Gå til innhold

Det Blaa Byggelaget


Posse
 Del

Anbefalte innlegg


I disse trange økonomiske tider, hvor mye koster det å drifte damelaget pr. år, og hvor stor andel av denne kostnaden dekkes av unike sponsorater/inntekter for damelaget?

 

Alea iacta est.

 

Et betimelig spørsmål. Det virker pussig at et eliteserielag som stadig vekk må ha spleiselag, byggelag og magiske tiere også skal subsidiere et kvinnelag. Ser det hevdes at det er nødvendig for sponsorer og helheten uten at det er nærmere konkretisert. Hadde vært interessant å vite hvilke økonomiske konsekvenser kvinnelaget har for herrelaget.

 

Kan ikke skjønne at det skulle få så store negative konsekvenser av å kutte ut kvinnelagsatsingen. De jeg kjenner som går på Nadderud bryr seg nada om kvinnelaget. For noen er det nok vanskeligere å bidra med tiere og annet når man vet at deler går til et lag man ikke har noe forhold til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

I disse trange økonomiske tider, hvor mye koster det å drifte damelaget pr. år, og hvor stor andel av denne kostnaden dekkes av unike sponsorater/inntekter for damelaget?

 

Alea iacta est.

Jeg tror kanskje at helheten er viktigere enn du ser ut til å tro.

Absolutt, damelaget koster relativt sett lite å drifte, samtidig er mye dekket av NFF slik at nettobesparelsen vil være liten. Videre er flere sponsorat helt eller delvis betinget av at vi har et damelag,og til slutt så definerer Bærum kommune herrefotballen vår som næringsvirksomhet, mens kvinnefotballen er idrett og det er ikke helt ubetydelig med tanke på annleggssituasjonen.

 

Damelaget har også tatt sin del av kostnadskuttene.

 

 

Dette spørsmålet kommer opp flere ganger i året (og jeg tror vi alle forstår hvorfor), men blir sjelden ordentlig besvart, selv fra oss som faktisk bryr oss om kvinnelaget. Kudos for et ordentlig godt og grundig svar, @ringo!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

I disse trange økonomiske tider, hvor mye koster det å drifte damelaget pr. år, og hvor stor andel av denne kostnaden dekkes av unike sponsorater/inntekter for damelaget?

 

Alea iacta est.

Jeg tror kanskje at helheten er viktigere enn du ser ut til å tro.

Absolutt, damelaget koster relativt sett lite å drifte, samtidig er mye dekket av NFF slik at nettobesparelsen vil være liten. Videre er flere sponsorat helt eller delvis betinget av at vi har et damelag,og til slutt så definerer Bærum kommune herrefotballen vår som næringsvirksomhet, mens kvinnefotballen er idrett og det er ikke helt ubetydelig med tanke på annleggssituasjonen.

 

Damelaget har også tatt sin del av kostnadskuttene.

 

 

Dette spørsmålet kommer opp flere ganger i året (og jeg tror vi alle forstår hvorfor), men blir sjelden ordentlig besvart, selv fra oss som faktisk bryr oss om kvinnelaget. Kudos for et ordentlig godt og grundig svar, @ringo!

 

 

Kunne vært videre utdypet med noen tanker rundt vår DNA og våre verdier... Det at vi både har elitetilbud til damer og menn, vi satser i bredden, på akademi, på gatelag, på Pride-parade, osv osv, er det som gjør Stabæk til Stabæk og som gjør at vi klarer å skille oss ut selv om vi er en mygg på de fleste andre parametre. Å kutte ut damesatsningen for å spare noen få kroner er å stikke et stort, sløvt sverd midt i klubbrystet, samt at det reflekterer holdninger som hører til i juratiden.

 

 

Så at et herrelag ikke skal subsidiere et kvinnelag er en holdning fra juratiden? Mulig kvinner var veldig selvstendige i juratiden, men jeg trodde egentlig det var motsatt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

 

I disse trange økonomiske tider, hvor mye koster det å drifte damelaget pr. år, og hvor stor andel av denne kostnaden dekkes av unike sponsorater/inntekter for damelaget?

 

Alea iacta est.

Jeg tror kanskje at helheten er viktigere enn du ser ut til å tro.

Absolutt, damelaget koster relativt sett lite å drifte, samtidig er mye dekket av NFF slik at nettobesparelsen vil være liten. Videre er flere sponsorat helt eller delvis betinget av at vi har et damelag,og til slutt så definerer Bærum kommune herrefotballen vår som næringsvirksomhet, mens kvinnefotballen er idrett og det er ikke helt ubetydelig med tanke på annleggssituasjonen.

 

Damelaget har også tatt sin del av kostnadskuttene.

 

 

Dette spørsmålet kommer opp flere ganger i året (og jeg tror vi alle forstår hvorfor), men blir sjelden ordentlig besvart, selv fra oss som faktisk bryr oss om kvinnelaget. Kudos for et ordentlig godt og grundig svar, @ringo!

 

 

Kunne vært videre utdypet med noen tanker rundt vår DNA og våre verdier... Det at vi både har elitetilbud til damer og menn, vi satser i bredden, på akademi, på gatelag, på Pride-parade, osv osv, er det som gjør Stabæk til Stabæk og som gjør at vi klarer å skille oss ut selv om vi er en mygg på de fleste andre parametre. Å kutte ut damesatsningen for å spare noen få kroner er å stikke et stort, sløvt sverd midt i klubbrystet, samt at det reflekterer holdninger som hører til i juratiden.

 

 

Så at et herrelag ikke skal subsidiere et kvinnelag er en holdning fra juratiden? Mulig kvinner var veldig selvstendige i juratiden, men jeg trodde egentlig det var motsatt...

 

 

For det første så handler det om et samfunnsansvar. Mener du samtidig at et herrelag heller ikke skal subsidiere gatelag, Pride-parade, akademi, breddefotball, rimelige billetter for U18, tilrettelegging for funksjonshemmede...? Hvor går grensen for hvor lite herrer elite skal bry seg om seg selv?

 

For det andre så er det ganske åpenbart, uten å ha inngående kjennskap til klubbøkonomien, at en rimelig andel av sponsor-/partnerbidrag og offentlig støtte kommer grunnet helheten i klubbtilbudet. Jeg jobber endel med spons til vanlig og det som går igjen hos de fleste interessenter er at det er et verdisett og en totalpakke som avgjør om det er "fit" eller ikke og dermed beslutningsgrunnlag for penger eller ikke. Dette er vel særlig aktuelt i Stabæks tilfelle hvor VIP-pakka er så dårlig at det ligger null verdi i kundepleie-øyemed.

Når det gjelder kommune og tilskudd så har politikere og administrasjon et meget tydelig mandat om å legge til rette for jevnbyrdige forhold for alle i samfunnet.

Ja, og når vi er inne på politikere og kommune, det er ikke akkurat enstemmig flertall for våre stadion-ønsker i Bærum Kommune, så å eliminere kvinnelaget fra totaltilbudet ville vært et glimrende påskudd for skeptikerne til å kreve en reduksjon, utsettelse eller minimering av stadionbidrag, med andre ord like smart som å skyte seg i foten med avsagd hagle.

Hvis du lurer på konkrete tall så kan du sende en mail til en av de ansvarlige for kvinnelaget i stedet for å slenge ut spekulasjoner.

 

Beklager om dette ble unødvendig krasst, men negative holdninger blant mannlige fotballsupportere til kvinnefotball er virkelig blant det tristeste jeg vet om, og videre mener jeg å ha godt belegg for det jeg skrev over

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sherman: Jeg behandler kvinnelaget som et selvstendig lag, mens du setter de i kategori med gatelag og breddefotball. Så hvem som har negative holdninger til kvinnefotball her kan diskuteres.

 

Mye av det du nevner, som akademi, rimeligere billetter til unge, funksjonshemmede har direkte sammenheng med herrelaget og dels krav fra forbundet. Så det holder jeg utenfor. Akademiet er også der for å fostre spillere til a-laget, ikke en koselig gest fra a-laget til noen utvalgte ungdommer. Breddefotball er ok, men bør ikke bekostes av a-laget. Tror også bredde betaler for seg selv. De gjør hvertfall det i alle andre klubber.

 

Det at klubben bidrar til veldedighet som gatelag er en bra ting. For meg er en elitesatsing på kvinner ikke veldedighet. Er det det for deg? Kvinner må gjerne spille fotball, men jeg ser ingen grunn til at de ikke skal sette tæring etter næring. Dette er ikke 50-tallet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sherman: Jeg behandler kvinnelaget som et selvstendig lag, mens du setter de i kategori med gatelag og breddefotball. Så hvem som har negative holdninger til kvinnefotball her kan diskuteres.

 

Mye av det du nevner, som akademi, rimeligere billetter til unge, funksjonshemmede har direkte sammenheng med herrelaget og dels krav fra forbundet. Så det holder jeg utenfor. Akademiet er også der for å fostre spillere til a-laget, ikke en koselig gest fra a-laget til noen utvalgte ungdommer. Breddefotball er ok, men bør ikke bekostes av a-laget. Tror også bredde betaler for seg selv. De gjør hvertfall det i alle andre klubber.

 

Det at klubben bidrar til veldedighet som gatelag er en bra ting. For meg er en elitesatsing på kvinner ikke veldedighet. Er det det for deg? Kvinner må gjerne spille fotball, men jeg ser ingen grunn til at de ikke skal sette tæring etter næring. Dette er ikke 50-tallet.

 

Morsomt å konsekvent ignorere de delene av innlegget som ikke passer deg, ikke sant? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kommenterer de delene jeg ikke er enig i. Det er ikke snakk om å ignorere det som ikke passer.

 

Mitt poeng er at det hadde vært interessant å vite hvilke økonomiske konsekvenser kvinnelaget har. Da må man regne inn evt. sponsoravtaler som er betinget av at vi har begge deler. Ser ringo mener det ikke er glassklart hvem som subsidierer hvem. Hvis det er motsatt, altså at kvinnene subsidierer herrene, er det også helt feil i mine øyne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes @ringo besvarte dette veldig godt. Tipper det er småpenger å spare (om noen) på å kutte ut kvinnelaget, og dessuten vil det kunne få dårlig innvirkning på vårt forhold til kommunen, sponsorer osv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For meg er det sentrale poenget i det Ringo skriver: det er ikke noe å spare.

 

Noen vil kanskje kvitte seg med damelaget uansett, men slik det ble foreslått av Anders C, var det vel snakk om det var mulig å spare noe ved å kutte damelaget. Og det virker det som det ikke er (det forsvinner like mye inntekter som utgifter).

 

Gjør man dette til en likestillingsdebatt blir vi aldri enige.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Jeg synes det er helt greitt å oppfordre folk til å tegne livstidskort og at de som ikke har pengene kan få gå for 3-5 års forhåndsbetaling. God ide i en vanskelig situasjon. Det er neppe noen stor hemmelighet at Stabæk trenger penger, så jeg er ikke redd for at det slipper ut fra møtet. Det hadde vel vært helt sensasjonelt og hadde fortjent avisomtale derom vi ikke trengte penger.

 

Det som jeg savnet i går (og kanskje jeg burde ha tatt det opp selv) var en mer offensiv holding til å fylle opp dagens Nadderud fram til ny stadion står ferdig. Det ble litt antydet at det var umulig å få flere på stadion før vi har nybygget klart. Det er jeg uenig i. Planene om ny stadion betyr at det skjer noe i klubben vår - det må kunne gå an å få interesse rundt det. Bærum har visstnok Norges-rekord i nabokrangler. Få med naboen på kamp. La han få utløp for sitt frustrerende liv og irritasjonen over høyden på epletrærne dine - eller kanskje litt høy musikk - ved å hyle gutta fram mot seier ! Hvem vet - du har kanskje noen venner her i livet også som sikkert gjerne går på kamp med deg - ta dem med !

 

Vi trenger enda mer entusiasme omkring Stabæk ! Og la oss ikke stoppe i Bærum ! Det sies at Rosenborg har halvparten av fansen sin i Oslo. Hvorfor skal ikke Oslo-folk inviteres inn i varmen. Lyn hadde noen tusen som kom på kamp og som aldri i livet blir Enga-supportere. Hvor ble det av dem ?

Glimrende innlegg! :)

 

Synes diskusjonen om jentelaget, blir helt meningsløs. Vi trenger å bli flere - ikke diskutere oss sjøl !

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Jeg synes det er helt greitt å oppfordre folk til å tegne livstidskort og at de som ikke har pengene kan få gå for 3-5 års forhåndsbetaling. God ide i en vanskelig situasjon. Det er neppe noen stor hemmelighet at Stabæk trenger penger, så jeg er ikke redd for at det slipper ut fra møtet. Det hadde vel vært helt sensasjonelt og hadde fortjent avisomtale derom vi ikke trengte penger.

 

Det som jeg savnet i går (og kanskje jeg burde ha tatt det opp selv) var en mer offensiv holding til å fylle opp dagens Nadderud fram til ny stadion står ferdig. Det ble litt antydet at det var umulig å få flere på stadion før vi har nybygget klart. Det er jeg uenig i. Planene om ny stadion betyr at det skjer noe i klubben vår - det må kunne gå an å få interesse rundt det. Bærum har visstnok Norges-rekord i nabokrangler. Få med naboen på kamp. La han få utløp for sitt frustrerende liv og irritasjonen over høyden på epletrærne dine - eller kanskje litt høy musikk - ved å hyle gutta fram mot seier ! Hvem vet - du har kanskje noen venner her i livet også som sikkert gjerne går på kamp med deg - ta dem med !

 

Vi trenger enda mer entusiasme omkring Stabæk ! Og la oss ikke stoppe i Bærum ! Det sies at Rosenborg har halvparten av fansen sin i Oslo. Hvorfor skal ikke Oslo-folk inviteres inn i varmen. Lyn hadde noen tusen som kom på kamp og som aldri i livet blir Enga-supportere. Hvor ble det av dem ?

Glimrende innlegg! :)

 

Synes diskusjonen om jentelaget, blir helt meningsløs. Vi trenger å bli flere - ikke diskutere oss sjøl !

 

 

Ja, det er vel kortversjonen av det jeg ønsket å skrive over også, hvis du skreller vekk retorikk og personlige holdninger til likestilling.

 

Vi har _ikke_ råd til å skrelle vekk elementer i den fasen vi er i nå, som du skriver så trenger vi å bli _flere_ og da er inkludering et nøkkelord. Det burde de negative effektene rundt "akademiseringen" av klubben ref frafallet av interesse for Stabæk i "breddesegmentet" i seinere år og jobben som nå gjøres for å rette opp dette.

 

Når det gjelder tæring og næring så er det bare å henvise til Per Berg og hans analyser og argumenter opp mot NFF. Rammebetingelsene for kvinnefotball er så ræva at man er avhengige av at andre bidrar for å ta damesegmentet videre til dit man kan bli kommersielt uavhengige. Nå er det, som @ringo sier, ikke åpenbart at det er gutta som sponser jentene i STB, muligens svinger faktisk pendelen andre veien.

 

Uansett: Alle må med. Vi må bli flere. God fredag, hei skål.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Går inn på denne tråden med spenning for å se hva av ny info og gode ideer som kommer. Kvinnedebatten var ikke en av dem så la oss la den ligge og heller fokusere på hva som skal til for å øke topplinjen. Stabæk er en klubb for alle det er styrken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noe av det mest skumle oppi det hele her er jo at vi risikerer å bruke utallige spenn på akademiet, også når noen få gutter er gode nok til å ta steget så har vi ikke råd til å putte dem på A-laget. Så vi risikerer å bruke masse penger på å trene opp masse spillere til andre lag ( les:RBK).

 

Akkurat som den magiske tieren skal gå til sportslig satsing, kanskje man kan spytte inn penger/sponse i, la oss kalle det, "lokalbanken". Et sted hvor pengene utelukkende går til å lønne lokale/egenutviklede spillere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvsagt skal Stabæk ha et damelag. Det har nettopp kommet tre unge lovende jenter fra Ullern, som ikke har godt nok tilbud oppover. De gikk ikke til Røa. Vi skal bli flere, ikke færre. Og om det ikke er mannsjåvinistisk å stille spørsmål ved damesatsningn er det i hvert fall smålig - og antagelig lite lønnsomt. Herlig bilde.

Endret av smart
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tilbake til det blaa byggelaget, ingo melder byggelagtier, er den magiske tieren borte?

Så inge og Schelvan med 3 "spillere" rundt seg idag som fulgte kampen med argusøyne.

Noen som vet noe om disse?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da var det tid for litt ettertanke. Møte i forrige uke var som sagt veldig positivt. Ny optimisme, ny tro og ny motivasjon.

 

Nå har da tilbudet for fremtiden kommet i form av en mail for oss som hadde en interesse for et type sesongkort hvor vi betaler et større beløp nå, for å bedre klubbens økonomi, som skal gagne oss i fremtiden.

 

Men da må jeg spørre, har de glemt oss på ståfeltet? Tilbudene som et lagt frem gjelder altså et sesongkort-for-livet på 60K eller et gull-sesongkort på 9K. Men ingen av disse tilbudene gagner da oss på ståfeltet? Lovnader om fast sete på nåværende Nadderud og en fremtidig stadion har da ingenting å si for oss. Skal man få med oss som vil stå og synge bør det være andre goder for at det skal være noe vits i å bruke store summer nå. Sløvt av klubben.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Da var det tid for litt ettertanke. Møte i forrige uke var som sagt veldig positivt. Ny optimisme, ny tro og ny motivasjon.

 

Nå har da tilbudet for fremtiden kommet i form av en mail for oss som hadde en interesse for et type sesongkort hvor vi betaler et større beløp nå, for å bedre klubbens økonomi, som skal gagne oss i fremtiden.

 

Men da må jeg spørre, har de glemt oss på ståfeltet? Tilbudene som et lagt frem gjelder altså et sesongkort-for-livet på 60K eller et gull-sesongkort på 9K. Men ingen av disse tilbudene gagner da oss på ståfeltet? Lovnader om fast sete på nåværende Nadderud og en fremtidig stadion har da ingenting å si for oss. Skal man få med oss som vil stå og synge bør det være andre goder for at det skal være noe vits i å bruke store summer nå. Sløvt av klubben.

 

Dere blir aldri glemt! Vi har snakket med Posse om saken og kommer til å lansere et ståplass-for-livet kort, til betydelig lavere pris, mot betydelig høyere støynivå. Akkurat nå prioriterer vi det som kan gi både mest og flest, men du har mitt ord på at et skreddersydd tilbud for stående, syngende kommer før seriestart.

Må innrømme at jeg gleder meg til å se de stående supporterne om en 40 års tid ;-)

Blir det plass til rullatoren?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Da var det tid for litt ettertanke. Møte i forrige uke var som sagt veldig positivt. Ny optimisme, ny tro og ny motivasjon.

 

Nå har da tilbudet for fremtiden kommet i form av en mail for oss som hadde en interesse for et type sesongkort hvor vi betaler et større beløp nå, for å bedre klubbens økonomi, som skal gagne oss i fremtiden.

 

Men da må jeg spørre, har de glemt oss på ståfeltet? Tilbudene som et lagt frem gjelder altså et sesongkort-for-livet på 60K eller et gull-sesongkort på 9K. Men ingen av disse tilbudene gagner da oss på ståfeltet? Lovnader om fast sete på nåværende Nadderud og en fremtidig stadion har da ingenting å si for oss. Skal man få med oss som vil stå og synge bør det være andre goder for at det skal være noe vits i å bruke store summer nå. Sløvt av klubben.

 

Dere blir aldri glemt! Vi har snakket med Posse om saken og kommer til å lansere et ståplass-for-livet kort, til betydelig lavere pris, mot betydelig høyere støynivå. Akkurat nå prioriterer vi det som kan gi både mest og flest, men du har mitt ord på at et skreddersydd tilbud for stående, syngende kommer før seriestart.

Må innrømme at jeg gleder meg til å se de stående supporterne om en 40 års tid ;-)

Blir det plass til rullatoren?

 

 

Din jobb er vel å knarke de ned såpass på lovlige midler at de klarer å stå på egenhånd?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Det Blaa Byggelaget
×
×
  • Opprett ny...