Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk-Tromsø


kkh94
 Del

Anbefalte innlegg


Dårlig dømming i dag på Nadderud. Norske dommere holder en lav standard. Så Brann mot Rosenborg i kveld og Bendtner scoret fra 2-3 meter offside med dommer og assistentdommer godt plassert. Den dommerfeilen til Tom Harald Hagen kommer til å bli klassisk. Dessverre kan den koste Ohi toppscorer tittelen og sånn sett føre til at han blir mindre verdt.

Endret av JeanClaude
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjønner at Tromsø blir desperate i 2.omg og legger seg ned for å hale ut tiden ved hver anledning. Det blir likevel for drøyt når Kongshavn sparker vekk ballen balljentene legger på plass ved stolperota 3 ganger. Lavmål av usportslig oppførsel

!

 

Det kan du si, men lag er aldri verre en hva dommeren tillater. Når TIL-spillere ligger nede for gang nr 20 uten at dommeren skjønner hva er beskjeden fra kampleder at dette er helt i orden.

 

Svein Oddvar Moen er Norges dårligste dommer, noe han viser til gangs i dag. Dette er den dårligste dommerprestasjonen jeg har sett i ligaen i år (RBK-kamper unntatt selvsagt). Gjør en rekke feil og håpløse vurderinger i tillegg til at han tillater drøying, filming og annen usportslig oppførsel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Moen er komplett udugelig som dommer, og kostet oss i hvert fall ett poeng i dag. Han er ikke alene. Stort sett elendig dømming i hele år. Hvorfor kan ikke NFF gjøre som andre idretter - låne dommere av høy standard fra for eksempel andre nordiske land?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Norske dommere trekker ned inntrykket av Eliteserien. Når de skal dømme som de gjøre, med konsekvent flisespikkeri på hvor frispark og innkast skal tas, blåse konsekvent i fløyten og dømme samme forseelse med annet utfall, så blir det mindre attraktivt å se på Eliteserien. Moen i dag er ikke unntaket. Boli skulle til og med hatt straffe noe han ikke fikk. Og den ene kontringen så ble den frarøvet pga. TIL spiller nede for krampe for så å gi frispark TIL. Nei, nå får NFF skjerpe seg og ansatte noen dugelig dommere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg måtte dessverre se kampen på tv. Da får man gjerne litt bedre oversikt. Det er mulig at dommeren er dårlig, men vi tapte uansett som en konsekvens av egne prestasjoner. Dommerne holder ikke alltid verdensklasse, og det gjør heller ikke vi.

 

God natt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes kommentaren til speaker var helt nydelig. Så får vi heller tåle at han blir utestengt en kamp. Det er så utrolig mye politisk korrekthet opp mot dommerne - ref at avisene feks kaller RBKs 0-2 nå for «omdiskutert» og «kontroversiell» i stedet for bare FEIL. Og at TV-kommentatorene (med et lite unntak for Rekdal) ikke tør å sette skapet på plass og slakte dommerne selv om tv-seerne selv observerer åpenbare feil. For så dårlig nivå kan jeg aldri (siden jeg begynte å se på i 96-97) huske at det har vært. Jeg ser så mye EL-kamper jeg kan og det er ikke bare med STB-øyne jeg sier det, fra den siste uka har jeg engasjert meg for både Brann, LSK og Odd som har blitt ranet av inkompetente dommere.

 

Svein Oddvar Moen gjorde en forferdelig kamp i kveld (selv om vi lett kunne vunnet kampen uavhengig av det med bedre innsats, presisjon osv - det er ikke poenget)

Endret av ShermanCostello
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes SOM er representativ for den norske dommerstanden - nemlig svært dårlig. Som jeg har nevnt før på forumet, så kjenner jeg en tysk speider som ser kamper over hele Skandinavia. Han synes norsk eliteserie er en dårlig bakgårdsgreie - men at serien tross alt er av betydelig bedre kvalitet enn det dommerne leverer på banen.. Norske dommere tjener visstnok rundt NOK 400 000 for noe som mest av alt er en kveldsjobb en gang i uka. Hadde en ansatt i næringslivet gjort en så slett innsats, ville han raskt fått sparken. Jeg er imidlertid ikke enig i at SOM er Norges dårligste dommer, den tittelen tilfaller naturlig Tom Harald Hagen. Offsiden til Bendtner i går i Bergen var soleklar - både Hagen og assistentdommer var rett ved og fikk ikke med seg hva som skjedde. Synes Helland var morsom da han sa at assistentdommer og Hagen måtte ha han på Fantasy-laget sitt siden de ikke dømte !

Endret av JeanClaude
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Positivt er at vi denne gangen også begynner å spille bra når vi ligger under 0-2, men nå må Ordinas lære gutta å være på fra start. Det blir rett og slett litt for dumt å gjøre de samme ufokuserte feilene tre ganger på rad.

 

Og Forsvaret og keeper håper jeg får en kraftig oppussing til neste år. Godset med 7 mål mindre scoret enn oss ligger på fjerde plass liksom... vi har sluppet inn like mye mål som Tromsø (47) med bare Viking som har sluppet fler (51) i Eliteserien. Hadde det ikke vært for en forrykende offensiv kraft hadde vi ligget langt nedi sumpa i år.

 

Typisk for resten av sesongen er vel at vi tar noen overraskende poeng mot RBK og Odd, mens vi driter oss på hue og rævva ut mot Viking og Sogndal.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes det er uvant at keeperen setter igang spillet ved hjelp av utkast. Jeg trodde taktikken var at keeper skulle slå ballen ut over sidelinjen, slik at vi kunne flytte opp laget og håpe på dårlige innkast fra mostanderne? Hmmm.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes det er uvant at keeperen setter igang spillet ved hjelp av utkast. Jeg trodde taktikken var at keeper skulle slå ballen ut over sidelinjen, slik at vi kunne flytte opp laget og håpe på dårlige innkast fra mostanderne? Hmmm.

Synes Alvbåge blir litt vel manisk på å sette i gang kort. Det er greit med variasjon. Så ved minst en anledning i går at forsvaret var forbanna fordi han på død og liv ville slå kort (og han tilsvarende sur tilbake).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


https://www.vg.no/sport/fotball/eliteserien/reagerer-paa-stabaek-speakerens-sleivspark-mot-dommeren-lavmaal/a/24169382/

 

Ikke overraskende fikk speakerens lille stikk oppmerksomhet i media. Jeg tror de fleste av oss som ikke hadde reprisen til hjelp tenkte nøyaktig det samme, men det skal han la være å si høyt. Og det er jo heller ikke første gang. Lei.

Det her må være VM i krenk?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ikke bland krenkedebatten inn i dette. En speaker skal naturligvis ikke kommentere dommernes innsats, uansett hvor ræva de er. Når avgjørelsen viser seg å være korrekt, er det ekstra pinlig å motta meldinger fra kompiser som holder med bortelaget med spørsmål om hva i alle dager han raller om.

 

Jeg mener også at en speaker ikke skal bruke anledningen til å verken teste ut eget standup-materiale eller forsøke seg på "humor" generelt sett. Jeg liker derimot speakere som er forberedt og som kan uttale minst 70% av navnene på både egne spillere og de som er på besøk. Så da skjønner vel de fleste at jeg og mange med meg mener tiden er overmoden for å bytte. Stabæks flåsete og direkte ugjennomtenkte svar i VG tyder på at de ikke er enige.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ikke bland krenkedebatten inn i dette. En speaker skal naturligvis ikke kommentere dommernes innsats, uansett hvor ræva de er. Når avgjørelsen viser seg å være korrekt, er det ekstra pinlig å motta meldinger fra kompiser som holder med bortelaget med spørsmål om hva i alle dager han raller om.

 

Jeg mener også at en speaker ikke skal bruke anledningen til å verken teste ut eget standup-materiale eller forsøke seg på "humor" generelt sett. Jeg liker derimot speakere som er forberedt og som kan uttale minst 70% av navnene på både egne spillere og de som er på besøk. Så da skjønner vel de fleste at jeg og mange med meg mener tiden er overmoden for å bytte. Stabæks flåsete og direkte ugjennomtenkte svar i VG tyder på at de ikke er enige.

 

Takk.

 

La oss ikke late som om vi hadde reagert annerledes dersom f. eks speaker på Åråsen hadde kommet med en lignende tullekommentar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Altså, det står at vi har fått en henvendelse fra NFF. Det er sannsynligvis noe de er forpliktet til å gjøre utifra eget reglement. Vi vet ingenting om hvorvidt det blir mer enn dette eller ikke...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette inntraff i en av «Blakern»-episodene. Der ble speaker utestengt i én kamp for å komme med lignende kommentarer. Hvis NFF presterer å gjøre det samme her så skal jeg sende en ølkasse selv i ærespremie til speakeren. Posse sa det veldig bra over.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes kommentaren fra speaker er dum, men at NFF nå gjør en sak av det er enda dummere. De må ha lite å gjøre.

Enig. Bør ikke NFF heller være opptatt med den dårlige kvaliteten på dømmingen og sviktende publikumsoppslutning? Dette er ikke en gang en sak. For en gjeng med nisser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan jeg bare slenge inn en liten brannfakkel:

 

Alle som klager så voldsomt på dommerne, kanskje spesielt dere på ståfeltet som velger å klage høylydt på dommeren i stedet for å bidra til sanger og rop:

- Ta deg en tur på toppseriekamp, der skal du få se virkelig elendig dømming. Dommere som ikke tåler å bli snakket til osv.

- Hva mener du NFF skal gjøre med dette? Det er ikke en haug toppdommere i Norge som av en eller annen grunn ikke får dømme i Eliteserien. Vi har sannsynligvis ikke bedre dommere. Dommerne er som oss andre og ville neppe blitt bedre av å bli pissa på i media av sin egen sjef. Hva er løsningen?

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan jeg bare slenge inn en liten brannfakkel:

 

Alle som klager så voldsomt på dommerne, kanskje spesielt dere på ståfeltet som velger å klage høylydt på dommeren i stedet for å bidra til sanger og rop:

- Ta deg en tur på toppseriekamp, der skal du få se virkelig elendig dømming. Dommere som ikke tåler å bli snakket til osv.

- Hva mener du NFF skal gjøre med dette? Det er ikke en haug toppdommere i Norge som av en eller annen grunn ikke får dømme i Eliteserien. Vi har sannsynligvis ikke bedre dommere. Dommerne er som oss andre og ville neppe blitt bedre av å bli pissa på i media av sin egen sjef. Hva er løsningen?

 

 

Hvis vi ikke har bedre dommere (og det er jeg enig i at vi nok ikke har) må vi skaffe oss bedre dommere. Løsningen er som overalt ellers i arbeidslivet - kontinuerlig videreutdanning/opplæring/kursing. Det er ikke vanskeligere enn det.

Endret av Drosselmeyer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan jeg bare slenge inn en liten brannfakkel:

 

Alle som klager så voldsomt på dommerne, kanskje spesielt dere på ståfeltet som velger å klage høylydt på dommeren i stedet for å bidra til sanger og rop:

- Ta deg en tur på toppseriekamp, der skal du få se virkelig elendig dømming. Dommere som ikke tåler å bli snakket til osv.

- Hva mener du NFF skal gjøre med dette? Det er ikke en haug toppdommere i Norge som av en eller annen grunn ikke får dømme i Eliteserien. Vi har sannsynligvis ikke bedre dommere. Dommerne er som oss andre og ville neppe blitt bedre av å bli pissa på i media av sin egen sjef. Hva er løsningen?

Det virker på meg som om de ikke har noen fast linje. Noen blåser bare noen faller og andre tillater dytting og holding som bare det. Med hands er de også veldig sprikende. Fotballdømming i Norge er bra betalt og både publikum og NFF bør kunne forlange mere enn det som presteres. Det er en myte at nesten ingen vil dømme på toppnivå, så de som er dårlige burde få sparken - ikke bare en kamp eller tos karantene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med lønn? Ved å skaffe flere å velge mellom (flere som ønsker å bli toppdommer), så øker man jo høyst sannsynligvis nivået på de som slipper gjennom nåløyet.

 

 

Er det noen som har inngående kjennskap til dette med videreutdanning og tilbakemelding? Få arbeidstimer er så godt dokumentert som dommerjobben på toppnivå. Har man gode rutiner for tilbakemelding til dommerne? F.eks. om de ser kampene i reprise med en kollega som kan gi deg konstruktiv ris og ros. Finnes det noe som helst slikt i toppdommersystemet? Finnes det noe godt utdanningssystem til dette nivået? Her godtas det jo naturlig langt færre feil enn i breddefotballen og kravene er jo ganske store (fra oss tilskuere).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da Rich, som speaker på Toppserie kampene, sa at X gååår av banen, klarte denne F... som var kamp delegat (Eller var det dommer veileder) å raportere dette til forbundet, som igjen medførte at vi fikk en forespørsel derfra om hendelsen. Hva Stabæk svarte, vet jeg ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk-Tromsø
×
×
  • Opprett ny...