Jump to content

Tippeligaen 2016 - hvordan skal det gå?

Recommended Posts

I fjor hadde vi kanskje det beste forsvaret med Ville, Nico og Morten som stjernestoppere og en vanvittig god Birger + Løven. Vi har allerede sluppet inn 12 mål, og det virker ikke farlig når vi er i angrep, hva har skjedd???!

Uansett, det er fortsatt 23 kamper igjen og 69 poeng å kjempe om. Billy trenger fortsatt tid for å sette sammen laget og vi må fortsette å støtte gutta i denne tunge perioden ;)

Håper matchen mot Sparta Sarpsborg kan gi gutta noe selvtillit og tro igjen

Edited by Peter
  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om ingen andre klarer å se det, så bør hvertfall vi klare å se det: den kampen her hadde Glimt en fantastisk flyt. To mål stang inn, og ett mål via en spiller (Næss?) og inn. Vi derimot, hadde flere a

Fotballåret 2016 var ikke bare negativ selvom mange føler det. Tenkte å lyse frem noen punkter for å vise at dette var en ny sesong med betydning og ikke bare en i glemmeboken:   - for det første vi

Viff tar en kamp av gangen, fokuserer på arbeidsoppgavene og havner midt på tabellen sammen med RBK, Mode og Godset.   Ivar Morten Nordmark, Teitur Thordarson og Sture Fladmark takker alle nei til t

Posted Images

Åtte tapte treningskamper tok det meste av selvtilliten, nå har vel 5 nye TL-tap slukket det som var igjen

Gi deg!

Her er det nok nære en innertier fra arni. Dårlig selvtillit pluss litt marginer imot, oppskrift på katastrofe. Her er det bare en ting som gjelder, knallhard jobbing hele veien for alle mann.

Greit nok, jada. Det er bare deprimerende nok å se kampene om det ikke MÅ suppleres med konsekvente brønnpissere i repeat her inne. Er det nødvendig?

Åtte tapte treningskamper tok det meste av selvtilliten, nå har vel 5 nye TL-tap slukket det som var igjen

Gi deg!

Her er det nok nære en innertier fra arni. Dårlig selvtillit pluss litt marginer imot, oppskrift på katastrofe. Her er det bare en ting som gjelder, knallhard jobbing hele veien for alle mann.

Greit nok, jada. Det er bare deprimerende nok å se kampene om det ikke MÅ suppleres med konsekvente brønnpissere i repeat her inne. Er det nødvendig?

Det er da lov å si seg enig i et innlegg som peker på en årsak selv om man ikke er enig i all annen negativitet.

Gi deg!

konsekvente brønnpissere i repeat

En gammel Oppsal-gutt tolererer det meste, men nå er det utafor forum-skalaen

Gi deg!

Det er da lov å si seg enig i et innlegg som peker på en årsak selv om man ikke er enig i all annen negativitet.

Det var overhodet ikke kritikk mot deg, begynner bare å få alvorlig nok av Arni akkurat nå. Du (Arni) har skrevet utrolig mye bra mens jeg har vært aktiv her, men nå har du nådd et bunnpunkt som du enten bør løfte deg eller ta pause fra.

Verdt å nevne er at mange poengtap skyldes én person. 2xtabbe av Nico, tabbe av Davey og Bentleys mål igår. Ellers er det mye kritikk av angrepet vårt men det største problemet er vel egentlig bakover? Vi slipper inn nesten 2 mål i snitt hver kamp - og da taper man ofte. Å stenge igjen bakover skaper en trygghet oppover også. Det blir en diskusjon om angrep er det beste forsvar eller omvendt.

Nå er det ganske hellig å endre førstekeeper midt i sesong men jeg synes Mande virker usikker. Jeg håper Singh fortsetter å stå i cupen på onsdag.

Vi slipper inn flest i mål av alle i serien men har bare skårt ett mål mindre enn 5.plassen.

Verdt å nevne er at mange poengtap skyldes én person. 2xtabbe av Nico, tabbe av Davey og Bentleys mål igår. Ellers er det mye kritikk av angrepet vårt men det største problemet er vel egentlig bakover? Vi slipper inn nesten 2 mål i snitt hver kamp - og da taper man ofte. Å stenge igjen bakover skaper en trygghet oppover også. Det blir en diskusjon om angrep er det beste forsvar eller omvendt.

Nå er det ganske hellig å endre førstekeeper midt i sesong men jeg synes Mande virker usikker. Jeg håper Singh fortsetter å stå i cupen på onsdag.

Vi slipper inn flest i mål av alle i serien men har bare skårt ett mål mindre enn 5.plassen.

Helt enig - det viktigste er definitivt å få tettet igjen bakover.

Dersom det vi presterte i går ikke holder til å berge plassen, så rykker vi ned. Mer enn det vi spillemessig leverte i går, kan vi ikke forvente. At vi møtte et lag som gjorde en god bortekamp OG hadde marginene med seg, gjorde at resultatet ikke var som vi trengte.

Sagt på en annen måte, jeg er fornøyd med spillet i går, og gleder meg til neste kamp klubb og supportere er like gode som i går.

Flere har sett litt framover i kampprogrammet vårt i tippeligaen, og markert 4 tøffe kamper, hvorav vi nå er ferdig med den første, Odd. De gjenstående er Rosenborg borte, Viking hjemme og Brann borte. Jeg er ikke helt enig i at de to siste er så uoverommelige, spesielt med tanke på det vi spillemessig presterte mot Odd sist. Lerkendal er selvfølgelig steintøft, og poeng derfra er ren bonus.

Under antakelsen at vi må opp på et poengsnitt på 1,0 per kamp (=30 på en sesong) for å kunne ha noen særlig forhåpning om å berge plassen, og at man snarest bør komme seg opp fra den håpløse posisjonen vi nå ligger i (økende tapsrekke og snart med magin opp til kvalikk/trygg plass), kan vi se for oss følgende poengbehov for de neste 5 kampene:

Mål: nå et snitt på 1 poeng per kamp før EM-pausen

Nivå: ganske optimistisk realist

RBK (b ) : 0 poeng = totalt 4 poeng, her kan vi ikke forvente noe som helst av poeng

Viking (h) : 3 poeng = totalt 7 poeng, viktig å bryte tapsrekka, seier kanskje mer nødvendig enn sannsynlig

Brann (b ) : 0 poeng = totalt 7 poeng, litt vrien kamp, ikke helt urealistisk med poeng her, men det er mye å skulle forvente 4 poeng mot Viking og Brann

Tromsø (h) : 3 poeng = totalt 10 poeng, Tromsø har 1-11 i målforskjell på bortebane hittil...

Start (b ) : 3 poeng = totalt 13 poeng, vinner vi denne, etablerer vi nok god avstand ned til Start

EM-pause hele juni

Sogndal (h) : 3 poeng = totalt 16 poeng, det er disse kampene, hjemme mot andre nedrykkskandidater, vi må vinne

Lillestrøm (b ) : 0 poeng = totalt 16 poeng, tøff kamp hvor vi selvfølgelig kan ta poeng, men det er ikke her de største forventningene ligger.

Dersom dette skulle gå inn foventer jeg at vi ligger omtrent på 10. - 13. plass etter halvspilt serie. Med 12 poeng på 7 kamper vil vi nok også være blant de 6 beste formlagene.

Litt av poenget mitt er at vi kan havne ubehageiig langt bak om vi avskriver de neste tre kampene , og først deretter skal starte å plukke poeng.

Edited by geirti

Hmm.... Jeg tror vel ikke helt at vi drar hjem alle disse fire seirene (de tre neste hjemmekampene pluss Start borte). Det er vel heller snakk om hva som kreves for at den umiddelbare sportslige krisen skal kunne avblåses.

Skal jeg tippe, vil jeg si at vi får 7 poeng på disse 7 kampene, og krisen fortsetter.

Jeg tror Viking-kampen kan vise seg kritisk for oss denne våren. Taper vi mot RBK (som forventet) og hjemme mot Viking (helt åpent), er vi skikkelig ute å kjøre.

Ja, Stabæk ligger på 0,5 poeng pr match i snitt nå. Heftig utfordring å komme opp på over 1 poeng I snitt, må jobbes stenhårdt

Edited by arni

Om du får rett så er vi bare 2 poeng bak der vi var etter halvspillt sesong for 2 år siden...

Ikke minst har vi da en poengfangst pr kamp (de 7 han har gjettet) som ville gitt bronse i 8 av de siste 13 årene, og vært topp 4 12 av de siste 13 årene.

@ @Ringo: OK, dårlig språkbruk, klart at vi er skikkelig ute å kjøre allerede.

Nå har jeg har en viss tro på at vi fortsatt kan berge plassen. Taper vi de 3 neste er det bare å innstille seg på nedrykk.

Jeg har ærlig talt ikke tenkt tanken på nedrykk før jeg besøkte forumet. Stammen i laget er lik som i fjor og så fort det løsner (aka kampen sist) så er jeg ikke bekymret for å havne noe i nærheten av sumpa. Det som irriterer meg er at vi har havnet for langt unna topp fire til at det er realistisk å tro på Europa.

Til de største pessimistene så anbefaler jeg å kikke litt på de siste matchene til lagene rundt oss på tabellen, og evt ta en kikk på de respektives forum. Der snakker vi bånn i bøtta. Å sammenligne STB (i 4-4-2 som sist med et fornuftig uttak) med feks Start er stoooor forskjell.

De aller dårligste er alt for dårlige til at jeg kan se hvordan vi skal klare å havne under dem ila 30 matcher.

Jeg har ærlig talt ikke tenkt tanken på nedrykk før jeg besøkte forumet. Stammen i laget er lik som i fjor og så fort det løsner (aka kampen sist) så er jeg ikke bekymret for å havne noe i nærheten av sumpa. Det som irriterer meg er at vi har havnet for langt unna topp fire til at det er realistisk å tro på Europa.

Til de største pessimistene så anbefaler jeg å kikke litt på de siste matchene til lagene rundt oss på tabellen, og evt ta en kikk på de respektives forum. Der snakker vi bånn i bøtta. Å sammenligne STB (i 4-4-2 som sist med et fornuftig uttak) med feks Start er stoooor forskjell.

De aller dårligste er alt for dårlige til at jeg kan se hvordan vi skal klare å havne under dem ila 30 matcher.

Fort gjordt å undervurdere lagene rundt Stabæk, Start klarte nylig å utligne Godsets ledelse i Kristiansand helt på slutten, det er noe Stabæk har slitt med på hjemmebane når laget ligger under. Lagene fra 11 og nedover er brukbare på hjemmebane, det må Stabæk klare også.

Edited by arni