Gå til innhold

En av oss


odd
 Del

Anbefalte innlegg


7 timer siden skrev Latmann:

Du vet at Emil innerst inne er Enga fan?  Hvis han ikke har vokst det av seg da ?

Om ikke annet får vi hjelpe han å komme på bedre tanker. Når det er sagt: Da Emil skrev ny kontrakt for et drøyt halvår siden kunne han garantert ha tatt med forslaget fra oss til Valle og bedt om det dobbelte mot å gå kontrakten ut i Stabæk og gå gratis. Hadde jeg vært Enga-fan ville jeg vurdert den løsningen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev jensemann:

Yaw, Sandberg og Solheim. Jonassen, Edvardsen og Kino! De er alle en av oss.

Emil er en av våre egne.

Absolutt mer fornuftig! Motivasjonen hos alle blir viktig i høst

Lenke til innlegg
Del på andre sider


55 minutter siden skrev jensemann:

Yaw, Sandberg og Solheim. Jonassen, Edvardsen og Kino! De er alle en av oss.

Emil er en av våre egne.

Vi er selvfølgelig inne på semantikk her ?

I fotball har man ofte snakket om hvilken klubb en spiller "eies av". Eiendeler som kan selges til en annen klubb hvis vi vil. På papiret er det egentlig kontrakten vi eier, og det er kontrakten som er bokført med en verdi, men for enkelhets skyld ser jeg hvorfor begrepet "eies av" brukes.

Jeg tenker altså motsatt av deg. Jeg tenker at Yaw, Sandberg, Solheim (som har vært hos oss et døryt halvår) er bland de vi "eier". Våre "eiendeler". De er våre. En spiller som Yaw er en god representant for klubben både på og utenfor banen. Men vet vi ikke innerst inne at om Brann gir han et tilbud som sportslig, økonomisk og karrieremessig (etter spillerkarrieren) er like bra, så vil han ønske seg over fjellet? MIsforstå meg rett. Han virker som en kjernekar det er lett å like. Det virker også som han lett engasjerer seg i, og får følelser for, klubben han er i. (Se bare på tiden i Danmark). Men han kom hit i 30-årene og har vokst opp med at fotball = Brann. Skulle han måtte velge én klubb i Norge, tror jeg dessverre ikke det er Stabæk.

Emil har spilt guttefotball i blaatt. Han har sikkert deltatt på sin andel av dugnader, vært ballhenter osv. Da Emil var 8-10 år gammel jobbet pappa med Stabæk-laget som herjet i Eliteserien. Det er få av oss som så til de grader har vært tett på klubben allerede som 10-åring. "Vi" er for meg ikke de som til en hver tid er ansatt i Stabæk. "Vi" er de som bytter adresse, jobb og kone, men som aldri bytter ut Stabæk. Kanskje er jeg naiv som er villige til å gi Emil den betegnelsen, men så langt har han vist seg verdig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Herlig innlegg @odd, det er flott å se deg tilbake og berike forumet med din kunnskap og sylskarpe penn. Du har vært savnet! 

Jeg støtter synspunktet om at vi bør gjøre noe eget og stolt av de fra akademiet.

Men akkurat når det kommer til hvem jeg vil se utpå banen er jeg faktisk så enkel at om han kommer fra akademiet eller Chile er ikke så viktig så lenge han er jævlig god. Men hvis det er snakk om å velge mellom masse medium gode spillere er det absolutt mer sexy å se en fra akademiet spille en medium kamp enn en import. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Misforstå meg rett - jeg hyller innlegget til @odd! 

Men semantikk er gøy. En av oss eller en av våre kan forstås som, slik du skriver, at de er "våre" akkurat nå, noe alle spillerne i dagens tropp faller innunder.

En av våre egne understreker derimot at de ikke bare representerer klubben i dag og i morgen, men at de også kommer herfra. De er klubbens eget produkt, og står selvfølgelig supporteres hjerte enda nærmere enn nomader og leiesoldater.

Uansett, dette er flisespikkeri. Jeg prøver overhodet ikke å misforstå Odd med vilje her. Og det vil ikke være første eller siste gang rytme og rim trumfer semantikk.

Kjør på med trall og sang! De fortjener det alle mann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En som er en av oss kan vel ikke også være en av våre med mindre vi har oss selv? 'Oss' i en 'en av oss' er jo objektsformen av 'vi', og 'vår' er possesiv form av 'vi'.

En av oss er ikke en vi eier, det er en av oss ('vi') som eier.

Fint innlegg odd men trodde du skulle vinkle det mer mot at vi burde prøve å oppdra akademispillerne til å tenke at å spille i Stabæk i seg selv er en fantastisk mulighet og ikke bare et springbrett til større og bedre klubber. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


30 minutter siden skrev Mortimer:

Når man vet årsaken til at Hanche sangen oppstod blant ultrasene så er det liten tvil om at Hanche er en av oss.

Du er så mørk og mystisk, Mortimer. Fortell, da!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

En av oss
×
×
  • Opprett ny...