Gå til innhold

Eliteserien 2021, hvordan skal det gå?


arni
 Del

Anbefalte innlegg


32 minutter siden skrev Håvard:

Vi endrer på 8.plass

I følge Kamikaze tipset til Eurosport

https://www.sportsbibelen.com/no/kamikaze-tipset-slik-ender-eliteserien-2021/

Å levere tips nå er så useriøst at man kan like gjerne bruke terning eller hva som helst.

Det beste tipset jeg mener det er mulig å komme med nå, er årets tabell. Man har flere måneder med overganger foran seg og det er per nå mulig å si noe om hvem som blir svekket evt. mest styrket denne vinteren. Det er også vanskeligere enn noen gang å han noen som helst forventninger til overgangsmarkedet, på grunn av koronasituasjonen. Mange sponsorer og de fleste klubber vil komme ut av dette økonomisk svekket, ikke bare her men i alle land eliteserielag kan tenkes å handle spillere med. Da er det vrient å forutse noe som helst. Det vriene med å bruke årets tabell er selvfølgelig at det er vrient å vite hvor (på nedre halvdel) man skal plassere Tromsø og Lilestrøm. Selv om de ikke kan sies å ha herjet der nede i år, ligger de et nivå eller to over bananskallopprykket vårt i 2013, så det er fullt mulig det vil være rett å plassere dem over f.eks Mjøndalen. Kanskje sette LSKs prestasjon på nivå med Mjøndalens og Tromsøs på nivå med Godset/Sarp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev geirti:

Å levere tips nå er så useriøst at man kan like gjerne bruke terning eller hva som helst.

Det beste tipset jeg mener det er mulig å komme med nå, er årets tabell. Man har flere måneder med overganger foran seg og det er per nå mulig å si noe om hvem som blir svekket evt. mest styrket denne vinteren. Det er også vanskeligere enn noen gang å han noen som helst forventninger til overgangsmarkedet, på grunn av koronasituasjonen. Mange sponsorer og de fleste klubber vil komme ut av dette økonomisk svekket, ikke bare her men i alle land eliteserielag kan tenkes å handle spillere med. Da er det vrient å forutse noe som helst. Det vriene med å bruke årets tabell er selvfølgelig at det er vrient å vite hvor (på nedre halvdel) man skal plassere Tromsø og Lilestrøm. Selv om de ikke kan sies å ha herjet der nede i år, ligger de et nivå eller to over bananskallopprykket vårt i 2013, så det er fullt mulig det vil være rett å plassere dem over f.eks Mjøndalen. Kanskje sette LSKs prestasjon på nivå med Mjøndalens og Tromsøs på nivå med Godset/Sarp?

Er vel derfor der kalles Kamikaze-tips 😝

Ivar Hoff pleide vel å basere sine tips på høstsesongen foregående år...

Synes det er litt kult at de tør å legge hodet så til de grader på hoggestabben 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Disse "ekspertene" bommer da nok som det er...?

 

Det de kunne gjort, var å vurdere lagene med de spillerstallene de har per nå. Det kunne de gjerne gjentatt hver måned fram til seriestart. Nå blir det litt standardøvelsen "flytt opp publikumslag som Brann, og la årets positive overraskelser (f.eks. Glimt, KFK og Sandefjord) synke litt".

 

Kamikaze kan kanskje bety at dette blir deres siste tips, eller at de oppfatter seg selv om en guddommelig vind?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klarer ikke la vær å trekke linjer mellom årets B/G-lag og et av de mest underholdende lagene i norsk eliteserie gjennom tidene; Stabæk 2008. Et solid lag, men også spekket av enkeltmannsprestasjoner, som kom fra sølv året før og endelig tok tittelen. Om B/G mister nøkkelspillere før neste sesong (som vi gjorde før 09-sesongen) så kan man ikke la være å tenke i samme linjer som Stabæk etter seriegullet. B/G er ikke en stor klubb med store budsjetter, så med mindre nøkkelspillerne (og trener) har en iboende dugnadsånd for klubben så er  det større muligheter der ute. Smi mens jernet er varmt som det heter, hvorfor ta sjansen på at dette skal fortsette og da gi slipp på mulighetene som nå ligger på bordet? Er man nødt til å finne ikke bare én, men 4-5 nye nøkkelspillere blir det vanskelig å prestere «over evne» i årene som kommer også. Eliteserien vil da igjen bli overtatt av RBK og Molde før B/G rekker å etablere seg i toppen, for det er kun disse som gjennom økonomiske midler og, tilnærmet, garanti for topplassering på tabellen hvert år klarer å holde på nok nøkkelspillere. 

Men ikke tro jeg er av den negative typen! Mitt tabelltips for neste år er at Stabæk spiller europacup i 2022. Vi har så mange uavgjort å ta fra i 2020 som jeg tror vi neste år skal vippe i vår retning at 4. plass ikke er umulig! Eller cupen da, men det er vel en annen tråd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev Blaatann:

Men ikke tro jeg er av den negative typen! Mitt tabelltips for neste år er at Stabæk spiller europacup i 2022. Vi har så mange uavgjort å ta fra i 2020 som jeg tror vi neste år skal vippe i vår retning at 4. plass ikke er umulig! Eller cupen da, men det er vel en annen tråd.

Hehe, dette var jaggu positivt nok ;)

Men med cupen i gang neste år, så er det bare e-cup til topp 3 (fjerdeplass gir kun e-cup hvis en av topp 3 også tar cupen).

Så det er nok litt enklere å komme til Europa via cupen. Det krever kun 4 seire mot eliteserielag

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev Blaatann:

Klarer ikke la vær å trekke linjer mellom årets B/G-lag og et av de mest underholdende lagene i norsk eliteserie gjennom tidene; Stabæk 2008...

En vesentlig forskjell er økonomien. Vi hadde kjørt vår helt i bunn, B/G har så vidt jeg vet opparbeidet seg en bra buffer.

Tror de er helt der oppe neste år, mens vi kan sloss om 3-6 plass dersom vi får en klassespiss, god midtstopper og Janne får skikkelig tenning på gutta.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev Blaatann:

Klarer ikke la vær å trekke linjer mellom årets B/G-lag og et av de mest underholdende lagene i norsk eliteserie gjennom tidene; Stabæk 2008. (.. Et solid lag, men også spekket av enkeltmannsprestasjoner...) 

Her er jeg uenig. B/G har egentlig bare et solid lag. De har dominert samtlige kamper i år (bortsett fra en). Det er også resultatet av over 100 scorede mål. Stabæk var i 2008 langt mer avhengig av enkeltmannsprestasjoner for å vinne kamper enn årets utgave av B/G. 

Likevel, de er fortsatt avhengige av gode spillere for å være så eksepsjonelt gode, men de klarte seg fint uten Junker og Hauge i lange perioder. 

Nå står utfordringer i kø dersom Berg, Junker, Lode, Bjørkan i tillegg til Zinckernagel forsvinner i vinter. Boniface er også langtidsskadet. 

Skulle alle disse forsvinne vil nok mange poeng i 2021 gjøre det samme. Men det er jo også halve laget fra i år... 

Så vil naturligvis økonomi og spillerlogistikk gi føringer for hvordan laget sys sammen før neste sesong. Stabæk mistet noen få nøkkelspillere (spillersalg) etter 2008, og finansene var fraværende, noe jeg ikke ser for meg skjer i Bodø jfr. inntekter fra spillersalg dersom mange forsvinner. I tillegg synes spillerlogistikken å være fornuftig der oppe hvor de er flinke til å hente (rimeligere) spillere som passer i systemet (Solbakken, Fet, Hugo) 

Noen likheter ser man på Stb anno 2008 og B/G 2020, men ulikhetene er mange etter min mening, da spesielt med tanke på utsiktene etter seriegullet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev Kongen23:

Her er jeg uenig. B/G har egentlig bare et solid lag. De har dominert samtlige kamper i år (bortsett fra en). Det er også resultatet av over 100 scorede mål. Stabæk var i 2008 langt mer avhengig av enkeltmannsprestasjoner for å vinne kamper enn årets utgave av B/G. 

Likevel, de er fortsatt avhengige av gode spillere for å være så eksepsjonelt gode, men de klarte seg fint uten Junker og Hauge i lange perioder. 

Nå står utfordringer i kø dersom Berg, Junker, Lode, Bjørkan i tillegg til Zinckernagel forsvinner i vinter. Boniface er også langtidsskadet. 

Skulle alle disse forsvinne vil nok mange poeng i 2021 gjøre det samme. Men det er jo også halve laget fra i år... 

Så vil naturligvis økonomi og spillerlogistikk gi føringer for hvordan laget sys sammen før neste sesong. Stabæk mistet noen få nøkkelspillere (spillersalg) etter 2008, og finansene var fraværende, noe jeg ikke ser for meg skjer i Bodø jfr. inntekter fra spillersalg dersom mange forsvinner. I tillegg synes spillerlogistikken å være fornuftig der oppe hvor de er flinke til å hente (rimeligere) spillere som passer i systemet (Solbakken, Fet, Hugo) 

Noen likheter ser man på Stb anno 2008 og B/G 2020, men ulikhetene er mange etter min mening, da spesielt med tanke på utsiktene etter seriegullet. 

Er vel første gang jeg kunne ønsket å se en annen norsk klubb i CL. Så på en måte synd at det ikke blir årets utgave. Hadde jo gruset Milan om de fikk møtt dem hjemme også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev sexxes:

Er vel første gang jeg kunne ønsket å se en annen norsk klubb i CL. Så på en måte synd at det ikke blir årets utgave. Hadde jo gruset Milan om de fikk møtt dem hjemme også.

Støttes 100%! Har selv sett de fleste av kampene til B/G i år, fordi fotballen de har spilt er et sjeldent syn i Eliteserien. En guilty pleasure og virkelig level up! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig positiv etter å sett videoen av Janne, han vil tydeligvis prøve å holde på spillere og bygge opp. Det er noe av det mest fornuftige, beste og smarteste jeg har hørt på lenge i Stabæk 😊😊 Målet til ett lag må jo være å kjempe i toppen og helst vinne og da kan man ikke bare selge spillere og låne hele veien. Selvsagt må det til men nytter ikke å bytte halve laget hver sesong om man skal kjempe i toppen, da må man ihvertfall ha masse masse flaks. Syns JJ er inne på noe meget fornuftig nå og det smarteste man selvsagt gjør, man må bygge en stamme for å ha en ryggrad for å vokse 😊 Sandberg er ett must og nå begynner forsvaret å sitte og vi har gode folk på midtbanen selv om jeg gjerne skulle hatt med 2-3 spiller som har forsvunnet i år og ett par spillere som forsvant før. Få inn en bra spiss nå som scorer og en som styrker midtbanen bra nå så er mye gjort og vi kan antagelig kjempe i topp 5 som jeg har hørt noen år nå at er målet vårt 😊 En ny stadion vil ikke score mål for oss og heller ikke etablere oss i topp 5, den jobben må ett lag ta og da må en stamme bygges som ikke skiftes ut mellom hver sesong 😉 Godt nytt år 😊❤️

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis det er kamp- og sesongoppsummering fra Drammen du sikter til, så bet jeg meg merke i to ting han sier i det intervjuet:

- Da han blir spurt om hvordan laget, etter 2 åttendeplasser på rad, skal heve seg videre, så biter han ikke på, men sier at han er fornøyd med disse to åttendeplassene, hvordan høsten 2019 var veldig god, og hvordan uttellingen har variert litt gjennom 2020. Han legger altså en realistisk list for laget slik det er nå "övre halvan" er bra, som han sier. Jeg synes det er flott at han ikke tar helt av og begynner med topp 6 eller medalje eller hva man noen gjerne skulle hørt. Vi kommer ikke høyere på tabellen bare fordi trener'n sier det, men et urealistisk høyt mål kan føre til unødig misnøye. Topp 8 synes jeg bør være et greit mål for neste år også...

- Han er poengterer at han ikke ønsker spillere på lån. Det er utrolig viktig, og en syklus vi har vært tungt inne i helt siden vi rykka ned i 2011. Ja, jeg vet det var 2012 vi formelt rykka ned, men det begynte vel strengt tatt ved sesongslutt i 2011. Ingen trener i verden kunne berga plassen med det mannskapet Bels hadde i 2012.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 2.1.2021 den 16.40 skrev geirti:

 

- Han er poengterer at han ikke ønsker spillere på lån. Det er utrolig viktig, og en syklus vi har vært tungt inne i helt siden vi rykka ned i 2011. Ja, jeg vet det var 2012 vi formelt rykka ned, men det begynte vel strengt tatt ved sesongslutt i 2011. Ingen trener i verden kunne berga plassen med det mannskapet Bels hadde i 2012.

DEt er godt å høre.

Lånespillere er et onde, men noen ganger nødvendig.

Men det må være untaksvis, og ikke som en selve ideen i spillerlogistikken slik vi har lidd av under IAO. På sett og vis har vi vært en antitese på hvordan klubber som KBK og Glimt har drevet de siste årene.

Det vil ta tid å bygge stall - særlig ettersom vi fremdeles er avhengig av å selge våre beste spillere til inn og utland. Om vi neste sesong kommer et steg nærmere å sette en stabil kjernetropp samtidig som vi holder oss rundt midten på tabellen så skal jeg være happy.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden skrev @ringo:

Men det må være untaksvis, og ikke som en selve ideen i spillerlogistikken slik vi har lidd av under IAO

Du tror ikke det hadde med økonomi å gjøre, mer enn en forretnings idé?   

Du er vel ikke direkte ukjent med kjepphester, og dette er en av dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev Latmann:

Du tror ikke det hadde med økonomi å gjøre, mer enn en forretnings idé?   

Du er vel ikke direkte ukjent med kjepphester, og dette er en av dem.

Jeg er ganske sikker på at det hadde mye med økonomi å gjøre. Samtidig var IAO også en gambler og opportunist på godt og vondt. Han traff dritbra noen ganger, men bommet også grovt andre ganger. Ingen overraskelse når man driver sånn. Håper på annen tilnærming med Bjarmann, selv om IAO har vært veldig viktig for Stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser i VG i dag at Patrick Berg advarer Bodø Glimt mot å prise spilleren for høyt. BG må kjenne sin plass i næringskjeden. Det er opplagt utfordringen for norske klubber som ikke har prestert på høyt nivå over tid.  Skal bli intressant å følge - om  det er slik at systemt de spiller etter er så tydelig at de alltid vil finne spillere som vil prestere.

 

https://www.vg.no/sport/fotball/i/gWvbm0/berg-advarer-bodoe-glimt-tror-ikke-man-skal-bli-uvenner

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev smart:

Ser i VG i dag at Patrick Berg advarer Bodø Glimt mot å prise spilleren for høyt. BG må kjenne sin plass i næringskjeden. Det er opplagt utfordringen for norske klubber som ikke har prestert på høyt nivå over tid.  Skal bli intressant å følge - om  det er slik at systemt de spiller etter er så tydelig at de alltid vil finne spillere som vil prestere.

 

https://www.vg.no/sport/fotball/i/gWvbm0/berg-advarer-bodoe-glimt-tror-ikke-man-skal-bli-uvenner

Det er virkelig ikke det han sier. Han sier at dersom Glimt får et bud de er fornøyde med og spilleren er interessert i klubben bør det skje en overgang. Han uttaler seg ikke noe om hvor høyt budet bør være før Glimt sier seg fornøyd. En nothing-statement som VG har tolket langt bort fra sin opprinnelige betydning. 
 

Samme gjelder for Stabæk, dersom det kommer et bud vi er fornøyde med og spilleren vil gå til klubben burde det jo skje en overgang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Poenget mitt var egentlig at det illustrerer at klubber i Norge må være forbredt på å selge spillere, og at det er en utfordring i forhold til statbilitet og  å bygge lag over tid. Nå har flere sagt om BG at de har et så tydelig spillemønster at de vil klare å erstatte spillere. Det blir interessant å se om det er tilfelle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er en merkelig overgang!

Visstnok en helt sinnsyk kontrakt i Egypt, men det får vel anta at den egyptiske klubben har betalt han ut av. Hvorfor velger han Enga? For å ta en parallell: Da Veigar skulle hjem fra Frankrike, var det smart å gå til klubben der han visste han presterte. Enga var ikke like smart.

For Layouni burde det være enda mer opplagt, siden Glimt fortsatt har samme trener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev @ringo:

Enig - merkelig overgang - men det kan jo være at glimt ikke var så keene da. De ønsker kanskje yngre spillere?

Fagermo går jo etter alt som er ungt og lokalt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev @ringo:

Enig - merkelig overgang - men det kan jo være at glimt ikke var så keene da. De ønsker kanskje yngre spillere?

 

4 timer siden skrev ErikErik:

Fagermo går jo etter alt som er ungt og lokalt...

Tollås Nation var på vei bort og på hei tilbake til sitt hjemsted, men Fagermo klarte nok en gang å overtale styret til ny kontrakt! Ser ut som mannen får det som han vil der borte! 
selv om de er pengelens og trenger støtte, før oljekranene på Valle åpnes for fullt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


42 minutter siden skrev blaasoldat:

 

Tollås Nation var på vei bort og på hei tilbake til sitt hjemsted, men Fagermo klarte nok en gang å overtale styret til ny kontrakt! Ser ut som mannen får det som han vil der borte! 
selv om de er pengelens og trenger støtte, før oljekranene på Valle åpnes for fullt.

Tollås Nation har signert ny kontrakt ut 2021:

https://vartoslo.no/gamle-oslo-jonatan-tollas-nation-valerenga-fotball/valerenga-kapteinen-forlenget--jeg-elsker-denne-klubben/280412

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev blaasoldat:

Fagermo klarte nok en gang å overtale styret til ny kontrakt!

Tidligere har uenigheten vært at Tollås Nation ville ha to år, Enga tilbød han ett pga skadehistorikk. Nå har de landet på ett, men forlengelse om han spiller mye neste år. Vet ikke hvem som fikk det som de ville tilslutt, men høres ut som det var spilleren som til slutt ga seg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Eliteserien 2021, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...