Gå til innhold

Hvorfor scorer vi ikke mål?


Posse
 Del

Anbefalte innlegg


Og legg til; hvorfor har flere av våre spisser desperat ønsket seg bort fra oss? Dette burde jo være ønskestedet for en spiss, der selv middelmådig uttelling vil løfte deg til topps og du vil bli båret på gullstol om du i snitt putter i hver femte kamp, noe ingen av våre rene spisser har vært i nærheten av i år (både Edvardsen og Normannn Hansen har vel mest spilt kant). Alle spissene har fått mer å jobbe med enn antall mål tilsier!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev Posse:

 

2 sesonger og til sammen 210 kamper har 15 spisser produsert bare 10 assists.

 

 

Shit, så Antonsson står for 20% av assistene der altså... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ganske håpløst å skulle mene noe som helst ut i fra en sånn statistikk. Trenger rimelig mye mer å gå på. Hvor mange sjanser har hver spiss hatt? Delt opp i burde scoret, kunne scoret og greit at man bommer på eller lignede delsett. Hvor mange minutter med ball har laget hatt på siste tredel av banen for hver spiss. Mot etablert forsvar og mot uetablert. 

Fullt mulig problemet ligger hos spissene, men synes egentlig hele det offensive spillet vårt er for å si det rett ut drit dårlig og har vært det lenge. Vi har vært helt avhengig av gode enkeltmannsprestasjoner, for vi evner ikke flytte ball med tempo og presisjon, og løpene vi gjør over hele banen er svake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å kaste flere tall på bålet, jeg talte opp antall spilte minutter per spiller. Til sammen 10917 minutter i 2019 og 2020. 

Det jeg føler er mulig å lese ut av en slik statistikk er at vi er laaaaaangt under pari den siste 1/3 - og det mener jeg at er riktig selv om mange andre er betydelig mer sportslig kompetent enn meg.

Statistikken gir en tydelig indikasjon uansett om man skulle delt opp i hvor mange sjanser hver spiller har hatt osv. Jeg har revet meg oppe og nede av å se Kino bomme alene med keeper gang etter gang, skal man likevel skrive plusser i margen fordi han kom til den sjansen? Hvem skal ha æren for det? Det blir ikke assist om det ikke blir scoring, så det er vanskelig å ettergå. Var det spissen som gjorde seg spillbar eller var det god pasning? I dag feide vi flere baller skyhøyt over som ellers var gode, upressede skuddmuligheter. Var det pluss fordi det var et skudd mot mål?

Vi kan knuse tall hele natta, men det vi ser her er at vi må se 2,82 eller nesten 3 hele kamper før spissene våre scorer ett eneste mål. Da får jeg mer lyst til å knuse glass. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Både det mentale og ferdighetsmessig hos spissene slår inn. Valsvik sier i Stikka:

Dette følger opp 0–0 mot Sandefjord, 1–1 mot Viking og 1–1 mot Brann. Alle kamper der Stabæk har hatt muligheter nok til å vinne.

– De sjansene vi bommer på får jeg déjà vu av. Det er alltid i første omgang, alltid etter 15–20 minutter. Mats (Solheim) snur seg mot meg og skriker: «Sett den da!», sier Valsvik. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev stephanois:

Får de kjeft når det bommes på trening? 

Underforstått at det vil gjøre dem til bedre spisser? Skal vi true med å sparke dem også? Kanskje lett tortur etter hver kamp de ikke scorer? 

Tror de heller skal fokusere treningen på å få til det de skal, heller enn å være redde for kjefting.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I dag har vi en pasningssikkerhet på elendige 69% mot moldes 81%

Vi må tilbake til Aafk kampen før vi finner første kamp med pasningsikkerhet over 80%.

Til sammenligning ligger Glimt over 80% i de fleste kampene (kun en gang siste 5 er de under).

tror my ligger her. Det handler om tempo med og uten ball. 

Hadde jeg vært Bjarmann hadde jeg forsøkt å kvittet meg med Bohinen, Lumanza og Skytte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er enig i at det er mye mer sammensatt enn bare spissene som er problemet. Vi sliter med å finne riktig konstellasjon på midten og typene er relativt like (samme styrket og svakheter). Antonsson gjør ofte en god jobb, bra i oppspillsfasen, bevegelig og starter ofte på bakrommsløp. Altfor ofte blir ikke den pasningen spilt. Vi kommer til noen sjanser men ikke nok og hvertfall ikke nok klare sjanser, en spiss som scorer på 1 av 3 klare sjanser er veldig bra. Når var sist Antonsson hadde 3 klare sjanser ila en kamp? Han bør absolutt ha puttet noe hittil men han bør bli satt opp oftere siden han er tydelig og flink i bevegelsene sine. 
 

Jeg mener vi burde spille med 2 spisser sammen på topp som kan hjelpe hverandre og jobbe sammen for å skape sjanser. En annen ting som var påfallende i går var at hver gang vi vant ballen og hadde overgangsmuligheter så var det kun en mann foran ballfører mot gjerne 3-5 Molde spillere, derfor har ballfører ekstremt få spillmuligheter og blir tvunget til å drible/holde på ballen til de andre får kommet seg høyere i banen, samtidig som Molde fikk reorganisert seg. Dette endte som oftest i balltap og at angrepene ble tannløse. Med to spisser på topp vil vi oftere bli farlige på overganger og ha flere spillpunkter for ballfører som kan gjøre raskere valg som fører til mer flyt i det offensive spillet, som igjen forhåpentligvis kan skape flere sjanser, mer underholding og flere mål. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Midtbanen er sikkert endel av problemet med at spissene ikke scorer. Men ærlig talt, det spissene i Stabæk har levert i år er langt under pari og ingen har dem har vist eliteserienivå. Og det helt uavhengig av midtbanen. Nok en brannfakkel herfra: Ut med alle spissene, samt Maatsen som jeg egentlig hadde trua på. Også tror jeg vi har for mange like midtbanespillere, så der må vi også ha noen utskiftninger. Men å bytte ut Bo, Lumanza og Skytte i samme vindu er jeg mer skeptisk til, selv om de generelt sett har underprestert i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev arni:

Kan ikke helt se at midtbanen har noe med det å gjøre at spissene feiler alene med keeper gang på gang på gang..

Vi skaper for få avslutninger og sannsynligvis for dårlige avslutningsmuligheter (Særlig på hjemmebane). Bare 4 klubber skaper mindre.
 

Det handler om mer enn bare spissene våre. Se også kommentar om pasningskvaliet. Har ikke sjekket statistikken på posession, men mistenker vi har mindre en 50% i de fleste kampene vi spiller. Å hele tiden skylde på spissene er en grov overforenkling av problematikken. 
 

Tidligere i sesongen hadde vi helt ok uttelling på sjansene - men det er nedadgående dessverre. Nå ligger vi på 33%. Hva har endret seg siden vi så på dette sist??

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Der forblir vi uenige. Som Janne sier  etter kampen skapes det nok av sjanser, men effektiviteten er for dårlig. Bare å se på skuddene til alle tre der framme igår, sliter med å treffe mål fra 8-10m. Valsvik helt klar på dette i Stikka.

Belsvik må skjerpe trening på avslutninger.

Men ditt privilegie å klage på midtbanen så klart

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev arni:

Der forblir vi uenige. Som Janne sier  etter kampen skapes det nok av sjanser, men effektiviteten er for dårlig.

Synes ikke at vi skapte sååå mange sjanser, synes vi kan forlenge flere enn dette på hjemmebane. Vi hadde vel 2 avslutninger på mål og 4 utenfor ifølge VG...synes vi bør forlange minst 5 på mål hjemme. Så midtbanen må bidra enda mer. Så der er jeg uenig med Janne at vi skaper nok av sjanser....men nok sjanser til å putte ett mål, ja. Men for å vinne kampen, nei. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi kan ikke spille med Bohinen, Skytte og Lumanza samtidig. Når vi får mulighet for kontringer går det for treigt med de på midten så vi roter ofte bort de mulighetene. Eventuelt ender det med at de slår en lang pasning til kantene, men ikke blir med og fyller opp i boksen og da har motstander null problem med å vinne duellene når innleggene kommer.


Ettersom det går for treigt på midten ender vi ofte opp med å spille mot etablert og der er det vel kun Edvartsen som har mulighet til å få til noe. 

Jeg mener Kay må starte på midten da han har tempo og teknikk nok til å ta kontringene og skape ubalanse for motstander. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


14 minutter siden skrev nichb:

Synes ikke at vi skapte sååå mange sjanser, synes vi kan forlenge flere enn dette på hjemmebane. Vi hadde vel 2 avslutninger på mål og 4 utenfor ifølge VG...synes vi bør forlange minst 5 på mål hjemme. Så midtbanen må bidra enda mer. Så der er jeg uenig med Janne at vi skaper nok av sjanser....men nok sjanser til å putte ett mål, ja. Men for å vinne kampen, nei. 

Det viktige er at iallefall 3 av skuddene utenfor ble fyrt av fra 8-10m. Enorme målsjanser!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Lurer på hvorfor Kai ikke kom innpå i går..

 

Jeg var skeptisk til midtbanen før kampen i går, men syns de løste det bra. VG hadde Skytte og Edvardsen som våre beste, (Solheim), Bohinen og Lumanaza som neste beste. Her på forumet ble det soleklart Bohinen, foran Edvardsen og Skytte.

Deler av grunnen til at vi har mye høyere balltap prosent er at vi gir dem rom til å spille på tvers på egen midtbane, og vi spilte til dels raskt oppover når vi fikk ballen, særlig i første omgang. At det ikke ble flere sjanser/mål har med hva som skjedde når noen hadde ballen i god posisjon foran mål, men ikke klarte å gjøre noe ut av det. Antonsson hadde i hvert fall to veldig gode muligheter i går, men alt av skuddforsøk både av ham og resten var dårlige, i den grad de fikk skutt i det hele tatt.

Ingen tvil om at det hadde vært en annen kamp dersom vi ledet til pause i stedet for Molde. Heller ingen tvil om at dette skyldes manglende dyktighet i skuddøyeblikket, jeg kan ikke se vi har noe som helst annet å klage på (Eller, Molde var jo offside når de scora, men vi leder uansett ikke så lenge vi ikke klarer å skyte kula i mål)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 Litt flere tall fra fotmob:

 

Skudd på mål per kamp: 4stk (12plass)
Skapt stor sjanse: 34 (9)
Bommet på stor sjanse: 29 (8)
Mål per kamp 1,2 (10)
Vellykkede pasninger pr kamp: 279,9 (13)
Gjennomsnittlig ballinnhav: 45,3% (13)
Vunnet ballen på siste tredjedel: 114 (3)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev nichb:

Skudd på mål per kamp: 4stk (12plass)

Mål per kamp 1,2 (10)

Vellykkede pasninger pr kamp: 279,9 (13)
Gjennomsnittlig ballinnhav: 45,3% (13)

Det her er den nye Stabækstilen dessverre. Vi har blitt det kjedeligste laget i hele serien, og det er gjort med vilje. På tide å begynne å spille fotball igjen. 

 

Begeistre. Alltid. Uansett. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev nichb:

 Litt flere tall fra fotmob:

 

Skudd på mål per kamp: 4stk (12plass)
Skapt stor sjanse: 34 (9)
Bommet på stor sjanse: 29 (8)
Mål per kamp 1,2 (10)
Vellykkede pasninger pr kamp: 279,9 (13)
Gjennomsnittlig ballinnhav: 45,3% (13)
Vunnet ballen på siste tredjedel: 114 (3)

Interessant!

Det sier vel stort sett at tabellen ikke lyver. :)

og er sammenfallende med de tallene jeg har sett på ballinnehav og pasningsspill.
 

Det er kanskje ikke så uventet egentlig. Samspillet er vrient med alle utskiftningene vi fremdeles har i troppen, I tillegg til sub par midtbanespillere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvorfor scorer vi ikke mål?
×
×
  • Opprett ny...