Gå til innhold

KAMPTRÅD Stabæk - Tromsø, Mandag 17/6 kl 19


@ringo
 Del

Stabæks beste  

117 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


9 minutter siden skrev @ringo:

Hepp,

Ok - først, husk vi har et par kamper til gode - det er godt å ha med seg når man myser på tabellen.

Dernest TIL på Nadderud gir svært sjeldent poeng. Av 22 oppgjør mot TIL på Nadderud har vi KUN 7 seire...

Dagens kamp avgjøres av dommerene - var taklingen på strek eller rett utenfor? Var straffen inne eller ikke? ??‍♂️

Ja TIL har mye ball - men de samtidig skaper de veldig lite og har vel knapt en farlig avslutning i åpent spill. Det er ikke bare tilfeldig.

For egen del så har vi alt for store avstander i laget og for dårlig bevegelse uten ball (sic). De lider pasningsspillet av og det lider derfor angrepsspillet av. Det kommer Jønsson til å fikse med litt tid stunder. Klart det hadde hjulpet om IA hadde funnet den rutinerte midtbanemannen vi så sårt trenger.

Men vi avslutter kampen klart best og viser at vi kan når vi vil :)

Her er du god Ringo!

Det blir mye en og en, og ingen løp inn i rom. Den mest positive var vel Kirk i de siste 5-10 minuttene før han måtte av. Vi klarer ikke å sette opp trekanter, der vi kan spille rundt TIL, og blir hele tiden tvunget til å slå på mann med spiller i ryggen. I første omgang virker det nesten som om vi spiller med en mann mindre enn TIL. 

Men igjen, det er begrenset hva Jönsson kunne få utrettet på en langhelg, med et svært begrenset mannskap.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ingen av bildene gjlr meg sikker. Følte meg sikker på at den må ha vært inne på stadion, men nå heller jeg mot nei. Dette var en kamp der 0-0 og ingen poeng til noen av lagene hadde vært fortjent. Ganske så trist. Det positive er jo da at Tromsø egentlig ikke fortjente å vinne de heller. Defensivt gjør vi det helt ok, men offensivt er det natten. Arven etter Berg? 

Sandberg gjør en dønn solid kamp. Angret nesten da jeg trykket på Vetlesen som vår beste. 

Forsvaret gjør for så vidt jobben defensivt, men måten vi skal la Vihmann og Demidov være sentrale i å bygge opp angrep er jo helt meningsløs. 

Midtbanen får lite til, men Bohinen og Kassi dekker bra uten ball. Vetlesen med en ny dimensjon når han kommer inn. 

Aga dessverre med en dag der byttet ikke kommer et minutt for tidlig. Han blir kanskje lidende av at han passer bedre som erstatter for Boli, enn som makker? Boli våknet helt på slutten, men ellers en dårlig dag på jobb. 

Spådommer for de neste kampene:

Kirk spiller back til Hernandez er tilbake. Etter det vil vi ha tre gode ballspillerr (Hernandez, Kirk, Jeppe) og kaptein Hanche til å konkurrere om to plasser. Stopperplassen blir et mareritt for JJ. Demidov er viktig for laget. Vihmann har en rolle på alt av defensive dødballer, men er hjelpesløs på alt annet. Samtidig føler jeg en variant med Tobbe som stopper for å få en mer spillende type er nærliggende. Så hvem skal ut? 

Bohinen og Kassi har jeg tro på på sikt. Sammen med en frisk Vetlesen som 10er kan det bli bra. Så er spørsmålet om Tobbe spiller på midtbanen, i forsvar eller i Nederland når vi er i august. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vil tro at vi neste kamp starter omtrent med det laget som vi avsluttet kampen med. Strømnes fungerte ikke på back, og Kirk er mer back enn ving. Braaten for Aga. 

Siste 20 min var positive. Vi må ha mer bevegelse og kanter som er spillbare og som tør å utfordre, støttepasninger blir det ingenting ut av. 

Har troa på at Janne kan snu dette.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev odd:

Ingen av bildene gjlr meg sikker. Følte meg sikker på at den må ha vært inne på stadion, men nå heller jeg mot nei. Dette var en kamp der 0-0 og ingen poeng til noen av lagene hadde vært fortjent. Ganske så trist. Det positive er jo da at Tromsø egentlig ikke fortjente å vinne de heller. Defensivt gjør vi det helt ok, men offensivt er det natten. Arven etter Berg? 

Sandberg gjør en dønn solid kamp. Angret nesten da jeg trykket på Vetlesen som vår beste. 

Forsvaret gjør for så vidt jobben defensivt, men måten vi skal la Vihmann og Demidov være sentrale i å bygge opp angrep er jo helt meningsløs. 

Midtbanen får lite til, men Bohinen og Kassi dekker bra uten ball. Vetlesen med en ny dimensjon når han kommer inn. 

Aga dessverre med en dag der byttet ikke kommer et minutt for tidlig. Han blir kanskje lidende av at han passer bedre som erstatter for Boli, enn som makker? Boli våknet helt på slutten, men ellers en dårlig dag på jobb. 

Spådommer for de neste kampene:

Kirk spiller back til Hernandez er tilbake. Etter det vil vi ha tre gode ballspillerr (Hernandez, Kirk, Jeppe) og kaptein Hanche til å konkurrere om to plasser. Stopperplassen blir et mareritt for JJ. Demidov er viktig for laget. Vihmann har en rolle på alt av defensive dødballer, men er hjelpesløs på alt annet. Samtidig føler jeg en variant med Tobbe som stopper for å få en mer spillende type er nærliggende. Så hvem skal ut? 

Bohinen og Kassi har jeg tro på på sikt. Sammen med en frisk Vetlesen som 10er kan det bli bra. Så er spørsmålet om Tobbe spiller på midtbanen, i forsvar eller i Nederland når vi er i august. 

 

Jeg hadde likt å se Tobbe i tospann med Demidov på stopperplass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev odd:

Ingen av bildene gjlr meg sikker. Følte meg sikker på at den må ha vært inne på stadion, men nå heller jeg mot nei. Dette var en kamp der 0-0 og ingen poeng til noen av lagene hadde vært fortjent. Ganske så trist. Det positive er jo da at Tromsø egentlig ikke fortjente å vinne de heller. Defensivt gjør vi det helt ok, men offensivt er det natten. Arven etter Berg? 

Sandberg gjør en dønn solid kamp. Angret nesten da jeg trykket på Vetlesen som vår beste. 

Forsvaret gjør for så vidt jobben defensivt, men måten vi skal la Vihmann og Demidov være sentrale i å bygge opp angrep er jo helt meningsløs. 

Midtbanen får lite til, men Bohinen og Kassi dekker bra uten ball. Vetlesen med en ny dimensjon når han kommer inn. 

Aga dessverre med en dag der byttet ikke kommer et minutt for tidlig. Han blir kanskje lidende av at han passer bedre som erstatter for Boli, enn som makker? Boli våknet helt på slutten, men ellers en dårlig dag på jobb. 

Spådommer for de neste kampene:

Kirk spiller back til Hernandez er tilbake. Etter det vil vi ha tre gode ballspillerr (Hernandez, Kirk, Jeppe) og kaptein Hanche til å konkurrere om to plasser. Stopperplassen blir et mareritt for JJ. Demidov er viktig for laget. Vihmann har en rolle på alt av defensive dødballer, men er hjelpesløs på alt annet. Samtidig føler jeg en variant med Tobbe som stopper for å få en mer spillende type er nærliggende. Så hvem skal ut? 

Bohinen og Kassi har jeg tro på på sikt. Sammen med en frisk Vetlesen som 10er kan det bli bra. Så er spørsmålet om Tobbe spiller på midtbanen, i forsvar eller i Nederland når vi er i august. 

 

Tobbe ned som midtstopper i spann med Demidov. Vetlesen inn sentralt, i spann med Kassi, Braathen og Boli på topp, er grep som vil styrke sentrallinjen umiddelbart

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev Offside:

Tobbe ned som midtstopper i spann med Demidov. Vetlesen inn sentralt, i spann med Kassi, Braathen og Boli på topp, er grep som vil styrke sentrallinjen umiddelbart

Tilsluttes 150% vi trenger Tobbe sin evne til å spille eller forsere gjennom ledd. Det vil skape ubalanse hos motstander og gjøre kantene farligere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noe som var deilig i dag var at byttene kom tidlig. JJ så at ting ikke fungerte og tok grep tidlig. Berg ventet jo ofte til 75-80-85 minutter med å gjøre bytter uansett hvor ræva vi var.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev yiddo:

Noe som var deilig i dag var at byttene kom tidlig. JJ så at ting ikke fungerte og tok grep tidlig. Berg ventet jo ofte til 75-80-85 minutter med å gjøre bytter uansett hvor ræva vi var.

Så sant ... også var det bytter med mening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Straffen mot er marginalt innenfor. Sandberg er ikke langt unna å ta straffen. Kassis straffe er centimeter fra å være inne. Litt marginer mot oss, men synes ikke vi kan laste dommern for noen av straffemålene. Det med at det er spillere innenfor når Kassi tar straffen, det er bare sånn det er. For å følge den skulle straffen til Tromsø også vært tatt på nytt. Og det gjelder omtrent samtlige straffer i moderne fotballs historie. (En uting, selvfølgelig. Men sånn er realitetene)

Det jeg sliter med å forstå, er hvordan spilleren som holder Boli og lager straffe slipper det røde. Hvis han gjør noe ulovlig (som jeg tror er ganske greit dømt), så er det ikke forsøk på å ta ball (holding er sjeldent det). Og mtp at det skjer i det Boli er i ferd med å avslutte fra 10 meter alene med keeper, blir det ikke noen klarere som åpenbar målsjanse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Var det ikke en regelendring at du ikke skulle få dobbeltstraff i en sånn situasjon. Hvis den var utenfor straffefeltet ville det blitt rødt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev Nr14:

Var det ikke en regelendring at du ikke skulle få dobbeltstraff i en sånn situasjon.

Trodde det var hvis spilleren gjør et forsøk på å ta ballen? I motsatt fall har forsvareren all grunn til å felle angriperen da han ikke har noe å tape. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev odd:

Det jeg sliter med å forstå, er hvordan spilleren som holder Boli og lager straffe slipper det røde. Hvis han gjør noe ulovlig (som jeg tror er ganske greit dømt), så er det ikke forsøk på å ta ball (holding er sjeldent det). Og mtp at det skjer i det Boli er i ferd med å avslutte fra 10 meter alene med keeper, blir det ikke noen klarere som åpenbar målsjanse.

Første som slo meg også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Man unngår bare rødt hvis man gjør et forsøk på å nå ballen, og det ender med straffe. Da blir det redusert til gult. Det typiske eksempelet er at det skal beskytte keepere som bommer med noen tideler og tar beinet i stedet for ballen på angriper.

Her er det en holding, så ingen forsøk på å nå ballen.

Dommer gir heller ikke gult, og da er eneste forklaring at han mener Boli ikke ble fratatt en scoringsmulighet. Og greit at Boli var svak i dag, men det der kaller jeg scoringsmulighet... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis det er noe som skal ha rødt i den situasjonen, er det uten tvil Kongshavn. Helt crazy måten han går inn i den duellen på. Kaster beina opp i luften med knottene først, hvis han hadde truffet Boli værre kunne det blitt et langt skadeavbrekk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


43 minutter siden skrev odd:

 

Det jeg sliter med å forstå, er hvordan spilleren som holder Boli og lager straffe slipper det røde. Hvis han gjør noe ulovlig (som jeg tror er ganske greit dømt), så er det ikke forsøk på å ta ball (holding er sjeldent det). Og mtp at det skjer i det Boli er i ferd med å avslutte fra 10 meter alene med keeper, blir det ikke noen klarere som åpenbar målsjanse.

Feller du som siste mann på en åpenbar målsjanse så er vel regelen rett i dusjen... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev @ringo:

Hepp,

Ok - først, husk vi har et par kamper til gode - det er godt å ha med seg når man myser på tabellen.

Dernest TIL på Nadderud gir svært sjeldent poeng. Av 22 oppgjør mot TIL på Nadderud har vi KUN 7 seire...

Dagens kamp avgjøres av dommerene - var taklingen på strek eller rett utenfor? Var straffen inne eller ikke? ??‍♂️

Ja TIL har mye ball - men de samtidig skaper de veldig lite og har vel knapt en farlig avslutning i åpent spill. Det er ikke bare tilfeldig.

For egen del så har vi alt for store avstander i laget og for dårlig bevegelse uten ball (sic). De lider pasningsspillet av og det lider derfor angrepsspillet av. Det kommer Jønsson til å fikse med litt tid stunder. Klart det hadde hjulpet om IA hadde funnet den rutinerte midtbanemannen vi så sårt trenger.

Men vi avslutter kampen klart best og viser at vi kan når vi vil :)

Takk!

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg syntes det er rart at Ola har prestert såpass bra at han kan holde Braathen og Gyasi på benken uke ut og uke inn. Det skjer jo skremmende lite fra venstresiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er en merkelig posisjon å være i. Tapet var overhodet ikke fortjent - Tromsø var jo faktisk enda tristere enn oss. Men jeg synes ikke synd på oss heller. 

Vi var bedre i 2. omgang, men fortsatt langt fra bra nok. Forhåpentligvis blir det i alle fall noe bedre når vi får tilbake spillere som faktisk kjenner hverandre litt (Hugo, Tobbe, Askildsen), men Janne og IA har mye å gjøre i sommer.

Ad Ola: Gyasi leverer fint lite interessant på 2. laget. Skjønner godt at han er utenfor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder straffesituasjonene og evt. rødt kort til Tromsø, så er det egentlig ikke så vesentlig om det var rett utenfor eller rett innenfor sekstenmeteren Kassi felte ham, eller om ballen var akkurat inne (slik jeg mener det ganske klart ser ut som den var på bildet fra bak målet) eller akkurat ikke inne. Det er også ganske uvesentlig om spilleren som dro ned Boli skulle hatt rødt kort. For faktum var at det ble ikke dømt slik. Taklingen ble dømt til å være innenfor, ballen ble dømt til å vøre utenfor, og holdingen ble ikke gitt kort.

Dette var tre marginale situasjoner, og alle tre gikk oss imot. Uflaks. En uflaks vi strengt tatt ikke har råd til. Men slik er det. Vi er nå soleklart nederst på tabellen. Og på vei mot nedrykk, per nu.

 

Så finnes det alltid noen drømmende brushoder som kan si: jada, men hvis vi vinner de to hengekampene er vi på 10. plass - 4 plasser over kvalikk. Det er selvfølgelig riktig. Men vi har nå 4 strake tap. Vi har null poeng og null mål (!) på de fire første bortekampene. Så kan vi slutte å snakke om "hva hvis vi vinner de neste 2-3 kampene?" - et mer relevant spørsmål vil dessverre være "hva hvis vi taper de neste 2-3 kampene?". Svaret på det er like enkelt som det er deprimerende: "Med 7 poeng etter 12 kamper? Da rykker vi ned. Garantert."

Og for å ta det rent matematiske: man regne ut poeng per kamp - noe som vil være mer rettferdig, siden det er forskjell på hvor mange kamper hvert lag har spilt. Men det endrer ikke så mye: vi er fortsatt nederst, og Molde og Odd er fortsatt på topp (men i motsatt rekkefølge).

Dette holder ikke, og Janne har rett og slett ingen tid i det hele tatt til å snu dette. Vi må helst begynne å vinne med en gang. Vi kan kanskje tåle ett tap til, før vi MÅ begynne å vinne. Etter KBK spilelr vi hjemme mot Ranheim og borte mot Godset. alle skjønner at vi trenger tre poeng i begge de kampene. Dersom vi skal vente til 1. august og Lumanza 2.0 med å snu dette, så er vi allerede nede (vi vil ha spilt 15 seriekamper 1. august). Dette blir ikke lett Janne, men det skjønte du nok med en gang. Jeg håper bare at vi klarer å bygge laget og spillet så fort at vi har en mulighet til å berge plassen, og at vi i det minste vil være en soleklar opprykkskandidat neste år. Og da gjelder det å få med seg folk ned, for eksempel treneren. Her er det bare å forlenge kontrakten til Janne med en gang, IA.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev @ringo:

Hehe,

Brynhildsen er vel akkurat nå er prima eksempel på at talenter ikke nødvendigvis bli et år bedre...

Så sant!

Og har han litt for stor tro på egne ferdigheter? Synes det er skremmende mange balltap pga dårlige/mislykkede dribleforsøk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tromsø blir selvfølgelig mentalt defensive mot slutten, men hva er det som skjer siste 10? Hva er det som gjør at vi plutselig kjører på? At Demidov i stedet for å slå sidelengs til Vihmann fører fremover?

Selvfølgelig spiller vi på mer risiko. Demidov kunne blitt taklet, og Tromsø kunne kjørt hissigere overganger. Men so what? Nesten så jeg håper vi kjører den approachen fra start mot Ranheim, så får vi heller tape 5-2.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev odd:

Nesten så jeg håper vi kjører den approachen fra start mot Ranheim, så får vi heller tape 5-2.

Helt enig! Er jo en liten seier i seg selv å ha scora to mål på bortebane å si...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 17.6.2019 den 21.31 skrev Maggs:

D9SWhWdWwAALUxS.jpg:large

Fra Stabæk sin twitter

Helt klart inne der. Det jeg er mest bekymret for er at Stabæk spillerene står 2-4 meter unna og ikke er oppi eller ikke markerer motspillerene, klart man blir løpende imellom sånn som dem gjorde mot Til, er en av de dårligste førsteomganger jeg noensinne har sett innen fotball.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 timer siden skrev odd:

Tromsø blir selvfølgelig mentalt defensive mot slutten, men hva er det som skjer siste 10? Hva er det som gjør at vi plutselig kjører på? At Demidov i stedet for å slå sidelengs til Vihmann fører fremover?

Selvfølgelig spiller vi på mer risiko. Demidov kunne blitt taklet, og Tromsø kunne kjørt hissigere overganger. Men so what? Nesten så jeg håper vi kjører den approachen fra start mot Ranheim, så får vi heller tape 5-2.

Hugo kom inn og forandret hele kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

KAMPTRÅD Stabæk - Tromsø, Mandag 17/6 kl 19
×
×
  • Opprett ny...