Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Glimt torsdag 30. juli 18:00


geirti
 Del

Stabæks beste  

130 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


Går kl 18 på TV Norge? Mye rot om dagen på sendeskjema. De reklamerte nå for godset- brann onsdag kl 18,men der har de satt opp sarp-Haugesund. De reklamerte også for Molde -VIF og RBK-viking. Men ikke Stabæk-Glimt. Håpløst 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Rart med det, men jeg følte meg mer sikker på at vi kom til å slite mot Start enn mot B/G. Riktignok gjorde de det bra borte mot RBK, men tidligere år har de slitt litt på naturgress. Samtidig er det ikke uvanlig med en utladning etter å nettopp ha knust sin største gullrival. Tror tidspunktet å møte dem på er veldig bra. Men - det kan jo hende jeg har blitt for vant til at vi alltid har vært Eliteseriens Robin Hood, men det er vi nok ikke lenger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi trives som sagt best som underdogs. Vi vant 2-0 hjemme i fjor og var uheldige som bare fikk med oss 1p fra Bodø med Emil sitt selvmål på overtid (jada vi scoret på overtid vi også, men vi ledet i overtiden) 

Vi har 17-11-11 totalt sett, må tilbake til 2016 for å finne siste tap og tilbake til 2004 for siste hjemmetap mot Glimt. Som Jocke sier er fotball ferskvare, men statistikk head to head har en rar tendens til å kunne estimere resultater bedre enn tabellplasseringen skulle tilsi...

Så vidt jeg ser vant ikke Glimt en eneste gang på naturgress i fjor, men slo altså et dårlig RBK tidligere i år. Jeg tipper at naturgress er fordel oss

Det er veld S08 og KBK som har stått best mot Glimt så langt i år. Dels også Mjøndalen siste 15 min. I en av analysene kom det vel frem at et suksesskriterie var å presse midtstopperene deres, da de bygger opp mye av spillet bakfra. Å stå litt høyere gjør veien til mål kortere, men på den andre siden avgir man mer bakrom. Usikker på om vår backrekke kan matche Glimts fart.

Noe av det imponerende med Glimt i år er at alle vet hva som kommer, men ingen klarer å stoppe det, mange av målene synes også å komme etter innøvde bevegelser

Gutta får ta med seg god statistikk og godfølelsen fra i fjor. Taper vi med 2 eller mindre er det godkjent, så lenge innsatsen er på plass. Glimt lar seg ryste, det så vi mot Mjøndalen. Jeg har troa på at vi kan overraske, men er vel såpass realist at Zinkel/Hauge/Junker fortsatt får spille på Fantasy-laget mitt, i skrivende stund spiller også Hanche der...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Til forskjell fra den klassiske «legge seg bakpå» taktikken kan det av og til funke å sjokkere med å heller presse skyhøyt og angripe raskt. Det dummeste vi gjør denne kampen er hvertfall å trille masse ball og påta oss brudd. 
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


De som har fått mest deng av Glimt i går er de som har prøvd å gå høyt på dem. Ganske sikker på at vi får se et kampbilde der Glimt styrer og vi ligger lavt og kontrer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jønsson oppsummerte at gutta ble  slitne mot Start, det ble som entaktsmotorer utover i 2 omgang sa han. Så her må det uthvilte hoder og kjappe bein til. Glimt virker å være godt trent.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev Ace:

De som har fått mest deng av Glimt i går er de som har prøvd å gå høyt på dem. Ganske sikker på at vi får se et kampbilde der Glimt styrer og vi ligger lavt og kontrer.

Var det som funka i fjor i alle fall.

Da hadde Glimt et dårligere lag, men det hadde vi også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev FranckTheBank:

Var det ikke Henning Berg som senket Glimt ifjor. Mens vi mistet ledelsen vår borte helt på slutten slik at det ble 2-2. Tror vi har et generelt godt tak på glimt. 

2-0 var Bergs fortjeneste. Tok ledelsen 3-2 på Aspmyra på overtid i fjor før Emil puttet ballen i feil mål

I år vinner vi hver 2. kamp. Heldigvis ble det U i forrge :-D

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev Ace:

De som har fått mest deng av Glimt i går er de som har prøvd å gå høyt på dem. Ganske sikker på at vi får se et kampbilde der Glimt styrer og vi ligger lavt og kontrer.

Hvilke kamper refererer du til her? De som har fått mest bank av Glimt i år er FKH, Brann og AaFK (alle har tapt med fem mål). Mener du at disse har stått høyt og tatt høyere risiko enn de andre lagene Glimt har møtt?

(dette er ikke et retorisk spørsmål, jeg mener du tar feil, men blir gjerne korrigert om hukommelsen min trenger justering)

 

Det som skiller dette Glimtlaget fra tidligere versjoner, for eksempel fjorårets, men også tidligere storlag derfra, er at de virker ekstremt komfortable med å spille mot etablert forsvar. Det er det som skremmer meg med tanke på torsdagen. I fjor (om jeg husker rett) lot vi dem trille ball på midtbanen mens vi lå med 9-10 mann på riktig side, og de visste ikke hva de skulle gjøre med ballen. I år spiller de vegg gjennom midten mot etablert forsvar, eller sender en av vingene på et presist løp inn i sekstenmeteren fra siden og vips så er det mål(sjanse). Det virker som eneste måten å hindre gode Glimt-angrep på er å nekte dem å ha ballen, og det begriper jeg ikke hvordan vi skal klare. Eventuelt være så steingode på kontringer at vi scorer flere enn dem. Men nok en gang: jeg ser ikke den helt heller, jamfør vår til tider ganske dårlige samspilte offensiv samt to midtbanegeneraler (Lumanza og Emil) som dessverre alt for ofte senker tempoet på kontringer.

 

Jeg tipper Sandberg blir kåret til Stabæks beste selv om vi taper med et par-tre mål. Men langt inni der lurer det jo et håp også. Kan vi klare et sjokkpoeng her? De er jo tross alt bare elleve mann de også, og ikke stort eldre enn våre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det første tapet til Glimt kommer bare nærmere og nærmere, og på en god dag har vi kvalitet nok i troppen til å senke de på naturgress på Nadderud på torsdag. Men det er naturligvis mer tro og hjerte som prater enn forstanden. Valenciakampen er en relevant underdogsammenligning. Glemmer aldri leksen vi fikk i Gymhallen av Juan Mata, David Silva, David Villa, Joaquin & Co. På den andre siden er ikke Glimts unggutter og dansker i nærheten av det kaliberet. Og Startkampen viste at Lumanza er på gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Til forskjell fra oss har Glimt et veldig godt innarbeidet angrepsspill, som virker. Gutta deres vet hva de andre vil gjøre i de forskjellige situasjonene, og dette er gjentatt og terpet både i trening og i kamp over tid. Vi, derimot, virker litt uforberedt når vi kommer i angrep, og må prøve å finne opp noe lurt der og da. Med stadige skifter mellom såpass forskjellige typer som Kinoshita og Botheim (og Edvardsen), blir det vanskelig å skape mønstere som spillerne kan benytte seg av, og veldig ofte stopper angrepet opp på midtbanen, da Lumanza og Bohinen og co må rekognisere og se etter løsninger. Dette er veldig lett å forsvare seg mot.

Om vi skal klare poeng mot Glimt må vi tenke defensivt og bruke kreftene smart. Vi må spille på det vi er gode på, og så får vi heller dundre på med noen kontringer når muligheten byr seg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Viktig at Lumanza og Bohinen fortsetter storspillet sitt. Dra ned tempo hold på ball få frispark. Det er de veldig gode til. Avansere mellom ledd skape ubalanse. Slå gode farlige innlegg og gjennombrudd opp på spissene. Og skyt mye for å unngå kontringer imot 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bør vurdere 5 bak for å prøve å demme opp for løp mellom back og stopper hvis vi legger oss lavt. Vi er generelt nakne til å dekke opp 45 gradere i boks også.. 

På papiret er dette så godt som avgjort, men jeg har nesten bedre følelse før denne kampen enn mot start.. ingenting å tape. Bare å kline til!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 timer siden skrev geirti:

De som har fått mest bank av Glimt i år er FKH, Brann og AaFK (alle har tapt med fem mål). Mener du at disse har stått høyt og tatt høyere risiko enn de andre lagene Glimt har møtt?

Jeg så kampen deres mot Brann. De prøvde å stå høyt uten å være i nærheten av å lykkes. FKH har jeg ikke sett selv, men den ble nevnt som et eksempel av kommentaroren i en annen kamp på lag som har forsøkt å stå høyt. AaFK så jeg heller ikke, men vet hvor naive de har vært, særlig tidlig i sesongen.

Her må vi gjøre det trangt og vanskelig for de og kjøre overganger, ikke ulikt hvordan det så ut i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev @ringo:

Det er ikke så rart - hvor lenge har Moe, Lode, Berg, Hauge, Saltnes, Bjørkan spilt sammen? 

Omtrent like lenge som Ranheim-gutta som herjet i fjor? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å ligge lavt passer oss, og har vært den beste strategien mot Glimt. Så blir spørsmålet hvor mye hensyn vi skal ta. Skal vi legge både Bo og Lumanza lavt, og Hugo til å ta ut Berg? Oliver har jobbet bra på kanten tidligere, og har farten til å følge hva som helst hjemover. Skal vi spille på egne premisser med Kornelius, eller er det feks mulig å sette Vogt foran Jonassen på kant? (Og blir det Jonassen? Med Yaw klar går kanskje Solheim ut på venstre?) 

På topp er vel dette en kamp for Botheim. Vi kommer til å bli spilt lave, så her blir det opp til han å vise at han er god nok alene. 

Tror og håper vi føler oss komfortable med den vanlige "blokken" av 4 bak, Bo og Lumanza, og at vi går for Kornelius fra start. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev ErikErik:

Bør vurdere 5 bak

Hva er status på Yaw for morgendagen? Er han klar er jo det helt klart en av de bedre alternativene. Jørgen - Mats - Yaw - Hanche - Emil/Peder bør være en seig femmer å tre igjennom

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 minutter siden skrev arni:

5.9 i odds på hjemmelaget og 1.47 på bortelaget hos Betsson. Voldsomt!

Spiller aldri mot eget lag men valgte å sikre på H eller U denne kampen. Tror vi får en leksjon i angrepsfotball imorgen..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Glimt torsdag 30. juli 18:00
×
×
  • Opprett ny...