Gå til innhold

Eliteserien 2017 - Hvordan skal det gå?


Anders C
 Del

Anbefalte innlegg


Enig. Nå skal man ikke se seg helt blind på at akkurat det Toni sier i avisa er det eneste som er sant. De snakker jo om å analysere alt på video hele tiden, så regner med de finner ut at det er større mangler en "passion" og mentalitet.

 

Så håper de tar det mer på alvor i kampene fremover at vi kan ikke bare bry oss om oss selv - men også hva motstanderens styrker og svakheter er. Såvidt jeg har fått med meg stiller Kristiansund sin store lit til en liten pjokk sentralt på midtbanen som kanskje blir solgt snart. Da må svære El- Hadji Ba eller Lumanza få i oppgave å nøytralisere han så Kristiansund ikke får til det spillet de vil.

 

Og når det kommer til vårt eget offensive spill tror jeg faktisk vi er veldig avhengig av å ha enten Vetlesen eller Kassi på banen, eller begge to. Mot Brann stod hele vårt offensive register av spillere som liker å føre ball. Ikke rart det blir sirup.

Om vi tar ut Økland og Mendy har ikke KBK mye å x faktor å spille på, men så er Michelsen en god taktisk trener, som kjenner oss godt, så kan bli en spennende kamp! Men vi MÅ og skal nøytralisere de ovennevnte

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Såvidt jeg har fått med meg stiller Kristiansund sin store lit til en liten pjokk sentralt på midtbanen som kanskje blir solgt snart. Da må svære El- Hadji Ba eller Lumanza få i oppgave å nøytralisere han så Kristiansund ikke får til det spillet de vil.

Ba: 183 cm

Lumanza: 178 cm

 

Begge to veier typ 70-73 kg, ville ikke kalt noen av den i nærheten av svære. :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Toni kan ikke klandres for klabb og babb på sentral midtbane mot Brann. Når spillerene det gjør personlige feil i nesten hver innolvering blir det fort 3-4-5 i sekken dessverre. Ingen taktikk i verdensklasse kan endre på det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Toni kan ikke klandres for klabb og babb på sentral midtbane mot Brann. Når spillerene det gjør personlige feil i nesten hver innolvering blir det fort 3-4-5 i sekken dessverre. Ingen taktikk i verdensklasse kan endre på det.

Helt enig@ringo - midtbanen var unormalt dårlig fra første spark på ballen. Dette tok seg dessverre ikke opp gjennom kampen og preger dermed både det offensive og defensive hele kampen. Derfor tapte vi stort.

Toni burde etter min oppfatning byttet minst én av de to på midten i pausen - om ikke annet for å demonstrere at det kreves mer o den Blaa drakten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Toni kan ikke klandres for klabb og babb på sentral midtbane mot Brann. Når spillerene det gjør personlige feil i nesten hver innolvering blir det fort 3-4-5 i sekken dessverre. Ingen taktikk i verdensklasse kan endre på det.

Helt enig@ringo - midtbanen var unormalt dårlig fra første spark på ballen. Dette tok seg dessverre ikke opp gjennom kampen og preger dermed både det offensive og defensive hele kampen. Derfor tapte vi stort.

Toni burde etter min oppfatning byttet minst én av de to på midten i pausen - om ikke annet for å demonstrere at det kreves mer o den Blaa drakten.

 

Det blir vel litt selvmotsigende dette her. Det påståes at TOs taktikk ikke kan endre noe samtidig som du sier at han burde ha byttet midtbanen. Å ha de beste spillerne på banen til en hver tid er første bud når det gjelder taktikk og å vinne kamper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Toni kan ikke klandres for klabb og babb på sentral midtbane mot Brann. Når spillerene det gjør personlige feil i nesten hver innolvering blir det fort 3-4-5 i sekken dessverre. Ingen taktikk i verdensklasse kan endre på det.

Helt enig@ringo - midtbanen var unormalt dårlig fra første spark på ballen. Dette tok seg dessverre ikke opp gjennom kampen og preger dermed både det offensive og defensive hele kampen. Derfor tapte vi stort.

Toni burde etter min oppfatning byttet minst én av de to på midten i pausen - om ikke annet for å demonstrere at det kreves mer o den Blaa drakten.

Det blir vel litt selvmotsigende dette her. Det påståes at TOs taktikk ikke kan endre noe samtidig som du sier at han burde ha byttet midtbanen. Å ha de beste spillerne på banen til en hver tid er første bud når det gjelder taktikk og å vinne kamper.
Hehe - ok, i min verden ikke spesielt mye 'taktisk klokskap' som skal til for å se det og gjøre det. Kanskje legger jeg for mye i begrepet 'taktiske grep'. Jeg tenker formasjon, press osv, ikke enkeltbytter.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Det blir vel litt selvmotsigende dette her. Det påståes at TOs taktikk ikke kan endre noe samtidig som du sier at han burde ha byttet midtbanen. Å ha de beste spillerne på banen til en hver tid er første bud når det gjelder taktikk og å vinne kamper.

 

 

Ikke bruk TO som forkortelse på Toni. vi har allerede en TO i STB

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da har vi sluppet inn 24 mål, ett mål mer enn Viking som ligger sist på tabellen med 8 poeng. Vi skal være glad for målene vi har scoret, men burde satse på å forbedre forsvarsspillet fremover. Det vil nok gi bedre uttelling enn å gamble på å ha toppscoreren ved endt sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da har vi sluppet inn 24 mål, ett mål mer enn Viking som ligger sist på tabellen med 8 poeng. Vi skal være glad for målene vi har scoret, men burde satse på å forbedre forsvarsspillet fremover. Det vil nok gi bedre uttelling enn å gamble på å ha toppscoreren ved endt sesong.

Vi får aldri toppscoreren. Tror vi skal være glad for Ohi sin start. Nå er det tilbake til nivå han hadde i fjor. Fårmheller ikke mye hjelp siden hele laget sliter

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Patetisk forestilling idag.

 

Avslutning til Nimely er virkelig klasse. Scorer kun i kamper i ligaen vi taper 4-1 han.

 

Boli og Mauritz inn snart !

 

Ohi trenger en scoring nå for han er helt uten selvtillit igjen. Kommer aldri til å bli solgt for nå kommer tørken og vi er stuck med han

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Patetisk forestilling idag.

 

Avslutning til Nimely er virkelig klasse. Scorer kun i kamper i ligaen vi taper 4-1 han.

 

Boli og Mauritz inn snart !

 

Ohi trenger en scoring nå for han er helt uten selvtillit igjen. Kommer aldri til å bli solgt for nå kommer tørken og vi er stuck med han

Ohi viser spissen han var i 2016 sesongen. Det er viktig at vi får inn flere som kan score.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sant det Ingo, men hvordan analyserer du kvalitetsfallet? Hva må vi gjøre annerledes i trening og i kamp for å få opp kvaliteten igjen?

 

Jeg tror heller ikke at vi trenger et halvt nytt lag, men jeg står ved det jeg sa før sesongen. Vi trengte da, og trenger fremdeles en rutinert og stabilt god sentral midtbanespiller.

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sant det Ingo, men hvordan analyserer du kvalitetsfallet? Hva må vi gjøre annerledes i trening og i kamp for å få opp kvaliteten igjen?

 

Jeg tror heller ikke at vi trenger et halvt nytt lag, men jeg står ved det jeg sa før sesongen. Vi trengte da, og trenger fremdeles en rutinert og stabilt god sentral midtbanespiller.

 

 

Igjen: På sitt høyestenvå er Ba og Lumanza mer enn gode nok - kanskje den beste duoen i Eliteserien - men de må finne tilbake til hvordan de spilte, hva de gjorde, hvilken attitude og konsentrasjon de hadde i de første sju-åtte rundene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hovedproblemet vårt er slik jeg ser det, ikke at vi mangler spillere av kvalitet. Vi er dårlige mot lag som ligger lavt. Fordelen vi hadde i starten på sesongen var at alle unntatt Sogndal så på oss som et lett bytte. Nesten ingen la seg lavt mot oss. Da de andre lagene etter hvert oppfattet at vi sto høyt og ville angripe, la de seg lavt. I går er et typisk eksempel: Kristiansund la seg lavt med 2 tette firere pluss to raske mann på topp som lå 100% riktig, når vi fikk brudd i mot. Vi så alle hvordan det gikk. Etter de siste kampene våre, var jeg veldig overrasket i går over at vi kjørte samme formasjon med en veldig strekk i laget i lange perioder. Vi blir stadig tatt på taktikk og organisering. Det kan ikke fortsette hvis vi skal greie oss i ES. Jeg er ikke enig med Ingo i at vi må finne tilbake til hvordan vi spilte i de første rundene, jeg tror det løpet er kjørt - de andre har funnet at vi trenger plass i angrepet, og gir oss dessverre ikke det. De ligger tett og kompakt og vi kjører oss inn i muren og står for høyt. Vi må jobbe steinhardt med formasjoner og forsvarsorganiseringen. Greier vi å få det på plass, mener jeg at vi har gode nok spillere til at vi greier oss i ES. Som trener lærte jeg tidlig at hvis begge lag er godt organisert bakover, så vinner laget med god teknikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig enig. Det var stor forskjell på lagene i går i hvor tett de var på motstanderen. Vi ble løpende ved siden av og lot Kristiansund løpe rett igjennom i steden for å stoppe dem. Fremover spiller vi mye trangt i midten og det er nesten aldri en pasning på mer enn åtte meter. Det lille posititve: målet vårt er et klasseangrep.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som overasker meg mest er hvordan vi gang på gang slår vekk ballen når vi upresset skal spille oss ut bakfra (spesielt fra backene). Nå er ikke dårlig bame lenger ett moment, så da man faktisk kunne forvente at man treffer en medspiller som står 10 meter unna med pasning. Igår synes jeg det var helt krise (som mot Brann). I tilegg kommer vi en rekke ganger rundt på kantene med da slår vi gjerne rett i en forsvarspiller og får brudd imot med laget stående høyt. Sitter dette i hode på spillerne, så dårlig kan da vel ikke grunn teknikken være? (da må vi i såfall tilbake til start og trene på pasninger...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når mange pasninger ikke når fram til andre på laget, er det gjerne en kombinasjon av to ting: dårlige bevegelser hos medspillerne og dårlige valg hos den som legger pasningen. I går synes jeg Kristiansundspillerne var flinke til å finne hverandre med enkle pasninger, mens vi til stadighet prøvde på det umulige: høye bakromsballer når det ikke var noe bakrom eller harde markkrypere framover der det var aller fleste motspillere (sentralt på deres banehalvdel).

 

Dette sitter så voldsomt i huet på spillerne at det er ikke til å tro.

 

Angående det defensive virker det som vi ikke klarer å presse kollektivt. Vi går på en og en, men da vil det alltid være flere ledige som motstander kan legge ballen. Til og med i eget forsvar var det til dels slik.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du savner ikke en Messi og en Neymar også da, så vi får litt flere scoringer?

 

# wakeupandsmellthecoffeewehavenomoney!

 

 

Jeg bare håper vi holder oss blant Norges 20 beste lag fram til stadion er ferdig i 2025 (og dermed ikke har gått konkurs i mellomtiden)

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du savner ikke en Messi og en Neymar også da, så vi får litt flere scoringer?

 

# wakeupandsmellthecoffeewehavenomoney!

 

 

Jeg bare håper vi holder oss blant Norges 20 beste lag fram til stadion er ferdig i 2025 (og dermed ikke har gått konkurs i mellomtiden)

Faen irriterer meg over dette, fikk inn Nilsson ifjor, kanskje noen blir solgt osv. Må ikke være gull men noe som funker siste månedene for det vi har nå funker ikke

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det dukker ikke opp flere penger til nye spillere bare fordi vi plutselig begynner å slippe inn masse mål. For hvilke penger skal vi forsterke laget? De 10 millionene vi drømmer om for Mande? Eller Ohi? Det enorme overskuddet fra billettsalget denne våren? De enorme sponsorinntektene? Pengene som går til akademiet? Knappene og glansbildene vi lønner damespillerene med?

 

 

Det hadde selvfølgelig vært kult om det kom en av Dios kaliber. Billig, klar og ekstremt spillesugen. Ikke nødvendigvis en spiss, men en skikkelig general av en midtbanespiller. Men vi kan ikke basere vår overelevelse i ES17 på det? Vi må basere det på det vi har. Jeg veit at du er ekstremt glad i overgangsvinduer, Ringo. Og det virker som det tidvis er flere overtroiske her inne enn på en midnattsmesse i Vatikanet når det gjelder hva IA kan få til i neste overgangvindu, men vi må innse at det vi har er en klubb som ikke er konk. Ennå. Som desperat prøver å skrape seg fram til neste oase. Dit kommer vi kanskje ikke før om fem år. Så får vi passe på ikke gå helt tom for vann før vi er framme ved oasen.

 

For noen uker siden ble det mumlet om medaljer her inne, nå mumles det om å sparke Toni og Jalland og halve førsteelleveren. Jeezes...

 

Joda, men behovet for å forsterke stallen endres ikke av om vi råd til det eller ikke.

 

Vi burde ha signert en god og rutinert midtbanespiller før sesongen og får svi for det nå. Vi har gamblet litt og det svinger på godt og vondt og slik det ser ut nå er vi i skrikende behov av ledelse og smartness ute på banen. Personlig tror jeg ikke at det vil snu uten at vi får på plass frisk blod i 11'eren - om det er løsbart... Tja, det er vel derfor vi lønner IAO er det ikke?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(..)behovet for å forsterke stallen endres ikke av om vi råd til det eller ikke.

 

 

 

Vi burde ha signert en god og rutinert midtbanespiller før sesongen og får svi for det nå. Vi har gamblet litt og det svinger på godt og vondt og slik det ser ut nå er vi i skrikende behov av ledelse og smartness ute på banen. Personlig tror jeg ikke at det vil snu uten at vi får på plass frisk blod i 11'eren - om det er løsbart... Tja, det er vel derfor vi lønner IAO er det ikke?

 

 

Vi danser kanskje litt rundt hverandre i argumentasjon her. Når jeg framhever at jeg mistenker at vi ikke har råd til noe som helst, så mener jeg ikke med det at vi ikke hadde trengt noen. Sannsynligheten for å snu det hele øker åpenbart kraftig om vi får inn en eller to helt "riktige" spillere i sommervinduet. Men kanskje kan en eller to signeringer med dertil hørende lønnsslipp (og evt. signeringsbonus/overgangssum) være det som gjør at vi ramler fra rød og ned i "svart sone" (altså går konkurs) til vinteren, og i så fall vil det virke som et bedre valg å basere det hele på at vi kan klare det med de vi har nå. Vi trenger sannsynligvis "bare" 4 seire til på de 16 kampene som er igjen for å berge plassen.

 

Og hva så om det skulle vise seg ikke å holde helt inn med nåværende mannskap? Om vi f.eks. tar kun 2 seire og et par uavgjorte resten av sesongen og rykker ned til Obos? Vel, det er hvertfall bedre å rykke ned én divisjon enn å rykke ned 5-6 divisjoner, som vi gjør om vi "tar en Lyn".

 

Som en kuriositet kan nevnes at Lyn nå, 7 år etter, ligger og kjemper om opprykk til nivå 3, altså 2.divisjon. Med kun 3 avgitte poeng hittil ligger de bak kun et annet lag. Stabæk 2.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2017 - Hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...