Gå til innhold

Ny trener


arni
 Del

Anbefalte innlegg


Hvis dette er en del av en stor, kompleks masterplan om å gjøre Stabæk til Norges PSG/Man City e.l., så er det jo litt rart at han signerte en 1 1/2 årskontrakt. Jeg tror mer på forrige taler.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har et lag med veldig mye talent i alderen 17-19 år. Om man ikke gjør noe alvorlig galt, sitter man om to år enten som en manager som har eksportert for store beløp, eller som en som har "fått frem" et kanonlag av unge (19-21) spillere. Kan kanskje være at Henning Berg ser at Stabæk er en klubb som har store muligheter til å forbedre seg over to år, og at det er noe som vil se bra ut på CVen? I tillegg til at han har noe å gjøre mens han venter på neste store sjanse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Nr14

Et par forsterkninger i sommer pluss et godt vintervindu ligger til grunn for en kamp om medaljene neste år. Det burde gi oss spennende muligheter for EL kvalifisering i 2020 og det vil han helt sikkert være med på. Da vil vi jo også skimte ny stadion rett rundt hjørnet og da bør ambisjonen være gull i første sesong på Nye Nadderud. Hvis vi i tillegg kan få inn investorer som tror på det fremtidsscenarioet vil vi være en meget attraktiv klubb å trene.

Ingo her må nye hårete mål settes som vi kan sikle etter i litt tyngre stunder. Det blir litt for traust og satt hvis vår største ambisjon er å selge flest mulig unge spillere til utlandet.

Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da vil vi jo også skimte ny stadion rett rundt hjørnet og da bør ambisjonen være gull i første sesong på Nye Nadderud.

Vi tar vårt andre gull på gamle Nadderud! Jeg har begynt å erindre Berg som Lyn-trener og tror faen meg IAO har valgt riktig igjen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes det virker som det er mange som tenker litt for mye nå.

 

Hvis vi skulle ha fått inn masse penger, som delvis skal brukes til å lønne Berg, og delvis til å skaffe nye gode spillere, så hadde vel det vært annonsert grundig? Stabæk er ikke akkurat et skatteparadis, folk spytter inn penger for å få oppmerksomhet.

 

 

Nei, dette er vel så enkelt som at Berg begynte å innse at han måtte komme igang igjen, så han tok over et lag som var litt under nivået han hadde sett for seg. Planen kan være å bytte til RBK/Molde/utenlandsk klubb når treneren deres for sparken. Med tanke på resultatene hittil i sesongen for de to førstnevnte kan det bli ganske snart. Eller så går han kontraktstida ut. Da har han en klubb han først berget unna nedrykk og året etter styrte til e-cup-plass (topp 4?) på CV'en og er plutselig ettertraktet igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette vil jo medføre vesentlig høyere lønnskostnader til trenerteamet - hvordan påvirker det mulighetene til nysignering av spillere? Burde vært nevnt noe om dette og spør du meg.

Endret av Forza Stabæk
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette vil jo medføre vesentlig høyere lønnskostnader til trenerteamet - hvordan påvirker det mulighetene til nysignering av spillere? Burde vært nevnt noe om dette og spør du meg.

Alternativet er å ha en person du må betale etterlønn for som du ikke kan bruke i det hele tatt. No-brainer!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har vært på tre treninger på rad denne uka (beste ferieuka så langt...!) og sett, snakket med spillerne og ikke minst hatt et "jävla bra snack" som Nannskog ville kalt det; med Henning Berg, Kaz, Jalland og Granli. Virker som om fokuset er krystallklart og energien på topp. Moro å se Renaa Olsen tilbake, Moussa er med for fullt, i dag trente Gyasi med laget og med var både Pignatel, Geelmuyden, Askildsen og en ungutt som heter Andreas (tror jeg) med ungarsk bakgrunn og gode ferdigheter. Godt humør, godt tempo og Henning veldig tydelig sjef som driller inn posisjoner og spillemønstre. I dag holdt de på med en veldig uvanlig øvelse, som gutta kalte "forsvarsspill" og som de visst ikke hadde drevet med på noen år, men som åpenbart var nyttig. Tror på tre poeng mot Sarp neste søndag. Kom og fyll opp Nadderud, det blir pøsregn, lynrask bane for gresslag og tre poeng til oss.

Flott!

 

Et par-tre forsterkninger av typen rutinert, stabil TL spiller også nå, så er vi der vi må være før høstsesongen. ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Underlig løsning men bekrefter vel bare de veldig tette båndene mellom IAO og JPJ.

 

Eller at folk i klubben generelt verdsetter Jalland mer enn det du gjør. Virker ganske opplagt å beholde han i teamet. Hvor godt kjenner ikke han klubben, historikk og spillerne? Åpenbart at den kunnskapen vil være nyttig for Berg og Kaz, i hvert fall ut sesongen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Underlig løsning men bekrefter vel bare de veldig tette båndene mellom IAO og JPJ.

 

Eller at folk i klubben generelt verdsetter Jalland mer enn det du gjør. Virker ganske opplagt å beholde han i teamet. Hvor godt kjenner ikke han klubben, historikk og spillerne? Åpenbart at den kunnskapen vil være nyttig for Berg og Kaz, i hvert fall ut sesongen.

 

 

Det er opplagt at JPJ har en helt annen stjerne internt i klubben enn hos enkelte forumbrukere. Supportere med sterke meninger og tilsvarende lite peiling finnes det mange av i alle klubber, så generelt er det lettere å ha tillit til klubben her.

 

Når det er sagt stusser jeg over det som utvilsomt er en betydelig oppbemanning på trenersiden. I sommer har vi fått ny hovedtrener, assistent og akademisjef. Ingen har sluttet. Er vi overbemannet nå eller var vi underbemannet tidligere? Håper ikke dette er en konsekvens av at man er for redd å gi slipp på ansatte med blaa hjerter. Toni har garantert tatt et betydelig lønnskutt, men det har ikke JPJ eller Gaute Larsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror ikke Toni har gått ned i lønn. Det som har skjedd med Toni er jo en omrokkering, han skal jo jobbe her hvertfall ut året.

Det skulle tatt seg ut hvis han måtte det ... for være måte på hvor mye man skal utnytte mannens kjærlighet for Stabæk.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Tror ikke Toni har gått ned i lønn. Det som har skjedd med Toni er jo en omrokkering, han skal jo jobbe her hvertfall ut året.

Det skulle tatt seg ut hvis han måtte det ... for være måte på hvor mye man skal utnytte mannens kjærlighet for Stabæk.

 

 

Altså: Han fikk sparken som hovedtrener. Gått uten jobb en kort periode for så å ha påtatt seg jobb med litt oppfølging av enkeltspillere og trenere på akademinivå. Og da er det å forvente at han skal lønnes som en hovedtrener for a-laget? Så elendig økonomistyring tror jeg ikke man finner selv i norsk fotball. Dette har ingenting å gjøre med å utnytte Tonis kjærlighet til Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Tror ikke Toni har gått ned i lønn. Det som har skjedd med Toni er jo en omrokkering, han skal jo jobbe her hvertfall ut året.

Det skulle tatt seg ut hvis han måtte det ... for være måte på hvor mye man skal utnytte mannens kjærlighet for Stabæk.

 

 

Altså: Han fikk sparken som hovedtrener. Gått uten jobb en kort periode for så å ha påtatt seg jobb med litt oppfølging av enkeltspillere og trenere på akademinivå. Og da er det å forvente at han skal lønnes som en hovedtrener for a-laget? Så elendig økonomistyring tror jeg ikke man finner selv i norsk fotball. Dette har ingenting å gjøre med å utnytte Tonis kjærlighet til Stabæk.

 

 

Han har jo ikke fått sparken. Har er omdisponert til en annen oppgave innenfor eksisterende arbeidsforhold. Med mindre han går med frivillig på å gå ned i lønn så skal det veldig mye til for å senke lønna til en ansatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bare det at klubben kan velge å "omdisponere" han tilsier at de har gjort en veldig god jobb med kontrakten. De kan fort ha fått inn noe om at lønnshevingen han trolig fikk da han ble forfremmet, skulle reverseres hvis så og så.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bare det at klubben kan velge å "omdisponere" han tilsier at de har gjort en veldig god jobb med kontrakten. De kan fort ha fått inn noe om at lønnshevingen han trolig fikk da han ble forfremmet, skulle reverseres hvis så og så.

Tror du egentlig det selv?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror du egentlig det selv?

 

Hehe. Vet ikke. Men du må være enig i at det er veldig uvanlig at klubben kan sparke treneren, og likevel si "han har en avtale med oss, vi forventer at han stiller på jobb i en annen rolle i morgen"? Ingebrigtsen virker feks å ha hatt en avtale om et års etterlønn, og har nå advokater på saken for å se om han skal kreve mer.

 

Derav: Klubben har tydeligvis vært i en god forhandlingsposisjon da kontrakten med Toni ble skrevet. Toni var trolig superklar for trenerjobben, og visste samtidig at klubben ikke ville forplikte seg for mye. Siden de åpenbart har klart å få inn den uvanlige ordningen at Toni skal jobbe videre for oss i en annen rolle, hvorfor ikke ha fått inn noe om lønn også?

 

Tenkt scenario:

IA: Toni, vi vet du har veldig lyst å ta over som hovedtrener. Hva om vi gir deg den sjansen, men vi kan ikke gi deg noen lønnsøkning?

Toni: Hovedtrener? Greit at jeg har lyst på jobben, men i den jobben fortjener man bedre lønn!

IA: OK. Men da skriver vi inn at om du går tilbake til jobben i akademiet, så går du også tilbake til lønnen i akademiet.

 

Jeg vet ikke. Men som sagt, det at vi ikke har måtte betale Toni etterlønn fra dag 1 tilsier at kontrakten har vært gunstig i vår favør.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Tror du egentlig det selv?

Hehe. Vet ikke. Men du må være enig i at det er veldig uvanlig at klubben kan sparke treneren, og likevel si "han har en avtale med oss, vi forventer at han stiller på jobb i en annen rolle i morgen"? Ingebrigtsen virker feks å ha hatt en avtale om et års etterlønn, og har nå advokater på saken for å se om han skal kreve mer.

 

Derav: Klubben har tydeligvis vært i en god forhandlingsposisjon da kontrakten med Toni ble skrevet. Toni var trolig superklar for trenerjobben, og visste samtidig at klubben ikke ville forplikte seg for mye. Siden de åpenbart har klart å få inn den uvanlige ordningen at Toni skal jobbe videre for oss i en annen rolle, hvorfor ikke ha fått inn noe om lønn også?

 

Tenkt scenario:

IA: Toni, vi vet du har veldig lyst å ta over som hovedtrener. Hva om vi gir deg den sjansen, men vi kan ikke gi deg noen lønnsøkning?

Toni: Hovedtrener? Greit at jeg har lyst på jobben, men i den jobben fortjener man bedre lønn!

IA: OK. Men da skriver vi inn at om du går tilbake til jobben i akademiet, så går du også tilbake til lønnen i akademiet.

 

Jeg vet ikke. Men som sagt, det at vi ikke har måtte betale Toni etterlønn fra dag 1 tilsier at kontrakten har vært gunstig i vår favør.

Men han er jo fortsatt ansatt, så etterlønn er uvesentlig.

 

Jeg er usikker på om norsk lovverk tillater en slik type avtale som du skisserer. Du kan jo selv sette deg i situasjonen hvor din sjef finner ut at h*n vil omplassere deg til en ny rolle i organisasjonen (fordi h*n ikke er fornøyd med jobben du gjør), og i tillegg vil at du derfor skal ned i lønn. Det ville vært helt hårreisende og jeg tviler på at det er lov til å lage intensjonsavtaler som legger opp til noe slikt innenfor norsk lovverk heller. Det er faktisk ikke sånn at norsk fotball fungerer på siden av samfunnet for øvrig. Spillere, trenere og andre i klubbene har det samme stillingsvernet som deg og meg, selv om det skiller seg litt ut ved at mange flere er på tidsbegrensede avtaler enn i arbeidslivet for øvrig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Man har ganske stor avtalefrihet om lønn, og det kunne feks vært ordnet med en bonusordning.helt uproblematisk juridisk.

 

Til situasjonen du skisserer. Hvis sjefen sier

 

"Jobben du drømmer om er nå ledig. Den gir også en halv million ekstra i lønn. Jeg vet imidlertid ikke om du har nok erfaring til å ta den. Hva sier du om at vi prøver, og du heller går tilbake til jobben og lønnen du har nå dersom det ikke fungerer?"

 

Sier du nei?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

Tror ikke Toni har gått ned i lønn. Det som har skjedd med Toni er jo en omrokkering, han skal jo jobbe her hvertfall ut året.

Det skulle tatt seg ut hvis han måtte det ... for være måte på hvor mye man skal utnytte mannens kjærlighet for Stabæk.

 

 

Altså: Han fikk sparken som hovedtrener. Gått uten jobb en kort periode for så å ha påtatt seg jobb med litt oppfølging av enkeltspillere og trenere på akademinivå. Og da er det å forvente at han skal lønnes som en hovedtrener for a-laget? Så elendig økonomistyring tror jeg ikke man finner selv i norsk fotball. Dette har ingenting å gjøre med å utnytte Tonis kjærlighet til Stabæk.

 

 

Han har jo ikke fått sparken. Har er omdisponert til en annen oppgave innenfor eksisterende arbeidsforhold. Med mindre han går med frivillig på å gå ned i lønn så skal det veldig mye til for å senke lønna til en ansatt.

 

 

Ok, da vet du mer enn meg. I media har det hvertfall stått at han har fått sparken, og på stabak.no står det at han ikke vil forplikte seg til noe mer for øyeblikket, noe som tilsier at det er inngått en ny avtale. Det var også masse usikkerhet om han skulle fortsette i klubben. I tiden rett etter at han sluttet som a-lagstrener var det masse snakk om han skulle fortsette videre i akademiet. IA sa at det ønsket man, mens Toni var usikker uten å utelukke det.

 

Kan jeg spørre om hvilken kilde du har på at han ikke har fått sparken? Det stemmer at det skal mye til å senke lønna. Det skal også mye til å nedgradere en ansatts stilling. Stemmer det du sier tilsvarer det at en vanlig bedrift gir adm.dir. beskjed om at nå skal du begynne som resepsjonsmedarbeider, men du beholder lønna som adm.dir. Mao: fullstendig galskap!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

 

 

 

Tror ikke Toni har gått ned i lønn. Det som har skjedd med Toni er jo en omrokkering, han skal jo jobbe her hvertfall ut året.

Det skulle tatt seg ut hvis han måtte det ... for være måte på hvor mye man skal utnytte mannens kjærlighet for Stabæk.

Altså: Han fikk sparken som hovedtrener. Gått uten jobb en kort periode for så å ha påtatt seg jobb med litt oppfølging av enkeltspillere og trenere på akademinivå. Og da er det å forvente at han skal lønnes som en hovedtrener for a-laget? Så elendig økonomistyring tror jeg ikke man finner selv i norsk fotball. Dette har ingenting å gjøre med å utnytte Tonis kjærlighet til Stabæk.

Han har jo ikke fått sparken. Har er omdisponert til en annen oppgave innenfor eksisterende arbeidsforhold. Med mindre han går med frivillig på å gå ned i lønn så skal det veldig mye til for å senke lønna til en ansatt.

Ok, da vet du mer enn meg. I media har det hvertfall stått at han har fått sparken, og på stabak.no står det at han ikke vil forplikte seg til noe mer for øyeblikket, noe som tilsier at det er inngått en ny avtale. Det var også masse usikkerhet om han skulle fortsette i klubben. I tiden rett etter at han sluttet som a-lagstrener var det masse snakk om han skulle fortsette videre i akademiet. IA sa at det ønsket man, mens Toni var usikker uten å utelukke det.

 

Kan jeg spørre om hvilken kilde du har på at han ikke har fått sparken? Det stemmer at det skal mye til å senke lønna. Det skal også mye til å nedgradere en ansatts stilling. Stemmer det du sier tilsvarer det at en vanlig bedrift gir adm.dir. beskjed om at nå skal du begynne som resepsjonsmedarbeider, men du beholder lønna som adm.dir. Mao: fullstendig galskap!

Når klubben selv sier at han fortsatt har en avtale som strekker seg ut året han må forholde seg til, så har han ikke fått sparken. Kontrakten er fortsatt gjeldende.

At media sier han er sparket betyr ikke så mye, de er bare ute etter klikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

 

 

 

 

 

Tror ikke Toni har gått ned i lønn. Det som har skjedd med Toni er jo en omrokkering, han skal jo jobbe her hvertfall ut året.

Det skulle tatt seg ut hvis han måtte det ... for være måte på hvor mye man skal utnytte mannens kjærlighet for Stabæk.

Altså: Han fikk sparken som hovedtrener. Gått uten jobb en kort periode for så å ha påtatt seg jobb med litt oppfølging av enkeltspillere og trenere på akademinivå. Og da er det å forvente at han skal lønnes som en hovedtrener for a-laget? Så elendig økonomistyring tror jeg ikke man finner selv i norsk fotball. Dette har ingenting å gjøre med å utnytte Tonis kjærlighet til Stabæk.

Han har jo ikke fått sparken. Har er omdisponert til en annen oppgave innenfor eksisterende arbeidsforhold. Med mindre han går med frivillig på å gå ned i lønn så skal det veldig mye til for å senke lønna til en ansatt.

Ok, da vet du mer enn meg. I media har det hvertfall stått at han har fått sparken, og på stabak.no står det at han ikke vil forplikte seg til noe mer for øyeblikket, noe som tilsier at det er inngått en ny avtale. Det var også masse usikkerhet om han skulle fortsette i klubben. I tiden rett etter at han sluttet som a-lagstrener var det masse snakk om han skulle fortsette videre i akademiet. IA sa at det ønsket man, mens Toni var usikker uten å utelukke det.

 

Kan jeg spørre om hvilken kilde du har på at han ikke har fått sparken? Det stemmer at det skal mye til å senke lønna. Det skal også mye til å nedgradere en ansatts stilling. Stemmer det du sier tilsvarer det at en vanlig bedrift gir adm.dir. beskjed om at nå skal du begynne som resepsjonsmedarbeider, men du beholder lønna som adm.dir. Mao: fullstendig galskap!

Det er jo fordi sportsjournalister jevnt over er de dårligste på studiet og komplett inkompetente.

At han ikke vil forplikte seg til noe mer tyder vel på at han vurderer oppsigelse. De er da greie mot han siden han får tid til å tenke før han evt må ta stilling til ja/nei om han vil akseptere arbeidsoppgavene han blir tildelt. Hvis nei så har arbeidsgiver styringsrett og kan be han om å fratre stillingen.

 

Jeg har ikke annen kilde enn at arbeidsforholdet åpenbart ikke er avsluttet ref alle sitatene og at dette er normal praksis innenfor norsk lov. Hadde han «fått sparken», som i realiteten er mye vanskeligere i Norge enn mange fotballfans tror, så dreier det seg om enten en oppsigelse fra arbeidsgiver (som skal mye til ved et fast ansettelsesforhold) eller brudd av en tidsbegrenset avtale, med de konsekvensene som er avtalt i kontrakten (i praksis blant annet etterlønn eller annen kompensasjon tilsvarende resterende periode av kontrakten pluss litt til). I dette tilfellet tipper jeg at klubben ønsker å unngå den økonomiske smellen ved å betale for en ressurs de ikke får brukt og derfor prøver å finne andre relevante arbeidsoppgaver ut perioden. Hvis dette kan begrunnes godt nok (det er jo en betydelig endring i stillingsinstruks så det er ikke så enkelt) så vil det være opp til arbeidstaker å enten akseptere dette ut kontraktsperioden, eller på eget initiativ akseptere avslutning av forholdet, med en trolig langt lavere sluttkompensasjon.

 

Eksemplet ditt er for fiktivt til at det er relevant, det ville vært drepen karrieremessig for en direktør å akseptere en slik stillingsendring + at det er begrenset hvor mye arbeidsgiver kan endre i en stillingsinstruks med mindre det kan begrunnes veldig godt (som nevnt over), feks ved nedbemanning grunnet økonomiske problemer e.l. Sjansen er svært stor for at ditt eksempel ville endt i et raskt avslutning av arbeidsforholdet gjennom enten en sluttpakkeforhandling eller oppfyllelse av satte kriterier i arbeidsavtalen.

 

Eivind Arntzen har mye bra om dette i sin podkast Juridisk ABC.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Ny trener
×
×
  • Opprett ny...