Gå til innhold

Kvinner versus menn i Stabæk


mbh
 Del

Anbefalte innlegg


Er det et paradoks at klubben arrangerer pride hvert år, samtidig som de lar kvinnedelen av klubben gå for lut og kaldt vann?

Jeg synes det er meget rart at man ikke har klart å skape litt mer interesse rundt det å ha et topp, kvinnelag i Bærum. Å sponse et kvinnelag burde i utgangspunktet være mye mere interessant for en del av kunnskapsbedriftene i kommunen, sammenlignet med å sponse et middels (minus) herrelag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gigantklubbene satser stort på sine kvinnelag og det er jo veldig bra, men så sitter man dessverre igjen med følelsen av at eget lag har gått for lut og kaldt vann de siste par årene.
Laget har feks. «blødd» kvalitets spillere og det som er hentet inn for å erstatte disse er dessverre ikke på noen måte av samme kvalitet, (dog vi har unge talenter som på sikt sikkert kan ta steget opp, men dette krever riktig satsing og backing fra klubb og støtteapparatet).
Utad så virker det som de som sitter på lommeboken i klubben, har ikke stilt med nødvendige midler til fortsatt satsing, men heller styrt mot en kontrollert avvikling...

Er det rart det går helvete med laget da?


Skulle gjerne sett at klubben gikk ut med hva de tenker om satsingen i første divisjon neste år, går man for å bli «listefyll» eller satser man hardt på å vinne førstedivisjon og muligheten til å rykke direkte opp igjen til det gjeve selskap...?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå for tiden er det aktuelt med begrepet grønnvasking i forbindelse med klima. Jeg er sikker på at klubbens engasjement for de homofile er en tilsvarende "homovask". 

Mye i klubben bærer preg av tanker fra reklamebyrå. Man er opptatt av hva som selger, og er ikke ekte engasjert i det som fremstilles som klubbens verdier.

Så, hva gjør man med dette? Jeg har sponset herrene de siste årene med et relativt lite beløp. Kontrakten med klubben går ut i år, og jeg skal i et møte angående en eventuell forlengelse om et par uker. Jeg tenker jeg heller burde flytte pengene over til damene, men ikke hvis klubben fortsetter det styrte løpet ned i dass.

Jeg lurer også på hva kommunen mener om dette. De burde jo egentlig være veldig opptatt av at det er en balanse mellom herrene og damene.

Det er mye å ta takk i for den som kan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Problemet er at man hører det ene en dag, og noe annet en annen dag. Budstikka hadde vel to artikler som gå helt forskjellig inntrykk. 

Sportslig leder hadde tydeligvis fått beskjed om at man skulle rett opp igjen, og at det skulle satses, men så må ASet godkjenne det, og de er ikke kjent for å være vennlig innstilt i forhold til kvinner. Også i klubbstyret sitter det minst en som er veldig negativ (Jeg vet ikke hvem). Samtidig er det en i styret som er veldig engasjert i kvinnefotballen. Er selv interessert i å gå inn med et mindre beløp, men må jo vite at det skal satses, og at ikke det jeg går inn med fører til at man stryker et tilsvarende beløp fra annet hold.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er også redd for at mer penger inn fra en kilde, bare fører til tilsvarende mindre penger fra en annen kilde. Det virker som man burde melde seg inn i klubben og sørge for skikkelige endringer på generalforsamlingen/årsmøtet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har lyst til å komme med en liten oppklaring i denne debatten som utelukkende er basert på fakta:

Stabæk Fotball AS har hatt en avtale med klubben siden 1997 som innebærer at de eier alle kommersielle rettighetene til Stabæk Fotball herrer og Akademi gutter. Dette innebærer medieinntekter, sponsorinntekter, billettinntekter, spillersalg m.m. fra herresiden. Som motytelse er de ansvarlige for hele kostnadsbudsjettet for A-lag herrer og Akademi gutter. De er altså ikke ansvarlig for damer/jenter eller bredde. Gjennom disse årene har ulike aksjonærer lagt inn mange millioner av egen lomme. Alle aksjonærene er utelukkende forpliktet til å dekke kostnadene for gutter/herrer. Det har ikke blitt hentet ut noe utbytte fra disse aksjonærene pr. i dag, selvom det selvfølgelig hadde vært ønskelig med noe avkastning på innskutt kapital. Sånn fungerer det i alle klubbene i Eliteserien som har en avtale med et AS. Det er regulert av NFF  

De siste ti årene har SFAS totalt dekket minst 15-20 millioner for kvinnelaget + at de dekker de fleste kostnadene for ansatte og all drift på Nadderud. Dette er ikke noe de har behøvd å gjøre og handler om velvilje. Den er der fortsatt, men på et tidspunkt må klubben klare denne delen av driften selv.

Klubben som er ansvarlig for bredde og jenter/kvinner har ingen egenkapital og veldig små inntekter utover andelen de får av sponsorinntektene i klubben. Bredden driftes med et lite positivt resultat  

Enhver satsing på dagens kvinnelag må derfor finansieres av aksjonærenes private lomme. Med de økonomiske utfordringer aksjonærene har med å finansiere herrelaget, kan hverken jeg som leder eller dere som supportere kreve at de skal bruke penger på dette. Vi lever derfor på deres velvilje. 

Et alternativ kan være å opprette et eget AS på kvinnesiden med folk som ønsker å investere i kvinnefotball. Der vil dere alle være velkommen til å delta hvis noen tar initiativ til dette. Hvis ikke må vi tenke tæring etter næring og håpe at flere kommer på kamp og betaler sine billetter samt sponsorer som ønsker å sponse kvinnefotball. Heldigvis er det flere bedrifter som viser interesse for dette nå. 

Hvis noen ønsker å gi penger som øremerkes kvinnelaget, skal vi sørge for at pengene går dit. Men for en virkelig seriøs satsing snakker vi endel millioner og da kan vi ikke være avhengig av gaver på sikt. 

Jeg tror alle ønsker, som dere, at vi hadde enda større rammer for vår kvinnesatsing og kunne bli et topplag. Men noen må være med å betale for dette når klubben ikke har noen egne penger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


42 minutter siden skrev Jon:

De siste ti årene har SFAS totalt dekket minst 15-20 millioner for kvinnelaget

Har dette vært dekket gjennom lån eller rent kapitalinnskudd?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


37 minutter siden skrev Jon:

Hva tenker du på? Var vel bare fakta her og ingen beslutninger?

Ja, det er nok fakta. Skulle dog ønske at fakta var noe annet. Det er det som er trist. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev Nr14:

Har dette vært dekket gjennom lån eller rent kapitalinnskudd?

Det er dekket av driftsbudsjettet. Hverken klubben eller AS har pr. i dag noen gjeld bortsett fra et mindre driftslån på anlegg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev sexxes:

Ja, det er nok fakta. Skulle dog ønske at fakta var noe annet. Det er det som er trist. 

Det er nok de fleste enige om. Vi må få flere til å komme og se på kvinnefotball i Norge. Da kommer det også flere sponsorer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


@Jon Hvorfor mener du at det må opprettes et AS for en satsing på kvinnene. Jeg mener fokuset på "investering" bare er tull, og er egentlig provoserende. Det er ingen som har tjent på investeringer i norsk fotball over tid. 

Jeg mener organiseringen burde foregå gjennom klubb/forening hvor alle er velkommen til å være medlem og til å delta etter evne og lyst. Fokus på aksjonærer er visvass når det ikke er noen mulighet til fortjeneste. Den andre grunnen til organisering som aksjeselskap er å begrense ansvaret til de involverte. Det provoserer meg når man snakker om en emisjon rundt herrelaget. Det finnes kun idioter som tror det er penger å tjene på en slik investering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev Jon:

Det er dekket av driftsbudsjettet. Hverken klubben eller AS har pr. i dag noen gjeld bortsett fra et mindre driftslån på anlegg. 

@Nr14, var det egentlig svar på spørsmålet ditt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


45 minutter siden skrev @ringo:

AS’et hadde i 2018 regnskapet en samlet gjeld på 15,4 Mnok - dersom de ikke har gjeld - hva er det da?

Vi er nå i 2019. La oss ta en kopp te på brakka?!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev Jon:

Vi er nå i 2019. La oss ta en kopp te på brakka?!

Hva skjedde med emisjonen? Er det også informasjon som vi må en og en på brakka å drikke te for å få vite? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 8.11.2019 den 9.15 skrev Nr14:

Har vi et styre som har et ektefølt engasjement for kvinnefotballen. Det bør starte der før det filtrerer nedover i vår organisasjon. 

Svaret er vel et klart og tydelig NEI!!

Og heller ikke i administrasjonen har vi det. Etter som damelaget ikke har noen daglig leder, er det daglig leder for hele Stabæk fotball som er daglig leder også for damelaget. Dersom det er daglig leder som er på dette forumet med navnet Jon,  finner jeg det litt merkelig at han har tid til å drikke te med en masse folk, når han har klart det kunststykke å gå gjennom en hel sesong, som daglig leder for damelaget, uten å ha hatt tid til et eneste møte med arrangementsansvarlige for damelaget. Ved flere anledninger har det vært ett eneste kaos på Nadderud før Toppsereikampene, og i alle tilfeller skyldes det at folk som har Stabæk Fotball som arbeidsgiver ikke har klart å utføre jobbene sine.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra Budstikka

Hevder satsing opprettholdes – og økes

Stabæk har spilt sin siste toppseriekamp for nå. Lederne sier laget får over millionen i støtte, og ruster opp akademiet også neste år.

På tross av en god kamp og 2–2 mot Lillestrøm lørdag, det har lenge vært klart at Stabæks damelag spiller i 1. divisjon neste år.

Budstikka har tidligere skrevet at Stabæk vil miste overføringer fra Norges Fotballforbund (NFF) på rundt 1,5 millioner kroner etter nedrykket. Det tallet bekrefter daglig leder Jon Tunold i Stabæk. 

Han sier også at støtte fra Obos, som gikk tungt inn i kvinnefotballen i 2018, er medregnet i den summen.

Ifølge Stabæk kvinners sportslige leder, Richard Jansen, kan Stabæk imidlertid så å si opprettholde samme satsing som denne sesongen.

– Klubben kompenserer for en del, så vi må ikke kutte mye. Aksjeselskapet har gitt beskjed om at de vil bidra med 1 million kroner, og garanterer for 300.000 kroner til. Sånn sett blir det ikke langt unna årets satsing, sier Jansen.

Stabæks styreleder Espen Moe har tidligere sagt at han føler Stabæk har satset som de har kunnet på kvinnelaget.

– Vi skal selvfølgelig være selvkritiske etter nedrykk. Men vi mener vi har jobbet innenfor de rammene vi har hatt mulighet til, sa Moe tidligere i november. 

Han bedyrer at klubben ønsker å ha et kvinnelag på øverste nivå.

Tunold er klar på at nedrykket ikke går ut over satsing på unge spillere, men sier man fremover ønsker å få opp flere spillere fra eget akademi, slik herrelaget gjorde da de rykket ned.

I oktober tiltrådte Kim André Pedersen som utviklingssjef for Stabæk. Han har ansvar for spillerutvikling blant de yngre i klubben. Stabæk har også utlyst rollen som hovedtrener for U17, som også skal jobbe som leder for utviklingsgrupper fra U8 til U13. 

– Klubbens ledelse og jeg har snakket om at vi er nødt til å bruke mer ressurser i utviklingsarbeidet dersom vi skal lage en bærekraftig toppklubb. Vi kom frem til en modell der vi øker med ytterligere en trenerfunksjon sammenlignet med i år, i tillegg til Ingvild Stensland, Ståle Haglo og meg. Martin Lindmark bidro også i fjor, men hans rolle for 2020 er ikke helt avklart, sier Pedersen.

– Og alle roller på J19, J17 og J16 består?

– Ja, sier Pedersen.

Stensland fortsetter altså som toppspillerutvikler, mens rollen til Lindmark – som også er assistenttrener – ikke er helt avklart. De har hatt toppspillerutviklerrollen 50 % hver denne sesongen. Støtten kuttes dog noe. NFF gir 500.000 kroner i støtte til denne rollen til toppserieklubber, men det senkes til 300.000 kroner for ett påfølgende år for klubber som rykker ned.

Stabæk får heller ikke hente spillere fra utenfor EØS-området etter nedrykket.

– Det er fordi Toppserien er definert som toppidrett, og 1. divisjon som bredde. Imidlertid kan konkurrenter i Toppserien hente spillere vi er interessert i, sier Jansen.

I sommer tok Per Inge Jacobsen over treneransvaret i Stabæk. Kontrakten går ut etter sesongen.

– Vi er i dialog med ham. Vi vil ha ham i klubben, han har gjort en fantastisk jobb, sier Tunold.

– Sånn det ser ut nå blir det ingen endringer i trenerrollene. Jeg legger til grunn at Jacobsen fortsetter, sier Jansen.

Og hva sier treneren selv?

– Ikke vet jeg noe, og ikke kan jeg si noe, sier Jacobsen.

Lørdag spilte Stabæk 2–2 mot Lillestrøm, deres siste toppseriekamp på minst én sesong. Stabæk slo tilbake to ganger etter at Lillestrøm hadde tatt ledelsen, etter henholdsvis et flott langskudd og en herlig heading fra Melissa Bjånesøy, og sikret ett poeng.

Med litt hell mot slutten kunne også Stabæk tatt alle tre poengene – både Guro Bergsvand og Melissa Bjånesøy hadde gode muligheter før slutt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mer positivitet fra klubbens side utad nå. Stusser dog på at man hadde tieraksjonen for å hjelpe herrelaget. Det gir vel 3650 kr i året. Så får man høre at det ikke er vits å støtte kvinnene med småbeløp, og 100000 blir tydeligvis kategorisert som det. Synes det er litt rart.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


38 minutter siden skrev sexxes:

Mer positivitet fra klubbens side utad nå. Stusser dog på at man hadde tieraksjonen for å hjelpe herrelaget. Det gir vel 3650 kr i året. Så får man høre at det ikke er vits å støtte kvinnene med småbeløp, og 100000 blir tydeligvis kategorisert som det. Synes det er litt rart.

 

Er det noen som sier at 100k er småbeløp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev mbh:

Er det noen som sier at 100k er småbeløp?

Jeg håper jo ikke det, men var mest fordi det ikke kom noe svar når jeg skrev at det må være bedre at folk går inn med 100000 enn ingenting. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 18.11.2019 den 17.43 skrev @ringo:

Jeg tror @Nr14 var innom noe sentralt over her, noen som husker når det sist var en emisjon i AS’et?

Tausheten her er jo komplett, utrolig at ingen vet eller vil kommentere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kvinner versus menn i Stabæk
×
×
  • Opprett ny...