Gå til innhold

Realisme


arni
 Del

Anbefalte innlegg


1 time siden skrev arni:

Bra du har dyktig sekretær! Vil si at høstens kampprogram er tøffere enn sommerens, begynne å simulere snart?

Jeg laget ferdig filen på flyplassen i Delhi i går natt, men må fortsatt legge inn sannsynligheter per kamp. Lyst å lage et utgangspunkt om jeg sender deg excel-modellen? 

I vinter lekte jeg med dynamiske modeller basert på en del papers jeg fant. Hadde det funket, ville modellen justert litt for simulert form. Da ville fenomener som Leicester, eller Glimt om du vil, fått større sannsynlighet mot slutten av sesongen, gitt at simuleringen hadde gitt en overraskende sterk start av sesongen. Dessverre forsto jeg ikke en dritt av hva jeg hadde kodet i vinter ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


23 timer siden skrev Andreas:

Fun fact: I 2006, Janne sin første sesong i eliteserien, spilte vi uavgjort de 6 første hjemmekampene på Nadderud. Etter det vant vi 3 hjemmekamper på rad:) Kilde: Stb.guru

Samtidig med at vi spilte disse seks hjemmekampene til uavgjort i 2006 (vi vant for så vidt den syvende 4-0 mot Hamkam etter en kamp jeg husker som et vedvarende Veigar-show), så klarte vi 10 poeng på seks bortekamper, med blant annet 3-1 i Molde og 4-1 mot Lyn på Ullevaal. Og vi tapte altså ikke hjemme før 11. september, sesongens eneste hjemmetap. Og 2006 var ikke noen kjempesesong, vi hadde en kanonmålforskjell (etter 13-1 på de to siste kampene), men endte nøyaktig midt mellom 1. og siste plass.

Dersom "Jönssons" i år, 2019, hadde dratt inn masse poeng borte, så hadde det selvfølgelig ikke vært det enorme behovet for en hjemmeseier. Men nå har vi tapt fortjent borte de to siste kampene, og har på ingen måte fortjent å vinne hjemme heller - med mulig unntak for kampen mot Sarp. Oppskriften uavgjort hjemme og tap borte som vi nå har fulgt den siste halvannen månedene er jo skoleeksempelet på hvordan man sakte men sikkert sklir lenger og lenger ned i gjørma. Jeg synes ikke vi ser ut som et lag som er godt nok til å vinne hjemme. DET skuffer og skremmer meg mer enn noe annet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden skrev superblaa:

Hvorfor skuffer det sånn? Du som er så kritisk salget av Boli, burde jo være klar på dette er svaret? 

Jeg er ikke kritisk til salget av Boli. Jeg håpet selvfølgelig vi ikke skulle selge ham, men når det ble som det ble var det klart han måtte få gå. Det motsatte - at vi nektet ham å gå når vi fikk et tilbud på opp mot 20 mill - hadde ikke vært bra overhodet. Men vi virker ikke å klare å erstatte hans bidrag til laget, verken med en eller flere spillere. Jeg hadde jo håpet at salget av Boli ikke skulle utgjøre så stor forskjell, men det virker det å ha gjort. Kan være at vi bare er i en overgangsperiode før våre to nye spisser begynner å skinne, før Lumanza står opp som en bauta på midten sammen med en skadefri Kassi (og da har jeg ikke nevnt back- og kantspillet vårt), men i mellomtiden er det frustrerende å se på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32 minutter siden skrev geirti:

Men vi virker ikke å klare å erstatte hans bidrag til laget, verken med en eller flere spillere.

Vi har vel strengt tatt erstattet han med to spillere: Junker og Kinoshita. Jeg fikk ikke sett Enga-kampen, men basert på det jeg har lest på forumet virker det da som at Junker blir sett på som en spiller med potensiale? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev odd:

Vi har vel strengt tatt erstattet han med to spillere: Junker og Kinoshita. Jeg fikk ikke sett Enga-kampen, men basert på det jeg har lest på forumet virker det da som at Junker blir sett på som en spiller med potensiale? 

 

"Erstatte" kan ikke bare bety at vi har satt en annen person på plassen hans, men at man klarer å kompensere for at han er borte. Fra Enga-kampen kan jeg f.eks. ikke huske en eneste gang Junker klarte å ta et bakromsløp og få tak i ballen. Og klarte han å komme til en eneste sjanse? Vi har masse folk med potensiale i klubben/på laget, vi trenger noen som er førsteellevermateriale med en gang. Og det forventer jeg fra en 25-åring, langt mer enn jeg forventer det fra tenåringene som kommer opp fra akademiet.

 

Jeg følger deg selvfølgelig i håpet på at Junker og/eller Kinoshita slår til. Men det spørs hvor mye tid vi har - vi skal jo helst holde tre lag bak oss...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Boli var veldig viktig feks i Kristiansund der han egenhendig skaffet straffe og satt den. Men han har også brent andre straffer og gigantiske muligheter, blant annet en som kostet oss tre poeng i Mjøndalen. Det store problemet nå er ikke at Boli er borte, det store problemet er jo det fantasiløse og treige spillet som alle lag i Eliteserien greier å forsvare seg mot. Måtte det snu idag!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden skrev Henrik:

Boli var veldig viktig feks i Kristiansund der han egenhendig skaffet straffe og satt den. Men han har også brent andre straffer og gigantiske muligheter, blant annet en som kostet oss tre poeng i Mjøndalen.

 

Dette har jo alltid vært Boli i et nøtteskall: kan jobbe fram det mest utrolige fra håpløse situasjoner, men minuttet etter brenne enorme sjanser. Sarpsborgkampen hjemme er jo et annet eksempel: først setter han reduseringen til 1-2 mellom beina på keeper etter et flott initiativ (og en lekker stikker fra Vadim). To minutter senere brenner han en straffe som hadde gitt oss uavgjort inn til pause. Så han burde ikke være umulig å erstatte:

- Gode bakromsløp.

- God førsteforsvarer.

- Stabil straffeskytter og målsnik.

- Skape noe ut av relativt håpløse situasjoner, samt holde på ballen (mot overmakten) inntil medspillere kommer i posisjon.

Får vi til noen av disse, har vi langt på vei erstattet Boli. Får vi til alle, er vi bedre forspent enn før han dro.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Snakket med en bekjent fotballtrener i fjor og han mente at et av problemene våre var at Boli brant for mange store sjanser til tross for at han ble toppscorer. Han ment Boli burde ha scoret mange flere mål

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra 1. juli i fjor (da han ble spiss), og fram til han dro i år spilte han 29 kamper. På disse brant han 3 straffer. Men han scoret samtidig 21 seriemål. Er ikke det nok? Man kan selvfølgelig dele det opp, og si at han scoret for få de siste 8 kampene, hvor han kun hadde 2 mål. Men 0,72 mål per kamp over et helt år må da være innafor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

6 timer siden skrev arni:

1 poeng i snitt PR kamp de siste 5 kampene mot relativt overkommelig motstand. Da er det å rette opp dette på lørdag!

Gud hjelpe meg for et vagt begrep. Var det et eneste lag blant disse fem blant de seks nederste lagene? Nei. Inkluderte det bortekamp mot formlag nummer en på hjemmebane de siste månedene? Ja. Hvis vi fortsetter å ta ett poeng mot lag på dette nivået (og mer mot lagene på lavere nivå) så berger vi plassen helt greit. Bare å glede seg til resten av sesongen med andre ord.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takk for komplimentet. Det gjelder for øvrig deg også. ;)

Hva gjelder realistiske forventninger, så har jeg publisert et "skjema for å nå 35 poeng til slutt", hvor jeg forventet akkurat 5 poeng på de siste 5 kampene våre. Kun KBK-kampen forventet jeg mer enn 1 poeng i. De neste fem kampene forventer jeg totalt 6 poeng i, så jeg mener ikke de er verre enn de fem vi har hatt, og, som du kan se, forventer jeg hele 9 poeng de siste fem kampene, da jeg der mener at vi har det letteste fem kampene på rad for i år. Og det er skjema til 35 poeng, som jeg kaller et minste krav for "garantert" å unngå kvalikkplassen. Sannsynligvis vil vi med 35 poeng ha noen poengs margin ned til kvalikken (som jeg vil tippe havner på ca. 30).

Min vurdering er derfor at vi har gjort det som kreves de siste fem kampene, og fortsetter vi på det nivået vi viste mot kjøpetrønderne og wannabetrønderne vi har møtt de to siste kampene, så sikter vi mot 35 poeng og trygg plass. Dette går sannsynligvis bra. Det samme viser forøvrig Odds utregninger, hvor vi har lavere nedrykksprosenter nå enn for bare noen få kamper siden. Jeg er ikke sikker det går bra, men jeg har definitivt fått trua. Dette takket være spillere som blant annet Junker, Yaw og Jeppe, som har vist bedre takter i det siste enn jeg ville trodd for kort tid siden, i tillegg til bærebjelker som Hanche, Lumanza, Kassi, Sandberg osv. Dette begynner rett og slett å se ut som et ganske godt lag.

Jeg tror faktisk vi kanskje klarer topp 6 om man kun setter opp en tabell for de kommende 11 rundene. Bak Molde, RBK og tre lag til til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hjemmeformen er nesten alltid nøkkelen for lag langt nede på tabellen som Stabæk. Du har nesten 2 poeng i snitt for siste 5 kamper. Det er skjema for medaljejagende lag! Det hører nok hjemme i en annen tråd?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er enig i at veien til berget plass hvoedsaklig går gjennom god poenghøst på hjemmebane. Og jeg skal medgi at ting har endret seg noe siden jeg skrev opp dette tipset etter 10. serierunde, blant annet har LSK og Tromsø bedret hjemmeformen sin betydelig, så der kan man kanskje være fornøyd med uavgjort.

Samtidig er Ranheim seriens dårligste bortelag (de taper godt over halvparten av hjemmekampene sine), og både Mjøndalen (kun en seier på 9 bortekamper) og Odd (kun 2 poeng på siste fem borte) er mye dårligere borte enn hjemme, så disse fem kampene burde i det minste gi oss 7-8 poeng.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Poster fra i fjor ligger åpent, så om du er interessert kan du lese deg opp. 

Jeg vil tippe at rundt 1. juli, da vi fortsatt ikke hadde vunnet borte (men var på øverste halvdel av hjemme-tabellen) og la rett over streken, vil finne mange innlegg som handler om hvordan det går med lag som ikke vinner noen bortekamper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev odd:

I fjor mener jeg å huske at vi "garantert" kom til å rykke ned fordi vi ikke vant kamper på bortebane? 

Litt usikker på hvor du vil her, mener du at det ikke er "garantert" at vi berger plassen med 35 poeng?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


35 poeng pleier å holde, ja.

Beklager om ordet "garantert" (som var skrevet i anførselstegn allerede første gang jeg skrev det) har gitt forvirring. Så la meg presisere innlegget.

I fjor var mange opptatt av at lag som ikke vant på bortebane hadde svært stor sannsynlighet for å rykke ned. Det ble gjort et poeng av dette isolert sett. Generelt vil jo lag som vinner få kamper rykke ned, men i fjor virket det som om mange ønsket å fremstille det som ekstra bekymringsfullt at vi ikke vant på bortebane, selv om poengfangsten hjemme var OK, og at vi ut fra spill og sjanser kanskje hadde fortjent mer også på bortebane.

Dette ble nå trukket frem som en liten digresjon til at det nå virker som om det at vi ikke vinner mer på hjemmebane er ekstra bekymringsfullt. (Utover det åpenbare i at vi ved å ikke vinne får færre poeng.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her var det mye negativitet med tanke på at vi vant forrige hjemmekamp. Og det mot en motstander vi aldri har slått på Nadderud før. Vi holdt til og med nullen for fjerde gang under Janne og vi er fortsatt ubeseiret på Nadderud siden 17.Juni som er snart 2 og en halv måned siden. 

Ellers føler jeg realistisk sett at vi sjeldent gjør det bra mot lag med kniven på strupen. Tror dette blir en fryktelig vanskelig kamp, og alt i alt skal vi fort være fornøyd med å unngå tap her. Da unngår vi i det minste at Godset kryper nærmere rumpa vår. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


36 minutter siden skrev arni:

Klubben selv lanserte Fort Nadderud som begrep ivår

I motsetning til alle klubbene som ikke ønsker at hjemmebanen deres skal være et fort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Realisme
×
×
  • Opprett ny...