Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Ranheim, 30. juni kl. 18


Ace
 Del

Stabæks beste  

114 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


1 time siden skrev Håvard:

Hva er greia med fult flomlys i dag? Det er stas med skikkelig flomlyskamper, men flomlys på i dag... Er det så mørke skyer over brakka? (De kunne vel spart noen strømkroner på å ikke sette på flomlyset i dag...)

Lys fra flere kanter letter opp skyggene i sterk sollys. Så både fotografene og TV-folka liker det ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev geirti:

 Selvfølgelig blåste han av Ola på slutten. Legg merke til at han ikke gjør det i det taklingen går, men i det han innser hvilken enorm sjanse den skapte. Da blir han plutselig for feig for å stå ved sin opprinnelige tanke: dette var en jevn duell. Han ville ikke være matchavgjørende.

Det var jo det mest provoserende av alt. Virket som det var konsekvent gjennom hele kampen at han ikke viste fordel heller. Det må da være forvirrende for spillerne?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dømmingen i dag var helt krise som flere har påpekt. Et lite høydepunkt i en ellers nitrist kamp var da hele hovedtribunen rett før slutt satte i gang med trampeklapp da Stabæk omsider fikk et frispark. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes det er et lite problem med Tobbe, Emil og Luc på midten. De blir litt like, og Emil trakk litt mye inn sentralt. I tillegg vil han alltid ha ballen i bena, noe som hindrer overganger. Synes Hugo var bra på kant, særlig i 1. omgang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig ... vi trenger mer komplementære ferdigheter ... kunne f.eks. tenkt meg en Andersson type som kom på dype løp ... tror faktisk Hugo kan bli en enda bedre, mer rendyrket offensiv midtbanespiller om han får komme på løp (ogsåsentralt) i lengderetning 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev joffen:

Synes det er et lite problem med Tobbe, Emil og Luc på midten. De blir litt like, og Emil trakk litt mye inn sentralt. I tillegg vil han alltid ha ballen i bena, noe som hindrer overganger. Synes Hugo var bra på kant, særlig i 1. omgang.

I dag hadde vi Hugo på den ene vingen og Emil på den andre. Gode fotballspillere, men det er ikke der ute de hører hjemme. De skal konkurrere om plassene sentralt, eller bak spissen. Vi må få igang Gyasi og Rusike (til å konkurrere med Ola om de to kantplassene) så har vi kanter igjen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det forresten noen som har sett situasjonen hvor Ola kommer alene med keeper og dommer velger å blåse det av for et eller annet i duellen i forkant. Hva skjedde egentlig der? Var det frispark eller var avblåsingen like mye tull som det så ut som? Finner den utrolig nok ikke nevnt noe sted...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32 minutter siden skrev havardw:

Braaten var på ball først i duellen i forkant, før han tripper forsvarer. Så vel kun 1 reprise av situasjonen, men det så ut som svak dømming..

Braaten er soleklart på ball først, ingen tvil om det. Den eneste mulige forklaringen jeg kan finne er at dommer mener at Braaten bevisst hekter forsvarer i ettertid, og at han dermed hindrer hans mulighet til å hente igjen ballen, eller eventuelt Ola. For meg virker det som en litt søkt forklaring, men klarer ikke finne på noen annen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi mangler spillere av type vinger! Vi kunne helt sikkert hatt bruk for en def midt med pondus og erfaring, men jeg er av den oppfatning at det kan være vel så fornuftig å styrke kantene som sentralt. Jeg synes vi blir veldig tunge sentralt, siden det er der vi har styrken vår, noe som gjør det ganske enkelt å forsvare seg mot. I tillegg spiller vi med vinger som enten er sentrale midtbanespillere eller vinger som for tiden ikke er på riktig nivå. Både Bohinen og Vetlesen spiller vinger som sentrale midtbanespillere der det går litt tregt, ballen skal i bena og helst sentres tilbake i midten. Ola, som liker å utfordre og er vingmateriale, holder akkurat nå ikke nivået. Han kan bli riktig så god om han matches forsiktig og kanskje får roet litt av forventningspresset. 

Vi skulle hatt to vinger med speed og evne til å dra av noen. Akkurat nå savner jeg njie (som jeg selv var kritisk til). Om vi hadde hatt to slike typer på hver sin kant, vil gi motstanderlaget mer å ta hensyn til på kantene og jobben for de som spiller sentralt hadde blitt litt enklere. Kanskje det ikke er enda flere sentrale midtbanespillere vi nødvendigvis skal søke etter, men to saftige vinger? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 minutter siden skrev kuk:

Vi mangler spillere av type vinger! Vi kunne helt sikkert hatt bruk for en def midt med pondus og erfaring, men jeg er av den oppfatning at det kan være vel så fornuftig å styrke kantene som sentralt. Jeg synes vi blir veldig tunge sentralt, siden det er der vi har styrken vår, noe som gjør det ganske enkelt å forsvare seg mot. I tillegg spiller vi med vinger som enten er sentrale midtbanespillere eller vinger som for tiden ikke er på riktig nivå. Både Bohinen og Vetlesen spiller vinger som sentrale midtbanespillere der det går litt tregt, ballen skal i bena og helst sentres tilbake i midten. Ola, som liker å utfordre og er vingmateriale, holder akkurat nå ikke nivået. Han kan bli riktig så god om han matches forsiktig og kanskje får roet litt av forventningspresset. 

Vi skulle hatt to vinger med speed og evne til å dra av noen. Akkurat nå savner jeg njie (som jeg selv var kritisk til). Om vi hadde hatt to slike typer på hver sin kant, vil gi motstanderlaget mer å ta hensyn til på kantene og jobben for de som spiller sentralt hadde blitt litt enklere. Kanskje det ikke er enda flere sentrale midtbanespillere vi nødvendigvis skal søke etter, men to saftige vinger? 

Rusike og Gyasi?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gyasi synes jeg virker å være i anmarsj, og Rusike er vel rett rundt hjørnet? Det er 1 måned til 1.august. Å gi de to gutta 1 måned kan være vel så bra iforhold til det nivået vi får tak i på kant, pluss andre vurderinger vi må ta iforhold til å styrke stallen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det bør ikke være noe problem for oss å spille med innoverkanter – det har vi gjort med stort hell tidligere. Problemet er bare at vi da trenger backer som overlapper og skaper bredde i angrepet, og jeg syns vi tillater dette alt for sjeldent i en hjemmekamp mot et lag vi bør slå. I stedet blir vi for feige og velger å balansere for å unngå overganger. Hvis Tobbe kan droppe ned når backene stikker fremover, bør det ikke være noe problem å la backene stå høyt og bredt når vi har ballen, så Emil og Hugo kan trekke inn i mellomrommet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg savner litt x-faktor og uforutsigbarhet. En type som Brochmann (eller Johan Andersson :) ) hadde vært gull verdt i "mellomrommet" mellom midtbanen og Boli nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


50 minutter siden skrev yiddo:

Jeg savner litt x-faktor og uforutsigbarhet. En type som Brochmann (eller Johan Andersson :) ) hadde vært gull verdt i "mellomrommet" mellom midtbanen og Boli nå.

Hvis vi får inn en solid spiller på sentral midt, tror jeg Kassi med bravur kan bekle denne rollen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fått fordøyd kampen litt og sitter igjen med følgende:

- Sandberg er meget solid. Matchvinnerredninger og tryggere i feltet enn vi er vant til. Kan med fordel forbedre utspill og raske i gangsettinger. 

- Jeppe - godt å ha en venstrebent back igang. Litt å hente på form.

- Strømnes - betraktelig bedre som stopper enn back. 

- Demi -synes vi får mer eller mindre det vi kan forvente ut av han. Kriging og guts. 

- AHO - bedre på høyre enn venstre back. Mer vilje enn evne til tider.

- Hugo - mer eller mindre usynlig. Søker seg innover for å bli involvert og vi blir smale.

- Bohinen - personlig favoritt, men han kommer ikke til sin rett på kant. Bør spille sentralt da han også søker seg innover.

- Tobbe - mye farlige ball-tap og dårligere pasningkvalitet enn vi har vært vant til fra denne fyren. Kan muligens ha godt av å hvile seg litt mer i form etter sykdom og småskader. 

- Kassi - Mangler litt fortsatt på å være den spilleren vi vet han kan være

- Omoya - Jobber og kriger bra. kan med fordel sette mer fart rett på mål og heller prøve skudd fra distanse til tider i stedet for å prøve å dra ut motstanderen stillestående. 

- Ola - Synes vi får mer eller mindre det jeg forventer av Ola. Mangler rutine og smartness i en del involveringen, men kommer allikevel til våre største sjanser (hvis jeg ikke husker feil).

 

Ronaldo inn for AHO og Raymond inn for Tobbe ( Bohinen inn sentralt) mot Godset. 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev Andreas:

Hvis vi får inn en solid spiller på sentral midt, tror jeg Kassi med bravur kan bekle denne rollen. 

Helt enig. Men med denne solide sentrale midtabnespilleren vi skriker om så kan Kassi også spille i samme posisjon som nå men være en mye mer tydelig box til box spiller, tror det hadde passet han bra også. Tobbe må løfte seg mange hakk hvis han ønsker å ikke bli benket, ja vært syk men langt fra godkjent igår, forferdelige dålig pasning spill og mye balltap...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev ErikErik:

sitter igjen med følgende

Helt enig i dine vurderinger.

Spillerne er ikke for dårlige individuelt sett. Vi sliter med en ubalansert tropp. Spillere spiller ute av posisjon og det er en for stor andel unge spillere, da særlig på midten. Når vi henter spillere i sommer (regner med at det skjer) bør vi være mer opptatt av rollen de skal ha i laget. På midten i går spilte vi med fire sentrale. Det minner om Norge i 2000 da vi hadde så mye gode spisser at de ble plassert på midten for å få plass til alle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan være noe i det. Men når bare et ordentlig skudd treffer mål iløpet av kampen er det klart at ferdighetene i avslutning er alt for dårlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


25 minutter siden skrev arni:

Kan være noe i det. Men når bare et ordentlig skudd treffer mål iløpet av kampen er det klart at ferdighetene i avslutning er alt for dårlig.

Helt enig. Flere sesonger nå har jeg rivd av meg håret på hvor dårlig vi er på skudd. Har sett noen treninger siste årene fordelt over flere trenere. Aldri sett sett at noen trener på skudd. Du som har sett mye mer trening enn meg, har jeg rett i antagelsen eller bare vært på feil treninger ? Jeg tenker da på øvelse gjør mester klisjeen. Står en spiller og banker 10-20 baller fra 25 meter på kassa?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det meste av statistikk viser vel at det lønner seg å heller se etter muligheter for gjennomspill eller søke innlegg fra siden. Langskudd går sjeldnere inn, men blir kanskje gjerne husket lengre – jeg vet ikke? 

Men når det er sagt, så bør man jo uansett være rustet til å komme til avslutning fra alle typer situasjoner – da blir man mindre endimensjonale og verre å forsvare seg mot. Da jeg spilte selv, hadde vi ofte passivt-regel på treninger for å bli flinkere til å konstant lete etter åpninger og å pushe spillerne til å hele tiden søke gjennombruddsløp. Ble det for mye stillstand og kuking på tvers, blåste treneren av og ga frispark til forsvarende lag. Er det noe gjøres på toppnivå nå?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


18 minutter siden skrev geirti:

Øve på skudd er kanskje ikke noe man gjør på fellestreninger?

 

Det handler jo bare om å ha en ball (eller ti) og et mål å skyte på.

Har nå aldri sett det utenom felles trening heller så...aldri noen som står igjen etter fellestrening.

Så det du mener er at hvis et lag skal bli gode til å skyte så er det opp til hver enkelt om de gidder å legge noe innsats utenom trening? 

Bare et mål og en ball? ok, hva med å lære seg nye skuddteknikker, skudd etter dragnig elller finte, vinkel,osv? er det opp til hver enkelt å se på youtubevideoer ?

Jeg vet at skuddtrening praktiseres i treingen bevisst til andre lag. Feks hos Glimt og Molde...

Men kanskje det er derfor vi er dårligst i ES med skudd på mål (2,8 pr kamp og nr 16, kilde fotmob) og de øverst (5,9 og 5,7 pr kamp) fordi vi rett og slett ikke øver på det...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev nichb:

Har nå aldri sett det utenom felles trening heller så...aldri noen som står igjen etter fellestrening.

Så det du mener er at hvis et lag skal bli gode til å skyte så er det opp til hver enkelt om de gidder å legge noe innsats utenom trening? 

Bare et mål og en ball? ok, hva med å lære seg nye skuddteknikker, skudd etter dragnig elller finte, vinkel,osv? er det opp til hver enkelt å se på youtubevideoer ?

Jeg vet at skuddtrening praktiseres i treingen bevisst til andre lag. Feks hos Glimt og Molde...

Men kanskje det er derfor vi er dårligst i ES med skudd på mål (2,8 pr kamp og nr 16, kilde fotmob) og de øverst (5,9 og 5,7 pr kamp) fordi vi rett og slett ikke øver på det...

Sjelden noen står igjen og terper skudd de gangene jeg har vært der. Husker Nicolai Næss var ivrig da han var her, han var bra på langskudd!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32 minutter siden skrev Flexi Knut:

Det meste av statistikk viser vel at det lønner seg å heller se etter muligheter for gjennomspill eller søke innlegg fra siden. Langskudd går sjeldnere inn, men blir kanskje gjerne husket lengre – jeg vet ikke? 

Det er helt riktig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


45 minutter siden skrev Flexi Knut:

Det meste av statistikk viser vel at det lønner seg å heller se etter muligheter for gjennomspill eller søke innlegg fra siden. Langskudd går sjeldnere inn, men blir kanskje gjerne husket lengre – jeg vet ikke? 

Joda,  at langskudd sjeldnere går direkte inn er en ting, men det oppstår returer fra keeper også ut i feltet eller til corner...

I vår situasjon så synes jeg vi sliter med uttelling av gjennomspill og innlegg fra kant. Hvorfor ikke skyte når er innenfor 16 meteren istedet for å prøve og mislykkes gang på gang på å prøve og trå seg inn til 5 meteren...motstanderlagene vet akkurat hva vi prøver på hver gang....alt skal tråkles inn til Boli. Og det er hele vårt angrep.

Hvis vi skyter oftere så støter motstanderen kanskje ut fra 16 meteren oftere og skaper rom for Boli...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev nichb:

Har nå aldri sett det utenom felles trening heller så...aldri noen som står igjen etter fellestrening.

Så det du mener er at hvis et lag skal bli gode til å skyte så er det opp til hver enkelt om de gidder å legge noe innsats utenom trening? 

Bare et mål og en ball? ok, hva med å lære seg nye skuddteknikker, skudd etter dragnig elller finte, vinkel,osv? er det opp til hver enkelt å se på youtubevideoer ?

Jeg vet at skuddtrening praktiseres i treingen bevisst til andre lag. Feks hos Glimt og Molde...

Men kanskje det er derfor vi er dårligst i ES med skudd på mål (2,8 pr kamp og nr 16, kilde fotmob) og de øverst (5,9 og 5,7 pr kamp) fordi vi rett og slett ikke øver på det...

Lugn.

Ja, jeg mener at dette for en stor del er spillernes ansvar, men at de selvfølgelig gjerne må få råd og tips fra lagkamerater, trenere og andre.

Ja, jeg mener at det bør øves mer på dette, så hvis gutta ikke tar ansvaret selv, så får man ta det inn i fellestreningene, da.

 

Ellers er jeg enig i det som ble sagt over her, at man av og til velge skuddet når man er rundt seksten meter fra målet, handler ikke om å aldri spille noen gjennom eller aldri spille ut til kant for innlegg. Det handler om å være uforutsigbar i angrepsspillet. Hvis motstander vet at det kan komme et skudd, så blir det sannsynligvis litt større plass den gangen du velger et gjennomspill, eller litt bedre plass til backen som kommer rundt den gangen du velger å legge ut til ham.

Når det først øves på skudd, kan det kanskje øves mer på å legge dødballer også? Synes spesielt cornerene våre er helt bak mål (ikke bokstavelig talt). Den klassiske hjørnesparket kommer inn i femmeteren i en halv meters høyde, og rett i første forsvarer. Det må være enda enklere å øve på en å skyte på mål - det er jo fra samme posisjon hver gang...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev Ace:

Helt enig i dine vurderinger.

Spillerne er ikke for dårlige individuelt sett. Vi sliter med en ubalansert tropp. Spillere spiller ute av posisjon og det er en for stor andel unge spillere, da særlig på midten. Når vi henter spillere i sommer (regner med at det skjer) bør vi være mer opptatt av rollen de skal ha i laget. På midten i går spilte vi med fire sentrale. Det minner om Norge i 2000 da vi hadde så mye gode spisser at de ble plassert på midten for å få plass til alle.

@ErikErik Det er så deilig å finne konstruktiv ris og ros her inne også! Befriende lesning blant alle de barnslige "vi er så ræva"-innleggene.

Støtter for øvrig det dere skriver. Kampen i går noe snodig setback fra måten vi angrep et etablert Viking både med 10 og 11 mann på onsdag, og riktig spiller på feil sted til feil tid kan være mye av forklaringen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Ranheim, 30. juni kl. 18
×
×
  • Opprett ny...