Gå til innhold

Eliteserien 2020, hvordan skal det gå?


jensemann
 Del

Anbefalte innlegg


1 minutt siden skrev M-A-N:

Tja, det eneste positive jeg ser med årets sesong og den strategien vi holder på med  er at vi utvikler spillere med stort potensial. Det har disse spillerne, og vi er nødt til å gi spillere god tid og mye spilletid. Det er et av våre fortrinn. 
 

så må vi fylle på med mer rutine i midtbaneleddet neste år om vi skal ha et slagkraftig lag. 

Begge spillere har åpenbare kvaliteter, men de ser ikke ut til å passe inn i vårt system. De har ikke kommet til mange sjanser i det siste. Kornelius er unnskyldt siden han knapt starter kamper av en eller annen merkelig grunn. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev FranckTheBank:

Kunne ikke Sandberg også vært litt bedre i år? Idag slapp han inn 4 av 5 på mål. 

Å satse fullt på Edvartsen og Normann høres ut som en fryktelig dårlig ide 

Du mener det er Marcus sin skyld at vi taper i dag? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


– Ambisjonsnivået til klubben er avhengig av hva han (Hanche) erstattes med. Når vi ser spillerne som har forsvunnet det siste året, så må ambisjonene justeres etter hvordan de erstattes, sier Amankwah.

--------------------------------------------------------------------------

Det er alltid lurt å ikke skrive noe rett etter en slik kamp. Nå har jeg sovet og tenkt meg om.

Gårsdagens kamp var som tidlig sædavgang, og var kun tilfredsstillende for den ene parten. Jeg tipper det blir liten rift om de 600 plassene fremover, med mindre vi snart begynner å spille noe som ligner på "Stabæk-fotball" (det gjør vi jo alltid, men akkurat nå er den til å gråte av). Jeg gruer meg til kampen mot Ålesund!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev greatone:

Du mener det er Marcus sin skyld at vi taper i dag? 

Som Franck sier var det mer kolektivt svikt, men du kan da virkelig ikke mene at Sandberg har vært god i år? Gir jo retur på mer eller mindre alt, og virker generelt mye mer usikker i år, er livredd hver gang motstander fyrer av ett skudd uansett posisjon og vinkel. Godt mulig han bare er inne i en dårlig periode, men den perioden syntes jeg har vart særdeles lenge nå

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gårsdagen var en bunnotering, men kommer ikke helt ut av løse luften, ei heller fordi Hanche er på vei vekk. Siste to kampene mot Odd og start var også svake i store deler av kampen og særlig spesielt starten av kampene. I går ble vi straffet knallhardt. Trenerteamet og mange hadde nok trodd at Hanche greit kunne erstattes av Solheim inn og Øverås på back og derfor ikke har en erstatter klar når Hanche drar er sånn sett naturlig. Jonassen og Øverås ble hentet inn billig for dekning til en spesiell sesong der økonomien var ekstremt usikker og i tillegg (begrunnet) frykt for slitasje pga tett kampprogram. Uten disse faktorene tror jeg aldri de ville ha blitt hentet, enten må vi hente kvalitet som går rett inn eller satse på egne unge. Ellers sliter vi fortsatt med å finne riktige konstellasjoner både på midtbanen og fremst. Ingen av spissene vi har er gode nok (la oss håpe på Antonsson). Midtbanen vår har nok kvalitet og bredde til å hevde seg og dominere mange kamper, men vi klarer altså ikke å knekke koden helt. Jønsson bør absolutt fortsette og tror på at han og teamet får det til. Om ikke det skulle vært han hadde en type som Cifuentes med en mye strammere filosofi offensivt vært veldig interessant. 
Men ingen grunn til å spekulere i slike ting, stå med Janne, bli ferdig med denne sesongen og så får sportslig en ny sjanse til å treffe på signeringene til neste år. Mange lån/kontrakter går ut som er like greit typ Jonassen, Øverås, Koske, Botheim og Maatsen er ingenting å ha med til neste år om ikke de hever seg helt spesielt utover høsten. Erstatt disse med 3-4 kvalitetsspillere så ser stallen meget sterk ut!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


18 minutter siden skrev BlaaSpanjol:

Som Franck sier var det mer kolektivt svikt, men du kan da virkelig ikke mene at Sandberg har vært god i år? Gir jo retur på mer eller mindre alt, og virker generelt mye mer usikker i år, er livredd hver gang motstander fyrer av ett skudd uansett posisjon og vinkel. Godt mulig han bare er inne i en dårlig periode, men den perioden syntes jeg har vart særdeles lenge nå

 

Er det noen som har noe god statistikk på dette? Sjanser/redninger osv. Og da mener jeg ikke VG-statistikk, men seriøs statistikk. Jeg har ikke inntrykk av at han har vært så forferdelig dårlig i år. Jeg husker selvfølgelig 0-1-målet i Molde, men det er jo gjerne slike man husker. Man husker ikke like lett alle målsjansene som ikke ble mål. Eller alle de gangene han holder ballen trygt og det var det. Sandberg har aldri vært spektakulær (jamfør Sayouba), men han har vært trygg og stabil. Gjør det enkelt, gjør det riktig, stort sett hver gang. Gjelder ikke det fortsatt? Jeg skulle gjerne sett noen tall på dette før jeg eventuelt blir overbevist om det motsatte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev geirti:

. Gjør det enkelt, gjør det riktig, stort sett hver gang. Gjelder ikke det fortsatt?

Det er den oppfatningen jeg har fått at det ikke gjør, men som du sier, godt mulig jeg bare husker de verste minnene. Skulle veldig gjerne sett den statistikken ja, har dessverre ingen kjenskap til noen som kunne levert dette. Kjenner bare ved meg selv at, som nevnt tidligere, hver gang motstander lader kanonen lukker jeg nesten øynene for hva som skjer neste. Føler som sagt han gir fryktelig mange unødvendige returer som han ikke har gjort tidligere, og han virker mer ute av det enn før. Kanskje det er nye hansker? Ikke vet jeg, men personlig kjenner ikke jeg igjen det som en gang var eliteseriens mest stabile keeper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev BlaaSpanjol:

Som Franck sier var det mer kolektivt svikt, men du kan da virkelig ikke mene at Sandberg har vært god i år? Gir jo retur på mer eller mindre alt, og virker generelt mye mer usikker i år, er livredd hver gang motstander fyrer av ett skudd uansett posisjon og vinkel. Godt mulig han bare er inne i en dårlig periode, men den perioden syntes jeg har vart særdeles lenge nå

Han har ikke vært så god som Ifjor. Men synes overhodet ikke han har vært så dårlig som flere her inne mener. Hadde vært fint med en statistikk...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev enda en jævla islending:

Skuffelse er en del av arbeidsbeskrivelsen vår. 

Vel talt!

 

Også alle andre klubbers. Forventningen til snittet av Eliteserieklubbers egen plassering ligger vel på mellom 4. og 5. plass. Faktum blir aldri noe annet enn mellom 8. og 9. plass i en 16-klubbs-liga.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noen enkle tall som beskriver det vi alle vet.

 

De 10 kampene fra 29. juni til 1. september i fjor (alle under Janne): 3-4-3 = 13 poeng og 15-13 i målforskjell. 8. best poengsnitt i eliteserien i denne perioden.

 

De siste 10 kampene i høst: 4-5-1 = 17 poeng og 16-9 i målforskjell. 4. best i eliteserien i denne perioden.

 

De første 10 kampene i sommer: 4-4-2 = 16 poeng og 13-12 i målforskjell. 5. best i eliteserien i denne perioden.

 

De siste 10 kampene: 2-3-5 = 9 poeng og 12-20 i målforskjell. 13. best i eliteserien i denne perioden.

 

Poengfangsten fra i fjor sommer er på et nivå som gjør at man verken er involvert i bunn- eller medaljestrid. Dette er helt klart godkjent. Poengfangsten fra i fjor høst og årets første 10 kamper dufter det medalje- og ecup-muligheter av. Deilig å få snuse på det innimellom. Men selvfølgelig intet krav. Vi kjenner jo til ressurssituasjonen vår. De siste ti kampene vi har spilt stinker det skikkelig nedrykk av. Vi berges sannsynligvis av en god forsesong samt 2-3 elendige motstandere som virker bestemt på å ta de nederste tre plassene (litt usikker på Start her). Men det hadde jo vært fint om vi også ble berget av at Jannes menn klarer å snu skuta, tape litt sjeldnere, score litt fler og slippe inn litt færre mål.

 

Jeg har et minstekrav for å kunne kalle slutten av sesongen noe annet enn krise: vi skal gjøre det bedre enn vi har gjort de siste 10 kampene. Vi trenger ikke gjøre det like bra som i sommer eller i fjor høst, hvor det faktisk gikk over forventning. Men vi må snu denne trenden. Om det snus ved at spilleranskaffelsene som kom har kommet disse dagene viser seg geniale, eller om det plutselig er Kay, Pignatel eller andre som får mer ansvar og begynner å skinne, er revnende likegyldig. Så lenge følgende krav er oppfylt:

  1. Vi skal klare mer enn 10 poeng på disse 10 kampene. Og da snakker vi fortjente poeng, ikke griseheldige. Flaks er ikke noe å bygge videre på.
  2. Vi må begynne å spille fotball igjen. Vi har spillere som er best med ball. Da må vi ha ballen, ikke gi den fra oss ved første mulighet. Dette handler både om dueller, samspill og pasningskvalitet.
  3. Vi må gjøre det med et lag som ikke forsvinner til jul, enten fordi lånekontrakten går ut eller fordi vi selger dem for knapper og glansbilder. #langsiktigalltiduansett

 

Så skal forumet få slippe mer av mine synspunkter på hva som har skjedd de siste dagene. I dag er dette forumet trist nok som det er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev geirti:

Så lenge følgende krav er oppfylt:

  1. Vi skal klare mer enn 10 poeng på disse 10 kampene. Og da snakker vi fortjente poeng, ikke griseheldige. Flaks er ikke noe å bygge videre på.
  2. Vi må begynne å spille fotball igjen. Vi har spillere som er best med ball. Da må vi ha ballen, ikke gi den fra oss ved første mulighet. Dette handler både om dueller, samspill og pasningskvalitet.
  3. Vi må gjøre det med et lag som ikke forsvinner til jul, enten fordi lånekontrakten går ut eller fordi vi selger dem for knapper og glansbilder. #langsiktigalltiduansett

Dette høres veldig forlokkende ut. Men kan det tenkes at det å forsøke på et Kinderegg er mer skadelig enn fordelaktig?

Et tankeeksperiment: Hvis du er et selskap og vil tjene masse penger kan det være ønskelig å 

1. Øke omsetningen per kunde

2. Øke volumet

3. Senke kostnadene

Ser du på ulike suksessrike selskaper trenger du derimot sjelden alle tre. Har du høy omsetning per kunde trenger du ikke så mange kunder. Har du høyt volum kan du leve godt på små marginer. You get the point. 

Men enda viktigere: mangler du alle disse vil jeg si at det dummeste du kan gjøre er å forsøke å forbedre alle områder på en gang. Da får du antakeligvis ikke nok trykk bak noen av områdene. Strategisk burde du heller velge ett område og forbedre det kraftig. Da helst det området som er viktigst for deg.

Tilbake til quoten: målet kan godt være å få flest mulig poeng, men da vil den sikreste måten være å ikke forsøke å spille festfotball. Dette går direkte på akkord med punkt 2. Dersom underholdning er viktig, må det kanskje prioriteres fremfor poengfangst ved å være kynisk og tette igjen bak. Og dersom vi skal satse på fremtiden fremfor de beste spillerne tilgjengelig akkurat nå er det vanskelig både å få en poeng og å spille underholdende fotball.

På lang sikt kan vi få til alt. Bodø/Glimt er jo et prakteksempel. Men det vil ta oss mer enn 10 kamper å ta oss dit. For resten av sesongen håper jeg sportslig ledelse og teamet velger seg _ett_ av disse gode målene og maksimerer etter det. Kun da har vi en mulighet til å lykkes. Deretter får vi bruke vinteren og fremtiden godt til å tenke på de to resterende.

Og la oss tillate oss å tenke langsiktig med spillet logistikken. Kun da kan vi fortsatt ha en klubb vi elsker å følge med på og elsker å holde med. Det er det lett å glemme på en dag som er en berg-og-dalbane.

Jeg foreslår mål 3: fremtiden og unge spillere. Jeg tror det har størst mulighet til å også skape fotballglede resten av sesongen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For meg virker det som klubben balanserer det å overlveve i eliteserien og samtidig stå godt økonomisk når ny stadion er klar. Risikabelt å forplikte seg med kostbare overganger nå, da man ikke har noen garanti for at det blir match. Risikoen ligger i at man står med tomme(re) lommer når "nye Stabæk" skal lanseres i preseason til ny stadion.

Betyr det at vi ikke har penger? All sunn fornuft (i den grad jeg besitter det) skriker at vi MÅ satse nå. Vi har akkurat nok tid igjen til å bygge et SKIKKELIG lag før ny stadion skal fylles. Tiden er perfekt for å satse alt.

Jon, hvor faen ble det av de 70 millionene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bare for å regne ut dette runde for runde, siden noen har åpnet for nedrykk som reell mulighet:

Vi har sju poeng ned til Start, elleve ned til Mjøndalen. 18 ned til Aalesund, så de gidder jeg ikke regne med engang.

Runde 21: Mjøndalen møter Brann, som de jo har en god statistikk mot, vi er greie og sier MIF vinner. Vi tar Aalesund hjemme, Start skal til Marienlyst og ryker der. IKS -10, MIF -11.

Runde 22: Vi skal til Bergen og taper der. Start tar imot Sandefjord, som jo er et veldig frustrerende lag å spille mot, men la oss si at de tar tre poeng. Mjøndalen skal til Bodø og ryker der. IKS -7, MIF -11.

Runde 23: Mjøndalen tar imot Molde, som har svak bortestatistikk, men vi er greie og gir dem ett poeng. Start skal til Lerkendal og ryker der. Vi tar imot Viking, den kampen er jeg veldig usikker på, men la oss si U. IKS -8, MIF -11.

Runde 24: Mjøndalen tar imot Godset, la oss si at de tar alle tre poengene der. Start tar imot Sarpsborg og kan fort vinne den. La oss si vi taper mot Sandefjord. IKS -5, MIF -8.

Runde 25: Start drar til Skien og ryker der. Mjøndalen ryker i Kristiansund. Vi kan vel heller ikke vente oss noe særlig hjemme mot Molde. IKS -5, MIF -8.

Runde 26: Vi møter Mjøndalen borte. Viktig kamp. La oss si vi tar ett poeng der. Start ryker borte mot Viking. IKS -5, MIF -8.

Runde 27: Mjøndalen taper i Haugesund. Start blir overkjørt av Glimt. Vi blir offer for Vidar Örn Kjartansson. IKS -5, MIF -8.

Runde 28: Vi taper i Bodø. Mjøndalen tar alle tre poengene hjemme mot Start. IKS -5, MIF -5.

Runde 29: Mjøndalen ryker på Lerkendal. Vi tar ett poeng mot Kristiansund. Start tar ett poeng mot Brann. IKS -5, MIF -6. Vi er trygge.

Dette er så pessimistisk som jeg synes det er realistisk å være. Man skal praktisk talt mene at vi knapt tar noen poeng resten av sesongen OG at Start og Mjøndalen vinner langt oftere enn de har gjort hittil for å tro på nedrykk. Særlig Start har vært håpløst dårlige til å avgjøre kamper denne sesongen.

 

Med det sagt: vi bør ikke være fornøyd med at vi ikke rykker ned. Jeg mener IKKE dette er bra nok. Jeg vil bare avfeie de verste dommedagsspådommene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden skrev testapen:

Jon, hvor faen ble det av de 70 millionene?

At vi har solgt spillere for 70 millioner vil ikke si at vi sitter igjen med 70. Etter at agenter, tidligere klubber, staten osv har tatt sitter vi kanskje igjen med +/- halvparten. Når man vet at man i et normalt driftsår går ca 10 millioner i minus kan du jo selv tenke deg hvordan det er i år. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev kkh94:

Bare for å regne ut dette runde for runde, siden noen har åpnet for nedrykk som reell mulighet:

Vi har sju poeng ned til Start, elleve ned til Mjøndalen. 18 ned til Aalesund, så de gidder jeg ikke regne med engang.

Runde 21: Mjøndalen møter Brann, som de jo har en god statistikk mot, vi er greie og sier MIF vinner. Vi tar Aalesund hjemme, Start skal til Marienlyst og ryker der. IKS -10, MIF -11.

Runde 22: Vi skal til Bergen og taper der. Start tar imot Sandefjord, som jo er et veldig frustrerende lag å spille mot, men la oss si at de tar tre poeng. Mjøndalen skal til Bodø og ryker der. IKS -7, MIF -11.

Runde 23: Mjøndalen tar imot Molde, som har svak bortestatistikk, men vi er greie og gir dem ett poeng. Start skal til Lerkendal og ryker der. Vi tar imot Viking, den kampen er jeg veldig usikker på, men la oss si U. IKS -8, MIF -11.

Runde 24: Mjøndalen tar imot Godset, la oss si at de tar alle tre poengene der. Start tar imot Sarpsborg og kan fort vinne den. La oss si vi taper mot Sandefjord. IKS -5, MIF -8.

Runde 25: Start drar til Skien og ryker der. Mjøndalen ryker i Kristiansund. Vi kan vel heller ikke vente oss noe særlig hjemme mot Molde. IKS -5, MIF -8.

Runde 26: Vi møter Mjøndalen borte. Viktig kamp. La oss si vi tar ett poeng der. Start ryker borte mot Viking. IKS -5, MIF -8.

Runde 27: Mjøndalen taper i Haugesund. Start blir overkjørt av Glimt. Vi blir offer for Vidar Örn Kjartansson. IKS -5, MIF -8.

Runde 28: Vi taper i Bodø. Mjøndalen tar alle tre poengene hjemme mot Start. IKS -5, MIF -5.

Runde 29: Mjøndalen ryker på Lerkendal. Vi tar ett poeng mot Kristiansund. Start tar ett poeng mot Brann. IKS -5, MIF -6. Vi er trygge.

Dette er så pessimistisk som jeg synes det er realistisk å være. Man skal praktisk talt mene at vi knapt tar noen poeng resten av sesongen OG at Start og Mjøndalen vinner langt oftere enn de har gjort hittil for å tro på nedrykk. Særlig Start har vært håpløst dårlige til å avgjøre kamper denne sesongen.

 

Med det sagt: vi bør ikke være fornøyd med at vi ikke rykker ned. Jeg mener IKKE dette er bra nok. Jeg vil bare avfeie de verste dommedagsspådommene.

Herlig alternativ tabell simulator!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Solgte vi egentlig så mange under Ordinas? Kommer ikke i farten på flere enn Meling og Lumanza som streiket seg vekk. Det var jo en del leiekontrakter som ble inngått under Bradley som gikk ut, men ... mulig jeg tar feil her. 

Ordinas kunne sikkert vært en fin mann å beholdt med tanke på utviklingen til mange av unggutta, og å erstatte ham med Henning Berg var jo åpenbart et feilskjær, men vi var jo også i en posisjon der sportslig dårlige resultater kunne fått store konsekvenser for oss som utviklingsarena. 

Jeg tror også man undervurderer hvor viktig det er å ha et lag som presterer godt for at spillere skal kunne utvikle seg effektivt. Ingen unge spillere utvikler seg særlig godt når de hele tiden er tvunget til å kjempe med kniven mot strupen, og når de attpå er omringet av medspillere som ikke er særlig mye bedre enn dem selv. 

Jeg er mao. ikke helt sikker på hva som ville vært best i det lange løp akkurat da. Men jeg er helt sikker på at man utvikler seg bedre på et lag som presterer godt og når man har topp medspillere rundt seg som man kan lære av – om de så bare er der for en kort periode. Så det at vi hele tiden må spille med talentene våre selv om det går dårlig sportslig, bare for at de skal få spilletid – det tror jeg ingen vinner på. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2020, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...