Gå til innhold

Positivitet


odd
 Del

Anbefalte innlegg


Føler ikke at det bare er spissene sin skyld at vi scorer lite, de får jo ikke så mye å jobbe med. Synes vi spiller mye bedre offensivt de siste kampene nå, siden vi knuste Aalesund, men fortsatt litt å gå på. Er i det minste noe å bygge på!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Endelig er 2020 sesongen over! Det er ikke bare flere spillere som må ta seg selv i nakken gjennom vinterpausen! Er enkelte forumbrukere også som bør slutte med fokus på å spre mest mulig negativitet på forumet!

Vet dere evt noe som gjør at dere sprer så mye skit, så del det heller med resten, for å underbygge deres poeng!

Håp for 2021, STB topp 4, forumet mye mer positivt og fritt for VGD tendenser sammenliknet med -20

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Husker da Janne tok over i 2019 så var første pri å tette igjen bak, hvilket endte med en del uavgjort i starten før det offensive begynte å sitte, og avslutningen av sesongen var meget god. (Jada, Janne er ikke ny lenger, men det skjedd mye i stallen siden 2020 så laget må finne sammen)
Synes 2x uavgjort, og allerede foran skjema når det gjelder innbyrdes oppgjør mot Haugesund, er godt ut i fra forholdene da vi ikke har hatt like god forutsetning til forberedelser som tidligere grunnet corona. Har sett alle kamper i år, og det har vært kontinuerlig progresjon siden 2-2 i treningskampen mot Særp.
Er vi like gode bak som vi var mot Haugesund resten av sesongen så er det bare å justere samhandlingen i det offensive, og da både tror og håper jeg at det blir flere mål i riktig retning enn i feil.

Legger gjerne hodet på blokka og melder topp 6 i år - vi er på rett vei!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


53 minutter siden skrev Blaatann:

Legger gjerne hodet på blokka og melder topp 6 i år - vi er på rett vei!

Hvis noen har en huggestabbe, så har jeg øks.  Det positive er at den er veldig skarp :)

Litt feil tråd, men har det egentlig skjedd så mye mer i stallen enn det pleier?  Det er greit at de 2 nye skal få noen timer til med laget, men det er vel ikke flere utskiftninger enn normalt.  Snarere tvert i mot er min følelse, uten at jeg har sammenlignet inn / ut år for år  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

På tide å skrive litt her, kanskje?

- Vi taper jo ikke 9-0, det er bra. Det er tross alt Glimt vi snakker om.

- Vi har fortsatt flotte drakter.

- Det er nok ikke mange kampene til neste gang vi får et poeng.

- Vi er snart oppe på topp 6.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg fikk ikke sett kampen live, men har nå sett reprise. Valgte kun se 2. Omgang etter å lest litt oppdatering på hvor "strålende" den første var her på forumet...
 
Det er faktisk første gang i år jeg virkelig har gledet meg over spillet vårt, og da spesielt de siste 15 minuttene. Nusa var GOD i kveld, og enda bedre, han lager underholdning. Torgersen, Geelmuyden og Uche var andre som spesielt imponerte meg. Syntes også laget som var der ute i 2. Omgang klikket veldig bra sammen, og man kunne se at det var en kjemi jeg mener har manglet lenge. Vet ikke hvem som spilte bakerst i de første 45, men Ottesen, Piggy, Wangberg og Moe virket solide de siste 45. 

Jeg håper det laget jeg så i 2 omgang er det laget som starter neste kamp, med unntak av Kino og Brauti ( Sandberg og Uche inn)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

7 timer siden skrev ingo:

 etterlater ett tydelig budskap: Høyere tempo, mer spill fremover, tøffere innsats, humør og vilje til å hjelpe hverandre. Det høres banalt ut, men det er det ikke. 

 

Kan noen med bedre innsikt i teorien forklare meg hvorfor man ikke nødvendigvis alltid ønsker seg dette? I hvilke situasjoner vil en trener gå for lavere tempo og mindre spill fremover som sin plan? Jeg forstår at det kan lønne seg i enkeltkamper for å forsvare en ledelse, men utover det?  Erkjennelse av at ferdighetene ikke er gode nok for tempo?

At innsats og vilje til å hjelpe andre i en lagsport er noe man må få beskjed om fra en trener virker rart, men det er fint at det nå er på plass!

Rent anekdotisk synes jeg veldig mange som blir solgt til utlandet sier de ble "overrasket over tempoet på trening" og lurt på hvorfor det skulle være så vanskelig å få til tempo hjemme også.

Uansett, tusen takk for oppdatering og peptalk, Ingo!

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev NaturligPessimist:

Kan noen med bedre innsikt i teorien forklare meg hvorfor man ikke nødvendigvis alltid ønsker seg dette? I hvilke situasjoner vil en trener gå for lavere tempo og mindre spill fremover som sin plan? Jeg forstår at det kan lønne seg i enkeltkamper for å forsvare en ledelse, men utover det?  Erkjennelse av at ferdighetene ikke er gode nok for tempo?

At innsats og vilje til å hjelpe andre i en lagsport er noe man må få beskjed om fra en trener virker rart, men det er fint at det nå er på plass!

Rent anekdotisk synes jeg veldig mange som blir solgt til utlandet sier de ble "overrasket over tempoet på trening" og lurt på hvorfor det skulle være så vanskelig å få til tempo hjemme også.

Uansett, tusen takk for oppdatering og peptalk, Ingo!

 

Bare å se Italia mot England i finalen det. Bonucci går fremover med ballen og bruker 5-6 touch for at medspiller skal få best mulig posisjon/forutsetninger. Ikke vits å senter til en spiller som er i dårligere posisjon bare for at ballen skal gå fort. Høyt balltempo er derfor ikke nødvendigvis det mest effektive. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev NaturligPessimist:

Kan noen med bedre innsikt i teorien forklare meg hvorfor man ikke nødvendigvis alltid ønsker seg dette? I hvilke situasjoner vil en trener gå for lavere tempo og mindre spill fremover som sin plan? Jeg forstår at det kan lønne seg i enkeltkamper for å forsvare en ledelse, men utover det?  Erkjennelse av at ferdighetene ikke er gode nok for tempo?

At innsats og vilje til å hjelpe andre i en lagsport er noe man må få beskjed om fra en trener virker rart, men det er fint at det nå er på plass!

Rent anekdotisk synes jeg veldig mange som blir solgt til utlandet sier de ble "overrasket over tempoet på trening" og lurt på hvorfor det skulle være så vanskelig å få til tempo hjemme også.

Du får litt hobbyteori her, mens vi venter på at en eller annen med trenerutdannelse kommer med de riktige svarene:

 

Det er vel ikke bare 1 teori om hvordan det skal spilles fotball. Jeg tror så godt som alle lag ønsker å angripe hvis motstander er i ubalanse - selv om det nok varierer veldig hvor stor grad av "ubalanse" som kreves før forskjellige lag velger å kjøre en overgang - men mot etablert er det derimot flere muligheter. Se Spania mot Italia i EM-finalen for eksempel. De slet omtrent ut italienere som konstant måtte løpe etter ballen. Hvor ofte man velger å kjøre hurtige overganger vil selvfølgelig avhenge av hvor gode man er på det, mens det Spania holdt på med i nevnte kamp krever at alle involverte spillere er utrolig ballsikre, både i å skjerme ballen og spesielt gi presise pasninger. Og da har jeg ikke engang nevnt dette med bakrom. Med gode bakromsløpere som timer godt med en veldig følsom pasningsfot vil lag måtte ligge utrolig lavt for å kunne nekte bakromsløp - og da vil man kunne åpne for skyttere. Det skal i tillegg nevnes at for å øke antall overgangsmuligheter er det vesentlig med et godt kollektivt press, kanskje spesielt rett etter at man selv har mistet ballen - Barcelona hadde vel en tresekundersregel (de første 3 sekundere etter at man mister ballen stormer "alle" i press, hvis man ikke får tak i ballen kjapt, faller man av hjemover).

 

Stabæk har vel:

  • Anstendige bakromsløpere (Oliver, Normann, Nusa, Uche?) men ikke så mange som kan legge de pasningene (Shala, Lumanza i form, ...?). Ei heller særlig timing.
  • Ikke de pasningsferdighetene i hele laget (kanskje spesielt bakerst), som gjør at vi kan prøve på å slite ut motstander med mange pasninger og høy ballbesittelse.
  • Ikke tydelig kontringsmønstre (som sitter).
  • Ikke spesielt gode skyttere. Kassi har gode langskudd, men han er jo skadet. Noen flere?
  • Ikke spesielt godt press/ballgjenvinning.

Nå er jeg skikkelig sofa-Kjønø her, men jeg skulle tro det som er vanskelig å utvikle, er gode skyttere og generelt trygge pasningsleggere - det må man enten skaffe seg ved å utvikle ferdighetene gjennom akademiet eller hente spillere som allerede har disse ferdighetene. Så de første postene på programmet vil kanskje være å bedre det kollektive/aggressive presset, for deretter å sette noen enkle kontringsmønstre? Det viktigste her er vel innsats (og et par enkle avtaler/regler), og etter å ha sett (det jeg orket av) kampen mot Sandefjord, er det definitivt mye å gå på når det gjelder innsats.

 

Dette med at mange opplever et høyere tempo på trening når de går til utlandet, har med flere ting å gjøre. Det enkle er selvfølgelig å drive treningene i et høyere tempo, men på et punkt vil det også gi betydelig økt sannsynlighet for skader. Dette punktet vil kunne være veldig forskjellig for forskjellige spillere, så man trenger et veldig godt støtteapparat for å ha best mulig kontroll på dette. I tillegg til en viss størrelse på stallen også. Dette krever åpenbart mye ressurser, og her ser man for eksempel hvordan ressursforskjellen slår ut for Glimt og Molde i år, på en måte det ikke gjorde i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev geirti:

Du får litt hobbyteori her, mens vi venter på at en eller annen med trenerutdannelse kommer med de riktige svarene:

 

Det er vel ikke bare 1 teori om hvordan det skal spilles fotball. Jeg tror så godt som alle lag ønsker å angripe hvis motstander er i ubalanse - selv om det nok varierer veldig hvor stor grad av "ubalanse" som kreves før forskjellige lag velger å kjøre en overgang - men mot etablert er det derimot flere muligheter. Se Spania mot Italia i EM-finalen for eksempel. De slet omtrent ut italienere som konstant måtte løpe etter ballen. Hvor ofte man velger å kjøre hurtige overganger vil selvfølgelig avhenge av hvor gode man er på det, mens det Spania holdt på med i nevnte kamp krever at alle involverte spillere er utrolig ballsikre, både i å skjerme ballen og spesielt gi presise pasninger. Og da har jeg ikke engang nevnt dette med bakrom. Med gode bakromsløpere som timer godt med en veldig følsom pasningsfot vil lag måtte ligge utrolig lavt for å kunne nekte bakromsløp - og da vil man kunne åpne for skyttere. Det skal i tillegg nevnes at for å øke antall overgangsmuligheter er det vesentlig med et godt kollektivt press, kanskje spesielt rett etter at man selv har mistet ballen - Barcelona hadde vel en tresekundersregel (de første 3 sekundere etter at man mister ballen stormer "alle" i press, hvis man ikke får tak i ballen kjapt, faller man av hjemover).

 

Stabæk har vel:

  • Anstendige bakromsløpere (Oliver, Normann, Nusa, Uche?) men ikke så mange som kan legge de pasningene (Shala, Lumanza i form, ...?). Ei heller særlig timing.
  • Ikke de pasningsferdighetene i hele laget (kanskje spesielt bakerst), som gjør at vi kan prøve på å slite ut motstander med mange pasninger og høy ballbesittelse.
  • Ikke tydelig kontringsmønstre (som sitter).
  • Ikke spesielt gode skyttere. Kassi har gode langskudd, men han er jo skadet. Noen flere?
  • Ikke spesielt godt press/ballgjenvinning.

Nå er jeg skikkelig sofa-Kjønø her, men jeg skulle tro det som er vanskelig å utvikle, er gode skyttere og generelt trygge pasningsleggere - det må man enten skaffe seg ved å utvikle ferdighetene gjennom akademiet eller hente spillere som allerede har disse ferdighetene. Så de første postene på programmet vil kanskje være å bedre det kollektive/aggressive presset, for deretter å sette noen enkle kontringsmønstre? Det viktigste her er vel innsats (og et par enkle avtaler/regler), og etter å ha sett (det jeg orket av) kampen mot Sandefjord, er det definitivt mye å gå på når det gjelder innsats.

 

Dette med at mange opplever et høyere tempo på trening når de går til utlandet, har med flere ting å gjøre. Det enkle er selvfølgelig å drive treningene i et høyere tempo, men på et punkt vil det også gi betydelig økt sannsynlighet for skader. Dette punktet vil kunne være veldig forskjellig for forskjellige spillere, så man trenger et veldig godt støtteapparat for å ha best mulig kontroll på dette. I tillegg til en viss størrelse på stallen også. Dette krever åpenbart mye ressurser, og her ser man for eksempel hvordan ressursforskjellen slår ut for Glimt og Molde i år, på en måte det ikke gjorde i fjor.

Jo høyere nivå man spiller på, jo mindre plass får man, noe som resulterer i mindre tid. Derfor oppfattes gjerne tempoet høyere for de spillerne som drar til bedre klubber. De må ta valg raskere og utføre valgene raskere. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev geirti:

...Det enkle er selvfølgelig å drive treningene i et høyere tempo, men på et punkt vil det også gi betydelig økt sannsynlighet for skader....

Her slapp vel B/G veldig heldig unna i fjor, mens de i år ser ut til å føle nedsiden i fullt mon.

I tillegg er ikke "full innsats" i kamp en bryter man bare kan slå av og på. Se i cup, når lag med flere divisjoner i mellom møtes, og det "beste" laget ikke klarer å ta oppgaven seriøst nok...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev geirti:

 

Stabæk har vel:

  • Anstendige bakromsløpere (Oliver, Normann, Nusa, Uche?) men ikke så mange som kan legge de pasningene (Shala, Lumanza i form, ...?). Ei heller særlig timing.
  • Ikke de pasningsferdighetene i hele laget (kanskje spesielt bakerst), som gjør at vi kan prøve på å slite ut motstander med mange pasninger og høy ballbesittelse.
  • Ikke tydelig kontringsmønstre (som sitter).
  • Ikke spesielt gode skyttere. Kassi har gode langskudd, men han er jo skadet. Noen flere?
  • Ikke spesielt godt press/ballgjenvinning.

 

Hei, fin innføring her. Det virker som det er nødvendig å definere tempo litt mer. Slik ingo la frem ønskede endringer så virket det som dagens ønskede spillespil var "tafatt" - ingen innsats eller tempo.

Tempo i seg selv er ikke er mål, det er ikke noe problem å vinne på tempo og tape kampen. Vi må skille mellom tempo på enkeltspillere, på laget, eller på ballen. En spiller kan godt bruke litt tid og touch på midten om det gjør at medspillere kommer seg i bedre posisjon. Backfireren kan slå knallharde pasninger seg i mellom og ha høyt balltempo i snitt hele kampen uten at laget kommer noen vei. Hvis resten av laget tar noen tempodrag samtidig vil statistikken se veldig bra ut. Du kan også argumentere for at folk som alltid må spurte fire meter er de som ikke klarer å posisjonere seg der de trengte å være i utgangspunktet.

Felles for alle spillestiler er at det skal gå fort når det skal gå fort. Opp i press, kontring, jage retur, jage motstander. Her er det  mye å hente i Stabæk utifra rapportene; det er mye klaging om at folk bare står og ser på. Det var litt mer det jeg tenkte på; har Stabæk/Janne kommet frem til at ingen av spillets faser trenger tempo hvis vi spiller sånn-og-sånn? Har spillere hatt ønske om høyere tempo (i hvilken form?) de siste årene og fått beskjed om at vi ikke spiller slik for øyeblikket?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kjære alle forumbrukere som etterlyser en mere positiv tone på forumet,

Nå er det deres tur! Jeg foreslår at dere bruker de neste dagene på å vise oss negative hvordan dette skal gjøres.

Slå dere løs!

Jeg gleder meg til kampen mot Follo. Der burde vi ha en viss mulighet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Positivitet
×
×
  • Opprett ny...