Gå til innhold

Forslag til før, under og etter kamp


Gladlaksen
 Del

Anbefalte innlegg


Forslag til før, under og etter kamp

Vi vil alle at Stabæk skal prestere best mulig. Samtidig sier spillerne gang på gang at de gir det lille ekstra og spiller best, jo mer folk og stemning det er på tribunen.
Men hvordan får man folk på kamp?
Eller sagt på en litt annen måte. Hvordan bør opplegget være før, under og etter kamp, for å sikre at folk blir fornøyde og flest mulig Stabækfolk tar turen?
Dette vil jeg tro er hva de øverst i Stabæk systemet og alle fotballklubber med litt størrelse har stilt seg siden tidenes morgen.
Hvorfor publikum tar turen skyldes naturlig nok flere faktorer. Såklart spiller de sportslige prestasjonene og resultatene inn, men jeg vil tro det er vel så mye det rundt kampen. Følelsen av tilhørighet, stemning, engasjement m.m.

Men hvordan får man skapt disse tre punktene best mulig?
Akkurat som det kommer nye trenere og spiller inn i klubben, med nye ideer, har man muligheten til å hente inn nye idéer og synsvinkler fra en relativt ubrukt ressurs. Nettopp publikum. Publikum er tross alt de som kjøper produktet. De er derfor ofte de som er best kvalifisert til å si hva som funker og ikke funker.
Jeg tror ikke man skal undervurdere, det å føle seg hørt. Plutselig sitter det en liten (eller stor) luring der ute med en knakende god ide, som klubben er helt enig i, men har bare ikke tenkt tanken.
Av den grunn tenke jeg man kunne lage en slags idédugnad om du vil, hvor kan kan komme med forslag med hva man kan gjøre for å bedre produktet.
Ved å delta med sine ideer og forslag, tror enda flere får en sterkere tilhørighet til klubben, da man har bidratt med noe. Noe som potensielt kan føre til at en dukker opp oftere på kamp og flere tar turen.


Forslag kan for eksempel være:

På SoMe:
1. Ta bilde med vennegjengen, familien eller følget, før, under eller etter kamp. Tagg det med #sammenSTB / #sepåSTB (eller lignende) og vær med i trekningen om gratisbilletter, sesongkort, Stabæk-produkter eller gavekort hos noen av sponsorene. Typ briller eller middager. Eksempelvis, tre utvalgte grupper blir annonsert ved neste hjemmekamp (dette for å sikre at flest mulig kan få delta og at man publikum har en ekstra grunn til å komme tilbake). Når det er grupper øker nok også sjansen for word of mouth.

2. Det kan lages konkurranser på sosiale medier om å komme med de beste ideene osv.
Noe som kan være med å skape økt engasjement.

3. Finne ut hva de yngre liker. Deretter lage konkurranser hvor de kan vinne det, samt gratis biletter til hele vennegjengen.

4. Lage engasjement rundt russen. Gratis for russ å stå sammen med Stabæk Support gjennom russetiden.


Har DU noen forslag?

Det er bare kom med det!

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gi billetter til et par barnefotballlag hver kamp. Vi kan sikkert avse 50-100 billetter som kan gis til barnelag i distriktet (hva med noe SoMe-aktig måte å vinne det på). Forhåpentligvis vil barna mase på foreldrene om å få gå på beste kamp

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I disse krisetider, hvor mye snus på hode, blir fotballen fort mer uvesentlig i det store og hele.

Men en vakker dag vil alt dette være over og spillerne vil igjen kunne kle på seg den vakre, blaa drakten igjen. Knyte på seg fotballskoene og løpe ut på ett fullsatt Nadderud. Det forutsetter vel å merke at interessen fortsatt er der, blant publikum.
Treningene og kampene uteblir. Noe som helt klart kan påvirke interessen til publikum.

Ett forslag er at spillerne ringer rundt til folk for å vise interesse for dem og opprettholde engasjementet. Tanken er ikke å selge sesongkort, selv om det også er gull, men bare vise interesse for folket. Selvfølgelig, om noen man ringer til ønsker å bidra, så er det fantastisk. En drakt, skjerf eller andre plagg er kanskje mer sikre salg i disse dager. Bare å vise til nettsiden.

Det koster så lite for spillerne å ringe rundt, men verdien på sikt vil nesten trolig ikke kunne måle seg i kroner og øre. Da publikum vil føle seg enda mer knyttet til klubben og gledelig stille opp for klubben på senere tidspunkt. Både på og utenfor stadion.

Vi står sammen i denne krisen og vi skal sammen komme oss ut av den.

Som samfunn og som klubb.

Alltid uansett!

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Man trenger jo ikke bruke dette på "kalde kunder"? 

Jeg vet ikke om Stabæk sitter på telefonnummer på sesongkortinnehaverne? Hvis vi selger ca 2000 sesonkort, og har 20 spillere i troppen er det 100 telefoner per spiller for å nå alle sesongkortinnehavere. Fordelt på en måned nå fremover, er det 3-4 telefoner om dagen.

Kjør gjerne på med en liten internkonkurranse, som feks hvem som klarer å selge flest drakter med sitt nummer. De som slår til på direkten får den signert og levert på døren hvis de bor i Bærum. (En rolig langøkt med noen timer sykkel. Jeg skriver bevisst sykkel, fordi en spiller som sykler innom gir enda større "local lad" følelse enn om han kommer med bil.)

Verdi?

1) Økt lojalitet hos sesongkortholderne

2) Markere for spillerne at det handler om klubben

3) En viss arbeidstrening. Telefonsalg kan for mange være en erfaring for senere jobb, selv om de ikke skal bli telefonselgere på heltid. Få inn et selskap som driver med dette til å kjøre litt coaching på forhånd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt usikker på hvilken video som passer best, men må si jeg liker konseptet med sykkel. Det var det skikkelig, gammeldags reklamebyrå svung over. 

Beklager ironien, men ærlig talt; hvem av dere ønsker å bli oppringt av en spiller i klubben for å bli presset til å kjøpe noe som helst, i en sesong som trolig ikke blir noe av? Spesielt når man allerede har kjøpt sesongkort. Ikke jeg! Send heller penger, hvis dere er blant de få som ikke blir kraftig berørt av denne krisen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å sprite opp pauseunderholdningen litt? Husker den sesongen de tok ut 3 tilfeldige fra tribunen i hver pause, og hvor konkurransen var å skyte fra midtbanen og treffe mål uten at ballen traff bakken først. Det var alltid mye spenning knyttet til om noen noengang kom til å klare det. Beste pauseunderholdningen jeg har opplevd på Nadderud. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 timer siden skrev mbh:

hvem av dere ønsker å bli oppringt av en spiller i klubben for å bli presset til å kjøpe noe som helst, i en sesong som trolig ikke blir noe av? Spesielt når man allerede har kjøpt sesongkort. Ikke jeg! Send heller penger, hvis dere er blant de få som ikke blir kraftig berørt av denne krisen.

Jeg tror ærlig talt ikke det "presset" ville vært spesielt hardt uansett. Men OK. La oss si at det var ment som et konstruktivt innspill. Hva tror du om å droppe mulighet for å selge artikler, og heller ta det som en ren informasjon? 

Tilfeldig samtale med sesongkortholder:

--

ØO: Øystein her

EB: Hei, Emil Bohinen som ringer. Vi har deg på listen over sesongkortholdere, så ringte bare for å fortelle litt om hva som skjer nå.

ØO: OK?

EB: Det blir jo ikke noen seriestart i april. Egentlig vet vi ikke ennå, men håper vi er i gang i mai. Skikkelig kjipt, vi følte vi var i god form nå. Men du er klar for Nadderud i mai også?

ØO: Alltid! Skal bli godt å komme seg ut og se fotball igjen. Kjedelig å sitte på hjemmekontor og flytte penger. Men hvordan er det med dere om dagen? Ser Viking permiterer?

EB: Så langt går det bra. Men er jo kjedelig med egentrening, da. Snakket med Hanche i går, han har måttet kjøpe tredemølle og vektutstyr til kjellern.

ØO: Håper dere holder formen! Må legge på nå, skal sette ned renta igjen. Lykke til med treningen!

--

Trenger ikke være store greia, men jeg tror mange vil få en liten påminnelse om å støtte klubben av å bli ringt opp. Kanskje ikke de som ser gutta på annenhver trening, men mange andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjønner ikke helt poenget med at spillere bare skal ringe rundt til folk.. Få i gang gamle perler av kamper der folk kan vipse for å se kamp. Må ha fokus på noe inntektsbringende og engasjementskapende:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det kan godt være de kommer til å ringe rundt til folk snart, men antakelig vil de ha et budskap utover å be om penger eller sesongkort. Jeg håper og tror at klubben vil være sentral i dugnaden i kommunen og nærområdet, og at de som er glade i klubben også finner nytte og glede i å delta. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev odd:

Jeg tror ærlig talt ikke det "presset" ville vært spesielt hardt uansett.

OK - da gleder jeg meg til de ringer. Kom gjerne med forslag til hva jeg skal spørre om! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev Blaakjempe:

Skjønner ikke helt poenget med at spillere bare skal ringe rundt til folk.. Få i gang gamle perler av kamper der folk kan vipse for å se kamp. Må ha fokus på noe inntektsbringende og engasjementskapende:)

Helt enig. 

Skal spillerne begynne å ringe potensielt sengeliggende, syke eller pårørende for å selge skjerf og kampbillett i juni? 

Få heller mye mer av live sekvenser på facebook, instagram etc. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev odd:

Jeg tror ærlig talt ikke det "presset" ville vært spesielt hardt uansett. Men OK. La oss si at det var ment som et konstruktivt innspill. Hva tror du om å droppe mulighet for å selge artikler, og heller ta det som en ren informasjon? 

Tilfeldig samtale med sesongkortholder:

--

ØO: Øystein her

EB: Hei, Emil Bohinen som ringer. Vi har deg på listen over sesongkortholdere, så ringte bare for å fortelle litt om hva som skjer nå.

ØO: OK?

EB: Det blir jo ikke noen seriestart i april. Egentlig vet vi ikke ennå, men håper vi er i gang i mai. Skikkelig kjipt, vi følte vi var i god form nå. Men du er klar for Nadderud i mai også?

ØO: Alltid! Skal bli godt å komme seg ut og se fotball igjen. Kjedelig å sitte på hjemmekontor og flytte penger. Men hvordan er det med dere om dagen? Ser Viking permiterer?

EB: Så langt går det bra. Men er jo kjedelig med egentrening, da. Snakket med Hanche i går, han har måttet kjøpe tredemølle og vektutstyr til kjellern.

ØO: Håper dere holder formen! Må legge på nå, skal sette ned renta igjen. Lykke til med treningen!

--

Trenger ikke være store greia, men jeg tror mange vil få en liten påminnelse om å støtte klubben av å bli ringt opp. Kanskje ikke de som ser gutta på annenhver trening, men mange andre.

Hjelper jo ingenting om han setter ned renta. Ring EB kan ringe DNB og Spiten å spørre om de vil bidra så folk får litt bedre råd og dermed kan kjøpe sesongkort. Kjør på EB

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 år senere...

1 time siden skrev Gladlaksen:

Bare et forslag, til nåværende stadion og kommende. Alle de spillerne som går gjennom akademiet og blir solgt utenlands, vil få navnet sitt på et sete på stadion. Høres nok kanskje litt flåsete ut, men kan fungere som en form for  gulrot for de yngre spillerne, nedover i årsklassene. Da får en kanskje også en annen tilhørighet til stadion.
Etterhvert vil forhåpentligvis flere si. «En dag, skal navnet mitt stå her!»

Ser for meg at det kan bli en del spillere etterhvert, med årgangene som kommer. Og ser ikke helt at det finnes nok fotballbaner en kan kalle opp etter spillerne, på lik linje med Tobbebanen (Vet han er et litt unikt tilfelle…). Derfor navn på setene. Lav kostnad og potensiell stor verdi ved å motivere de yngre. Samt det kan være en snakkis på stadion. Typ «Hvor skal du sitte i dag?» «Sammen med Hanche» etc.

Vil også fungere som en historieformidler, for nye generasjoner som kommer til.

«…X, hvem er det?»

«Ahh, han/ hun var tidenes norske salg i eliteserien. Han/ hun begynte her i Stabæk. Gjordet det superbra her over flere år, før han/ hun ble solgt til en av verdens største klubber og ble en superstjerne.»

En fantastisk god ide syntes nå jeg 😁👍 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev Gladlaksen:

Bare et forslag, til nåværende stadion og kommende. Alle de spillerne som går gjennom akademiet og blir solgt utenlands, vil få navnet sitt på et sete på stadion. Høres nok kanskje litt flåsete ut, men kan fungere som en form for  gulrot for de yngre spillerne, nedover i årsklassene. Da får en kanskje også en annen tilhørighet til stadion.
Etterhvert vil forhåpentligvis flere si. «En dag, skal navnet mitt stå her!»

Ser for meg at det kan bli en del spillere etterhvert, med årgangene som kommer. Og ser ikke helt at det finnes nok fotballbaner en kan kalle opp etter spillerne, på lik linje med Tobbebanen (Vet han er et litt unikt tilfelle…). Derfor navn på setene. Lav kostnad og potensiell stor verdi ved å motivere de yngre. Samt det kan være en snakkis på stadion. Typ «Hvor skal du sitte i dag?» «Sammen med Hanche» etc.

Vil også fungere som en historieformidler, for nye generasjoner som kommer til.

«…X, hvem er det?»

«Ahh, han/ hun var tidenes norske salg i eliteserien. Han/ hun begynte her i Stabæk. Gjordet det superbra her over flere år, før han/ hun ble solgt til en av verdens største klubber og ble en superstjerne.»

Jeg liker ideen, har bare ett ankepunkt; det er litt kjipt for oss å ha navnet deres der om de kommer tilbake til Norge og spiller for en annen TL klubb..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg liker denne tråden. 

Og jeg liker ideen om at spillere og ledere i klubben blir mer synlige. 

Håper fokuset kan være litt rettet mot å skape god stemning, feks be om historier fra tidligere kamper. 

Jeg ville feks ha fortalt om min første kamp på Nadderud. 

 

Vi som er på kamp nå, og vil være på Nadderud enten det er Obos eller Eliteserie neste år, bør også kunne tenke litt på hva slags stemning vi vil ha på Nadderud.

Vil vi ha en overvekt av: "Herregud! *Stønn*" eller vil vi være den støttende faktoren som både gjør at det er hyggeligere å være på stadion og på banen? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 timer siden skrev Bjornh:

tror riktignok det er helt andre ting som avgjør det

Det er selvsagt andre ting som er mye viktigere. Lønn, sportslig nivå og ambisjonsnivå for å nevne noen. Men det er et faktum at spillere oftere returnerer til moderklubben eller klubber de har vært i tidligere når de kommer tilbake til Norge. Eksemplene er mange. Det tyder på at klubbfølelse også er en faktor for spillere ved overganger. Jeg tror forslaget bygger opp under klubbfølelse og tilhørighet i tillegg til at jeg synes det er et kult forslag. Jeg er sikker på at det i enkelte tilfeller kan vippe en spiller til Stabæk fremfor en konkurrent når det er jevnt. Det skader ikke at spillerne vet at de betyr noe for klubben.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva med å bruke en egen tribunedel eller evt fått leid inn en tribune bak det ene målet til lokale klubber i området? (Asker, Bærum, Oslo Vest). Gjøre denne tribunen til en barnetribune der klubbene får egne billetter og et kult opplegg rundt og før matchen. Husker selv jeg ble Stabæk Supporter med å bli dratt med på kamp fra tidlig alder. Hjalp litt også at vi ikke tapte en eneste kamp de første årene jeg var på tribunen også.. 

Har vell vært noe opplegg noe ala dette før? Men hva med å sette mer fokus på dette punktet, og ha et enda bedre og kulere opplegg? Dette vil garantert ende med flere barn blir Stabæk fan fra tidlig av, og ikke begynner å heie på de lagene som vinner hele tiden.. (Pga en gutt/jente i klassen holder med Rbk ellerno..).

Slipp dem inn gratis, de fleste bruker jo noen kr i kiosken uansett.. Bedre å rekruttere nye fans, enn å ikke få så mange nye fans..   

Få maskotten på jobb og lag en god og dødskul ramme rundt dette!
Kanskje pandemien vi er i, har gjort dette litt vanskelig? Men dette er jo bare et tips.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Forslag til før, under og etter kamp
×
×
  • Opprett ny...