Gå til innhold

Tippeligaen 2016 - hvordan skal det gå?


Anders C
 Del

Anbefalte innlegg


 

 

 

 

Billy har overtatt et bronselag.

Hepp,

 

Han har ikke gjort det nei. Lagbygg har vært en forsømt øvelse i Stabæk etter opprykket. Jeg blir stadig sikrere på at ettertiden vil vise at de to årene under Bob Bradley var et blindspor.

Nå må du gi deg. Tror faktisk ikke jeg har mer utfyllende å komme med.
Mye ut fra i fjor: Ville, El Ghanassey og Dio.
7 eller 8 er identiske som i fjor. Halvparten som i 2014. Nesten halvparten har vært med siden året i første. Noen har vært med siden nedrykksåret. Dette er langt mer enn mange andre TL-lag. Argumentet om manglende lagbygging fremstår som et syltynt halmstrå i en evig agenda om å bryte ned enkeltpersoner som jeg ikke forstår hva er poenget med.

 

Edit: beklager om jeg var krass, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det er mulig å bygge mer lag med de rammeverktøyene vi har.

Hvor mange var innom ifjor og bidro til bronsen? Det er vel dette som et poenget til mange. Det har vært for mange kortsiktige løsninger. Så det er vel langt fler enn tre stykker som har kommet og dratt igjen siden 2014. Det er det som er poenget mitt ihvertfall. Gjør ikke så mye at du er krass. ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Rosenborg 25

Molde 21

Odd 20

Haugesund 17

Strømsgodset 17

Brann 17

Lillestrøm 16

Viking 16

Sarpsborg 15

Sogndal 12

Vålerenga 10

Tromsø 10

Bodø/Glimt 8

Aalesund 7

Stabæk 7

Start 4

 

Slik ser tabellen ut pr nå. Ingen overraskelse i toppen, RBK, Molde og Odd har allerede stukket av, og Rosenborg ligger klart best an av dem. For øyeblikket må vi konsentrere oss om Sogndal og nedover. Jeg mener det er mest sannsynlig at vi legger Tromsø og Aalesund bak oss, i tillegg til Start som fort klarer et helt år uten seier. Bodø/Glimt har vist at de kan mye mer, og jeg tror de kommer utover høsten. Vålerenga snubler seg til nok en sesong midt på tabellen. Aalesund ser ut til å ha en trener som kunne vært byttet ut med hvilken som helst tribunesliter, mens Tromsø er relativt tette bakover (med unntak av en merkelig kamp mot Aalesund), men knapt scorer mål.

 

Plukker vi 3-6 poeng til før sommerferien tror jeg dette skal gå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Rosenborg 25

Molde 21

Odd 20

Haugesund 17

Strømsgodset 17

Brann 17

Lillestrøm 16

Viking 16

Sarpsborg 15

Sogndal 12

Vålerenga 10

Tromsø 10

Bodø/Glimt 8

Aalesund 7

Stabæk 7

Start 4

 

Slik ser tabellen ut pr nå. Ingen overraskelse i toppen, RBK, Molde og Odd har allerede stukket av, og Rosenborg ligger klart best an av dem. For øyeblikket må vi konsentrere oss om Sogndal og nedover. Jeg mener det er mest sannsynlig at vi legger Tromsø og Aalesund bak oss, i tillegg til Start som fort klarer et helt år uten seier. Bodø/Glimt har vist at de kan mye mer, og jeg tror de kommer utover høsten. Vålerenga snubler seg til nok en sesong midt på tabellen. Aalesund ser ut til å ha en trener som kunne vært byttet ut med hvilken som helst tribunesliter, mens Tromsø er relativt tette bakover (med unntak av en merkelig kamp mot Aalesund), men knapt scorer mål.

 

Plukker vi 3-6 poeng til før sommerferien tror jeg dette skal gå.

Tror du har glemt Harald Åbrekk.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Rosenborg 25

Molde 21

Odd 20

Haugesund 17

Strømsgodset 17

Brann 17

Lillestrøm 16

Viking 16

Sarpsborg 15

Sogndal 12

Vålerenga 10

Tromsø 10

Bodø/Glimt 8

Aalesund 7

Stabæk 7

Start 4

 

Slik ser tabellen ut pr nå. Ingen overraskelse i toppen, RBK, Molde og Odd har allerede stukket av, og Rosenborg ligger klart best an av dem. For øyeblikket må vi konsentrere oss om Sogndal og nedover. Jeg mener det er mest sannsynlig at vi legger Tromsø og Aalesund bak oss, i tillegg til Start som fort klarer et helt år uten seier. Bodø/Glimt har vist at de kan mye mer, og jeg tror de kommer utover høsten. Vålerenga snubler seg til nok en sesong midt på tabellen. Aalesund ser ut til å ha en trener som kunne vært byttet ut med hvilken som helst tribunesliter, mens Tromsø er relativt tette bakover (med unntak av en merkelig kamp mot Aalesund), men knapt scorer mål.

 

Plukker vi 3-6 poeng til før sommerferien tror jeg dette skal gå.

Tror du har glemt Harald Åbrekk.

 

 

Aabrekk var forsåvidt enda verre enn Fredriksen i Aalesund, og det sier en del. Fredriksen virker fotballfaglig veldig svak, og i tillegg ikke som en fyr som klarer å holde styr på garderoben. Man kan til dels slippe unna med å mangle en av dem, men ikke begge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Rosenborg 25

Molde 21

Odd 20

Haugesund 17

Strømsgodset 17

Brann 17

Lillestrøm 16

Viking 16

Sarpsborg 15

Sogndal 12

Vålerenga 10

Tromsø 10

Bodø/Glimt 8

Aalesund 7

Stabæk 7

Start 4

 

Slik ser tabellen ut pr nå. Ingen overraskelse i toppen, RBK, Molde og Odd har allerede stukket av, og Rosenborg ligger klart best an av dem. For øyeblikket må vi konsentrere oss om Sogndal og nedover. Jeg mener det er mest sannsynlig at vi legger Tromsø og Aalesund bak oss, i tillegg til Start som fort klarer et helt år uten seier. Bodø/Glimt har vist at de kan mye mer, og jeg tror de kommer utover høsten. Vålerenga snubler seg til nok en sesong midt på tabellen. Aalesund ser ut til å ha en trener som kunne vært byttet ut med hvilken som helst tribunesliter, mens Tromsø er relativt tette bakover (med unntak av en merkelig kamp mot Aalesund), men knapt scorer mål.

 

Plukker vi 3-6 poeng til før sommerferien tror jeg dette skal gå.

Tror du har glemt Harald Åbrekk.

Aabrekk var forsåvidt enda verre enn Fredriksen i Aalesund, og det sier en del. Fredriksen virker fotballfaglig veldig svak, og i tillegg ikke som en fyr som klarer å holde styr på garderoben. Man kan til dels slippe unna med å mangle en av dem, men ikke begge.

Han gjøre vel bare det Berit sier
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fredriksen virker [...], og i tillegg ikke som en fyr som klarer å holde styr på garderoben.

 

Hvor kommer det fra? Så vidt jeg husker var det akkurat den biten som gjorde at han ble ansatt. Spillerne virker å stå 100% bak han, og Skiri (som burde kjenne klubben) var veldig positiv til jobbingen hans med spillergruppen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Fredriksen virker [...], og i tillegg ikke som en fyr som klarer å holde styr på garderoben.

 

Hvor kommer det fra? Så vidt jeg husker var det akkurat den biten som gjorde at han ble ansatt. Spillerne virker å stå 100% bak han, og Skiri (som burde kjenne klubben) var veldig positiv til jobbingen hans med spillergruppen.

 

 

Se på reaksjonen hans da Riise klikka etter kamp for noen runder siden. En god trener velger enten å forsvare spilleren fullt og helt, eller si klart ifra til media at dette er uakseptabelt. Jeg hadde valgt den første løsningen, for det var totalt latterlig å ilegge fyren karantene. Fredriksen valgte en mellomløsning: "Det er sånt som skjer". Oversatt: "Jeg tør ikke komme med noe tydelig her". Det er første eksemplet jeg kommer på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Eller han synes det er greit å ikke slakte spillern i media, men tar det internt i stedet? Selvfølgelig er det ikke greit det Riise gjør. Det eneste forsvaret er faktisk "det er sånt som skjer". For det er det. Det er ikke bra, men det er sånt som skjer. Men du har rett, det er gode trenere som ville stått ved spillern sin samme faen hvor åpenbart det er at spillern har gjort noe dumt. Den første jeg kommer på er Fagermo..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vår halvdel av tabellen per nå:

 

15 poeng: Sarpsborg (+2 i målforskjell)

 

 

12 Sogndal (-1)

 

10 Vålerenga (-3), Tromsø (-10)

 

8 Glimt (-4)

7 Aalesund (-4), Stabæk (-8)

 

 

4 Start (-12)

 

Dersom vi antar følgende resultater (satt opp mest sannsynlige for alle andre, har gitt oss tap i Bergen og seier i de to neste):

16. mai:

TIL-Glimt 2-1

AaFK-Start 1-0

VIF-FKH 2-0

Bra-STB 2-1

Vik-Sogn 2-0

SIF-S08 3-1

12. runde:

S08-Odd 1-2

STB-TIL 2-0

Glimt-AaFK 2-1

SIF-VIF 3-1

Sogn-Start 1-0

13. runde:

TIL-S08 1-1

Sogn-LSK 1-1

Vik-Glimt 2-0

Start-STB 0-2

AaFK-VIF 2-1

 

Får vi følgende EM-pause-tabell:

 

16 S08 (-1), Sogn (-2)

 

14 TIL (-11)

13 AaFK (-3), VIF (-4), STB (-5)

 

11 Glimt (-6)

 

 

 

 

 

 

4 Start (-16)

 

Med dette kan vi vel erklære nedrykket for et faktum for Start. Selv om jeg setter opp tomålsseire til oss, havner vi bak AaFK og VIF på målforskjell, og ligger fortsatt ikke høyere enn kvalikkplass. Det er ganske mange innbyrdes oppgjør mellom lagene rundt oss, og vi får faktisk håpe at Start tar poeng fra AaFK og Sogndal i sine to neste bortekamper, da det øker antallet lag bak oss, hvis vi forutsetter at vi "gjør jobben".

 

Et underliggende faktum her er at dersom både vi og Start taper våre to neste kamper, og det blir H eller U i Kr.sand, så kan begge erklæres for fortapte før sommerpausen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Fredriksen virker [...], og i tillegg ikke som en fyr som klarer å holde styr på garderoben.

 

Hvor kommer det fra? Så vidt jeg husker var det akkurat den biten som gjorde at han ble ansatt. Spillerne virker å stå 100% bak han, og Skiri (som burde kjenne klubben) var veldig positiv til jobbingen hans med spillergruppen.

 

 

Se på reaksjonen hans da Riise klikka etter kamp for noen runder siden. En god trener velger enten å forsvare spilleren fullt og helt, eller si klart ifra til media at dette er uakseptabelt. Jeg hadde valgt den første løsningen, for det var totalt latterlig å ilegge fyren karantene. Fredriksen valgte en mellomløsning: "Det er sånt som skjer". Oversatt: "Jeg tør ikke komme med noe tydelig her". Det er første eksemplet jeg kommer på.

 

På hvilken måte var karantenen latterlig? Jeg synes godt han kunne fått et par kamper til og, jeg..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tromsø - Glimt og Aalesund - Start spiller nå. Med unntak av oss, er dette de fire lagene som er nederst på tabellen.

 

Det er vel bare å håpe på 0-0 i begge disse kampene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da leder begge bortelagene, og vi blir minst 5 lag på 7 til 10 poeng. Dette er perfekt OM vi vinner i kveld, da ser livet mye lysere ut!

 

Edit: Etter en titt til ser jeg at uavgjort i de kampene vil være enda bedre, og hovedsaken er at ikke Bodø-glimt vinner. Sånn sett ser det lyst ut nå!

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selv om vi skulle tape i kveld, er vi forbi Tromsø og borte fra direkte nedrykk med seier i neste kamp.

 

Kan se ut som Tromsø og Start skal kunne gå an å legge bak seg. Med mindre vi taper på lørdag, da.

 

Æsj, jeg hater sekspoengere når vi har så mye å tape.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 matcher. Nesten 2 mål imot i snitt og 7 poeng. Under 1 mål forover i snitt.

Hva sier statistikken om de overlevelsessjansene? Må da være tilnærmet lik null.

 

Med forbehold om at 1-0 i Bergen holder set siste 19min...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 matcher. Nesten 2 mål imot i snitt og 7 poeng. Under 1 mål forover i snitt.

Hva sier statistikken om de overlevelsessjansene? Må da være tilnærmet lik null.

 

Med forbehold om at 1-0 i Bergen holder set siste 19min...

 

Statistikken tilsier at for å overleve må vi ha minst 10 poeng etter 13 runder. Slapp av. Dette er langt fra kjørt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Start, Tromsø, Sogndal.

Lillestrøm

 

Er de 4 lagene vi ikke har møtt enda. Tre av de er på nedre halvdel. Og det siste er såvidt over øvre halvdel. Det er vel det lille håpet vi har om at vi kan berge plassen. For dette er til å grine av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette var første gang i år at jeg faktisk hadde bra nok internett til at jeg fikk sett en kamp. Skulle ønske jeg ikke hadde gjort det.

 

Er tilbake i Norge rundt månedsskiftet september/oktober, det beste jeg kan håpe på er vel at vi fortsatt er med i nedrykksstriden, og ikke har sikret nedrykket allerede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Nr14

Blomstertoget med 7 poeng og minus 9 i målforskjell sier det meste. Vi er nå et bunnlag både på tabell og spill. Når vi først erkjenner det finnes det en liten mulighet å kjempe om en kvalikplass men da må noe dramatisk skje. Jeg har ikke så mye tro på at dagens trenerapparat kan få gløden inn i gjengen. Her trenges det er sterk mann utenfra som kan få hele klubben ut av den bomullsdotten vi er inne i. Ingen vil erkjenne at vi har et problem. Ledelsen i klubben har stukket hode i sanda og håper at dette går over mens Billy og Jalland ikke er i stand til å tenne den gnisten som skal til. Når vi nå skal kjempe dødens kamp for å unngå OBOS vil hver kamp bli en knallhard krig, her treffer vi lag som har vært der i flere år enn oss så da spørs det om finspillet vil vinne mot duellstyrke. De to neste kampene vil bare være forsmaken på hva vi vil møte, her MÅ vi ha 6 poeng.

Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


For de som måtte leve i den villfarelsen,eller som fortsatt måtte være i tvil, selv etter å ha sett dagens kamp; Dette Stabæklaget er ikke for godt til å rykke ned!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er vel ingen som tror at vi er for gode til å rykke ned? Men vinner vi mot Tromsø og Start ser det liit annerldedes ut. Og det er andre lag som heller ikke overbeviser så veldig.

Endret av smart
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klart vi ikke er for gode til å rykke ned. Spørsmålet er vel heller om vi er gode nok til å ha en mulighet til å berge plassen.

 

Med lag som Tromsø, Aalesund og Start i Tippeligaen, vil jeg si: ja, det er mulig å berge plassen. Men nå avhenger sinnsykt mye av de to neste kampene. Spesielt hjemmekampen mot Tromsø er "vinn eller forsvinn" for vår del.

 

Jeg skal på kamp på lørdag, men gleder meg overhodet ikke.

 

 

Edit: med tanke på nedrykkskandidater ser ikke VIF og Glimt så sinnsykt spreke ut heller. Og hva med Sarp? Blitt en del resultatmessig stygge sifre der nå, så kampen mot FFK i cupen, der de vant 3-1, og der var de rett og slett griseheldige. Eneste laget nedi her jeg følger med ganske trygg på at berger plassen er Sogndal. De vet akkurat hva slags møkkafotball som skal til, og kjører den linja fullt ut.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


For de som måtte leve i den villfarelsen,eller som fortsatt måtte være i tvil, selv etter å ha sett dagens kamp; Dette Stabæklaget er ikke for godt til å rykke ned!

 

Det er det absolutt ingen som har trodd på over to måneder, så det er et rimelig dødt poeng.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tippeligaen 2016 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...