Gå til innhold

Eliteserien 2019, hvordan skal det gå?


Ace
 Del

Anbefalte innlegg


Da er vi 6 poeng bak 6. plassen. Neste runde er mot Rosenborg, som tre dager etterpå skal spille avgjørende kamp om CL og 100+ millioner. med mindre de ryker 0-5 i første kamp, kommer vi garantert til å møte et B-lag. Med seier i den kampen, er vi (maks) 6 poeng fra 5. plassen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev kkh94:

Vi ligger fem poeng foran der vi var etter 18 runder i fjor (heldigvis), og har tatt tre poeng mer enn vi gjorde mot de samme motstanderne i fjor.

Og vi har en mye bredere stall!

Er bare Sandberg jeg er livredd for skader på nå, ellers skal vi kunne finne brukbare løsninger uansett hvem av de andre som er borte, bare se hvor bra det gikk uten Kassi i dag!

JJ har et luksusproblem på midtbanen; er redd Hugo ryker i start XI mot RBK, selv om han leverte en god forestilling i dag!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jönsson-tabellen (altså etter at han tok over 11. juni):

1) Glimt
2) RBK
3) Molde
4) Stabæk
5) Brann
6) Odd
7) Mjøndalen
8 ) Viking
9) Tromsø
10) Lillestrøm
11) Enga
12) Haugesund
13) Sarpsborg
14) Kristiansund
15) Ranheim
16) Godset

Noen kommentarer er nødvendige. Den første er at det har gått ganske så bra siden JJ kom hjem. Det er dog viktig å nevne at vi har to kamper mer enn de fleste andre i perioden. Brann og Molde har tre færre, Odd og Viking én mindre. Likevel: Vi har tatt bra med poeng. Nedrykkskandidater som Særp, Ranheim og selvsagt Godset sliter stort. Kristiansund er i fritt fall (én seier siste ni kampene) og kan fort blande seg inn i bunnstriden for alvor. Det må også nevnes at en av de antatt største dumpekandidatene, Mjøndalen, har blitt vonde å slå utover sesongen med ett tap på siste åtte (riktignok fem uavgjorte).

Konklusjonen er at ting går i riktig retning for oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Morsom øvelse. For å dra den litt lengre. Om vi ser på snittpoengene til hvert lag i perioden etter at JJ kom inn, og lar lagene få det snittet også i de gjenstående kampene, blir tabellen slik:

Bodø/Glimt 72,1
Molde 68,1
Rosenborg 54,5
Odd 50,0
Brann 49,6
Viking 39,7
Vålerenga 39,5
Haugesund 37,5
Lillestrøm 37,0
Mjøndalen 36,5
Stabæk 35,6
Tromsø 34,5
Kristiansund 32,0
Ranheim 25,5
Sarpsborg 08 25,4
Strømsgodset 19,0

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vet dere har rett! Men de to gangene jeg har sagt vi går ikke ned... så har vi gjort det... vi har en stor sjanse for å klare oss! Men stor sannsynlighet for å gå ned! Tror dere har rett! Men jeg har aldri rett! ??

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har sett mange kamper med de andre lagene i det siste og synes utfra hva jeg har sett at vi bør ha gode muligheter til å greie oss.  Måten Viking valset over Godset viser at drammenserne har lang vei å gå før de får skikk på laget sitt. Tror det var en tabbe å la Mos gå til Sarpsborg 08 - hvor han (fra offside posisjon) la pasningen som ga sarpingene ett poeng mot B/G.  Siste halvtimen viste et veldig svakt Sarpsborg, så de trenger mer enn Mos for å overleve. Analyserte også Tromsø - Lillestrøm og hjemmelaget så svake ut. Klubben er i pengenød og  har utsatt å forlenge kontrakter selv med spillere de må ha med videre. Slikt skaper dårlig "stemning på jobben" og gir ikke toppinnsats.  Ranheim - Molde viste et hjemmelag som ikke var dårligere enn serieleder Molde, selv om det ble tap. Kampen var fotballmessig den dårligste jeg har sett hittil i år.  I perioder virket det hele som en slags storversjon av fotballtennis med et høyt nett på midtstreken. Ranheim har en sjelden evne til å spille motstanderlaget dårlige. Av lagene over oss på tabellen, synes Kristiansund å være svakest, med bare en seier siden 16. mai.  Mjøndalen spilte en veldig sterk match mot Brann og Lillestrøm kunne godt fått begge poengene på Alfheim. Utfra dagens tilstand tror jeg Godset og TIL rykker ned, mens Kristiansund må spille kvalik. MEN mye kan skje innen første søndag i advent...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev JeanClaude:

Jeg har sett mange kamper med de andre lagene i det siste og synes utfra hva jeg har sett at vi bør ha gode muligheter til å greie oss.  Måten Viking valset over Godset viser at drammenserne har lang vei å gå før de får skikk på laget sitt. Tror det var en tabbe å la Mos gå til Sarpsborg 08 - hvor han (fra offside posisjon) la pasningen som ga sarpingene ett poeng mot B/G.  Siste halvtimen viste et veldig svakt Sarpsborg, så de trenger mer enn Mos for å overleve. Analyserte også Tromsø - Lillestrøm og hjemmelaget så svake ut. Klubben er i pengenød og  har utsatt å forlenge kontrakter selv med spillere de må ha med videre. Slikt skaper dårlig "stemning på jobben" og gir ikke toppinnsats.  Ranheim - Molde viste et hjemmelag som ikke var dårligere enn serieleder Molde, selv om det ble tap. Kampen var fotballmessig den dårligste jeg har sett hittil i år.  I perioder virket det hele som en slags storversjon av fotballtennis med et høyt nett på midtstreken. Ranheim har en sjelden evne til å spille motstanderlaget dårlige. Av lagene over oss på tabellen, synes Kristiansund å være svakest, med bare en seier siden 16. mai.  Mjøndalen spilte en veldig sterk match mot Brann og Lillestrøm kunne godt fått begge poengene på Alfheim. Utfra dagens tilstand tror jeg Godset og TIL rykker ned, mens Kristiansund må spille kvalik. MEN mye kan skje innen første søndag i advent...

 

Ut fra det du skriver er det ikke lett å forstå hvorfor du mener at Sarpsborg skal klare å passere Kristiansund, det er tross alt 8 poeng som skiller.

Jeg har selv tippet at Sarp skal klare å raske sammen nok poeng til å klare å karre seg over kvalikkplassen, men det jeg fikk se siste halvtimen i går gjør at jeg begynner å tvile. Det begynner å kreves en del poeng - de trenger nok 4 seire og noen 2-4 uavgjorte på de siste 12 - og det er ikke store tegn til bedring...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev geirti:

 

Ut fra det du skriver er det ikke lett å forstå hvorfor du mener at Sarpsborg skal klare å passere Kristiansund, det er tross alt 8 poeng som skiller.

Jeg har selv tippet at Sarp skal klare å raske sammen nok poeng til å klare å karre seg over kvalikkplassen, men det jeg fikk se siste halvtimen i går gjør at jeg begynner å tvile. Det begynner å kreves en del poeng - de trenger nok 4 seire og noen 2-4 uavgjorte på de siste 12 - og det er ikke store tegn til bedring...

Jeg tror også at Sarpsborg vil greie seg. Regner med at ingen her har glemt Mos innsats og skåring mot oss i fjor....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 timer siden skrev JeanClaude:

Jeg har sett mange kamper med de andre lagene i det siste og synes utfra hva jeg har sett at vi bør ha gode muligheter til å greie oss.  Måten Viking valset over Godset viser at drammenserne har lang vei å gå før de får skikk på laget sitt. Tror det var en tabbe å la Mos gå til Sarpsborg 08 - hvor han (fra offside posisjon) la pasningen som ga sarpingene ett poeng mot B/G.  Siste halvtimen viste et veldig svakt Sarpsborg, så de trenger mer enn Mos for å overleve. Analyserte også Tromsø - Lillestrøm og hjemmelaget så svake ut. Klubben er i pengenød og  har utsatt å forlenge kontrakter selv med spillere de må ha med videre. Slikt skaper dårlig "stemning på jobben" og gir ikke toppinnsats.  Ranheim - Molde viste et hjemmelag som ikke var dårligere enn serieleder Molde, selv om det ble tap. Kampen var fotballmessig den dårligste jeg har sett hittil i år.  I perioder virket det hele som en slags storversjon av fotballtennis med et høyt nett på midtstreken. Ranheim har en sjelden evne til å spille motstanderlaget dårlige. Av lagene over oss på tabellen, synes Kristiansund å være svakest, med bare en seier siden 16. mai.  Mjøndalen spilte en veldig sterk match mot Brann og Lillestrøm kunne godt fått begge poengene på Alfheim. Utfra dagens tilstand tror jeg Godset og TIL rykker ned, mens Kristiansund må spille kvalik. MEN mye kan skje innen første søndag i advent...

Hmm jeg tenkte etter kampen mot KBK at vi så ut som et ganske godt fotballag, men nå ble jeg litt usikker: var vi gode eller var KBk så svake at vi fremsto som gode? Opplevde at vi styrte spillet på midtbanen, og at det i stor grad skyldtes Lumanza som har en autoritet som vi har sanvnet. Han skaper rom for de andre, særlig Bohinen og Hugo. Skytte er uten tvil veldig god med ball, så er jeg enig i at han i noen tilfeller kan slippe ballen litt før og jobbe med returløp. 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev smart:

Hmm jeg tenkte etter kampen mot KBK at vi så ut som et ganske godt fotballag, men nå ble jeg litt usikker: var vi gode eller var KBk så svake at vi fremsto som gode?

 

Det gjelder å ikke overtenke (er det et ord?) for mye heller. KBK ligger midt på tabellen, og når vi klarer å være så mye bedre enn dem, så kan vi være bedre enn (hvertfall) halve eliteserien. Det er klart at spillet i en kamp bestemmes av hva begge lag leverer. Gjør vi KBK dårlige eller hadde de bare en dårlig dag? Stort sett er det vel en kombinasjon av eget spill og motspill hvor godt man klarer å få spillet til å sitte. Ta i tillegg med at vi har en Kassi som viste enorm form før han ble skadet (og som nå er tilbake??), en Lumanza som er skikkelig på vei tilbake til storform, en midtstopperduo som stadig blir mer samspilt og nye spisser som sakte men sikkert bedrer samspillet og samtankene med spillerne som skal fore dem med pasninger/løpeballer, så kommer dette bare til å bli bedre. Jeg vil nesten gå så langt som å si at jeg forventer storseier mot Godset om en drøy uke. Men bare nesten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev odd:

Kort innlegg slettet og omformulert etter Ringos svar...

For vurdering av begge klubber, både Stabæk og Sarpsborg, er det kanskje greit om herrene r/ingo ser på graden av tilfeldigheter. Fotballverden har uendelig mange tilfeller av spillere som lykkes et sted, men mislykkes et annet. Uten at noen kan forklare grunnen. Det kan være tilfeldigheter som gjør at plutselig en sponsor har et par millioner til overs.

I fjor så vi som klubb hvordan straffesituasjoner som var 50/50 (ofte 90/10) gang på gang endte mot oss. Vi så hvordan Ohi satte rekord i antall stolpetreff. Hadde de marginene vært annerledes i starten av sesongen, hadde vi kanskje sluppet oss mer løs og tjent på det. Ingen vil noen gang vite svaret, men vi vet at tilfeldigheter påvirket.

Motsatt var Sarpsborg ute av Europa ti minutter før slutt i de to siste kvalifiseringsrundene, men de fikk målet de trengte. Kall det gjerne moral eller noe sånt, men ikke si at det ikke også er mye snakk om at marginer. 

Eller se på spillerkjøp. Mulig Diatta var et kupp de hadde speidet bedre enn noen andre. Eller kontakter. Vi skal gi dem det. Kristoffer Zachariassen blir ofte trukket frem. Men var det gitt at han skulle ta nivået? Mer enn feks Valencic (Ingen skal få meg til å tro at Obos er bedre enn den finske toppserien), Pontus Engblom eller Marius Helle? Kanskje så Sarpsborg noen ingen andre så, eller kanskje de rett og slett hadde litt flaks? Så får vi se hvordan feks Nangis gjør det for dem. For meg ser det ut som de tok akkurat samme gamblingen som vi gjorde med Mohktar. Kanskje de vinner?

"Mønsterklubber" kommer og går. For noen år siden var det Godset. Det var Flo og BP. Det har vært Kristiansund (som nå fler og fler tipper kan ryke rett ned). Det har vært Sarpsborg. I år er det Bodø Glimt, uten at noen av de som nå forklarer Glimts suksess som logisk klarte å se de samme faktorene for 6 måneder siden og spå suksessen.

Man kårer ikke den beste klubben basert på én kamp. Og man bør ikke stemple god og dårlig drift basert på én eller to sesonger. Til det er det altfor mye marginer. (Ta feks at spilleren som skulle styre midtbanen vår, mannen som hadde blitt halt opp av grøftekanten av den blaa familien, plutselig streiket for å dra til Tyrkia. Hvordan kan man planlegge for noe sånt?). Jeg tror ikke Sarpsborg har vært så superkvalifiserte som enkelte har hevded, og jeg tror ikke Stabæk har vært så udugelige som enkelte har hevdet. 

Både Ringo og Ingo kan med fordel la være å skyte på hverandre ved første mulighet, men det er kanskje ingen hemmelighet at jeg heier på de som står på Nadderud og skyter rundt seg, mer enn de som skyter retning brakka.

Imponerende å bygge ned Sarp08s strategi, satsing og prestasjoner til tilfeldigheter. Regner med de fleste hadde blitt små provosert hvis andre hadde gjort det samme om Stabæks inntog mot Eliteserien på 90tallet. 

Sarp fikk tross alt et endelig navn først i 09. De rykket opp og så ned igjen, kvalik i 13 og senere har det gått rimelig bra for en klubb på deres størrelse. Det de derimot ikke har gjort er å hente spillere som potensielt truer balanse i spillertropp, drift etc. De har hentet smart, billig og satt sammen et slagkraftig lag hver sesong og etter at Bakke har kommet inn har det gått en vei. 

  • Thomassen 13/14 - klubbspiller og vel kaptein i dag
  • Tokstad 13/14 - fra strømmen, solgt til godset 5 mill
  • Ernemann 13/14 - klubbspiller etterhvert solgt
  • Samuel 13/14 - kjøpt 600 solgt 13 mill
  • etc

https://www.transfermarkt.com/sarpsborg-08-ff/alletransfers/verein/10217

jeg startet men orket ikke mer  er tross alt Stabæk man skal bruke tid på :). Poenget står uansett, de har mistet spillere, erstattet typen, utviklet og solgt igjen..

Med midlene de har tjent har de utvide stadion litt og litt av gangen og de kranset det med å gjøre en imponerende figur i europa i fjor.

men uansett @odd og @ingo hvis dere orker, og ikke er historieløse så ser dere godt at dette ikke er tilfeldigheter. Her er btw Stabæks og. https://www.transfermarkt.com/stabaek-if/alletransfers/verein/1274

Det som jeg derimot nå synes er interessant er hvordan forvalte akademiet på en bra måte og de yngre etablerte. Veien blir jo tydelig lenger for "de smaa blaa". Bare det at vi evt. skal benke en U20 vm spiller som Hugo er en interessant problemstilling.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For all del, jeg sier ikke at Sarpsborg har vært dårlige i driften. Jeg sier at det kanskje har vært litt tilfeldigheter som har gjort at det ser så bra ut. Ref feks hvor lite folk husker at de var ti minutter unna å ryke i nest siste kvalikkrunde. 

Hvis alt er skills, hva gjør at det har gått så dårlig i år? Er det pur kompetanse, så ville det vel ikke vært umulig å erstatte Mortensen? Hvis Geir Bakke kunne trylle i fjor, hvor dårlig stall har han egentlig i år, siden han ikke kommer seg over streken? 

Ting går opp og ned. Jeg tror ikke Geir Bakke er en dårligere trener, eller Thomas Berntsen er en dårligere sportssjef, i år enn i fjor. På samme måte som IA ikke var en bedre sportssjef for to uker siden enn han var i fjor. 

At Stabæk har gjort beslutninger som har slått dårlig ut de siste årene er jo udiskutabelt. Men utfallet av beslutninger vet man ikke alltid. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis sesongen 2019 ender med at Sarpsborg roter seg ned i OBOS kan vi kanskje legge denne debatten død. 

Og ettersom de valgte å satse på Salvesen og Skålevik føler jeg Thomas Berntsen uansett har blitt gjenforent med oss vanlige dødelige. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjult mange innlegg som ikke hører til i tråden her, samtidig som jeg prøvde å beholde konteksten rundt diskusjonen om S08.

Så da stopper vi med den unødvendige metadiskusjonen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I perioden har det nok vært lettere å bygge klubb stein for stein, enn å forsøke seg i spagaten med å totalrenovere klubb og samtidig betale for gammel moro. 

På sett og vis var det vel tilfeldigheter som lagde et mareritt ut av Blue Dream Arena med den økonomiske nedturen generelt i landet manglende utbygging etc...

S08 har også hatt god kontinuitet på trenersiden, noe som gjør at de kan hente mer rette typer når de henter spillere, mens vi stadig har hatt behov for opprenskninger i spillerstallen, samtidig som det kanskje er litt tilfeldig hvilke juniorer som har tatt steget, slik at det har blitt litt feil sammensetning på spillerstallen. Vi er vel alle enige om at det i perioder har manglet nok rutine blant annet.

S08 har vært flinke til å forvalte ressursene sine godt, men nå kan vi også skryte litt av arbeidet som blir gjort i brakkene på Nadderud når det nå omsider ser ut til at vi er ute av den verste økonomiske hengemyren og med det har økt handlefrihet, det ligger nok mye arbeid for å få snudd den negative trenden som har vedvart såpass lenge

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev Flexi Knut:

Utifra det man kan tyde av salgsstatistikken du lenker til (mange summer som ikke er listet, så her må det tas forbehold), så kan det se ut som at vi har drevet omtrent like god butikk som S08 de siste årene. De har puttet penger inn i ny stadion og økte budsjetter, mens vi har puttet penger inn i akademiet. Grunnen til at de henter så mange spillere fra andredivisjon og OBOS er jo også dels fordi de ikke har noe etablert akademi å hente spillere fra.

To ganger har de havnet på øvre halvdel i Eliteserien, og den ene av de to gangene tok de en bronsemedalje. Til nå er det relativt sammenlignbart med glansperioden til FFK fra starten av 2000-tallet.

Sarpsborg 08 startet som en sammenslåing av alle eliteklubbene i Sarpsborg-området, og etter at de gjentatte ganger fikk poengtrekk for kukete økonomisk styring, har de hatt konkurransedyktige budsjetter. Under Thomas Berntsens tid i klubben har de hentet en drøss med ukjente franskmenn, afrikanere, islendinger og noen fra Karibia – i tillegg til breddespillerne fra lavere divisjoner.  

Så til tross for relativ suksess de siste årene, har de en lang vei å gå før de kan sammenligne prestasjonene med det Stabæk har fått til de siste 25 årene. Vi har satset hardt og ikke alltid lykkes, men vi står med godt fotfeste i toppen av norsk fotball med en tydelig identitet – Sarpsborg brukte på sin side flere år på å krangle om hva klubben skulle hete, og da de skulle lage ny logo, så rappa de like greit en fra topplaget i Australia.  

Amen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 timer siden skrev Petter:

Skjult mange innlegg som ikke hører til i tråden her, samtidig som jeg prøvde å beholde konteksten rundt diskusjonen om S08.

Så da stopper vi med den unødvendige metadiskusjonen.

Vanskelig balansegang å skjule innlegg pga meninger når de ikke er støtende. Da bør de kanskje til en annen passende tråd og ikke bare skjules.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjemaet fra tidligere:

30/6 : 2 poeng => totalt 12 poeng. || Oppnådd: 1 poeng, totalt 11 - 1 poeng bak skjema
5/7 : 1 => 13 || Oppnådd: 3 => 14 - 1 poeng foran skjema !
10/7 : 0 => 13 || Oppnådd: 0 => 14 -  1 poeng foran skjema !
15/7 : 2 => 15 || Oppnådd: 1 => 15 - akkurat på skjema.
21/7 : 1 => 16 || Oppnådd: 0 => 15 - 1 poeng bak skjema.

STB-FKH : 1 => 17 || Oppnådd: 1 => 16 - 1 poeng bak skjema.
STB-VIF : 1 => 18 || Oppnådd: 1 => 17 - 1 poeng bak skjema.
STB-KBK : 2 => 20 || Oppnådd: 3 => 20 - akkurat på skjema.
RBK-STB : 0 => 20 || Oppnådd: 0 => 20 - akkurat på skjema.
STB-SIF : 2 => 22

Skuffet etter hårfint tap på Lerkendal. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd. Men det ble uansett bare de forventede 0 poeng.

Vi forventer vel alle 3 poeng mot Godset, men ser man på de neste kampene så kan det være ganske nødvendig også, for der er det ikke sikkert vi klarer særlig mange poeng. Vi har litt avstand til direkte nedrykk, og det vil jeg gjerne beholde.

B/G-STB : 0 => 22
STB-MFK : 1 => 23
S08-STB : 1 => 24
STB-Vik : 2 => 26
VIF-STB : 0 => 26

STB-Odd : 2 => 28
RTF-STB : 2 => 30
LSK-STB : 1 => 31
STB-MIF : 2 => 33
TIL-STB : 2 => 35

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2019, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...