Gå til innhold

1. divisjon 2020 - hvordan skal det gå?


gwestlund
 Del

Anbefalte innlegg


På 23.6.2020 den 22.12 skrev BelgiskBlaa:

Hvordan løses det med tilskuere for damene egentlig? Med tanke på snittet de siste årene, og at vi nå er i 1. div bør vel kanskje 200 plasser holde til at jeg kan ta med gutta mine på en Stabæk-kamp i år? :) 

Du kan ta dem med på alle tenker jeg. Vi kommer med mer info om billettfordeling i god tid før første hjemmekamp 18/7

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

23 timer siden skrev sexxes:

Ser også at vår kaptein blir sitert i en lokalavis på at det er skuffende om Stabæk ikke vinner alle seriekampene!

Bra, da er lista lagt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er utrolig, men etter kun to spilte kamper har vi allerede 5 poengs margin til halve 1. divisjon. Så hva med de siste 4? Vel, tre av dem, forhåndstippede hovedmotstander ØHIL samt Medkila og Hønefoss holder fortsatt følge med full pott, og slik kan det gjerne fortsette også neste runde, da ingen av lagene i topp 4 møtes.

Fra og med runde 4 begynner oppgjørne mellom (de nåværende) topplagene; STB skal til Hønefoss i runde 4, i runde 5 skal vi ha besøk av Medkila og i runde 6 får ØHIL besøk av Hønefoss. Runde 7 inneholder ØHIL - Medkila og runde 8 Medkila - Hønefoss (som på dette tidspunkt neppe er en toppkamp lenger?). Men så, i siste runde før det er halvspilt har vi selve indrefileten når vi drar en drøy kilometer nordover for å møte ØHIL i starten av september. Den kampen kan bli avgjørende for hvilket lag som rykker rett opp.

I fjor var det knapt noen lag som klart et snitt på to poeng per kamp, Fløya og Hønefoss klarte henholdsvis 2,14 og 2,05 poeng/kamp, mens ØHIL og Medkila fulgte rett bak. I år blir det kanskje tøffere i toppen? Vi har vel satt oss et slags mål om å prøve 3,0 poeng per kamp, og blir vel i det minste skuffa om vi ikke klarer 2,5? Det innebærer å klare 14 seire, 3 uavgjorte og bare 1 tap og få 45 poeng.

Jeg er veldig spent på hvor stabilt ØHIL klarer å levere, samt om kanskje ett av de andre lagene også klarer å rade opp mange seire. Etter å ha sett første omgang mot Fart, er jeg ikke i tvil om at vi kommer til å levere mange poeng. Men blir det nok til å vinne hele greia?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har 27 poeng på de første 10 kampene, altså et poengsnitt på 2,7 hittil.

Dersom vi legger til grunn en ytterst moderat forventning om 2,0 poeng per kamp på de neste 8 kampene, så ender vi med 43 poeng. Dette er altså et veldig forsiktig anslag over hvor mange poeng vi kan klare. Hvor mange av våre motstandere har mulighet til å nå dette?

ØHIL : 21 poeng på 9 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 42 poeng. Med seier på alle gjenstående kamper vil de kunne ende på 48 poeng.

Medkila : 18 poeng på 9 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 36 poeng. Maksimalt poengsum = 45 poeng.

Åsane : 16 poeng på 9 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 32 poeng. Maksimal poengsum = 43 poeng.

Hønefoss : 16 poeng på 10 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 29 poeng. Maksimalt poengsum = 40 poeng.

 

Konklusjon: det er helt utenkelig at vi skal kunne bli tatt igjen av Hønefoss eller lagene bak. Vi har også god avstand til Åsane og Medkila. Det er ikke utenkelig at de tar oss igjen, men lite sannsynlig. Selv ØHIL tåler knapt feilskjær om de skal utfordre oss. Vinner vi de to neste kampene, (Fløya borte og deretter ØHIL hjemme), så er det på tide å legge sjampis'en til kjøling. Men først skal ØHIL besøke Medkila på søndag. Poeng til hjemmelaget der vil være til stor hjelp...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Seier i de to neste kampene, og jeg vil tro opprykket vil være nærmest sikret. Da har vi 12 poeng på ØHIL, riktignok med en kamp mer. Medkila er ikke gode nok, og Åsane er for langt bak + avgir poeng mot lagene lenger ned.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I dag gikk mye vår vei:

Åsane ga bort 2 poeng og ØHIL ga bort 3:

 

Vi har 27 poeng på de første 10 kampene, altså et poengsnitt på 2,7 hittil.

Dersom vi legger til grunn en ytterst moderat forventning om 2,0 poeng per kamp på de neste 8 kampene, så ender vi med 43 poeng. Dette er altså et veldig forsiktig anslag over hvor mange poeng vi kan klare. Hvor mange av våre motstandere har mulighet til å nå dette?

ØHIL : 21 poeng på 10 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 38 poeng. Med seier på alle gjenstående kamper vil de kunne ende på 45 poeng.

Medkila : 21 poeng på 10 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 38 poeng. Maksimalt poengsum = 45 poeng.

Åsane : 17 poeng på 10 kamper - fortsetter de med dette snittet ender de på 31 poeng. Maksimal poengsum = 41 poeng.

 

 

Konklusjon: det er helt utenkelig at vi skal kunne bli tatt igjen av Åsane eller lagene bak. Vi har nå også god avstand til både ØHIL og Medkila. Det er ikke utenkelig at de tar oss igjen, men lite sannsynlig. Ingen av dem tåler ett eneste feilskjær til om de skal utfordre oss om serietittelen.

 

Nå er det ikke lenge før vi kan begynne å fokusere på å bygge stall og selvtillit mot neste års toppserie. Hvor det for første gang vil være fire eliteserieklubber. Når skal Brann og Sandviken slå seg sammen tro? TIL og Fløya? Klepp og Viking? Avaldsnes og FKH? Glimt og Grand? Donn og Start? AaFK og Fortuna?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tromsø og Viking har begge damelag, og begge lag spilte kval om opprykk til 1. divisjon. Viking hadde nok vært en klar favoritt til opprykk i år. Aafk og Fortuna er vel nesten sammen. I Kristiansand er det vel helst Gimletroll Start skal ta over. Donn er lengre ned i systemet. Glimt og Grand ventes det vel på. I Bergensområdet er det tre klubber i de to øverste. Det kan faktisk være et problem. Avaldsnes og Haugesund har det jo også vært snakk om en stund. Avaldsnes skulle spilt et par hjemmekamper på Haugesund stadion. Ellers har Molde et damelag i 2. divisjon, men det går visst for lut og kaldt vann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden jeg sist anslo det til over 99 % sannsynlig at vi vinner dette, gidder jeg ikke regne på det mer, men vi kan telle opp hvor mange lag som ikke har noen teoretisk mulighet til å ta oss igjen:

Vi har 36 poeng. Følgende har ingen mulighet til å oppnå 36 poeng:

Fart - har 2 poeng, kan maks få 17 poeng.

Fløya - har 6 poeng, kan maks få 21 poeng.

Amazon - har 13 poeng, kan maks få 28 poeng.

KIL/Hemne - har 13 poeng, kan maks få 31 poeng.

Grei - har 14 poeng, kan maks få 29 poeng.

Åsane - har 20 poeng, kan maks få 35 poeng.

Da er det bare tre lag igjen.

 

Selv om vi vinner våre to neste kamper, vil vi sannsynligvis ikke ha formelt avgjort det før hjemmekampen mot KIL/Hemne lørdag 31/10. Men da tipper jeg det blir offisielt at vi er tilbake i Toppserien. Kanskje foran mer enn 200 tilskuere? Bare å glede seg! Jeg ser forresten at sola går ned midt i andre omgang (16:23 ifølge timeanddate.no). Tenk så kult om man kunne utsatt kampen en time eller to og feiret opprykket i flomlys! (flyet til Værnes går klokka 20, så det bør være tid til dette)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

1. divisjon 2020 - hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...