Gå til innhold

Torgeir Bjarmann


mbh
 Del

Anbefalte innlegg


45 minutter siden skrev kuk:

Øøøhh

Du tenker på samme Vetlesen som meg?: Kanskje vår beste spiller i første del av sesongen hvor han fikk spille i en riktig posisjon. Vi VANT kamper og tidvis spilte vi bra fotball og Vetlesen var drivkraft i laget og het på målpoengene.

Så kan vi sammenligne hvordan vi har spilt etter Skytte sitt inntog og hvor Vetlesen knapt har fått minutter: Skrekkelig fotball, skrekkelig defensivt, lite målsjanser og lite poeng.. Det er klart at det er flere elementer som spiller inn, men jeg savner VELDIG den lekne, pasningssikre og arbeidsomme Vetlesen vi hadde i starten av sesongen som av en eller annen merkelig grunt ble veid for lett av Janne.

Hvorfor Kostadinov plutselig skulle spille på midtbanen i stedet for Vetlesen skjønner jeg heller ingen ting av.

Altså du skyter med litt skarpere krutt, men vi er nok enige. Noe har ikke fungert siden han ville bort, men siden jeg ikke vet hvorfor benytter jeg meg av en såpass åpen formulering. 
 

Kanskje det er Janne sin feil, men Janne var også trener når Hugo fikk spille og var god. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


20 minutter siden skrev M-A-N:

Jeg er dog helt enig i at bruken av Vetlesen ikke har vært helt bra iom at han ikke har blitt dyrket i en rolle, men flyttet mye rundt. Hadde jeg vært rådgiver for Hugo hadde jeg nok også anbefalt han å ta steget til Glimt for å utvikle seg videre. Det er det som er trist. 
 

Synes bare Skytte og Bjarmann får litt vel mye dritt her nå, som skyldes den enorme skuffelsen og frustrasjonen man føler når Hanche og Vetlesen forsvinner samtidig. Men jeg synes å bare sikte på de skyteskivene er litt upresist.

Skytte har vi jo lang kontrakt med og han har jo opplagt et stort uforløst potensial og på sitt beste en entertainer verdig Stabæk-fotball. Han har vært veldig ujevn hittil, men kan bli dritbra.

Støttes 100% ... urettferdig at Skytte og Bjarmann bli pepret i skyttergraven ... synes at det er kult at vi gir spillere som har fortjent det sjansen til å utvikle seg videre ... JJ kommer til å sikre plassen lett, og gleder meg til å bli bedre kjent med nysigneringene

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev SAU:

Bjarmann oppsummerer overgangsmarkedet for Stabæk i podcasten Synseligaen. Verdt å få med seg. 

Absolutt - han svarer meget godt for seg - men kunne kanskje med fordel vært utfordret på sammensetningen av midtbanen med Hugo ut - særlig når han er inne på at det kanskje ikke er et utelukkende spissproblem at vi ikke scorer så mange mål.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev @ringo:

Absolutt - han svarer meget godt for seg - men kunne kanskje med fordel vært utfordret på sammensetningen av midtbanen med Hugo ut - særlig når han er inne på at det kanskje ikke er et utelukkende spissproblem at vi ikke scorer så mange mål.

Et interessant poeng der: Den sentrale midtbanen vår, som ofte har vært tre spillere, har totalt 5 (!) assist. 2 fra Lumanza, 1 fra Bohinen. I tillegg har jeg vært raus og regnet med 2 fra Hugo selv om han fort kan ha lagt dem fra kantrolle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Særlig om vi parrer det med informasjonen om at vi skaper nest færrest målsjanser men er 6. best på å omsette dem. Så blir det etterhvert veldig tydelig hvor skoen trykker.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er jo noe som har skjedd med selvtilliten, eller mangel på denne, mellom Bo og Lumanza. Begge to har egenskaper til å utfordre, både med ball, og pasning, i lengderetning. Bohinen hadde jo dette som en salgs åpenbaring på slutten av fjoråret, da han var på sitt beste. Lumanza har vist mindre av begge deler i sin andre periode, men han har den mest følsomme pasningsfoten utpå der. Når han først bestemmer seg, så kan han skli igjennom ledd, som bare det. Når det er sagt, så er vel den som er best til å gå i bakrom, plassert på kanten, og særlig hjemme, ender vi ofte opp uten bakrom. Det blir spist opp av sideveisstuk på midten. Den mest gjennombruddskåte av gjengen med sentrale, var Hugo, så tror jeg kanskje Lundal tar den stafettpinnen etter Hugo. Vi kan ikke spille med tre stykker, som bare vil skyve sideveis, og som ikke vil frem i banen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev @ringo:

Særlig om vi parrer det med informasjonen om at vi skaper nest færrest målsjanser men er 6. best på å omsette dem. Så blir det etterhvert veldig tydelig hvor skoen trykker.

 

 

Som alle vet handler det å være en god spiss ikke bare om å sette sjansene men å komme til dem også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev superblaa:

Det er jo noe som har skjedd med selvtilliten, eller mangel på denne, mellom Bo og Lumanza. Begge to har egenskaper til å utfordre, både med ball, og pasning, i lengderetning. Bohinen hadde jo dette som en salgs åpenbaring på slutten av fjoråret, da han var på sitt beste. Lumanza har vist mindre av begge deler i sin andre periode, men han har den mest følsomme pasningsfoten utpå der. Når han først bestemmer seg, så kan han skli igjennom ledd, som bare det. Når det er sagt, så er vel den som er best til å gå i bakrom, plassert på kanten, og særlig hjemme, ender vi ofte opp uten bakrom. Det blir spist opp av sideveisstuk på midten. Den mest gjennombruddskåte av gjengen med sentrale, var Hugo, så tror jeg kanskje Lundal tar den stafettpinnen etter Hugo. Vi kan ikke spille med tre stykker, som bare vil skyve sideveis, og som ikke vil frem i banen. 

Jeg tenker at når det gjelder Bohinen er det naturlige svigninger - han slo vel først for alvor igjennom i fjor og at han får en reaksjon i år er ikke helt uventet.

Lumanza har gått riktignok gått ned  i vekt, men hvir god form er han egentlig i??? Og er motivasjonen der.

Kai og Lundal bør priorteres ut sesongen.

Midtbanen har vært et problem mesteparten av sesongen og knekker vi den nøtta kommer mye av seg selv tenker jeg.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vårt største problem i siste kamp var at midtbanen ikke greidde å stenge rommene, slik at Sarpsborg 08 lett kunne spille seg igjennom midtbaneleddet vårt. Det må vi få orden på - uansett hvem som spiller på midten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mhm,

Ikke helt uvanlig - vi har touched innpå dette med å flytte beina defensivt tidligere også. Det sitter også litt i mellom øra tror jeg. Både det offensive og defensive går for smått - la oss si at a om spillerne ikke er for dårlige - så har de ihvertfall underprestert... Det blir nok litt å jobbe med frem mot neste vindu for både JJ og Bjarmann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vet det er tidlig, men synes likevel det kanskje er riktig å gi litt kred til Torgeir for det vinduet som nettopp lukket seg. Etter forrige kamp var det dommedagsstemning og #bjarmannout som dominerte, men det kan virke som om det slett ikke var så dårlige erstattere vi fikk inn i dette vinduet likevel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Man kan nok ikke måle resultatene av et Akademi-arbeid fra 7 år og opp til G-16 på én tilfeldig kamp. Vi har ugjendrivelig gitt unge spillere mer spilletid enn noe annet lag i Eliteserien 2020 - over 30% mer enn nummer to om jeg husker rett. To mann er solgt i dette vinduet (Hanche og Hugo), Lundal er skadet, Vogt har ikke grepet sjansene helt når han har får dem, Pignatel er et mysterium for meg. Så må vi kanskje akseptere at enkelte årganger ikke produserer like mange eliteserie- og landslagsspillere - og dermed ikke mange salg. Men de "gode årgangene" kommer tett som hagl fremover, fra 2005, 2006, 2007, 2008 og 2009. Dette i følge Akademi-trenerne og -lederne. Og da kan vi være i en slik posisjon økonomisk og arenamessig at målet ikke er å selge for å kunne drifte forsvarlig, men å beholde talentene og ta gull i 2025. Det gleder jeg meg til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


46 minutter siden skrev ingo:

Og da kan vi være i en slik posisjon økonomisk og arenamessig at målet ikke er å selge for å kunne drifte forsvarlig, men å beholde talentene og ta gull i 2025. Det gleder jeg meg til.

Men om feks et talent ønsker seg vekk, norsk klubb eller utlandet. Så skal vi nekte dem?

Tror ikke det kun handler om økonomi for å beholde talenter, håper styret og stell ser det også... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klages det over at Kostadinov og Ottesen får spille foran Lundal, Pignatel og Vogt? Dagen etter at vi vinner 4-0 og disse to storspiller?

Eller er det bare at dette ikke anses som kompatibelt med at vi ikke gir de største talentene fra akademiet sjansen? Der 'vi' altså referer til Stabæk, Norges akademiklubb nummer 1.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


30 minutter siden skrev WilliamStabæk4eva:

Klages det over at Kostadinov og Ottesen får spille foran Lundal, Pignatel og Vogt? Dagen etter at vi vinner 4-0 og disse to storspiller?

Eller er det bare at dette ikke anses som kompatibelt med at vi ikke gir de største talentene fra akademiet sjansen? Der 'vi' altså referer til Stabæk, Norges akademiklubb nummer 1.

 

1) Jeg tror ingen setter spørsmålstegn ved at Kay og Ottesen startet kampen igår. Spørsmålstegnet er mer rettet mot: hvorfor kjøper STB en 17 åring og 19 åring fremfor å satse på egne akademispillere i utgangspunktet ? Signaleffekten blir: Vi har ikke trua på eget produkt og henter heller utenfra.

2) Nei, det er overhodet ikke kompatibelt med å gi egne spillere sjansen. Og for ordens skyld: Stabæk har VÆRT Norges akademiklubb nr 1. Dette er litt av hovedmantraet mltt. Jeg er 100% sikker på at ny akademiklassifisering vil bekrefte dette. Det jobbes meget godt på dette området i andre klubber. Man kan hvile på laurbær relativt lenge, men til slutt så visner bladene.....

Det e no mi meining ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Tofot:

Sorry Ingo, men det budskapet der faller ikke i god smak til spillere på akademiet født 01-04 tenker jeg. Generasjonen 05 og utover vil neppe bidra sportslig på kort sikt uansett og da har man mer eller mindre mistet 01-04 generasjonen (ikke glemt Askildsen)Det er litt av et tomrom både sportslig og økonomisk. Jeg har nevnt det før også: Kanskje på tide å se litt på hva som faktisk skjer med akademiet nå ? Hint hint...  Ta en tur å kikk på neste G19 kamp. Kjenn litt på stemninga...

Og Pignatel: Forlenget nylig kontrakt og ble belønnet med litt av et overgangsvindu for han sin del. Stakkars gutt...

Og for å supplere Nichb: Vi knebler samtidig 01-04 årgangen og nekter de alternativer til tross for ikke å bli satset på. Hm....litt av en maktdemonstrasjon. Nytt hint: omdømmerisiko og evne til å se mennesket i det hele. Det er ikke et spiller/salgsprodukt alene vi snakker om eller?

hvordan ligger din tidligere uttalte visjon an ? (Starter europacupfinale mot Ajax i 2023 med 11 egenutviklede spillere...sånn ish)

Du skal få for din positive åpenbaringsholdning på forumet, men litt bakkekontakt i ny og ne er også helt kurant ?

Jeg beklager at jeg ikke nevnte 2001 - 2004; det er sikkert mange store talenter i de årgangene også. Intet ville gledet meg mer enn at jeg tok dundrende feil i min litt for lettvinte omgang med årstallene. Har vi noen navn fra hver av disse årgangene som vi vil ha moroa av å følge?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev Jon:

Skulle ønsket du deltok på medlemsmøte i forrige uke, så kunne du fått utfyllende svar på dine spørsmål. Det korte svaret på Kay og Ottesen er at det pr. i dag ikke er Akademispillere som holder dette nivået på H-back og sentral midtbane. Arnstad og Geelmuyden er spillere som sannsynligvis ville dekket behovet på midtbanen, men de valgte en annen retning. Som vi absolutt respekterer. 
Allerede neste sesong kan vi ha spillere som kan komme inn i disse rollene fra Akademiet. 

Her tror jeg absolutt at du er inne på noe, Jon. Arnstad og Hammy valgte bort Stabæk. Hvorfor det ? Her var det riktignok mange forhold som spilte inn, men «at the end of the day», så var ikke «brura» vakker og attraktiv nok. Og det er akkurat dette som er bekymringsverdig: Dagens akademispillere er mer skeptiske til om de blir satset på enn hvordan det var tidligere. Kanskje vil de som ovennevnte spillere takke nei til kontrakt, nå som nåløyet inn til spilletid a-lag viser seg lenger unna enn noen gang. Janne må samtidig prestere i nåtid og har ikke samme filosofi rundt hyppig bruk av akademispillere som f.eks Toni og tildels Berg (min subjektive mening) Et tricky motvektsspill.  Sier ikke at det nødvendigvis er feil fra klubbens ståsted, men det er garantert ikke musikk i ørene til unge akademispillere som vil opp og frem. Uansett: «Trenden» i akademisatsningen virker å peke i feil retning/over tid fra mitt ståsted. Dette harmonerer rett og slett ikke helt med stabækmodellen. Det gjør ikke det. Og det kan ta ubehagelig mange år å reparere hvis det stemmer. La oss håpe jeg tar feil i det minste ? 

..Det var et av mange innlegg som egentlig ikke har noe å gjøre i Bjarmann sin tråd ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


20 minutter siden skrev Tofot:

Dagens akademispillere er mer skeptiske til om de blir satset på enn hvordan det var tidligere.

Se på laget som spilte da Hammy og Arnstad stakk. De siste årene i Stabæk har det vært unike muligheter for unggutta til å spille seg inn både i tropp og i ellever. Har man vært skeptiske til mulighetene i denne perioden må man være helt frakoblet virkeligheten.

Nå er historien en litt annen og jeg skulle gjerne sett flere akademispillere få prøve seg i år. Det kan definitivt forklares med at veldig mange gode talenter har blitt solgt de i siste sesongene, og at Akademiet ikke er en utømmelig kilde av førstelagsmateriale. Samtidig er det merkelig at feks Pignatel ikke får sjansen. At vi for tiden kun har én spiller med akademi-bakgrunn som spiller fast kan vi jo ikke være fornøyd med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev Jon:

Det er nok et litt sammensatt bilde og jeg kan forstå spørsmålene dine. Når det er sagt satser vi mer enn noen gang på eget Akademi. Hvert år blir det investert mer penger i Akademiet og nye funksjoner kommer inn. For et par år siden besto over halve treningsgruppen på A-laget av unge spillere. Det var for lett å bli tatt ut i trening med A-laget og nivået ble for lavt. Det gikk også utover treningskvaliteten til de yngre lagene. Hvis våre Akademispillere skal ta det nivået vi ønsker, er det viktig at nåløyet er litt trangere og at de tåle konkurranse om plassene. Det er en del av utviklingen. Se f.eks. på B/G og VIF hvor mange Akademispillere under 20 år som får spilletid. Tror nok fortsatt at Stabæk er den klubben som gir unge spillere muligheten, så lenge de holdet nivået. Hvis vi i tillegg til å utvikle spillere til eget A-lag klarer å utvikle spillere til f.eks. OBOS nivå, synes jeg vi skal være stolte av det. 

Har ikke noe problem med å se de poengene der. Når det gjelder sammenligning med andre eliteserieklubber så kan man f.eks se på Godset. Der har det dukket opp spillere fra akademiet i år som paddehatter. Altså: litt motsatt trend av STB som jeg har vært inne på over ( nå fremstår jeg som litt kverulant her kjenner jeg faktisk) Fint at det satses i både kroner og øre. Og ja: alltid en avveiing mellom de resultater/prestasjoner og fremtid. La oss møtes litt på halvveien da: La oss si at akademiet har mistet litt identitet? F.eks: Alle visste hvem akademisjef Toni Ordinas var. Hvor mange her inne på forumet vet hvem som er akademisjef idag...(googling ikke tillatt) Gi meg noe iallefall da ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Torgeir Bjarmann
×
×
  • Opprett ny...