Gå til innhold

Eliteserien 2018, hvordan skal det gå?


Offside
 Del

Anbefalte innlegg


REALISTISKE muligheter til poeng er i mine øyne som følger:

Molde 0-1

Haugesund 0

 

Da tok vi to urealistiske poeng. Mot Haugesund gir bookmakeren jeg sjekket ca 44% sjanse for at vi skal ta ett eller flere urealistiske poeng.

 

I Eliteserien er ingen poeng urealistiske. I bortekampen mot Rosenborg lå oddsen på Rosenborg-seier rundt 1,4 vil jeg tro. Det betyr at om Stabæk tar poeng mindre enn 1 av 4 kamper på Lerkendal, så taper bookmakerne penger på en sånn odds.

 

Med andre ord, bookmakerne trodde før den kampen at det var mer realistisk at Stabæk skulle ta poeng, enn at om du skulle få en spar hvis du trekker et tilfeldig kort fra en kortstokk. Mot Haugesund er det mer i nærheten av sjansen for at du skal få kron om du kaster kron og mynt. Mulig vi bare bruker forskjellige ord, men jeg synes ikke det høres helt urealistisk ut..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har en grei modell som jeg plukket opp fra en oddsekspert for noen år siden - basert på at det høyeste man kan forvente å klatre er tilsvarende antall poeng som antall kamper man har igjen. Altså, ikke som endelig poengsum, men ut fra tabellen slik den er per nå. Ser vi på vår situasjon (18+11=29) så er vårt maksimale potensiale sjuendeplassen. Det siste laget som kan ta Europaplass er Godset, og det siste laget som kan være med i gullstriden er Ranheim.

Hvor vitenskapelig dette er er veldig usikkert (vinner vi de resterende kampene så havner vi naturligvis mye høyere), men det har en merkelig evne til å stemme ganske bra. I så fall er potensialet vårt fra sjuende- til sisteplass. Hvor motiverende det var vet jeg ikke, men dog...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fantastiske resultater for oss denne runden. Alle lagene rundt har avgitt poeng, VIF var det eneste av 9 - NI - nærmeste lagene som fikk med seg tre poeng!

Alle lagene rundt tok vel poeng også da. Lillestrøm, Sandefjord, Start og Glimt fikk alle med seg ett poeng. Det er selvsagt ikke bra, men vi fikk heldigvis et forsprang med 2 poeng på dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som vanlig mange andre kamper å følge med på i dag.

 

Vi håper selvfølgelig at RBK gjør jobben mot Godset på Lerkendal, at Odd tar poeng borte mot Start og at hjemmelaget Sarpsborg knuser KBK.

 

Flere av disse lagene (Tromsø, KBK, Odd, Glimt, Godset) er lag som vi kanskje passerer hvis vi får opp dampen litt, men den virkelig interessante kampen for oss i dag er Sandefjord - LSK. Hva i alle dager ønsker vi oss der? Borteseier til LSK kan være det som hekter Sandefjord av for godt, men samtidig fører det antageligvis LSK forbi oss på tabellen (med mindre vi vinner), samtidig vil seier til hjemmelaget føre dem inn i kampen om å unngå nedrykk, med kun fire poeng opp til oss (hvis vi taper). Det beste er kanskje uavgjort, siden begge lagene egentlig trenger seier? Eventuelt en storseier til hjemmelaget, for å knekke målforskjellen til fugla.

 

Pokker heller, vi blir ikke tatt igjen av Sandefjord selv om de vinner i dag, vi knuser dem neste kamp og holder dem langt bak resten av sesongen. Jeg heier på storseier til hjemmelaget. Men det aller viktigste er selvfølgelig at Start taper. Nest etter at vi selv gjør det bra, selvfølgelig...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg heier på en B i Haugesund, selvfølgelig.
Molde-kampen bryr vi oss ikke om.
Hjemmeseier til Rosenborg mot Godset.
Gjerne en U i Sandefjord, evt. en H dersom vi taper.
Har troa på at Sarpsborg tar seier mot Kristiansund.
Jeg håper Brann slår Vålerenga, rett og slett fordi jeg ikke vil ha Rosenborg som seriemestre igjen.
Start-Odd - her håper jeg faktisk på en U. Odd kan fort havne i bunnstriden i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som vanlig mange andre kamper å følge med på i dag.

 

Vi håper selvfølgelig at RBK gjør jobben mot Godset på Lerkendal, at Odd tar poeng borte mot Start og at hjemmelaget Sarpsborg knuser KBK.

 

Flere av disse lagene (Tromsø, KBK, Odd, Glimt, Godset) er lag som vi kanskje passerer hvis vi får opp dampen litt, men den virkelig interessante kampen for oss i dag er Sandefjord - LSK. Hva i alle dager ønsker vi oss der? Borteseier til LSK kan være det som hekter Sandefjord av for godt, men samtidig fører det antageligvis LSK forbi oss på tabellen (med mindre vi vinner), samtidig vil seier til hjemmelaget føre dem inn i kampen om å unngå nedrykk, med kun fire poeng opp til oss (hvis vi taper). Det beste er kanskje uavgjort, siden begge lagene egentlig trenger seier? Eventuelt en storseier til hjemmelaget, for å knekke målforskjellen til fugla.

 

Pokker heller, vi blir ikke tatt igjen av Sandefjord selv om de vinner i dag, vi knuser dem neste kamp og holder dem langt bak resten av sesongen. Jeg heier på storseier til hjemmelaget. Men det aller viktigste er selvfølgelig at Start taper. Nest etter at vi selv gjør det bra, selvfølgelig...

Satser på Sandefjord seier
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så lenge ikke LSK vinner.. Uavgjort er kanskje best, siden det bare deles ut to poeng. Sandefjord har jo kommet i en viss flyt, og med seier er de "bare" 4 poeng bak oss, om vi taper.

 

Samtidig... Sandefjord har jo kommet i en viss flyt, og med seier er de BARE 2 poeng bak LSK...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Altså, Før kampene mot Rosenborg, Molde og Haugesund fryktet jeg at det kunne være en liten luke opp til sikker plass. Det er det ikke. Fire poeng på de tre kampene er absolutt godkjent. Nå gjellder det å vinne kampene mot lagene rundt oss. Behøver ikke å si at kampen neste søndag er viktg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjema til å nå 30 poeng:

 

RBK-STB : 0 poeng => 14 totalt. Oppnådd : 1 poeng = 15 totalt. 1 poeng foran skjema.
STB-MFK : 1 => 15. Oppnådd : 3 poeng = 18 totalt. 3 poeng foran skjema.
FKH-STB : 0 => 15. Oppnådd : 0 poeng = 18 totalt. Fortsatt 3 poeng foran skjema.
STB-San : 3 => 18
TIL-STB : 0 => 18
STB-Ran : 2 => 20
LSK-STB : 1 => 21
STB-VIF : 2 => 23
STB-Bra : 0 => 23
B/G-STB : 1 => 24
STB-KBK : 2 => 26
Odd-STB : 1 => 27
STB-SIF : 3 => 30
Denne perioden begynte med 3 skikkelig tøffe kamper, mot 3 av de 4-5 topplagene per hittil i år. I tillegg var alle de tre lagene i storform, på de fire siste kampene før de møtte oss hadde disse 3 lagene tilsammen 10 seire, to uavgjorte og null tap. Og to av kampene gikk på bortebane, hvor vi har vært helt elendige i år. Likevel står vi igjen med 4 poeng fra de tre kampene. Det peker faktisk mot fornyet kontrakt, selv om dagen i dag ikke var mye å skryte av...
Det er to klare grunner til å være optimist selv om vi skulle havne på direkte nedrykk i morgen kveld:
- Av bunnlagene er vi det beste hjemmelaget, og vi har seks hjemmekamper igjen og kun 4 bortekamper. Vi er også ferdig med de seks beste hjemmelagene per nå, så kanskje sannsynligheten for seier i en av de fire bortekampene ikke er så liten som man ellers kunne tro?
- Vi er ferdige med Molde, Sarp, FKH og RBK for i år. Av det jeg betrakter som årets 5 beste lag har vi kun Brann igjen. Det betyr både (litt) enklere motstand, og at vi selv kan avgjøre i endel sekspoengsoppgjør mot andre bunnlag.
Jeg tror vi klarer 13. plass eller bedre.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ti kamper og 30 poeng igjen å spille om. Jeg synes vi spiller langt bedre nå enn i vårsesongen og fire poeng på de tre siste kampene er absolutt godkjent. Nå venter viktige kamper mot tabellnaboer, har absolutt troen på at dette går veien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter fem kamper med Berg (6 etter Toni; 2-1 Seier mot FKH Jalland) er status 1-1-3. Med unntak av Start har vi bare møtt topnotch motstand ... nå kommer syretestene på rekke og rad ...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godt poeng - det er ikke så lett å underprestere når man forventer 0 poeng (som i går), men det er verre når forventningene ligger på 3 poeng, som neste helg.

 

I 3-4 av hjemmekampene vi har igjen skal vi utpå der og ta 3 forventede (og nødvendige) poeng. Det er ikke "bare bare" det heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ubehagelig spennende på Sør Arena nå. Aller mest ubehagelig for Start selvfølgelig, men Odd har null kontroll på ettmålsledelsen de har med 20 minutter igjen.

 

Det hadde vært deilig med hvertfall ett resultat denne runden som går vår vei...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her var det mange kloke ord og kunne vel strengt tatt vært sagt om oss de siste par årene. Men det viser vel viktigheten av å få kontinuitet i spillerstallen med en riktig miks av alle våre unge talenter og rutine.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/4dA26a/deila-ut-mot-vif-kritikerne-man-maa-slutte-aa-prate-piss

Lagbygging har vi ikke drevet med siden Jönssons tid, men da var det strengt tatt på steroider.

 

Deretter har det vært fra hånd til munn fra en sesong til den neste, med varierende hell år om annet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2018, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...