Gå til innhold

Tippeligaen 2016 - hvordan skal det gå?


Anders C
 Del

Anbefalte innlegg


 

 

 

litt slemt å si kanskje, men jeg håper Granli er ute en liten stund for Stabæks beste

Så sinnsykt flaut innlegg

jeg håper jo selvsagt ikke at det er noe alvorlig, jeg dro den også kanskje litt langt og jeg beklager for det, men det er jo INGEN på forumet her som synes han er brukelig. Alle uttrykker det også, men det kom litt feil ut.

Snakk for deg selv! Granli var en av mine store favoritter i opprykkssesongen, solid både i 14 og 15, med en dårlig utvikling i år og prestasjoner jevnt under pari. Å påstå at han "ikke er brukelig" blir bare for dumt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

litt slemt å si kanskje, men jeg håper Granli er ute en liten stund for Stabæks beste

Så sinnsykt flaut innlegg

jeg håper jo selvsagt ikke at det er noe alvorlig, jeg dro den også kanskje litt langt og jeg beklager for det, men det er jo INGEN på forumet her som synes han er brukelig. Alle uttrykker det også, men det kom litt feil ut.

Snakk for deg selv! Granli var en av mine store favoritter i opprykkssesongen, solid både i 14 og 15, med en dårlig utvikling i år og prestasjoner jevnt under pari. Å påstå at han "ikke er brukelig" blir bare for dumt.

 

Jeg snakker ikke om 13, 14 eller 15 sesongen. jeg snakker om denne sesongen. og denne sesongen har han ikke vært god, akkurat som du sier. Jeg synes også han spilte bra de sesongene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 hjemmekamper igjen: B/G, LSK, Sarpsborg og Start

2 bortekamper igjen: VIF og Molde

Vinner vi mot Glimt, LSK og Start er mye gjort, uheldigvis har vi de på hjemmebane og ikke borte... Poeng både i Molde og på Ullevål er vel ikke helt utenkelig m vår gode borteform, men på høy tide å finne hjemmeformen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 hjemmekamper igjen: B/G, LSK, Sarpsborg og Start

2 bortekamper igjen: VIF og Molde

Vinner vi mot Glimt, LSK og Start er mye gjort, uheldigvis har vi de på hjemmebane og ikke borte... Poeng både i Molde og på Ullevål er vel ikke helt utenkelig m vår gode borteform, men på høy tide å finne hjemmeformen...

Overkommelig program igjen. Hjemmeformen er ikke så verst siden vi slo Aalesund i kampen før Rosenborg. Rosenborg er i en egen klasse i år. Sarpsborg er i total oppløsning? Rakner fullstendig fra medaljekampen ser det ut til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

4 hjemmekamper igjen: B/G, LSK, Sarpsborg og Start

2 bortekamper igjen: VIF og Molde

Vinner vi mot Glimt, LSK og Start er mye gjort, uheldigvis har vi de på hjemmebane og ikke borte... Poeng både i Molde og på Ullevål er vel ikke helt utenkelig m vår gode borteform, men på høy tide å finne hjemmeformen...

Overkommelig program igjen. Hjemmeformen er ikke så verst siden vi slo Aalesund i kampen før Rosenborg. Rosenborg er i en egen klasse i år. Sarpsborg er i total oppløsning? Rakner fullstendig fra medaljekampen ser det ut til.
Vi bør klare 10p, da har vi nok også sikret plassen ...
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Får håpe det er en fordel for oss at B/G spiller cup denne torsdagen da. Et slitent B/G, rævkjørt ut av cupen er ikke å forakte.

 

Toni har i sin tid som trener styrt et lag som har plukket 14 poeng på 10 kamper. Enkel matte å finne snittet på dette. Men det er jo som nevnt tidligere på bortebane vi har hentet mest poeng. To seiere og fire uavgjort på bortebane mot til dels sterk motstand er veldig, veldig bra. Det betyr et poengsnitt på nesten 1,7. Hjemme derimot, med bare en seier, en uavgjort og to tap holder vi bare ett poeng i snitt. Rett skal være rett; vi har i løpet av disse fire kampene møtt nåværende første-, andre- og fjerdeplass på tabellen. Det mest bekymringsverdige er vel heller at spillet, sett bort i fra kampen mot AAfk, har vært til dels begredelig.

 

Fortsetter vi med å hente poeng med samme borte- og hjemmekampsnitt i de resterende kampene vil vi ende opp med smått legendariske: 31,3 poeng!

 

Om vi bare holder totalsnittet vårt på 1,4 vil vi lande på 32,4.

 

Til sammenligning ville vi endt opp med bare 21,4 poeng om Billy McK hadde fått fortsette og holdt snittet han kunne vise til i løpet av sine totalt 14 kamper som Tippeligatrener. Nå rådet ikke han over samme spillematriell som Toni har fått muligheten til, motstanden er heller ikke den samme, så sammenligningsgrunnlaget er syltynt. Dette er kun tallmoro. (Litt sannhet skinner vel i gjennom også )

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ser ikke for meg at LSK plukker mange poeng under Arne Erlandsen, men er stygt redd for at hans spillestil passer oss dårlig og de tar en heldig seier på Nadderud om to uker.

Lillestrøm har bare 1 borteseier i årets Tippeliga - nemlig mot Odd 24. april (1-3) - med Friday i storform. Vi får nok se et Lillestrømlag på Nadderud som ligger veldig lavt, skrur ned tempoet og som faller seg til dødballer. De har skåret en del mål på cornere og vi gir av og til bort cornere alt for lett. Spesielt Nilsson. Irriterer meg over at han ikke kikker bak seg før han gir corner. Sånne ting må Toni plukke bort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bodø Glimt har 3 borteseire i år - mot Tromsø, Start og Sarpsborg. Dette er så langt jeg kan finne ut av på kunstgressarenaer med samme type kunstgress som de spiller på hjemme. Vet ikke om det er tilfeldig eller ikke, men de later til å slite på naturgress

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med 31-32 poeng blir det minimum kvalik. Dette får vi til. Det lukter ikke kollaps av denne gjengen med Toni i spissen. Vi må bare fortsette å fylle Nadderud på hver eneste hjemmekamp resten av året. Ikke noe ville vært mer gledelig når vi går inn i forberedelsene for neste sesong. Da skal vi helt klart blokkere russiske mobil nr for IAO så vi får en mer edruelig sesong oppkjøring, ikke minst stallen mer eller mindre på plass i januar. Med dette sikter vi oss inn på medalje og cupfinale i 2017 med en oppusset gammel dame som Nadderud Stadion er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vinner vi de to neste (mot B/G og LSK) har jeg vanskelig for å se at vi rykker ned, så disse blir etter min mening ganske avgjørende. Er også greit at vi har Start i siste kamp hjemme, det bør være en sikker trepoenger.

Start i siste runde er definitivt ikke en sikker trepoenger spør du meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jo sikrere folk blir på 3 poeng mot Start, jo mer usikker blir jeg. At folk tar den seieren på forskudd allerede nå gjør at jeg håper vi har sikret plassen før siste serierunde.

Ja takk, begge deler.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tar definitivt ikke 3 poeng mot Start på forskudd, men jeg rister enda mer på hodet av de som mener det nærmest er garantert at de bryter rekka uten seier mot oss.

Er det noen som nærmest har garantert det da? McKinleys lov gjelder heldigvis ikke lenger, men jeg håper inderlig ikke at vi er der at vi er avhengig av tre poeng mot Start i siste kamp. Et scenario hvor vi spiller mot et Startlag som ikke har noe annet å spille for en sin ære, og hvor vi MÅ vinne for å kapre kvalikplassen, frister ikke for å si det forsiktig. Iskald sludd, høye skuldre, stang ut, komme under på en billig corner, rødt kort på en frustrert Stabækspiller ... Nei dette må vi for all del unngå ... Blir kvalm bare på tanken.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


tabeller for hjemme/borte kunstgress/naturgress var til dels interessant å lage.

 

Par ting som stakk seg ut:

-Sarpsborg har i snitt 1,8 poeng pr kamp på hjemmebane kunstgress. 1,8 p/k på bortebane kunstgress. Og bare 0,3 p/k bortebane naturgress.

-Stabæk trives best på kunstgress. 1,3 p/k kunstgress bortebane. 0,8 p/k naturgress bortebane og 0,9 p/k naturgress hjemmebane.

-Strømsgodset elsker kunstgress hjemme, men hater det borte

-Viking er bestemann på kunstgress, både totalt sett og på bortebane

-Aalesund er like god på kunstgress hjemme og borte, og håpløs på naturgress borte. Bodø likeså.

 

Forøvrig ser det ut til å være større andel uavgjort på kunstgress.

Og det virker å være lettere å være god på kunstgress bortebane. F.eks er median p/k kunstgress bortebane på 1,4, mens den er 0,8 på naturgress bortebane. Bare 4 lag har snitt under 1 p/k på kunstgress borte, mens hele 9 lag har under 1 p/k naturgress borte.

 

Best på kunstgress bortebane: Viking og Sarpsborg (dårligst Strømsgodset, Start og Lillestrøm))

Best på naturgress bortebane: Rosenborg og Odd (dårligst Start, Aalesund, Vålerenga og Sarpsborg og Bodø)

Best på kunstgress hjemme: Strømsgodset og Molde (dårligst Start)

Best på naturgress hjemme: Rosenborg, Brann og Haugesund (dårligst Stabæk)

 

Når det gjelder Stabæks muligheter i de gjenværende kampene:
Bodø, Sarpsborg og Start har alle klart lavere poengsnitt på naturgress borte, enn Stabæk har hjemme. Lillestrøm er nærmere.

Molde borte ser håpløst ut, og Vålerenga ser også vanskelig ut...

 

Så selv om Stabæk hater naturgress, så gjør de viktige motstanderne det også, og Stabæk har litt hjemmefordel.

Eneste kamp på kunstgress resten av sesongen er i Molde... så bør kun trene i åkern resten av høsten :)

Endret av bananmann
Lenke til innlegg
Del på andre sider


tabeller for hjemme/borte kunstgress/naturgress var til dels interessant å lage.

 

Par ting som stakk seg ut:

-Sarpsborg har i snitt 1,8 poeng pr kamp på hjemmebane kunstgress. 1,8 p/k på bortebane kunstgress. Og bare 0,3 p/k bortebane naturgress.

-Stabæk trives best på kunstgress. 1,3 p/k kunstgress bortebane. 0,8 p/k naturgress bortebane og 0,9 p/k naturgress hjemmebane.

-Strømsgodset elsker kunstgress hjemme, men hater det borte

-Viking er bestemann på kunstgress, både totalt sett og på bortebane

-Aalesund er like god på kunstgress hjemme og borte, og håpløs på naturgress borte. Bodø likeså.

 

Forøvrig ser det ut til å være større andel uavgjort på kunstgress.

Og det virker å være lettere å være god på kunstgress bortebane. F.eks er median p/k kunstgress bortebane på 1,4, mens den er 0,8 på naturgress bortebane.

 

Best på kunstgress bortebane: Viking og Sarpsborg (dårligst Strømsgodset og Start)

Best på naturgress bortebane: Rosenborg og Odd (dårligst Start, Aalesund, Vålerenga og Sarpsborg og Bodø)

Best på kunstgress hjemme: Strømsgodset og Molde (dårligst Start)

Best på naturgress hjemme: Rosenborg, Brann og Haugesund (dårligst Stabæk)

 

Når det gjelder Stabæks muligheter i de gjenværende kampene:

Bodø, Sarpsborg og Start har alle klart lavere poengsnitt på naturgress borte, enn Stabæk har hjemme. Lillestrøm er nærmere.

Molde borte ser håpløst ut, og Vålerenga ser også vanskelig ut...

 

Så selv om Stabæk hater naturgress, så gjør de viktige motstanderne det også, og Stabæk har litt hjemmefordel.

Eneste kamp på kunstgress resten av sesongen er i Molde... så bør kun trene i åkern resten av høsten :)

Deilig med tallknusere ... herlig analyse!
Lenke til innlegg
Del på andre sider


nå vet jeg ikke hva slags treningsforhold lagene har, men ut fra underlag på hjemmebane så

-de med kunstgress hjemme er litt dårligere på kunstgress bortebane enn de med naturgress hjemmebane

-de med naturgress hjemme er bedre på naturgress bortebane enn de med kunstgress hjemme

 

Og så spiller det nok inn at Rosenborg er så suverene og har naturgress...

 

Som forventet så korrelerer poengsnitt på hjemmebane, med poengsnitt på samme underlag på bortebane. Størst avvik på Strømsgodset, Brann og Vålerenga (som alle er gode på sitt underlag hjemme, men ikke borte)

 

Og som regel presterer man dårligere på ukjent dekke på bortebane, bortsett fra Viking, Odd og Stabæk.

 

--------------

Lillestrøm sin akilles er kunstgress (borte). Men de har ingen flere slike kamper igjen.

Stabæk har ingen spesielt dårlig arena (men underpresterer hjemme)

Aalesund er svak borte på naturgress. Har igjen Vålerenga og Viking.

Bodø/Glimt er også svak borte på naturgress. Har igjen Stabæk, Haugesund og Rosenborg.

Endret av bananmann
Lenke til innlegg
Del på andre sider


må prøve å spå/gjette litt her da:

 

Nøkkelen for Stabæk er opplagt de fire hjemmekampene, den dårlige hjemmestatistikken som må forbedres, og at de fire motstanderne er svake borte på naturgress. Tipper 2 seire og to uavgjort, og at en seier kommer mot Bodø/Glimt. Bortekampene taper vi, og ender på 32 poeng.

 

Bodø/Glimt har fire bortekamper igjen. Tipper de taper alle, men gir dem én uavgjort. Hjemme mot Viking og Godset. En seier og en uavgjort. Totalt 32 poeng.

 

Lillestrøm tar Sognal og Start, og uavgjort mot Stabæk og Molde. Taper mot Enga og Brann. Totalt 31 poeng.

 

Aalesund taper mot Enga. En seier og ett tap hjemme mot Odd og Haugesund. Vinner mot BG. Tap mot Viking borte, og uavgjort Sogndal borte. Totalt 33 poeng

 

Magefølelsen sier at Aalesund kom litt bra ut... men uansett havner alle rundt 32 poeng hos meg. Rotterace dette! Opp til oss hjemme...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om to runder vet vi mye mer, spesielt for vår del. Vinner vi begge, er jeg sikker på at vi berger plassen. Taper vi begge, er jeg sikker på at vi rykker ned. Spiller vi som mot AaFK kan vi fort vinne begge. Men med vår hjemmeform i stort sett alle andre hjemmekamper, Glimts kontringsstyrke og LSKs fighterinnstilling (spes med Erlandsen inn), kan vi for ryke i begge også. For min egen mentale helses skyld, håper jeg at vi i hvertfall en kampene styrer det inn til en behagelig flermålsseier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tippeligaen 2016 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...