Gå til innhold

Eliteserien 2020, hvordan skal det gå?


jensemann
 Del

Anbefalte innlegg


Trump sier at USA skal komme over denne epedemien i løpet av 14 dager. Kun 12 dager igjen til USA friskmeldes. Kan vi ikke bare ta et blikk over på hva de gjør og lære? Det er visst ingen som vet mer om epidemier enn Donal Trump.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I Danmark gjør de litt narr av oss nordmenn: https://sport.tv2.dk/fodbold/2020-03-28-norske-fodboldspillere-kan-ende-som-tomatplukkere

Og det med god grunn, bare se hvor mye bedre løsning de har i Danmark!

Sitat

Herhjemme er situationen løst ved, at spillerene kan sendes hjem med fuld løn. Derefter søger klubberne om godtgørelse via regeringens hjælpepakker - det har OB for eksempel gjort, fordi spillerne ikke må træne på Odense Kommunes baner.

Spillerne sendes hjem med full lønn og klubbene kan søke erstatning fra staten. Så enkelt kan man altså gjøre det.

Krisepakkene i Danmark er på et helt annet nivå enn i Norge – så mye enklere og så mye mer effektive. I hele næringslivet og samfunnet – og da også i fotballen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


35 minutter siden skrev Jan Fredrik:

I Danmark gjør de litt narr av oss nordmenn: https://sport.tv2.dk/fodbold/2020-03-28-norske-fodboldspillere-kan-ende-som-tomatplukkere

Og det med god grunn, bare se hvor mye bedre løsning de har i Danmark!

Spillerne sendes hjem med full lønn og klubbene kan søke erstatning fra staten. Så enkelt kan man altså gjøre det.

Krisepakkene i Danmark er på et helt annet nivå enn i Norge – så mye enklere og så mye mer effektive. I hele næringslivet og samfunnet – og da også i fotballen.

Jeg har kjørt det samme prinsippet ovenfor egne barn i alle år. Betal det de vil ha, så slipper du mas -  og kan bruke tiden på nyttigere ting (forumet).
@HeisannMontebello 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


36 minutter siden skrev Jan Fredrik:

I Danmark gjør de litt narr av oss nordmenn: https://sport.tv2.dk/fodbold/2020-03-28-norske-fodboldspillere-kan-ende-som-tomatplukkere

Og det med god grunn, bare se hvor mye bedre løsning de har i Danmark!

Spillerne sendes hjem med full lønn og klubbene kan søke erstatning fra staten. Så enkelt kan man altså gjøre det.

Krisepakkene i Danmark er på et helt annet nivå enn i Norge – så mye enklere og så mye mer effektive. I hele næringslivet og samfunnet – og da også i fotballen.

Rimelig sikker på at de norske krisepakkene ikke er noe mindre enn de danske

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 timer siden skrev boie:

Rimelig sikker på at de norske krisepakkene ikke er noe mindre enn de danske

De er ikke noe mindre, men de treffer mye dårligere. I Norge er det nesten bare kreditt. I Danmark får bedriftene dekket % av faste kostnader og lønn slik at man slipper konkurser, oppsigelser, permitteringer og overbelastning av NAV. Norge har kommet med en lignende pakke nå, men bare for faste kostnader og ikke lønn. Og den kommer alt for sent, i Norge behandles den fortsatt, i Danmark var den klar med alle detaljene for over en uke siden.

Resultatet: Ingen permitterte fotballspillere i Superligaen, klubbene er relativt trygge (taper litt penger, men det har de forskjellige initiativer for å få tjent inn) og man bruker mye mindre tid på byråkrati og annet tull.

Velferdssystemet og det politiske systemet i Norge er bra, men vi er ikke perfekte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra VG

Samtidig har ni av 16 eliteserieklubber permittert spillere. NISO-leder Joachim Walltin hevder at de ikke kan organisere økter.

– I utgangspunktet vil dette forandre ting. Men de som har permittert spillerne, kan fortsatt ikke drive treninger. For du kan jo ikke pålegge ansatte arbeidsoppgaver samtidig som du har permittert dem - selv om spillerne skulle ønske å trene. Klubbene som ikke har permittert spillere, har nå en fordel. De kan mye tydeligere gi instrukser for øktene, sier Walltin til VG.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Spørsmålet Walltin må stille seg, og svare sine medlemmer, er om de i det hele tatt har lov å trene når de er permittert. Jeg synes det virker svært tvilsomt om arbeidstakere kan få lønn av Staten mens de utfører arbeidspoppgaver de normalt gjør i arbeidsforholdet. 

Eks: Jeg er IT-konsulent. Normalt jobber jeg mot kunder. Sett at arbeidsgiver gikk tom for prosjekter og permitterte meg. Jeg synes det vil være veldig rart om det er OK for NAV om jeg i permitteringstiden sitter og jobber med internprosjekter, tar interne kurs osv. Altså ting som jeg kanskje normalt ikke ville gjort, men som definitivt er jobbrelatert. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Idrettsutøvere må vel få kunne ta seg en joggetur og trene med ball selv om de er permittert, på samme måte som en IT-konsulent lærer seg et nytt kodespråk. Det må være lov å holde seg i form eller holde seg oppdatert, om man ønsker å gjøre det selv på eget initiativ.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev duckster:

Idrettsutøvere må vel få kunne ta seg en joggetur og trene med ball selv om de er permittert, på samme måte som en IT-konsulent lærer seg et nytt kodespråk. Det må være lov å holde seg i form eller holde seg oppdatert, om man ønsker å gjøre det selv på eget initiativ.

Men hva da med de spillerne som sier de har fått et egentreningsprogram i permitteringstiden, er dette innafor? Da er det jo arbeidsgiver som har satt premissene for hva en spiller skal utføre av trening i tiden han er permittert!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Merkelig situasjon nå hvor klubber vurderer å re-ansette spillere for å få dem tilbake på feltet. 
Sjeleglad for at Stabæk har hatt økonomi til å i stor grad kunne styre unna alle disse dilemmaene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev duckster:

Det er ikke innafor.

Men herregud. Det er jo like mye i spillerens interesse å holde seg i form. Vi har jo sett hvor fort de gutta der raser opp i vekt og ned i form. At man er permittert betyr jo ikke at man kapper alle bånd til spilleren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I følge Aftenposten: Viking trekker tilbake permisjonene, ettersom det nå blir lov med fellestreninger. Samtidig pålegger de ferie:

 

Nå trekkes altså permitteringene tilbake. Det skjer så kjapt etter varslingen at permitteringene faktisk aldri blir iverksatt. 

De fem spillerne i kapteinsutvalget i Viking ble orientert om utviklingen tirsdag formiddag, og mottok nyheten med glede.

I praksis betyr dette at Viking nå gjennomfører treninger onsdag og torsdag. Deretter blir spillerne bedt om å ta ut ferie fram til 14. april. Da samles de igjen og starter oppkjøringen til sesongstart. 

Ferien de nå tar ut i påsken, var ferien de skulle hatt i sommer.

Men på grunn av den forsinkede seriestarten, blir sommerprogrammet langt heftigere. Da skal det trolig både spilles serie og cup. Ut fra terminlisten skal Viking også spille kvalifisering til Europa League i sommer.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Smart å ta ut ferie nå, med ferie i sommer i denne tette terminlista vi kan få iår kan se problematisk ut. Sikkert vanskelig å ta ut noe særlig ferie sent hvis siste runde strekker seg ut i desember også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg tror vi fort må innrette oss på at vi kanskje bare spiller 1 kamp mot hver motstander og start etter sommeren. Jeg tror det kan være en fordel for oss pr i dag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev Nr14:

Jeg tror vi fort må innrette oss på at vi kanskje bare spiller 1 kamp mot hver motstander og start etter sommeren. Jeg tror det kan være en fordel for oss pr i dag. 

Hvorfor er det en fordel for oss?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev Drosselmeyer:

Hvorfor er det en fordel for oss?

Forutsatt dagens stall og ingen nye inn så er den litt tynn og da kan vi kjøre en fast god elver litt lenger enn i en full sesong og da snakker vi kanskje en 4-6 plass men liten snus på 3 plassen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Absolutt. Hadde dette skjedd for noen år siden hadde vel vi fort vært den klubben som gikk konk eller rykket ned fordi vi var avhengig av å selge halvparten av spillerne i neste overgangsvindu. Veldig takknemlig for det økonomiske arbeidet som er gjort av klubben de siste årene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev Andreas:

Absolutt. Hadde dette skjedd for noen år siden hadde vel vi fort vært den klubben som gikk konk eller rykket ned fordi vi var avhengig av å selge halvparten av spillerne i neste overgangsvindu. Veldig takknemlig for det økonomiske arbeidet som er gjort av klubben de siste årene. 

Hadde pandemien kommet mars 2012 hadde det vært kroken på døra. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis kamper går for tomme tribuner har vi en stor fordel kontra publikums lag som brann,  rbk og enga. Hvordan går det med Lillestrøm i denne krisen? Kan ta noen år før de er oppe igjen om serien blir avlyst i år 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Bolivar:

Fattig trøst:  I år slipper vi i hvert fall  å spille oppstarten på en blanding av sand og gjørme !

Ja.. vi må eventuelt heller spille på steinharde og frosne baner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2020, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...