Gå til innhold

Kamptråd: Odd-Stabæk


Håvard
 Del

Stabæks beste  

81 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


2 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Jeg er helt enig i at det ikke var straffe for de med normal fotballforståelse, men dette er jo nøyaktig de "etter boken"-straffene vi vil se mange flere av i fremtiden om vi får VAR. Bare spør geirti.

Ja vel, ja... Har du eller @geirti et eksempel da, eller...?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Egentlig vil jeg ikke ødelegge kamptråden ved å gjøre den om til enda en VAR-tråd, vi har allerede en dedikert VAR-tråd på forumet ingen sjekker. Men seriøst folkens: de som mener VAR ville hjulpet idag må se seg selv i speilet. Jeg er helt enig i at det ikke var straffe for de med normal fotballforståelse (Sandberg må få komme ut, ballen var allerede på vei over), men dette er jo nøyaktig de "etter boken"-straffene vi vil se mange flere av i fremtiden om vi får VAR. Bare spør geirti. 

Uansett: synd at vi ikke klarte uavgjort. Synes Sandberg var best, deretter kanskje Braaten. Uansett synes jeg vi er bedre enn vi var under Berg. Hvis vi får er par gode signeringer er vi ikke langt fra Odd kvalitetsmessig spiller-for-spiller. 

Jeg synes fortsatt ikke Strømnes er god nok – Hernandez ned og Hanche inn for Sarpsborg? Eller mister vi for mye defensivt?

 

Hvis du skal flytte Hernandez ned og Hance inn for Strømnes så mister man vel for mye offensivt istedet for defensivt.. syns 442 er grei/rett formasjon pr dags dato med tanke på kvalitene i laget/spillerstallen pr dags dato... med en 352 er jeg redd det blir for svakt defensivt pr i dag, da må ihv. midtbane leddet ligge lavt eller ihvertfall de 3 på sentral midt ligge dypt. og evt ha Hernandez/Brynhildsen/Rusike høyere opp som wing.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev TheDriver:

Hvis du skal flytte Hernandez ned og Hance inn for Strømnes så mister man vel for mye offensivt istedet for defensivt.. syns 442 er grei/rett formasjon pr dags dato med tanke på kvalitene i laget/spillerstallen pr dags dato... med en 352 er jeg redd det blir for svakt defensivt pr i dag, da må ihv. midtbane leddet ligge lavt eller ihvertfall de 3 på sentral midt ligge dypt. og evt ha Hernandez/Brynhildsen/Rusike høyere opp som wing.

Bidro Hernandez så mye offensivt i dag da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Bidro Hernandez så mye offensivt i dag da?

Det var fler enn Hernandez som ikke bidro med det idag...Han bidro veldig bra i Drammen da! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Bidro Hernandez så mye offensivt i dag da?

Nei, men han fungerer som wing og pr i dag så ser jeg ingen bedre alternativer bortsett fra evt Ola og Rusike. Personlig savner jeg Njie stort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har ikke sett situasjonen, men leser i de fleste media (inkludert live oppdateringen på Budstikka) at straffen var grei? Uansett er straffe surt, vi må slutte å komme i slike situasjoner i hver kamp, så blir dette bra! ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med VAR har man flere dommere som har mulighet til å se det i reprise med ett og kan kalle inn hoved dommeren og sånn sett få rettferdighet inn i kampene, alt jeg har sett av avgjørelser tatt med VAR har vært riktige og jeg har sett en god del. Det er ikke rettferdighet i at det skal ligge usikkerhet i hva dommerene får med seg og hva spillerene kan skjule/klare å spille seg til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 minutter siden skrev elvis:

Har ikke sett situasjonen, men leser i de fleste media (inkludert live oppdateringen på Budstikka) at straffen var grei? Uansett, vi må slutte å komme i slike situasjoner i hver kamp, så blir dette bra! ?

"Kan" kalles "grei nok", MEN ballen ble skutt og hadde allerede gått opp, keeper må faktisk ha mulighet til å komme ut, legge seg ned og gjøre seg stor for å dekke målet uten at det skal bli straffe. Ser angriper på Eurosport sa han ble presset til å skytte opp av keeper... jaja det er faktisk keeper sin jobb å presse og stoppe angrep/angriper. Etter det jeg har lært som dommer så var det der aldri noen straffe. Sandberg gikk ikke på mannen, hva annet kunne Sandberg ha gjort enn han gjorde... Latterlig straffe mener nå jeg. Hadde Sandberg gått i angriper/mann/kroppen hans før angriper hadde skutt så hadde det vært annerledes.. Men det gjorde ikke Sandberg, spiss hadde skutt og Sandberg gikk ABSOLUTT IKKE INN FOR Å GÅ I NOEN KROPP. Enkelt og greit, en kollisjon i etterkant: Null straffe.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev elvis:

Har ikke sett situasjonen, men leser i de fleste media (inkludert live oppdateringen på Budstikka) at straffen var grei? Uansett er straffe surt, vi må slutte å komme i slike situasjoner i hver kamp, så blir dette bra! ?

Odd-spilleren hadde avsluttet, og ballen var allerede over mål da Sandberg felte han. Skjønt "felte og felte", det kan vel heller karakteriseres som en kollisjon i etterkant av avslutningen. Jeg kan virkelig ikke begripe at dette var straffe, men så har ikke jeg tatt dommerkurs heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev Kaizer Alphonse:

Odd-spilleren hadde avsluttet, og ballen var allerede over mål da Sandberg felte han. Skjønt "felte og felte", det kan vel heller karakteriseres som en kollisjon i etterkant av avslutningen. Jeg kan virkelig ikke begripe at dette var straffe, men så har ikke jeg tatt dommerkurs heller.

Helt korrekt, hilsen en som har tatt dommerkurs.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


43 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Egentlig vil jeg ikke ødelegge kamptråden ved å gjøre den om til enda en VAR-tråd, vi har allerede en dedikert VAR-tråd på forumet ingen sjekker.

Hei ville bare si takk for at du gjorde det ikke-valgfritt å lese i VAR-tråden igjen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


20 minutter siden skrev elvis:

Har ikke sett situasjonen, men leser i de fleste media (inkludert live oppdateringen på Budstikka) at straffen var grei? Uansett er straffe surt, vi må slutte å komme i slike situasjoner i hver kamp, så blir dette bra! ?

Hvordan mener du Sandberg skal hindre å komme i en sånn situasjon? Skal han bli stående på strek? Ikke få lov til å komme ut? Kjenner jeg blir litt irritert. Vært nok av tull fra dommerene, men får vel bare legge det bak meg og ikke la meg irritere, men jeg synes synd på Sandberg og alle keepere med han om dette er nivået norsk dommerstand skal ligge på i norsk Eliteserie, da får dem få inn VAR om dem ikke klarer å ha tilfredstillende dommeravgjørelser, dette er faktisk det beste nivået i Norge og da skal man faktisk kunne forlange litt når man snart er i år 2020. Ferdig snakka.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


38 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Mange av handsstraffene i VAR-kampene vi har sett hittil. Et konkret eksempel er straffen OG United fikk mot PSG, eller Frankrike-straffen mot Kroatia i VM-finalen, eller...

Det var vel ikke noe hands i dag?

Da noterer jeg meg at du ikke klarte å finne et eneste eksempel på at det har blitt dømt straffe med VAR i et slikt tilfelle (hvor keeper feller/kolliderer med angrepsspiller etter skudd).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Straffen kan fint forsvares iht. gjeldende regler, men problemet er at det ikke blir dømt på jevnt over.

Norges kamp i dame VM er et prakteksempel på en situasjon som alle tilskuere rister på hodet at blir straffe, men er klar ift. boka.

Selvom norges forsvarer er på ball først, fullføres sparket og knottene treffer kneet til motspiller. Hensynsløst og straffe.

Jeg er usikker, men et sted må også Rashani ha beina, og vår mann går ganske klink i han og gir mulighet for dommern å blåse. Dessverre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1. Straffen er da helt greit. Bare fordi spilleren har klart å dytte bort ballen, betyr ikke det at det er fritt frem for keeper å meie ham ned. Sanberg kommer inn i situasjonen med voldsom kraft, og spilleren har ikke annet å gjøre enn å hoppe unna. Dersom en spiller hadde kommet inn slik mot en motspiller midt på banen, så hadde det garantert blitt frispark. Det bør være grenser for hva keepere skal få lov til uten å bli straffet for deg. Men samtidig er det vesentlig at spillere vet hvor lista ligger - med VAR kan man få ens praksis i slike situasjoner.

2. Ut fra spill og sjanser var dette et fortjent resultat. Knepent tap, og det er helt klart godkjent mot Norges beste hjemmelag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


25 minutter siden skrev geirti:

1. Straffen er da helt greit. Bare fordi spilleren har klart å dytte bort ballen, betyr ikke det at det er fritt frem for keeper å meie ham ned. Sanberg kommer inn i situasjonen med voldsom kraft, og spilleren har ikke annet å gjøre enn å hoppe unna. Dersom en spiller hadde kommet inn slik mot en motspiller midt på banen, så hadde det garantert blitt frispark. Det bør være grenser for hva keepere skal få lov til uten å bli straffet for deg. Men samtidig er det vesentlig at spillere vet hvor lista ligger - med VAR kan man få ens praksis i slike situasjoner.

2. Ut fra spill og sjanser var dette et fortjent resultat. Knepent tap, og det er helt klart godkjent mot Norges beste hjemmelag.

1. Helt uenig. Din argumentasjon kan lett snus. Hva skal Sandberg gjøre?

2. Enig. Skremmende at Odd er Norges beste hjemmelag. Dårlig nivå...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev Blanzinho:

1. Helt uenig. Din argumentasjon kan lett snus. Hva skal Sandberg gjøre?

Det han ikke kan gjøre - etter min mening - er å komme så voldsomt inn i situasjoner at han ike har noen mulighet til å unngå en kollisjon med spilleren som har ballen. Han er jo rett og slett avhengig av at han som har ballen spretter vekk. Han må derfor komme inn i situasjonen med mindre fart. Dette vil selvfølgelig medføre at han får mindre mulighet til å sperre skuddet.

Eventuelt kan man si at akkurat keeper får lov til dette, så lenge de kommer inn på en slik måte at spillere kan hoppe over. Det er vel sånn omtrent det som er vanligste praksis?

Jeg mener at keepere er for hellige, og at det for sjelden blåses mot dem og alt for ofte blåses deres vei (jfr. Flo mot Campos i USA-VM), og ser gjerne at praksis endrer seg der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


57 minutter siden skrev geirti:

1. Straffen er da helt greit. Bare fordi spilleren har klart å dytte bort ballen, betyr ikke det at det er fritt frem for keeper å meie ham ned. Sanberg kommer inn i situasjonen med voldsom kraft, og spilleren har ikke annet å gjøre enn å hoppe unna. Dersom en spiller hadde kommet inn slik mot en motspiller midt på banen, så hadde det garantert blitt frispark. Det bør være grenser for hva keepere skal få lov til uten å bli straffet for deg. Men samtidig er det vesentlig at spillere vet hvor lista ligger - med VAR kan man få ens praksis i slike situasjoner.

2. Ut fra spill og sjanser var dette et fortjent resultat. Knepent tap, og det er helt klart godkjent mot Norges beste hjemmelag.

Hvordan ville saken stilt seg hvis Odd spiller skjøt og Sandberg reddet den i fast grep og etterpå røyk Odd spiller ned, dømmer du fortsatt straffe?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev Nr14:

Hvordan ville saken stilt seg hvis Odd spiller skjøt og Sandberg reddet den i fast grep og etterpå røyk Odd spiller ned, dømmer du fortsatt straffe?

 

Som sagt, det er måten Sandberg kommer ut på som jeg synes ikke er grei. Stopper du filmen når det er en meter mellom dem, og har i mente Sandbergs fart, så mener jeg at man allerede da kunne dømt straffe, men at man selvfølgelig skal vente i tilfelle spilleren likevel klarer å pirke ballen i mål.

 

For meg blir dette litt som en spiller som soleklart blir hektet, men desperat klarer å holde seg på bena. Spilleren er så ute av balanse at han ikke klarer å nå ballen/sette den i mål, men siden han ikke falt, dømmer ikke dommer frispark/straffe. Er ikke det åpenbart feil? Det er selve forseelsen det skal dømmes for, ikke om spilleren som blir taklet har "vett nok" til å falle eller ei.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev blaasoldat:

Noe annet som var ufint er å synge hold kjeft bønder og vise «wanker» og fingeren til Odds JR support, Sorry ass! Men vi bør og skal være større enn det...

Vi har da i alle år sunget «Hold kjeft, bønder». Er det noen spesiell grunn til at vi ikke skal synge det mot Odd?

At noen viste «wanker» og fingeren til Odds JR-support fikk jeg ærlig talt ikke med meg. Det skal vi selvsagt ikke gjøre. Hvor sitter Odds JR-support? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


55 minutter siden skrev Blanzinho:

1. Helt uenig. Din argumentasjon kan lett snus. Hva skal Sandberg gjøre?

2. Enig. Skremmende at Odd er Norges beste hjemmelag. Dårlig nivå...

Sandberg skal antagelig la være å kaste seg i beina på Odd spilleren slik at dommeren ikke får mulighet til å blåse straffe :) 

Uansett, laget fremstår med en helt annen helhet enn under Berg og Ordinas for den saks skyld. Klar fremgang selv om det ble 0 poeng i går og 1 poeng ville vært av det heldige slaget kampen sett under ett. 

4 hjemmekamper på de 5 neste gir i hvert fall håp om at vi kan gå inn i høstsesongen med en liten luke ned til nedrykk. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev Bebe:

Vi har da i alle år sunget «Hold kjeft, bønder». Er det noen spesiell grunn til at vi ikke skal synge det mot Odd?

At noen viste «wanker» og fingeren til Odds JR-support fikk jeg ærlig talt ikke med meg. Det skal vi selvsagt ikke gjøre. Hvor sitter Odds JR-support? 

For min del syntes jeg det var litt malplassert. Sangen bør brukes mot motstandersupportere som klager på en dommeravgjørelse eller piper på våre spillere. Det gjorde vi i går, men vi brukte den også fordi noen unger prøvde å dra i gang et rop for å støtte laget sitt. Da mener jeg det er bedre at vi drar i gang egne sanger eller rop for å overdøve dem. 

Kort sagt: bruk det mot sutring, ikke synging.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I alle situasjoner på banen er det sånn at om en spiller spiller fra seg ballen, og motstanderen etterpå kommer inn og tar beinet (eller kroppstakler for den saks skyld) så blåses det frispark. I går kom Sandberg inn og meiet ned Odd-spilleren etter at ballen var spilt vekk. Det er straffe for meg. Fikk ikke vi en liknende på Nadderud mot noen? Boli rakk akkurat å tuppe ballen fremover før keeperen tok beinet hans i stedet for ballen. Ballen var da på vei ut over kortlinja, men vi fikk straffe fordi keeper kommer for sent. Om Boli kunne nådd ballen eller ikke blir irrelevant. 

Så skal det sies at det var rutinert av Odd-spilleren. Det er som kjent ingen regel om at man må stå på beina, og det er definitivt ingen regel om at man må hoppe unna mislykket taklingsforsøk. Her har vi litt å lære. Ola tror jeg kunne fått straffe i 1. omgang om han bare hadde løpt inn i et bein i stedet for å prøve å komme seg forbi. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Odd-Stabæk
×
×
  • Opprett ny...