Jump to content

Eirik Kjønø

odd
 Share

Recommended Posts

1 time siden skrev nichb:

Vi kan si det kamp etter kamp, men hva hjelper det når vi ikke evner å scorer eller ta poeng når spiller bra...

Er samme om det er Mjøndalen eller Molde vi spiller mot, vi må ha poeng og vi kan ta poeng. 

Hvilken runde står slaget? For i mine øyne er det ikke kun et slag...men 8 med gårsdagens kamp.. 

De tre neste kampene er avgjørende og nei det er ikke det samme om vi spiller mot Mjøndalen eller Molde.

Om man lar humøret sitt styres av resultatene mot topplag så tror jeg man gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Når det er sagt så ble vi gitt en gylden mulighet i går til å få et uventet poeng eller 3.

Vi har satt backrekka, vi har funnet midtbanen og nå er Edvartsen straks klar for start og som en ekstra bonus for meg så ser den Danske dødvekta omsider ut til å være ute av troppen.

LSK, Haugesund og Sarp har alle dårligere form enn oss - så jeg synes det er grunn til å være optimist jeg - så får vi se på andre siden av disse 3 kampene. 

Om den kampen her beviste noe er det vel at dette nedrykket ble sementert igår. Her får man over en omgang mot 10 mann og beviser i den omgangen at vi er helt planløse offensivt. Og når jeg sier planløst, da mener jeg virkelig planløst. Aldri sett så mye hit and hope iløpet av en omgang før. Vi har to(!) avslutninger mot mål hele kampen, og nok engang vi spiller 60 min mot 10 mann. Og når vi først kommer til gode scoringsmuligheter så er enten våre spillere for treige til å komme i posisjon eller så er innleggene upresise og en sjelden gang når vi kommer til en avslutning så blir det ikke i nærheten av mål. Fordi det ikke finnes målscorere i dette laget, bortsett fra edvardsen før han ble skadet. Jeppe Moe greier for eks å avslutte til innkast fra 3 meter, det trodde jeg faktisk ikke var mulig.

Etter omtrent hver kamp så er det tydeligvis positiv utvikling i laget, vi er bedre defensivt går igjen gang etter gang, selv om vi altså slipper til masse sjanser og på toppen av det hele tre mål. Man får kjeft for å være negativ og til tider ett troll her for å ytre meninger som folk ikke liker, men altså det får finnes grenser for hvor positve man mulig kan være. Jeg vil påstå at jeg ser mer fotball enn den gjennomsnittlige fotballfan, og da greier man jo fint å se at denne utviklingen folk snakker om er mikroskopisk om i det hele tatt noenting. 

Og vi har 7 kamper igjen på å gjennomføre ett mirakel, så nå handler det jo virkelig ikke om hvem man møter lenger, nå har de satt seg i en posisjon hvor de må ta poeng uansett motstand, så må innrømme at jeg er litt lei av å lese at "det er ikke har vi skal ta poeng" osv. Som en skriver over her, vi kan ikke lenger velge hvilke kamper som er viktige. Alt herifra og ut er kniven mot strupen, om vi skulle være heldige nok til å få en mulighet til å spille kvalik. Og akkurat nå ligger håpet i at brann slutter fullstendig å ta poeng, for dette stabæk-laget kommer ikke til å ta mange.

Da han tok over lå vi på 15 plass, der ligger vi enda. Da Horneland tok over Brann lå dem sist, nå ligger dem på kvallikk. Det er på tabellen vi vil ha bedring, ikke at spillerene klarer å sette 5 passninger sammen og tidvis plage Molde i første omg. For å så ende med å tape kampen 3-0 mot 10 mann. Tromsø tror jeg slår Mjøndalen i dag, da ligger vi 5 poeng bak sikker plass.

Enig at Kjønø er en bra fyr og kan være bra å ha rundt klubben. Men resultatene må komme nå, vi trenger poeng. De 3 neste er nok avgjørende, enig der.

47 minutter siden skrev geirti:

Enig i at det må være lov å være kritisk til prestasjonene våre. Nok et soleklart hjemmetap er ikke akkurat det vi trengte nå.

Samtidig må det være lov å mene at dette er for dårlig, uten å samtidig ville skifte ut trener'n med en gang. Jeg mente det var feil å sparke Janne, pga. prinsippet om stabilitet og kontinuitet. Jeg har etter sparkingen innsett hvilken sjeldent ubrukelig trener han hadde henfalt til å bli, med null krav til spillerne, null styring, null trøkk på treningene osv. (det er nesten så man lurer på hvorfor i helvete han fikk holde på så lenge som han gjorde). Men å sparke Kjønø nå er litt som å gi sittende regjering skylda for Norges høye klimagassutslipp. Det tar tid å snu en klubb. Spesielt når Janne hadde ødelagt så til de grader som han hadde. Spillere om forlater oss pga manglende treningskultur, spillere som blir, f.eks. nåværende kaptein, som går ut offentlig og kritiserer manglende profesjonalitet hos forrige trener. Det er voldsomme greier å snu for en ung trener. Det er faktisk voldsomme greier å snu for en hvilken som helst trener.

Vi har fått noen få gode forsterkninger, f.eks. Haugen, vi har fått noen uforståelige "forsterkninger", som Pedersen og Wiggen. Men jeg tror godeste Kjønø er rett man for oss nå, og jeg er fullstendig overbevist om at vi ikke får tak i noe bedre enn ham der vi er nå. Om så skulle skje, håper jeg han blir med oss ned, og at vi i Obos vil være at de hardest satsende lagene. Da tenker jeg ikke bare på det økonomiske, men også på hvordan vi vil fremstå som hele Asker og Bærums samlingspunkt. Selv med nedrykk vil vi fortsatt være soleklart storebror i bygda, med både Asker og Bærum god plassert nede på nivå 3.

Men vi må ikke rykke ned for å klare å bygge laget opp igjen. Vi må ikke ned for å få en ny start. Det vil ikke gjøre oss godt å rykke ned. Det vil være best om vi klarer å berge plassen. Det bør si seg selv. Uansett må vi røske opp i en del av det som er i klubben. Kjønø har gått løs på kulturen i garderoben og på treningene. Så får noen andre gå løs på kulturen på styrerommet og resten av brakka. Forhåpentligvis.

Støttes 100% !

1 minutt siden skrev @ringo:

Det er ikke Brann vi konkurrerer mot, de berger - det er i første rekke Sarpsborg deretter TIL og SF.

Så ikveld håper vi på seier til bruntrøyene og gutta med skinnvest og bart

1 time siden skrev Joachim88:

Om den kampen her beviste noe er det vel at dette nedrykket ble sementert igår. Her får man over en omgang mot 10 mann og beviser i den omgangen at vi er helt planløse offensivt. Og når jeg sier planløst, da mener jeg virkelig planløst. Aldri sett så mye hit and hope iløpet av en omgang før. Vi har to(!) avslutninger mot mål hele kampen, og nok engang vi spiller 60 min mot 10 mann. Og når vi først kommer til gode scoringsmuligheter så er enten våre spillere for treige til å komme i posisjon eller så er innleggene upresise og en sjelden gang når vi kommer til en avslutning så blir det ikke i nærheten av mål. Fordi det ikke finnes målscorere i dette laget, bortsett fra edvardsen før han ble skadet. Jeppe Moe greier for eks å avslutte til innkast fra 3 meter, det trodde jeg faktisk ikke var mulig.

Etter omtrent hver kamp så er det tydeligvis positiv utvikling i laget, vi er bedre defensivt går igjen gang etter gang, selv om vi altså slipper til masse sjanser og på toppen av det hele tre mål. Man får kjeft for å være negativ og til tider ett troll her for å ytre meninger som folk ikke liker, men altså det får finnes grenser for hvor positve man mulig kan være. Jeg vil påstå at jeg ser mer fotball enn den gjennomsnittlige fotballfan, og da greier man jo fint å se at denne utviklingen folk snakker om er mikroskopisk om i det hele tatt noenting. 

Og vi har 7 kamper igjen på å gjennomføre ett mirakel, så nå handler det jo virkelig ikke om hvem man møter lenger, nå har de satt seg i en posisjon hvor de må ta poeng uansett motstand, så må innrømme at jeg er litt lei av å lese at "det er ikke har vi skal ta poeng" osv. Som en skriver over her, vi kan ikke lenger velge hvilke kamper som er viktige. Alt herifra og ut er kniven mot strupen, om vi skulle være heldige nok til å få en mulighet til å spille kvalik. Og akkurat nå ligger håpet i at brann slutter fullstendig å ta poeng, for dette stabæk-laget kommer ikke til å ta mange.

Enig her. Kjønø treningene er ikke spesielt gode og ser ikke ut som han når fram til spillerne, ref pausejusteringene. Men virker som styret sitter rolig og ser på at skuta synker ned til OBOS ligaen dessverre

45 minutter siden skrev @ringo:

Det er ikke Brann vi konkurrerer mot, de berger - det er i første rekke Sarpsborg deretter TIL og SF.

Vi er ett poeng bak Brann. Selvfølgelig kjemper vi mot de. Resten er trygge i forhold til oss som aldri vinner. 

11 timer siden skrev geirti:

Enig i at det må være lov å være kritisk til prestasjonene våre. Nok et soleklart hjemmetap er ikke akkurat det vi trengte nå.

Samtidig må det være lov å mene at dette er for dårlig, uten å samtidig ville skifte ut trener'n med en gang. Jeg mente det var feil å sparke Janne, pga. prinsippet om stabilitet og kontinuitet. Jeg har etter sparkingen innsett hvilken sjeldent ubrukelig trener han hadde henfalt til å bli, med null krav til spillerne, null styring, null trøkk på treningene osv. (det er nesten så man lurer på hvorfor i helvete han fikk holde på så lenge som han gjorde). Men å sparke Kjønø nå er litt som å gi sittende regjering skylda for Norges høye klimagassutslipp. Det tar tid å snu en klubb. Spesielt når Janne hadde ødelagt så til de grader som han hadde. Spillere om forlater oss pga manglende treningskultur, spillere som blir, f.eks. nåværende kaptein, som går ut offentlig og kritiserer manglende profesjonalitet hos forrige trener. Det er voldsomme greier å snu for en ung trener. Det er faktisk voldsomme greier å snu for en hvilken som helst trener.

Vi har fått noen få gode forsterkninger, f.eks. Haugen, vi har fått noen uforståelige "forsterkninger", som Pedersen og Wiggen. Men jeg tror godeste Kjønø er rett man for oss nå, og jeg er fullstendig overbevist om at vi ikke får tak i noe bedre enn ham der vi er nå. Om så skulle skje, håper jeg han blir med oss ned, og at vi i Obos vil være at de hardest satsende lagene. Da tenker jeg ikke bare på det økonomiske, men også på hvordan vi vil fremstå som hele Asker og Bærums samlingspunkt. Selv med nedrykk vil vi fortsatt være soleklart storebror i bygda, med både Asker og Bærum god plassert nede på nivå 3.

Men vi må ikke rykke ned for å klare å bygge laget opp igjen. Vi må ikke ned for å få en ny start. Det vil ikke gjøre oss godt å rykke ned. Det vil være best om vi klarer å berge plassen. Det bør si seg selv. Uansett må vi røske opp i en del av det som er i klubben. Kjønø har gått løs på kulturen i garderoben og på treningene. Så får noen andre gå løs på kulturen på styrerommet og resten av brakka. Forhåpentligvis.

Med JJ som trener plasserte vi oss sist sesong på øvre halvdel av tabellen, så ditt lange resonnement blir helt historieløst. Vi hadde ikke noe fantastisk lag sist sesong og det du skriver om Jønsson blir helt underlig. Han ba om nye spillere og fikk det ikke. Kjøne har fått mange nye spillere og mot Molde spiller vi mot 10 mann hjemme og kommer nesten ikke til en eneste skikkelig målsjanse. Taktikken i går med å prøve å spille ut Molde ved å stå høyt var dømt til å mislykkes - Kjønø brukte samme taktikk mot bunnlaget Brann som mot Molde - det er utrolig naivt.  Det blir spennende å se hvordan vi kommer til å spille mot Lillestrøm. De tapte 5-1 mot Viking i Stavanger, som vi holdt til 3-3  under JJ i en kamp som Stavanger Aftenblad beskrev som en sterk kamp av Stabæk. Kan hende Kjønø er bra på fysisk trening, men han jobbet jo for oss i fjor også og assistentrener har ofte ansvaret for den fysiske treningen. Min store innvending mot Kjønø er likevel at han mangler taktisk forståelse. Jeg håper at dette er en feil observasjon, og at vi greier oss, men jeg har liten tro på prosjektet Kjønø som hovedtrener. 

JJ overtok et lag som lå under streken sommeren 2019. Svingte det opp til øvre halvdel og som et av den høstens beste lag.

Godt minne! Moe håpet nok det samme med Kjønø Iår.

37 minutter siden skrev @ringo:

Her skytes det i øst og vest - men få treffer blink…

Jeg synes temaet er spennende, og håper derfor at du kan utdype litt. Oppriktig ment, hvis det skulle være tvil om det!

Å rakke ned på Janne - hva har det for seg?

Ja han leverte ikke varene - men å påstå at han ga blaffen????

Styret - ja hvilket styre menre dere? Vi har to - det siktes mye mot klubbstyret - men hva med AS'et - der pengene er?

og hvem er ytterste ansvarlig for misæren - daglig leder....

5 minutter siden skrev @ringo:

Styret - ja hvilket styre menre dere? Vi har to - det siktes mye mot klubbstyret - men hva med AS'et - der pengene er?

Du hadde ikke spørsmålstegn i slutten. Betyr det at du plasserer ansvaret hos daglig leder?

Jeg er forøvrig enig i problematikken rundt ansvarsforholdet mellom klubb og AS. Nå i høst har Moe rykket ut og fortalt hvor sterkt inntrykk mailen fra Geirti hadde (effekten virker å ha vært kortvarig), mens styreleder i ASet var ute og skrøt av "tidenes satsing". Ingen av dem har vel levert til stående ovasjoner.

Styrene skal vel peke ut retning, mens administrasjonen skal levere, eventuelt melde tilbake at det ikke er realistisk. Det kan jo også være at begge parter er enige, bare at de har valgt å kommunisere noe annet til supportere og resten av verden.

Det som er helt klart, er at ingen egentlig tar ansvar for noen ting, men heller plasserer det lengst ut i solen. Hos spillere og trenere.

17 minutter siden skrev @ringo:

Gode poenger Ringo. 

Det hjelper ikke å hakke på trenerne. Hverken Janne eller Kjønø. 
Janne spurte etter spillere, han sa også før sesongen at laget ikke var godt nok. 

Kjønø fikk spillere, men trenger tid. De har jo nesten hatt en pre-season de siste 2 mnd. 

Men hvorfor har vi havnet der vi har havnet etter 2 år med øvre halvdel? 
Det er mange Teorier. Min personlige mening er at dette er dårlig håndverk over tid. Av hele klubben, egentlig. 
Mest av alt, spillerlogistikken. Famlet i blinde. Trenere kan ikke trylle heller. Jeg syntes Janne gjorde en formidabel jobb når han kom. 
Jeg syntes Kjønø er spennende, og en klassisk Stabæk signering. Vi gir folk muligheter. Det må vi aldri slutte med, det er i Stabæks tro. 

Vi har dog en stall som må renskes opp i, vi må bygge på nytt. Mest sannsynlig i Obos. Som etter 2012. 

Stallen må bli bedre! Vi må ha en identitet. 

7 minutter siden skrev Marandinho:

Jeg syntes Kjønø er spennende, og en klassisk Stabæk signering. Vi gir folk muligheter. Det må vi aldri slutte med, det er i Stabæks tro. 

Jeg er enig i at Kjønø er spennende. Jeg er også litt usikker på om vi er for opptatt av gode historier. Vi skal ha de yngste spillerne, de skal være egenutviklede, treneren skal være den yngste i ES historie, etc.

Deler av disse tingene er selvfølgelig prisverdige, men det er kanskje slik at det må være en balanse mellom uerfarne og erfarne. Klubben har f.eks. kjempet mot nedrykk tidligere, men den erfaringen er det kun supporterne og et par av de eldste spillerne som har fra før.

20 minutter siden skrev geirti:

Ombestemt deg?

I forhold til Brann? Nei, de har fremdeles for sterk trend - men den uventede seieren til S08 over KBK var veldig uheldig for oss. De ligger vel nå ann til samme sluttpoeng som Brann , så de ble vanskeligere å nå. Da må vi fort ha 15 av 21 på siste sju.

De ulike stiene til kvallikk plassen ble mye vanskligere denne runden. Det var dog positivt at Brann ikke vant mot Odd, samtidig som det var mer negativt at S08 slo KBK, samlet sett gjorde det jobben vanskligere. Den beste muligheten vår nå - ved siden av at vi må levere poeng selv - er at SF fortsetter den trenden de er inne i...

Det som evtr. kan felle Brann er at de får skjelven forran eget publikum i Bergen eller at Taylor går istykker. Vi kan jo alltids håpe. 

23 minutter siden skrev @ringo:

I forhold til Brann? Nei, de har fremdeles for sterk trend - men den uventede seieren til S08 over KBK var veldig uheldig for oss. De ligger vel nå ann til samme sluttpoeng som Brann , så de ble vanskeligere å nå. Da må vi fort ha 15 av 21 på siste sju.

De ulike stiene til kvallikk plassen ble mye vanskligere denne runden. Det var dog positivt at Brann ikke vant mot Odd, samtidig som det var mer negativt at S08 slo KBK, samlet sett gjorde det jobben vanskligere. Den beste muligheten vår nå - ved siden av at vi må levere poeng selv - er at SF fortsetter den trenden de er inne i...

Det som evtr. kan felle Brann er at de får skjelven forran eget publikum i Bergen eller at Taylor går istykker. Vi kan jo alltids håpe. 

Jeg mente ombestemt deg med tanke på hvem det er mest sannsynlig at vi kan klare å legge bak oss. Dersom Sandefjord fortsetter trenden de har hatt siste 7 kamper (5 poeng), så ender de på 31 poeng. Dersom Brann fortsetter trenden de har hatt siste syv kamper (10 poeng), så ender de på 30 poeng. Vi klarer verken 30 eller 31 poeng. Men hvilket lag har vi lettest for å passere om vi klarer 26-27 poeng (som er helt i øvre sjikt av hva vi kan forvente)? Det bør vel åpenbart være Brann. Det må da være lettere å se for seg at de henter 6-7 poeng (i stedet for forventede 10), enn at Sandefjord taper 7 strake?

Men dette kan være litt som å diskutere hvilken tungvektsbokser vi skulle klart å vinne over (i boksing). Vi ville (selvfølgelig) tapt mot alle. Forskjellen på en liten sannsynlighet (Brann havner bak oss) og en veldig liten sannsynlighet (Sandefjord/Sarp/Tromsø havner bak oss) er kun av akademisk interesse hvis ingen av hendelsene inntreffer.

18 minutter siden skrev @ringo:

I forhold til Brann? Nei, de har fremdeles for sterk trend

Brann ser mye bedre ut enn de gjorde, men ligger et betydelig antall poeng bak alle andre mulige nedrykkskandidater. Det er hovedgrunnen til at Brann er laget vi har klart størst sjanse til å ta igjen. Det andre er kampprogrammet som ikke kan kalles annet enn knalltøft. På papiret er Viking, Vålerenga, Rosenborg, Molde og Glimt alle vanskelige kamper, altså lag 4, 7, 3, 2, og 1 på tabellen. Kun Særp og Sandefjord er igjen fra nedre halvdel. 

Programmet til Brann er mye mye verre enn vårt og den største grunnen til at man fortsatt kan få 1,65 i odds på Stabæk-nedrykk. Av de over er jeg overbevist om at Sandefjord er laget vi må drømme om å hente.

Mhm jeg ser på både trend og tabell - men trend da i litt kortere perspektiv en Geirti og nei jeg tror fremdeles ikke Brann er det mest sannsynlige laget å passere på tabellen.

Slik jeg ser det ligger de ann til å ende med fler poeng  enn SF til slutt. Time will show.

Men det vi kanskje kan være enige om er at det fremdeles er nok poeng å spille om.