Gå til innhold

Eliteserien 2019, hvordan skal det gå?


Ace
 Del

Anbefalte innlegg


Mjøndalen er i fryktelig form. De siste 7 kampene har de tatt 4 poeng, og med like god uttelling de 7 kampene som står igjen, er de fortsatt bak oss selv om vi taper resten. Godset på sin side har tre seiere siste fem og er på gang. Skal man være pessimist så er det vel bare å håpe på Godset. Selv vipper jeg mellom U, med det tapte poenget, og seier til Mjøndalen som håp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


image.png.6240133bc7191898714282410c57d975.png

Blant de mange tingene jeg har i Excel-fila for årets sesong er et ark for poengsnitt, hvordan dette snittet ligger an mot de historiske poengsnittene i 16-lagsserien, og hvor mange poeng lagene ligger an til å få til slutt med dagens poengsnitt. Foreløpig ligger vi an til 33 poeng, og ligger et godt stykke under snittet for 11. plassen. Vi ser også at et ikke er langt opp til 10., og samtidig et lite stykke ned til 12. og 13.

Merk at Sarpsborg ligger et godt stykke over snittet for 16. plassen. Det snittet er nok litt ødelagt av krisesesongene til Lyn i 2009, Sandefjord i 2010, oss i 2012, og Sandefjord igjen i 2015.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har sett på Stabæk + de fem bunnlagenes poengsnitt på hjemme- og bortebane, og også tatt med deres motstanderes poengsnitt på samme måte, for å finne forventet antall poeng i hver kamp til hvert av lagene. Får da følgende forventede poengsummer for de seks nederste lagene:

Stabæk 34,2

Tromsø 30,0

Ranheim 29,9

Strømsgodset 29,4

Mjøndalen 29,2

Sarpsborg 27,8

 

Ifølge dette går vi altså klar bunnstriden med ganske god margin, og kan forhåpentligvis få en "kjedelig" sesongslutt hvor vi har berget plassen allerede et par runder før det er slutt. Sarpsborg lider under at de, som det mest utpregede hjemmelaget av disse seks, har kun tre hjemmekamper igjen. To av disse hjemmekampene er også mot to av sesongens beste bortelag: Brann og Haugesund. Det nest mest utpregede hjemmelaget er Godset, og også de har kun tre hjemmekamper igjen. De øvrige tre lagene "nedi der" har alle fire hjemmekamper igjen, men her er det langt mer varierende hvor stor fordel det er - Mjøndalen er et klassisk hjemmelag, Tromsø tar nesten like mange poeng borte som hjemme, og Ranheim er det merkelige laget som tar betydelig flere poeng borte enn hjemme.

 

Konklusjon: Det blir sykt jevnt rundt kvalikkplassen. Sarpsborg sliter mer enn jeg trodde, og vi er forventet å gå klar av det hele. Dette kan, for oss, bli en mer underholdende enn slitsom senhøst. For en gangs skyld. Det blir deilig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med mindre det blir fantasiresultater, type 5-0 i flere kamper, er vi nå garantert å ikke ligge på nedrykksplass selv om vi taper både mot Viking og Enga. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi skal f.. ikke tape mot Enga!

 

Blir selvfølgelig tungt å gå hjem fra stadion i morgen om vi taper for Viking, har bare ikke klart å opparbeide samme forakten for dem enda, selv om den er på godt vei etter årets to første mot dem. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev Bjornh:

Vi skal f.. ikke tape mot Enga!

 

Blir selvfølgelig tungt å gå hjem fra stadion i morgen om vi taper for Viking, har bare ikke klart å opparbeide samme forakten for dem enda, selv om den er på godt vei etter årets to første mot dem. 

Ikke?

Det var faktisk fort gjort - et førsteklasses møkkalag!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


26 minutter siden skrev Latmann:

Betyr det at VIF er degradert til annenrangs møkkalag? 

Viking er jo milevis foran VIF i den kategorien. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev d*u*b:

Så bare første omgang mellom Odd og VIF, og synes VIF så ganske bra ut der. Skal ikke se helt bort i fra at vi taper på Intility Arena.

 

Vask munnen din.  Den skal vinnes.  VIF supporter på jobben, så jeg hater tap der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev Latmann:

Vask munnen din.  Den skal vinnes.  VIF supporter på jobben, så jeg hater tap der.

Ingen hater å tape mot VIF mer enn meg, men jeg tror de som tar tre poeng på forskudd her kan få seg en solid overraskelse. Odd hadde skikkelig problemer iallefall.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


To lag som er omtrent like gode sesongen sett under ett. Å ta seieren på forskudd på bortebane er så optimistisk at selv ikke jeg har tenkt tanken ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skal ikke innkassere seier mot Viking heller, men vanskelig 0 se hvordan det ene laget med 28 poeng har reddet plassen, mens der andre som også har 28 poeng ikke har det. 

Greiene med senket skuldre setter jeg på konto for ren trolling. Hvis du ville kunne du skrevet at de hadde reddet plassen og ikke hadde noe spille for. Samme status, rakt motsatt tolkning av hva det innebærer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


28 minutter siden skrev odd:

Skal ikke innkassere seier mot Viking heller, men vanskelig 0 se hvordan det ene laget med 28 poeng har reddet plassen, mens der andre som også har 28 poeng ikke har det. 

Greiene med senket skuldre setter jeg på konto for ren trolling. Hvis du ville kunne du skrevet at de hadde reddet plassen og ikke hadde noe spille for. Samme status, rakt motsatt tolkning av hva det innebærer. 

VIF har 29 poeng. Viking er seriens største formlag, og er klare favoritter mot en dumpekandidat med store skadeproblemer, som har enorme problemer med å vinne fotballkamper. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev FranckTheBank:

klare favoritter mot en dumpekandidat

Da har du en ypperlig mulighet i dag. Samtlige bookmakere har Stabæk som relativt klar favoritt, så det må være masse verdi for deg i å spille B. Det er jo sjelden man finner en klar favoritt med høyest odds, så du får bare tømme sparegrisen da. Kan legge til at Dagbladet har Stabæk-seier som dagens beste spill, selv med mye lavere odds enn Viking.

Må ta et forbehold om at du snakker om en annen kamp iom at du sier mot en dumpekandidat, ettersom Stabæk pr d.d. ikke er noen dumpekandidat.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 minutter siden skrev FranckTheBank:

Du vet at huset alltid vinner?

Det var hele poenget mitt. Når du vurderer Viking som favoritt, mens alle bookmakerne (eller huset om du vil) har Stabæk som favoritt, er det mest sannsynlig du som tar feil. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2019, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...