Gå til innhold

Herman Geelmuyden


Posse
 Del

Anbefalte innlegg


8 minutter siden skrev Håvard:

Definer "etablert". Var Thorsby etablert?

Et poeng det. Thorsby hadde ikke spilt mange kamper, men han var bankers hos oss da han dro. Så han hadde hvertfall tatt steget opp på ES-nivå.

Mange har lykkes med å slå gjennom i ES først. Noen har også klart å ta steget rett ut, men hvis man må tilbake til Halvar Thoresen for å finne eksempler illustrerer det vel at det er unntaket.

Vi kan hvertfall konstatere at de fire norske juvelene som superblaa nevner alle har spilt en god stund i norsk serie.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


26 minutter siden skrev Andy:

Det som er utfordringen for klubb er vel etter min mening, hvor store kostnader kan vi ta for hver enkelt spiller i forhold til hvor stor avkastning en spiller kan gi. Er det bedre at klubben gir f.eks.17 åringer (nå vet jeg ikke hva som er lovlig) 3 års kontrakter også er vi sikret videresalg for unge talenter. Og de som ikke skriver kontrakt blir henvist til samarbeidsklubber.        De som ikke slår til, så får vi ta den kostnaden. Men økonomisk så kommer vi bedre ut. Uansett så må vi se på når vi skal skrive kontrakt med våre talenter og lengden på kontrakt. 

Litt usikker på hva du mener. Mener du at man ikke skulle ha signert talentfulle spillere som Herman før de ble 17 år? Eller skulle man tvunget gjennom en forlengelse når spilleren ble 17 år? Det siste er nemlig ikke mulig i henhold til loven. Spillere under 18 år kan ikke signeres for mer enn 3 år, ei heller forlenges utover tre år før de fyller 18 år. Jeg sjekket akkurat reglementet på lovdata. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er mange veier til Rom. La nå gutten få teste utenlandsprofflivet, og så kan de voksne krangle om tusenlapper. 

Blir for øvrig helt søkt å sammenligne når utenlandsproffer dro ut. Må heller se på andelen som lykkes av de som faktisk drar ut tidlig, og det gjør de vel som regel? Enten i utlandet eller et par år senere hjemme i Norge.

blir uansett spennende å følge med videre!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev Leskur:

Slik jeg har skjønt det kan en spiller eie deler av "seg selv". Så man kan f.eks si i fra seg deler av lønna mot at man får prosenter av en fremtidig overgangssum.

Dette er ettertrykkelig ikke lov etter 
paragraf 3-1 bokstav d i overgangsreglementet: 

d)

Det kan ikke inngås avtale som gir spilleren rett til andel av overgangsvederlag. Det kan heller ikke avtales begrensinger i klubbens frie forhandlingsrett ved fremtidig overgang til ny klubb. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev @ringo:

Det var jo akkurat det han det han gjorde. Så håpet de at Stabæk og PSV skulle komme til en enighet, hvilket de ikke gjorde. 

PSV er ikke akkurat en bakgårdsklubb og de har et bra opplegg for utvikling av spillere. Så jeg skjønner at det sportslig er forlokkende. 

Jeg er helt uvitende, når forlenget han kontrakten...? For har han gjort det er jo dette en ikke sak.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev FranckTheBank:

Både Haaland, Berge , Ajer og Ødegaard var faste og slått gjennom i Eliteserien før de dro. Det kan man ikke si om Geelmuyden! 

Da kan han vel like gjerne bare legge opp da? Finner vel ikke klarere tegn på at man bare kan glemme proffdrømmen enn at PSV vil ha deg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden skrev greatone:

Jeg er helt uvitende, når forlenget han kontrakten...? For har han gjort det er jo dette en ikke sak.

Han skrev proffkontrakt i 2017, som varte ut 2019. Så vidt jeg skjønner hadde PSV allerede vist sin interesse på det tidspunktet og han hadde vært der nede og trent med dem flere ganger. I tillegg til at de vurderte det som for tidlig å dra ut, så var vel kanskje deler av grunnen til kontrakten at klubben skulle ha mulighet til å få penger for han.

Men det var tydeligvis ikke aktuelt å forlenge kontrakten nå i år, så alternativene var at Stabæk og PSV ble enige, eller at han gikk gratis etter sesongen.

Det er selvfølgelig skuffende at dette ble utfallet, men jeg skjønner klubben og jeg skjønner Herman, og har ikke noe problem med å ønske han lykke til videre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev greatone:

Forklar og kom med noe konkret da....?

Pleier du å gi etter for gruppepress når noen har fortalt deg noe i konfidensialitet? Det gjør ikke jeg! Jeg har gitt de opplysningene jeg kan i denne saken. Og jeg gjentar: Det finnes minst to forumbrukere som har sittet mye tettere på og som kan gi opplysninger - om de ønsker. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Hr. Smith:

Nei. Men jeg stiller meg heller ikke på en fjelltopp og brøler til resten av verden at jeg har hemmeligheter de faen meg ALDRI skal få høre.  

Kaster opp litt i munnen av tonen din i denne tråden. 

Nå var det Greatone jeg svarte. Men det er greit.
Det er også helt greit at du ikke liker måten jeg prøver å delta i samme debatt som andre, selv om jeg i dette har noe mer innsyn enn flesteparten av forumbrukerne. 
Men å bli usaklig og personlig fordi jeg ikke kan gi detaljer, er absolutt ikke greit. Det skaper ikke noe godt debattklima. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev Bebe:

Dette er ettertrykkelig ikke lov etter 
paragraf 3-1 bokstav d i overgangsreglementet: 

d)

Det kan ikke inngås avtale som gir spilleren rett til andel av overgangsvederlag. Det kan heller ikke avtales begrensinger i klubbens frie forhandlingsrett ved fremtidig overgang til ny klubb. 

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2019/kan-bli-realitet-i-norge-fotballspillerne-kan-eie-seg-selv_sto7499872/story.shtml

Opp til NFF, men regner vel med at de følger FIFAs innstilling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev Bebe:

Nå var det Greatone jeg svarte. Men det er greit.
Det er også helt greit at du ikke liker måten jeg prøver å delta i samme debatt som andre, selv om jeg i dette har noe mer innsyn enn flesteparten av forumbrukerne. 
Men å bli usaklig og personlig fordi jeg ikke kan gi detaljer, er absolutt ikke greit. Det skaper ikke noe godt debattklima. 

Du svarte meg vel ikke helt... Men det jeg har lært meg er at jeg ikke skal fortelle deg noe konfidensielt, for du lekker litt, akkurat nok til å gjøre deg litt interessant. Sånn som man gjorde på barneskolen. "Jeg vet noe ikke du vet, ædda bædda'.

Og si A uten å kunne si B det skaper som regel ingen god debatt.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev ErikErik:

Om det er et lurt valg å gå til PSV kan sikkert diskuteres

 

 

Vet ikke om det er så mye vits i å diskutere med et av de beste lagene i verden på å avle opp unge spillere, regner med at de vet hva de driver med der nede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke så mye vits å diskutere, siden diskusjonen uansett ikke vil gi noen endring.

Som en generell diskusjon så synes jeg det langt fra er så opplagt. Hva er det feks som gjør at Edvard Tagseth, nøyaktig ett år eldre enn Geelmuyden, velger å forlate Liverpool (som vi vel også kan anta har en og annen magisk tier å bruke på akademiet sitt) og vende hjem til Eliteserien for å utvikle seg videre? 

Spissene som er listet på Wikipedia som Jong PSV:

  • Zakaria Aboukhlal. Kamper for Nederland U17,18,19 og 20. To år eldre enn Geelmuyden og valgte å forlate PSV i sommer.
  • Lennerd Daneels. Kamper for Belgia U15, 17 og 19. Fire år eldre enn Geelmuyden. Dra fra PSV til RKC Waalwijk i sommer.
  • Amar Ćatić. Kamper for Bosnia U19 og 21. Tre år eldre enn Geelmuyden. Fått et innhopp i europacup i år.
  • Joël Piroe. Kamper for Nederland U15,16,18 og 19. Tre år eldre enn Geelmuyden. Ingen kamper for PSV, sent på lån til Sparta i år.
  • Maximiliano Romero. Kjøpt for 10M Euro. Fikk et par kamper for PSV, men slet med skader. Sendt på lån tilbake til Argentina.
  • Matthias Verreth. Kamper for Belgia U15,17,19 og 21. Fire år eldre enn Geelmuyden. Fikk en kamp eller tre for PSV, har nå gått til Waasland-Beveren.

Litt morsomt at listen ikke er oppdatert, sånn at vi også ser de som har forlatt PSV.

Det er åpenbart mye talenter i PSV, basert på landskamper. Veien til førstelaget ser imidlertid lang ut, og kanskje ville det vært bedre å ta en sesong på topp Eliteserie-nivå først? Jeg tror feks Håkon Evjen vil ha en helt annen standing i AZ når han nå har vist at han kan dominere mot voksne mannfolk, ikke bare på juniornivå. 

Uansett. Vi vil aldri få vite svaret. Det kommer til å komme verdensstjerner gjennom Jong PSV, og det kommer til å komme kjempetalenter som herjer på U-landslag emn ender i RKC eller Beveren. La oss bare håpe at Geelmuyden legger seg nærmest den første kategorien ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om 10-15 år kan vi vel forhåpentligvis se en tendens på hva som funker best i vårt eget akademi. Hvordan ble karrièren til de som ventet med å dra til etter at de var etablert på A-laget vs de som dro rett fra akademiet til en utenlandsk klubb. Akkurat nå er vel Tobbe i den første kategorien, mens Geelmuyden og Arnstad i den andre. Men som Odd nevner, det vil alltid være variabler. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette er umulig å forske konkret på (blir vel det Trond-Viggo kaller kontrafaktisk).

Et spørsmål det derimot er mulig å forske på er hvordan man kan best mulig tilrettelegge for overgangene i fotball. Altså overgangene fra barnefotball til ungdomsfotball, til juniorfotball, til senior, til senior elite. Med absolutt null konkret innsikt i dette tilfellet og kan kun spekulere i hva som har vanskeliggjort Hammys interne overganger. Noen overganger følger til en viss grad et forhåndsbestemt skjema: Du er barnespiller til du er 13, du er ungdomsspiller til du er 16 og da er du junior til du er 19 og så senior. Et generelt prinsipp som kommer fram i forskning er effekten av å etablere seg, noe som er enklere når du har et tydelig definert miljø å etablere seg i - og flere år på å etablere seg. Det er her jeg mener det ligger en fellesnevner hos de yngre som virkelig har levert for Stabæk - det er liten tvil om hvilken gruppe de tilhører. For meg virker det som dette har vært noe diffust hvor Herman skulle spille, er da mange år siden vi forventet å se han på senior. Sånn sett kan overgangen til Jong PSV være en lettere overgang å håndtere enn det var internt i Stabæk (så er det mange andre faktorer, som venner, språk, skole osv som kan vanskeliggjøre det). 

 

Det er selvfølgelig kjipt for oss å miste et så stort talent for så lite og så tidlig, så jeg håper vi kan bruke dette som en mulighet til å analysere og forbedre oss. Så ønsker vi Herman masse lykke til og ønsker han velkommen tilbake når som helst. 

 

Edit: Jeg sitter forøvrig og skriver på en masteroppgave om dette temaet akkurat nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


budstikka+ i dag:


Han har vært et av Stabæks største talenter – nå forsvinner Herman gratis

Herman Geelmuyden signerte proffkontrakt med Stabæk i en alder av 15 år. Han fikk fem kamper som innbytter i eliteserien, og to kamper fra start i cupen. Her fra kampen mot Haugesund i sommer. 

FOTO: KARL BRAANAAS

Stabæk mister stadig flere unge talenter til utlandet. – Flere spillere har tatt valg som bekymrer oss, sier klubben. 

Simen Waagsether

08. november 2019, kl 08:58

Onsdag ettermiddag bekreftet faren til Herman Geelmuyden (17) overfor Budstikka at sønnen er så godt som klar for den nederlandske klubben PSV Eindhoven fra januar 2020. 

Kun det formelle skal gjenstå før 17-åringen kan signere for den nederlandske klubben. Kontrakten med Stabæk løper ut til nyttår. 

Den signerte han i 2017, 15 år gammel. Den gang omtalt som et av landets største talenter av daværende trener Toni Ordinas. Geelmuyden var kaptein på klubbens G16-lag som noen måneder senere vant NM, og fast inventar på aldersbestemte landslag. Uken etter NM-triumfen reiste han til Liverpool, hvor han trente med den engelske klubbens G16- og G18-lag. 

– Herman har hele veien vært et stort talent. Det er synd at han ikke hadde mer tålmodighet her i Stabæk, men vi ønsker han lykke til videre, sier utviklingssjef i Stabæk, Gaute Larsen.

Han forteller at klubben hele veien har hatt en utviklingsplan for Geelmuyden, som fikk sin eliteseriedebut mot Kristiansund i sommer.

Interesse over tid

PSV viste interesse for Geelmuyden allerede før han signerte for Stabæk i 2017. Klubben har etter det Budstikka erfarer flere ganger de siste årene forsøkt å hente spilleren til Nederland. 

– PSV har vist vedvarende interesse for Herman, som nå ønsker å ta steget videre til et helprofesjonelt akademi der nede. Det blir en form for høyere utdanning, fremfor å ta steget rett ut i jobb, sier Hermans far, Christian Geelmuyden, som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere. 

Sportslig leder i Stabæk, Inge André Olsen, forteller at det var dialog og møter med PSV om en overgang på et tidligere tidspunkt, men at tilbudet fra nederlenderne ikke var særlig bedre enn hva klubben uansett ville fått i utdanningskompensasjon. 

For selv om Stabæk må slippe spillerne uten overgangssum, vil klubben få noe penger inn. 

– Det er for å sikre at klubbene får noe igjen for å arbeide de har lagt ned i en spiller, men satsen er ofte lavere enn det vi håper på ved et salg. Vi prøvde å forlenge kontrakten til Herman, og jobbet for å finne en løsning, sier Olsen, som mener Geelmuyden var et av klubbens større talenter. 

– For oss er det avgjørende at vi får solgt spillere vi utvikler, fordi vi investerer mye i spillerutvikling. Salget av Tobias Børkeeiet (til Brøndby sommeren 2019) er et godt eksempel på en spiller vi utvikler videre til en større klubb, samtidig som at klubben sitter igjen med penger. Det er hyggelig både for oss, og for spilleren, sier Olsen. 

For oss er det avgjørende at vi får solgt spillere vi utvikler, fordi vi investerer mye i spillerutvikling

INGE ANDRÉ OLSEN

Stabæk G16s lagkaptein Herman Geelmuyden jublet for NM-gull i 2017. Nå reiser han videre til nederlandsk fotball. 

FOTO: KARL BRAANAAS

Stabæk skal selge for 100 millioner innen 2024

– Utfordring

I Norsk Toppfotballs Akademiklassifiseringsrapport for 2019 uttaler Stabæk at de skal selge talenter for 100 millioner innen 2024. Nå må de se et av de største talentene forsvinne gratis. 

– Dette er en utfordring for oss som vi merker godt. Vi har mange talenter, og pågangen fra utenlandske klubber er stor. Denne sesongen har flere av våre spillere tatt valg som bekymrer oss, forteller Larsen.

For Geelmuyden er langt ifra det eneste talentet som har forsvunnet fra Stabæk. August Frobenius (15) og Kristian Arnstad (16) gikk denne sesongen videre til henholdsvis Sporting Lisboa og Anderlecht. I tillegg er profilen Ola Brynhildsen (20) avventende med å forlenge kontrakten som løper ut neste sommer.

Stabæk-spiller scoret tre for Norge

Synliggjøring

Pengene klubben har fått inn gjennom salg av tidligere akademispillere som Morten Thorsby og Tobias Børkeeiet har vært en viktig inntektskilde for klubben. Larsen mener klubben er sjanseløse på å matche storklubbenes tilbud om lønninger til unge spillere, men føler likevel at de har noen ess i ermet. 

– Jeg mener at motivasjonen til en spiller på 15 år ikke burde være økonomisk, men heller på utvikling. Her i Stabæk er det kort vei fra talent til eliteseriedebut, samtidig som at vi har et godt samarbeid med NTG for å sikre skolegang. Vi kan ikke konkurrere på penger med de utenlandske klubbene, og må derfor synliggjøre for spillere, foreldre og agenter hvilke muligheter som er her i Stabæk, sier Larsen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Herman Geelmuyden har nok vært et av de største talentene vi har hatt i klubben. Synes han virket veldig spennende når han fikk sjansen i sommer, jeg tenkte at han skulle slå igjennom i løpet av høsten. Men etter at han ikke ville fornye kontrakt,så har han ikke fått flere sjanser og blitt degradert til 2.laget. Der jeg synes han har virket litt uinspirert nå på høst sesongen. Men Uansett, lykke til i PSV

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

8 timer siden skrev odd:

Geelmuyden har nok rykket et godt stykke ned på listen over de mest spennende spillerne i Norge. I hvert fall om han mener han ikke er verdt like mye som han guttungen her.

https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/pLEn0V/til-har-solgt-bryan-16-til-chelsea-dette-blir-overgangssummen

 

Hva er poenget ditt? Mener du seriøst det er greit å disse en 17-åring som har vokst opp i Stabæk? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser at den kom feil ut. Nei, det var ikke meningen å snakke han ned. Egentlig var det en tanke bak der om det motsatte. Holder han som en svært god spiller, og forstår også valget hans. Kjipt for oss, men ser det ikke som noe ufint spill fra hans side. 

Jeg mener at når Tromsø kunne få 6 mill og mer for 16-åringen de solgte, burde Hammy være verdt mer enn det. 

Så altså mer et stikk til de som har angrepet klubben for å være "slemme" og ikke ville selge når det har kommet bud på "markedspris". 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Herman Geelmuyden
×
×
  • Opprett ny...