Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-Tromsø


kkh94
 Del

Anbefalte innlegg


Sted: Nadderud stadion

Tid: Søndag 22. oktober, 18:00

Vær: 5-6 grader, overskyet, men det er oktober i Norge så det kan være 15 grader eller det kan være snø eller noe midt imellom

 

Denne kampen blir ikke i nærheten av så viktig for oss som enkelte fryktet. Imidlertid er den livsviktig for Tromsø. Samtlige andre bunnlag er innblandet i vriene kamper, og Aalesund og Kristiansund møter hverandre. Tromsø er à poeng med AaFK, og blir det borteseier i Jugendbyen øyner de nok muligheten til å klatre. Der vi klarte et sterkt bortepoeng i Sarpsborg, kommer Tromsø fra 0-3 hjemme mot Rosenborg. Sist de klarte et bortepoeng var på Ullevaal i august, sist borteseier var mot Rosenborg på 16. mai.

 

Som det skrives på kamptråden på TIL-forumet, er dette et litt merkelig oppgjør historisk. Tromsø har hele ti seire på Nadderud, hvorav den siste kom i mai i fjor, mens Stabæk har overtaket på Alfheim. Vi vant 3-0 på Alfheim tidligere i sesongen, kampen på Nadderud i fjor endte 0-3. Siste seier på Nadderud kom i september 2015.

 

For vår del har Ronald Hernandez nå prestert å pådra seg tre gule kort på fem kamper. Ohi er, som kjent, ute. Sayouba bør vel forhåpentligvis være tilbake, mens Lumanza gikk ut med det som lignet en småskade i Sarpsborg. Tromsø mangler stopperen Magnar Ødegaard, men enda verre er det at trener Simo Valakari ble utvist mot Rosenborg og dermed ikke er til stede på sidelinja. Mot Rosenborg stilte de slik: Kongshavn - Ødegaard, Wangberg, Y. Jenssen - Norbye, Gamst, Antonsen, Nilsen - Bakenga, Lehne Olsen, Åsen. Spenstig 3-4-3, mon tro om assistenttrener tør å gjøre det på bortebane.

 

Hvis ikke Sayouba er i topp stand tar jeg gjerne Alvbåge i mål. Jeg vil helst ha El-Amrani inn på høyreback, ikke Skogseid, og så håper jeg Lumanza er frisk igjen.

 

Saybåge - Ahmed, Morten, Hanche, Jeppe - Lumanza, Hugo - Brochmann, Kassi, Moussa - Boli

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi er Stabæk, vi kan falle inn og ut av form flere ganger bare i løpet av en enkelt kamp. Tipper vi taper 2-0 her og deretter banker gørra ut av RBK på Lerkendal. Bare for å demonstrere hvor jo-jo vi er.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da jeg sjekket oddsen for å oppdatere Tabellsimulatoren ble jeg sittende å se på oddsen for at vi slår Tromsø.

 

2,20

 

Til sammenlikning har Aalesund 2,10 hjemme mot Kristiansund, og Viking 2,4 hjemme mot Vålerenga. Begge altså omtrent det samme.

 

Stabæk: 9 poeng foran, 1 poeng bak siste 5. 12 poeng mer hjemme enn hva TIL har borte.
Aalesund: 4 poeng bak, 9 poeng bak siste 5. 7 poeng mer hjemme enn KBK har borte.
Viking: 15 poeng bak, 6 poeng bak siste 5. 1 poeng mer hjemme enn VIF har borte.

 

Mulig de legger mye vekt på at Aalesund - Kr.sund er lokaloppgjør, at TIL spiller for plassen eller at Viking er fortapte uansett. Men av de tre kampene vet jeg hvor jeg har mest tro på hjemmeseier...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tromsø klarer seg ikke med uavgjort i morgen. Det betyr at de må komme framover med mange. Det bør gi bakrom for Boli. Motsatt vei er Tromsø kjente for crossballen til lynraske Gjermund Åsen på venstre side og Gamstens fortsatt giftige dødballer og gode gjennomspill. Bakenga har laget mange mål mot Stabæk og er god til å finne rom mellom stopper og back. Det blir ikke noen lett match i morgen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tromsø klarer seg ikke med uavgjort i morgen.

Hvorfor ikke? De er pr nå på like mange poeng som Aalesund, og bare 2 bak Sogndal. I neste runde har de Viking hjemme, og senere en viktig kamp borte mot Sogndal. Tror ett poeng borte mot oss vil være helt OK for dem. Det er ikke i denne kampen de må gamble.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Framtung skadeliste hvis Luc og Boli også er skadet. Emil, Herman og Daniel spilte bare en omgang i dag, Sebastian en time. Antar morgendagens kamp er mye av årsaken til dette. Hvem starter på topp om Luc, Ohi og Boli alle må stå over? Håper ikke vi tar noen sjanser med noen av dem, så viktige er ikke de poengene for oss nå.

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Framtung skadeliste hvis Luc og Boli også er skadet. Emil, Herman og Daniel spilte bare en omgang i dag, Sebastian en time. Antar morgendagens kamp er mye av årsaken til dette. Hvem starter på topp om Luc, Ohi og Boli alle må stå over? Håper ikke vi tar noen sjanser med noen av dem, så viktige er ikke de poengene for oss nå.

Hva mener du vi skal spare dem til? Og hvorfor er ikke poengene viktige?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Framtung skadeliste hvis Luc og Boli også er skadet. Emil, Herman og Daniel spilte bare en omgang i dag, Sebastian en time. Antar morgendagens kamp er mye av årsaken til dette. Hvem starter på topp om Luc, Ohi og Boli alle må stå over? Håper ikke vi tar noen sjanser med noen av dem, så viktige er ikke de poengene for oss nå.

Hva mener du vi skal spare dem til? Og hvorfor er ikke poengene viktige?

 

 

Det er vel ikke så mye snakk om å spare dem til, som å spare dem fra. Langtidsskade, altså.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takk Geirti, det var så absolutt det jeg mente.

 

Når det gjelder poeng; de hadde være viktigere om vi lå der Tromsø ligger, eller hadde hatt noen flere poeng enn vi nå har - skal ha ekstremt flaks og flyt om vi klarer å karre til oss en europacup mulighet. Jeg ser på det som relativt urealistisk i år. Neste år derimot...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående dette med europacup så har vel Norge 4 plasser? En til cupvinneren og tre til medaljørene i serien. Så er det slik at hvis cupvinneren også tar medalje i serien, så får laget på 4. plass også europacupbillett. Cupfinalen i år er mellom et lag som definitivt ikke tar medalje, mot et lag som kanskje tar medalje.

 

La oss si det er 60 % sannsynlighet for at Sarp klarer medalje, og tilsvarende 60 % for at de vinner cupfinalen. Da er det fortsatt bare 36 % sannsynlighet for at begge skjer, slik at fjerdeplassen får e-cupspill. Og dersom dette ikke skjer - hvilket nok er mest sannsynlig - så har vi altså 9 poeng opp til e-cupplass. Med 5 runder igjen og 4 andre lag imellom.

 

Vi kan gjerne plukke en million eller to på å klatre et par plasser på tabellen. Men e-cup? Det er vel nesten like usannsynlig som at vi skal rykke ned.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående dette med europacup så har vel Norge 4 plasser? En til cupvinneren og tre til medaljørene i serien. Så er det slik at hvis cupvinneren også tar medalje i serien, så får laget på 4. plass også europacupbillett. Cupfinalen i år er mellom et lag som definitivt ikke tar medalje, mot et lag som kanskje tar medalje.

 

La oss si det er 60 % sannsynlighet for at Sarp klarer medalje, og tilsvarende 60 % for at de vinner cupfinalen. Da er det fortsatt bare 36 % sannsynlighet for at begge skjer, slik at fjerdeplassen får e-cupspill. Og dersom dette ikke skjer - hvilket nok er mest sannsynlig - så har vi altså 9 poeng opp til e-cupplass. Med 5 runder igjen og 4 andre lag imellom.

 

Vi kan gjerne plukke en million eller to på å klatre et par plasser på tabellen. Men e-cup? Det er vel nesten like usannsynlig som at vi skal rykke ned.

Usannsynlig ja. Men vi må prøve. Blir det Rubio Rubin på topp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående dette med europacup så har vel Norge 4 plasser? En til cupvinneren og tre til medaljørene i serien. Så er det slik at hvis cupvinneren også tar medalje i serien, så får laget på 4. plass også europacupbillett. Cupfinalen i år er mellom et lag som definitivt ikke tar medalje, mot et lag som kanskje tar medalje.

 

La oss si det er 60 % sannsynlighet for at Sarp klarer medalje, og tilsvarende 60 % for at de vinner cupfinalen. Da er det fortsatt bare 36 % sannsynlighet for at begge skjer, slik at fjerdeplassen får e-cupspill. Og dersom dette ikke skjer - hvilket nok er mest sannsynlig - så har vi altså 9 poeng opp til e-cupplass. Med 5 runder igjen og 4 andre lag imellom.

 

Vi kan gjerne plukke en million eller to på å klatre et par plasser på tabellen. Men e-cup? Det er vel nesten like usannsynlig som at vi skal rykke ned.

Men vi tror Alltid Uansett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Tromsø klarer seg ikke med uavgjort i morgen.

Hvorfor ikke? De er pr nå på like mange poeng som Aalesund, og bare 2 bak Sogndal. I neste runde har de Viking hjemme, og senere en viktig kamp borte mot Sogndal. Tror ett poeng borte mot oss vil være helt OK for dem. Det er ikke i denne kampen de må gamble.

 

Jeg synes det virker litt merkelig å påstå at et lag som ligger på direkte nedrykk seint på høsten, synes det er helt greitt med bare 1 poeng - og fortsatt nedrykksplass.

Endret av JeanClaude
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Angående dette med europacup så har vel Norge 4 plasser? En til cupvinneren og tre til medaljørene i serien. Så er det slik at hvis cupvinneren også tar medalje i serien, så får laget på 4. plass også europacupbillett. Cupfinalen i år er mellom et lag som definitivt ikke tar medalje, mot et lag som kanskje tar medalje.

 

La oss si det er 60 % sannsynlighet for at Sarp klarer medalje, og tilsvarende 60 % for at de vinner cupfinalen. Da er det fortsatt bare 36 % sannsynlighet for at begge skjer, slik at fjerdeplassen får e-cupspill. Og dersom dette ikke skjer - hvilket nok er mest sannsynlig - så har vi altså 9 poeng opp til e-cupplass. Med 5 runder igjen og 4 andre lag imellom.

 

Vi kan gjerne plukke en million eller to på å klatre et par plasser på tabellen. Men e-cup? Det er vel nesten like usannsynlig som at vi skal rykke ned.

Jeg har tatt utgangspunkt i at S08 tar medalje, ja, og at de slår Lillestrøm. Ser ikke at Brann skal klare å ta dem igjen mtp kampprogram. Og selv om alt kan skje i en enkeltkamp så er de et MYE bedre lag enn «fotballaget» i gult.

 

Hvis RBK og Molde vinner sine kamper i dag - som også er overhengende sannsynlig - er vi maks fire poeng, tre dersom Godset ikke slår Sandefjord, bak e-cup.

 

Ja, det er fire/fem «hvis» i resonnementet mitt, men jeg mener det er svært sannsynlig at alle går inn. Og dersom det skjer - tre poeng på fire kamper er ikke spesielt usannsynlig å hente inn. Å sammenligne det med sjansen for å rykke ned blir vel litt vel fatalistisk?

Endret av ShermanCostello
Lenke til innlegg
Del på andre sider


De fire beste lagene i Eliteserien kommer til å få Europacup om Sarpsborg vinner cupfinalen. Om det betyr at det er 1,3,4 fordi Sarpsborg tar sølvet, eller 1,2,3 og Sarpborg er på 4. spiller ikke noen rolle. At Sarpborg ikke kommer topp-4 er helt urealistisk. At vi derimot kommer topp-4... Det er dessverre like urealistisk.

 

Når det gjelder Tromsø. Først kan vi sikkert være enige i at det aller viktigste er å ikke rykke rett ned. Som Eliteserielag på kvalikkplass har du gode muligheter. La oss si at Tromsø kommer på kvalikk, og i stedet for å spille får de tilbud om å kaste mynt og kron to ganger. Kaster de to "kron", rykker de ned. Alt annet gir ny plass. Tar de sjansen? Trolig ikke. Tilsvarende tror jeg ikke et lag kommer til å gamble for mye for å klare å komme seg opp fra kvalikkplass, hvis risikoen er å rykke rett ned

 

Pr. nå har både Aalesund og Tromsø nøyaktig 1 poeng i snitt pr. kamp. Hadde Kristiansund scoret da de var 2 mot 1 (og da mener jeg én, keeper kom løpende bak), eller ikke sluppet inn fire minutter på overtid, ville Aalesund vært under 1 i snitt. Og Tromsø ville ikke vært på direkte nedrykksplass med uavgjort mot oss.

 

Selv om de vil være det nå, etter gårsdagens resultat, gir det fortsatt ikke mening.

 

Først så kan vi vel fastslå at å kaste folk fremover som Vivian beskriver det, ikke er noe de normalt ville gjort. Skrevet på en annen måte: På lang sikt vil det straffe seg. Feks kan man tenke seg at å gamble på dette vil gi seier i én av fire kamper (altså 3 poeng, i stedet for 4 som 4 x uavgjort ville gitt). Hvis en slik gambling normalt ville gitt bedre uttelling, eller like god, så er det jo ikke noe de "må" gjøre, det er bare en helt vanlig måte å spille på.

 

Så skal Tromsø vurdere å gamble det ene poenget de evt har ved uavgjort etter 75 minutter? Dette er vel litt som "de har akkurat tapt en kamp, så de er revansjelystne" / "de har akkurat tapt en kamp, så de er demoitvert". Man kan vinkle det som man vil. "De slåss for nedrykk, så de trenger hvert eneste poeng de kan få" / "De slåss for nedrykk, så bare seier er godt nok".

 

Jeg tror at for Tromsø sin del er 1 poeng mot oss helt OK. De har Viking hjemme i neste kamp, det er der plassen skal sikres. Litt forenklet. Med sier mot Viking holder de trolig plassen med uavgjort i de andre kampene, men de rykker ned om de taper de andre kampene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Hvis RBK og Molde vinner sine kamper i dag - som også er overhengende sannsynlig - er vi maks fire poeng, tre dersom Godset ikke slår Sandefjord, bak e-cup.

 

Ja, det er fire/fem «hvis» i resonnementet mitt, men jeg mener det er svært sannsynlig at alle går inn. Og dersom det skjer - tre poeng på fire kamper er ikke spesielt usannsynlig å hente inn. Å sammenligne det med sjansen for å rykke ned blir vel litt vel fatalistisk?

 

 

 

Svært sannsynlig?

 

La oss la de to første hvis'ene dine ligge (Sarpsborg tar medalje og Sarpsborg vinner cupfinalen), og bare se på de tre her (sannsynligheter fra norsk tipping):

RBK vinner i dag. 37 % - mest sannsynlig kamputfall.

Molde vinner i dag. 56 % - mest sannsynlig kamputfall.

Vi vinner i dag. 49 % - mest sannsynlig kamputfall.

 

Men hva er sannsynligheten for at alle tre skal inntreffe? 10 %. Og det er bare for å få oss tre poeng (og en haug med mål) bak fjerdeplassen. Vi kan ta med at det holder at Molde tar poeng (med uavgjort havner FKH a poeng med Brann på 40 poeng), så er vi oppe i 15 % sannsynlighet for "suksess". Men da må vi nesten ta med at SIF heller ikke kan få tre poeng i dag (da vil de hoppe de forbi og opp på 41 poeng), og da er sannsynligheten tilbake til 10 % igjen.

 

Selv om denne 10-prosenten skulle gå inn, er vi fortsatt 3 poeng (og nevnte haug med mål) bak fjerdeplassen, og skal opp på Lerkendal i neste serierunde. Da gir det ikke høy odds å tippe at avstanden kan øke igjen.

 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at vi kan komme høyere enn sjetteplass i år. Skulle vi tape og alle resultater gå mot oss i dag, kan vi jo faktisk havne nede på 11, med 8 poeng opp til femteplass. Ikke at det heller kommer til å skje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Hvis RBK og Molde vinner sine kamper i dag - som også er overhengende sannsynlig - er vi maks fire poeng, tre dersom Godset ikke slår Sandefjord, bak e-cup.

 

Ja, det er fire/fem «hvis» i resonnementet mitt, men jeg mener det er svært sannsynlig at alle går inn. Og dersom det skjer - tre poeng på fire kamper er ikke spesielt usannsynlig å hente inn. Å sammenligne det med sjansen for å rykke ned blir vel litt vel fatalistisk?

 

 

Svært sannsynlig?

 

La oss la de to første hvis'ene dine ligge (Sarpsborg tar medalje og Sarpsborg vinner cupfinalen), og bare se på de tre her (sannsynligheter fra norsk tipping):

RBK vinner i dag. 37 % - mest sannsynlig kamputfall.

Molde vinner i dag. 56 % - mest sannsynlig kamputfall.

Vi vinner i dag. 49 % - mest sannsynlig kamputfall.

 

Men hva er sannsynligheten for at alle tre skal inntreffe? 10 %. Og det er bare for å få oss tre poeng (og en haug med mål) bak fjerdeplassen. Vi kan ta med at det holder at Molde tar poeng (med uavgjort havner FKH a poeng med Brann på 40 poeng), så er vi oppe i 15 % sannsynlighet for "suksess". Men da må vi nesten ta med at SIF heller ikke kan få tre poeng i dag (da vil de hoppe de forbi og opp på 41 poeng), og da er sannsynligheten tilbake til 10 % igjen.

 

Selv om denne 10-prosenten skulle gå inn, er vi fortsatt 3 poeng (og nevnte haug med mål) bak fjerdeplassen, og skal opp på Lerkendal i neste serierunde. Da gir det ikke høy odds å tippe at avstanden kan øke igjen.

 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at vi kan komme høyere enn sjetteplass i år. Skulle vi tape og alle resultater gå mot oss i dag, kan vi jo faktisk havne nede på 11, med 8 poeng opp til femteplass. Ikke at det heller kommer til å skje.

Skal ikke prøve meg på å diskutere sannsynlighet mot en mattelærer! :-)

Det aller viktigste premisset er uansett at vi vinner resten av kampene våre, og det tviler til og med jeg på. Men la oss ta opp tråden etter at runden er slutt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-Tromsø
×
×
  • Opprett ny...