Jump to content

Tortol Lumanza

blaasoldat
 Share

Recommended Posts

38 minutter siden skrev ingo:

Jeg kan ikke forklare dette, men så er det vel derfor jeg er hes supporter og ikke en klok hovedtrener. For meg er Lumanza i en klasse for seg når det gjelder pasningskvalitet og langpasninger i lengderetningen. Han er ingen løpsmaskin med kraftfulle taklinger, men han har noe ingen andre i vårt lag har (med mulig unntak for Kirkevold) har, nemlig et utsøkt blikk for spillet. Hvis spillvendinger, crossere og gjennomskjærere er viktige for å skape sjanser og mål - og det er de utvilsomt - kan du ikke sette pengene dine på verken Kostadinov, Solbakken, Høyland, Pedersen eller Yaw. De kan i beste fall være ballvinnere og gi kula til Lumanza så ofte som mulig når de får tak i den. Om Lumanza i dag ikke holder 90 minutter, holder han en omgang. Hvis de andre begynner å bli slitne, bør han byttes inn til pause. Jeg tror at Lumanza ville blomstret om han opplevde genuin tillit fra trenerapparatet: "Vi satser på deg i andre halvdel av sesongen, Tortol. Du må trene så mye og godt som du kan, og sette sammen trekanter og et pasningsspill slik at vi kan styre spillet. Vi tror på deg og elsker deg".  

Viser Kjønøs svakhet i laguttak. Blir kanskje bedre når han snart blir autorisert som trener i ES?😀

Når folk nå etterspør Lumanza, har de da vært på treninger og sett hvordan han ser ut der? Eller lever man bare på en forestilling om hvordan man tror han er?

5 minutter siden skrev Maggs:

Når folk nå etterspør Lumanza, har de da vært på treninger og sett hvordan han ser ut der? Eller lever man bare på en forestilling om hvordan man tror han er?

Vi så jo alle noen glimt av storhet i innhoppet mot LSK.

Jeg baserte det på hvor god han har vært tidligere og hvor god han var i sist kamp han startet. I tillegg har vel ikke akkurat den midtbanen vi har brukt de siste kampene overbevist i særlig grad..  

At Lumanza ikke er vår best trente spiller er jeg innforstått med, men start han og ta han av etter 60 min da. Hvor god innsikt i formen til Lumanza har de som mener han ikke klarer idrettsmerket for 6. klassinger? 

Han var i sin beste form i Stabæk før klubben fikk Covid! Så gjorde han dumme valg, og var kanskje ikke så godt trent når han kom tilbake! Men å gi han en halv sesong på benken, hjelper ikke akuratt formen og humøret

Når Kay fikk en smell i ryggen i første omgangen mot MIF så var det Lumanza som ble satt i oppvarming, men når det dro seg og den uunngåelige utligningen kom, så ble han tydeligvis veid og funnet for lett. Forstå det den som kan.

48 minutter siden skrev Offside:

Når Kay fikk en smell i ryggen i første omgangen mot MIF så var det Lumanza som ble satt i oppvarming, men når det dro seg og den uunngåelige utligningen kom, så ble han tydeligvis veid og funnet for lett. Forstå det den som kan.

Den mest logiske grunnen er: Vi skal selge unge spillere, unge spillere må spille for å bli solgt.

3 timer siden skrev Maggs:

Ikke vært på treninger. Sett stort sett alle kamper i år. Jeg ser bare et lag som fungerer ekstremt dårlig sammen.
Usikker på hva du mener med at "man lever på en forestilling om hvordan man tror han er". Sier du indirekte at Lumanza skiller seg særlig ut negativt på trening hver dag? 

2 timer siden skrev bandy90:

Den mest logiske grunnen er: Vi skal selge unge spillere, unge spillere må spille for å bli solgt.

Enig! Og det sentrale spørsmålet er om vi har råd til å tenke så langsiktig i den situasjonen vi er i?

Litt spekulativt å tro han er ute av laget fordi vi skal selge Kostadinov? Fra Lumanza 1.0 til vi solgte Hugo sank vel prisen 10 mill. Hvis vi skal tenke økonomi er ingenting bedre enn å ha en Lumanza i form på banen for å gjøre de andre bedre.

Jeg rekker opp hånda og innrømmer at ønsket om Lumanza fra start er begrunnet med et enkeltstående innhopp og en nostalgisk tanke om det som en gang var. Kjønø og gjengen har selvsagt tusen ganger bedre oversikt, og velger det beste for laget. Når det innebærer at Skytte starter og Lumanza benkes er det vondt å innse for meg selv hvor lite peiling jeg åpenbart må ha, men det får jeg bare gjøre.

1 time siden skrev FMKristian:

Fikk dette som svar fra Kjønø vedr. Lumanza.

"Ang Lumanza så ser jeg virkelig potensialet. Jeg liker han veldig godt. Han ble også litt småskadet etter LSK. Lumanza er ikke i form til å forsvare seg godt og vi som lag er ikke gode nok til å dominere kamper. Derfor blir det ofte vanskelig å sette sammen en riktig 11’er. En ting er hvordan vi ønsker å spille, men hvordan kampbilde blir er noe helt annet. Lumanza kan komme han, vi får se hvordan utviklingen blir fremover. Vi snakkes!"

Altså jeg digger kvalitetene til en matchfit Lumanza. MEN: siden han er ansatt i Stabæk, bør det ikke være et minstekrav at han gjør innsatsen som må til for å være i form? Skal han bare få kruse igjennom en lang kontrakt uten at det stilles noen krav? 

12 minutter siden skrev kuk:

Altså jeg digger kvalitetene til en matchfit Lumanza. MEN: siden han er ansatt i Stabæk, bør det ikke være et minstekrav at han gjør innsatsen som må til for å være i form? Skal han bare få kruse igjennom en lang kontrakt uten at det stilles noen krav? 

Enig! 

Er sikkert mer bak enn bare å "kruse" igjennom. Men kjipt for begge parter. 

35 minutter siden skrev kuk:

Spesielt når man i tillegg ganske sikkert er lønnsledende....

4 timer siden skrev FMKristian:

"Ang Lumanza så ser jeg virkelig potensialet. Jeg liker han veldig godt. Han ble også litt småskadet etter LSK. Lumanza er ikke i form til å forsvare seg godt og vi som lag er ikke gode nok til å dominere kamper. Derfor blir det ofte vanskelig å sette sammen en riktig 11’er. En ting er hvordan vi ønsker å spille, men hvordan kampbilde blir er noe helt annet. Lumanza kan komme han, vi får se hvordan utviklingen blir fremover. Vi snakkes!"

Ok, han forsvarer seg kanskje ikke godt nok men han er den klart beste boksåpneren vi har selv om andre har bedre kondisjon. Nå har vi jo i tillegg en spiss som faktisk klarer å ta ned og holde litt på ballen og både Edvartsen og Bolly som kan gå i bakrom. Det å ha en som kan gjøre noe litt utenom A4 fremover som Lumanza må jo være viktig nå. Så får heller de som løper mye ta i et tak bakover. 

På 23.8.2021 den 12.20 skrev Maggs:

Ja, jeg har vært og sett på treninger og synes ikke han er dårligere enn fks Solbakken når det gjelder intensitet og teknikk !

Bra han i det minste svarer fansen. At han ble småskadet etter LSK kan være greit nok, men ikke i form til å forsvare seg godt? Han vinner jo alle nærkamper eller får frispark. Selvom han ikke er voldsomt til å løpe hjem, så er han utrolig viktig på andre måter at vi vil profitere på å bruke han. Han kan ligge i en treer på midten med løpegutter rundt seg. I hvertfall spille 50 minutter annenhver kamp eller noe. At man bruker opp kreftene hans i en kamp vi ligger under 1-4 er helt ubegripelig. Ingen bør påstå at vi ble så mye dårligere etter han kom inn heller i Kristiansund, eller mot Follo etter pause. 

Det er litt pussig for om man sjekker statistikken jeg fant fram i nye spillere tråden er det i duellspillet og ikke pasningsspillet han hadde gode verdier.

I tillegg til at vi vet han har et overblikk og langpasninger som ingen andre.

6 timer siden skrev FMKristian:

Interessant at han mener Kay er bedre til å forsvare seg godt?? Kanskje kurset for å bli kvalisert som ES trener gjør susen😀

14 minutter siden skrev @ringo:

Det er litt pussig for om man sjekker statistikken jeg fant fram i nye spillere tråden er det i duellspillet og ikke pasningsspillet han hadde gode verdier.

Statistikken sier ikke noe om pasningsvalg. Lumanza slår flere krevende pasninger enn de andre på midten og får dermed lavere prosent. Kanskje også lav sample size?

26 minutter siden skrev Ace:

Statistikken sier ikke noe om pasningsvalg. Lumanza slår flere krevende pasninger enn de andre på midten og får dermed lavere prosent. Kanskje også lav sample size?

Jada - men mest interessant at han kritiseres for duellspillet tenker jeg

8 timer siden skrev FMKristian:

For å utfylle svaret; Dette var spørsmålet:

Jeg ser vi omtrent stiller med forandringer til hver kamp. Skytte inn og ut (ja, han var elendig i starten og virker mer interessert i fame enn, å levere) Men etter en god kamp så er han borte. Så gjelder det spilleren som jeg synes har størst potensiale i STB: Lumanza, her tror jeg supporterne skulle hatt et svar. Vi trenger sårt noen spillere som ikke bare er beinflyttere, men som kan holde i kula (ja, litt for lenge noen ganger), og som lar andre spillere komme i posisjoner før ballen forsvinner videre. Kirkevold er en slik spiller, et oppspillspunkt, bindeledd, som gjør at vingene får startet løp inn bak forsvaret. Men OM Lumanza hadde vært på banen ved siden av f.eks. Høyland og Solbakken, som kunne stått for press og dekke rom, så ville Lumanza kunne kombinert oftere med Kirkevold og spilt ut mot kantene, evt andre pasninger i riktige rom. Både Høyland og Solbakken blir for feige til å true rom med pasningene og jeg synes vi mangler en tydelig ballfordeler på midten. Ikke sikkert du leser denne, men hadde vært spennende hørt, For Lumanza i form kan være ES beste spiller. Og med hjelp på midten så tror jeg man lettere kan spille han i form? Om man spiller med 2 vide kanter som angriper inn bak spisser og 2 indreløpere/evt sittende midtbanespillere som har i rolle å dekke rom/løpe så Lumanza kan få kula. For så bli med fremover, så kan man kanskje få mer dynamikk fremover på banen. 

Dette var hele svaret:

Takk for spørsmål og innspill! Skytte ble dessverre skadet etter den gode kampen mot Sarpsborg. Det var veldig synd fordi han skulle spille mot KBK og Mjøndalen. Ellers har vi byttet en del i 11’er pga småskader og flere bytter enn jeg skulle ønske. Ang Lumanza så ser jeg virkelig potensialet. Jeg liker han veldig godt. Han ble også litt småskadet etter LSK. Lumanza er ikke i form til å forsvare seg godt og vi som lag er ikke gode nok til å dominere kamper. Derfor blir det ofte vanskelig å sette sammen en riktig 11’er. En ting er hvordan vi ønsker å spille, men hvordan kampbilde blir er noe helt annet. Lumanza kan komme han, vi får se hvordan utviklingen blir fremover. Vi snakkes!