår ukjente super-spissreserve når Dio får karantene el.? :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Forøvrig helt glimrende bevegelse av Luc i forkant av 4-2-målet. Lurer offsidefella som om han skulle vært tidenes mest rutinerte spiss.

Nok et argument for at Luc er en offensiv spiller, ikke et midtbaneanker! Men jeg tror også han gjør seg bedre sentralt hvor han kan bevege seg mer enn langsmed sidelinja hvor han ofte blir låst av.

 

Kanskje det er Luc som er vår ukjente super-spissreserve når Dio får karantene el.? :-)

Tror det nesten må bli det skulle det komme til det
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Idiotisk regel. Blir du holdt utafor 16-meteren, så er det bare å kaste seg inn i 16-meteren og få straffe.

 

Den skal jo fortsette innenfor også... Det ville ha gått mot oss denne gangen, men uansett så mener jeg dommerne bør blåse oftere på dette. Det vil gi mindre holding, og vi er blant de som ville ha tjent på det!

 

 

Så reprisen noen ganger nå, og jeg tror nok at vi ikke kunne ha klaga for mye om det ble blåst.

 

Det som nok redda oss var at det bakifra ser ut som om begge bruker armene like mye, og at Birger faller, ikke takler (en av reprisene er fra denne vinkelen). Det er nok ikke realiteten, men kanskje det dommeren så fra sin posisjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

https://www.fotball.no/Documents/PDF/2012/Dommer/RETNINGSLINJER_2012.pdf

 

Punkt 5.

 

Har dette blitt forandret siden 2012?

 

Der tok jeg feil ja. Da var det mye nærmere straffespark enn jeg trodde. Fra retningslinjene du viser til :

Ved holding som starter utenfor 16,5 meter og som fortsetter innenfor straffesparkfeltet skal det dømmes straffespark.

 

 

Merkverdig. Noen som vet grunnen til at det er "OK" å begynne å holde mellom 16.0 og 16.5 meter?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Sandefjord vs Stabæk - lørdag 22. august klokken 18:00
×
×
  • Opprett ny...