Gå til innhold

Troppen 2019


odd
 Del

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Disse kan forsvinne fra Stabæk

Kontraktene til Simen Kjellevold Lillevik, Herman Geelmuyden, Daniel Braaten, Matthew Rusike, Sindre Mauritz-Hansen og Raymond Gyasi løper ut etter sesongen. Det samme gjør låneavtalene til Youssef Toutouh, Sammy Skytte og Kasper Junker. Vadim Demidov har varslet at han legger opp etter sesongen, mens Ola Brynhildsens kontrakt løper ut til sommeren – og kan trolig vente seg lite spilletid dersom han ikke signerer en ny avtale før neste sesong. FOTO/FOTOMONTASJE: BUDSTIKKA/SIMEN SOLUM WAAGSETHER
 
Kontraktene til Simen Kjellevold Lillevik, Herman Geelmuyden, Daniel Braaten, Matthew Rusike, Sindre Mauritz-Hansen og Raymond Gyasi løper ut etter sesongen. Det samme gjør låneavtalene til Youssef Toutouh, Sammy Skytte og Kasper Junker. Vadim Demidov har varslet at han legger opp etter sesongen, mens Ola Brynhildsens kontrakt løper ut til sommeren – og kan trolig vente seg lite spilletid dersom han ikke signerer en ny avtale før neste sesong. FOTO/FOTOMONTASJE: BUDSTIKKA/SIMEN SOLUM WAAGSETHER
Tor Bjørnar Holmlund

Det er snart tid for ryddesjau i Stabæk-troppen. Minst ti spillere kan forsvinne fra troppen etter 2019-sesongen.

– Jeg vil si at statusen i troppen nå er veldig bra. En del av spillerne i troppen kommer til å forsvinne, og slikt er det alltid. Jeg føler ikke at det er noen av de spillerne som nå kan komme til forsvinne, som vi ikke kan leve med at de forsvinner, sier sportslig leder i Stabæk Fotball, Inge André Olsen.

Budstikka har sett på oversikten over kontraktslengden på 31 spillere som Stabæk har i troppen per i dag.

Ti av dem har kontrakter som går ut etter denne sesongen. Det er blant annet reservekeeper Simen Kjellevold Lillevik og veteranene Vadim Demidov og Daniel Braaten.

– Simen Lillevik trenger å spille førstelagsfotball, og det får han ikke gjøre i Stabæk så lenge Marcus Sandberg er så god. Sandberg er eliteseriens beste keeper, og det forstår også Lillevik, sier Inge André Olsen.

– Demidov har jo lenge signalisert at dette kom til å bli hans siste sesong. Daniel Braaten er en spiller vi må prate med, fortsetter Olsen.

– Jeg har ikke tenkt noe på neste år. Nå skal vi først gjøre ferdig denne sesongen. Det er to kamper igjen, sier 37-åringen Daniel Braaten.

I tillegg løper Ola Brynhildsens kontrakt ut til sommeren, en situasjon som har vært en hodepine for klubben i lang tid. Stabæk har varslet at de trolig må prioritere andre spillere, dersom en ny avtale ikke kommer på plass før sesongstart. 

Fremtiden til de tre danskene, Youssef Toutouh, Sammy Skytte og Kasper Junker, er også uviss i Bærum. De har alle vært leid inn til Stabæk denne sesongen.

– Sammy har spilt mye. Youssef var veldig god i begynnelsen, men har slitt i det siste. Kasper har slitt litt med skader, men har scoret noen mål. Vi må ta en vurdering etter sesongen, sier Olsen.

 Sammy Skytte sier selv at han ikke vet hva neste sesong vil bringe. Han er fortsatt eiendommen til FC Midtjylland.

– Jeg føler at jeg har bevist noe denne sesongen i Stabæk. Så får vi se hva som skjer, sier dansken.

Kasper Junker legger ikke skjul på at han gjerne trekker i den blå Stabæk-trøyen neste år:

– Jeg vil bli her. Jeg trives, men det er opp til klubbene å bestemme. Økonomien blander ikke jeg meg bort i, sier Junker. Han er leid ut til Stabæk fra den danske klubben Horsens.

Spillere som Matthew Rusike, Sindre Mauritz-Hansen og Raymond Gyasi har også kontrakter som går ut etter denne sesongen. Rusike har vært maks uheldig denne sesongen, og har hatt tre skikkelig skader som har gjort sesongen til et «annus horribilis» for den zimbabwiske fotballspilleren.

Mauritz-Hansen og Gyasi kommer trolig til å lete etter andre beitemarkeder neste sesong.

Den unge talentet Herman Geelmuyden er en spiller som allerede er klar for PSV Eindhoven etter denne sesongen. 

Inge André Olsen sier at når spillere forsvinner, vil det komme nye inn. Den jobben er allerede godt i gang.

– Vi jakter på spillere i alle ledd. Keeper er vel det eneste vi har godt kontroll på, sier han. Han innrømmer også at spillere kan bli solgt (se egen sak).

– Primært ønsker vi spillere som kan gå rett inn i førsteelleveren. Men vi ønsker å bygge et lag videre, et lag som kan ta oss enda høyere på tabellen, sier Olsen.

Tidligere denne uken var han og hovedtrener Jan Jönsson i Europa for å kikke på spillere. 

– Jeg føler at vi har et bra grep på 2020-sesongen. Vi er der vi skal være. Så får vi gjøre en siste vurdering på en del av de spillerne som vi har leid inn denne sesongen. Det er økonomi og sportslige hensyn å ta, sier Jan Jönsson.

Søndag møter Stabæk Mjøndalen i det som er sesongens siste hjemmekamp. Den siste seriekampen er borte mot Tromsø. Stabæk har allerede sikret plassen i eliteserien. Både Mjøndalen og Tromsø kjemper om å berge plassen.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Troppen 2019
×
×
  • Opprett ny...