Jump to content

Eirik Kjønø

odd
 Share

Recommended Posts

3 timer siden skrev geirti:

Men hvem, blant alle de som vi kan klare å få tak i til omtrent samme lønnsbetingelser som Kjønø har, vil være en sikker suksess for laget? Ikke bare få laget opp igjen, men bygge et lag som blir oppe? Jeg ser ingen slike åpenbart langt bedre kandidater til å ta over jobben som STB-trener

Gode poenger Geirti! 

Skal innrømme at jeg har sittet i 2 timer og virkelig grublet på det. Og det er her Geirti har helt rett. Hvem god og erfaren klubb bygger vil komme til oss? Jeg klarer faktisk ikke å komme på noen. Ikke realistiske i alle fall. 

Så tenkte jeg at her må man tenkte motsatt. En sulten klubb bygger Kanskje? Ønsketenkningen sier Tom Stenvoll. Men han har jo mindre erfaring enn Kjønø. 

Og da kommer problemstillingen Geirti har. Og det er det viktigste poenget: hvem faen vil ta over en Obos klubb per nå? 4-5 år typ unna ny stadion. Hele stallen må ristes i. Trenerteam må ristes i. Ny mental trener må finnes (for åpenbart har ikke det fungert). Styret (?). 

Spørsmålet mitt er da, er vi stuck med Kjønø eller? 

At Kjønø får fortsette virker vel ganske sansynlig akkurat nå, evaluering eller ikke. Da har man på en måte foregrepet konklujonen av evalueringen. Men det etterlater jo oss med en del ubesvarte spørsmål da.

Hvorfor har ingen tatt tak i kvaliteten på treningene?

Hvorfor har ingen tatt (nok) tak i den dårlige garderobekulturen?

Hvem har ansvaret for lagdisponering og taktikk, og hvorfor har det sviktet??

Hvem har ansvar for hva som skjer i pausen i og med at vi gjentatte ganger har sett laget klappe sammen i 2. omgang?

Hvem andre enn trenerteamet har ansvar for disse tingene?

Hvorfor skal vi tro at det samme trenerteamet er i stand i å ta tak på disse tingene når vi over de siste månedene ikke har sett tegn til bedring? Det har mest vært 1 skritt frem 2 tilbake hele høsten...

Så ja @geirti . du stiller et veldig godt spørsmål - hvilke alternativ har vi? Jeg har ikke noe godt svar på det akkurat nå. 

Men jeg leser også mellom linjene i innlegget ditt at du heller ikke er overbevist om at dagens regime er i stand til å rette på disse tingene  - eller?

Om Kjønø(og Wiggen????) er fredet, må  man samtidig svare på hvordan kvaliteten på treningene skal bli bedre, hvordan man skal kvitte seg med useriøsiteten i spillertroppen, hva som gikk galt taktisk (hvorfor slapp vi inn så mange mål?) og hvordan disse tingene skal endres på alternativt hvorfor det som overhode ikke har fungert i høst skal være godt nok til neste år...

Sorry jeg har bare ikke trua på Kjønø & Co jeg ass... Så her er det vel våre tankerekker skiller seg @geirti Der du argumenterer godt for at det er bedre å velge det kjente fremfor det ukjente, så ser jeg ingen vei ut av uføret med det som er kjent, og tror et bytte vil tvinge seg frem uansett - Dermed mener jeg det er bedre å gjøre det kontrollert nå, enn å vente frem til sommeren og måtte hastebytte da.

Jeg har hele tiden ment at endringene må starte på toppen for deretter å filtrere nedover i organisasjonen. Hvis det ikke er ønsket prosess så tror jeg dessverre det eneste alternativet vi har for å få til sportslig endring er å få inn en trener med  sterk personlighet som setter tydelige krav til profesjonalitet i styret og ledelse. Den treneren er nok dessverre ikke Kjønø til det virker det som spillerne ikke har respekt for han. Etter å ha sett noen treninger gjennom sesong må jeg ærlig talt si at kvaliteten, tempoet og intensiteten har vært begrenset. 

3 minutter siden skrev Nr14:

Etter å ha sett noen treninger gjennom sesong må jeg ærlig talt si at kvaliteten, tempoet og intensiteten har vært begrenset. 

Ja og det er du visstnok ikke alene om å mene - og hvordan skal man ta tak i dette? Hvem korrigerer en ung trener som tror han sitter på alle svarene selv, og i den grad han hører på noen lener seg mot den mest avskiltete treneren i norsk fotball.....

3 timer siden skrev @ringo:

(...) Men jeg leser også mellom linjene i innlegget ditt at du heller ikke er overbevist om at dagens regime er i stand til å rette på disse tingene  - eller?

(...) Dermed mener jeg det er bedre å gjøre det kontrollert nå, enn å vente frem til sommeren og måtte hastebytte da.

Er jeg trygg på at det er riktig å fortsette med Kjønø? Nei.

Men la oss si vi skal bytte han ut nå. I "kontrollerte" former, som du skriver.  Da har vi et ekstra problem som ikke er nevnt så ofte; har vi tillit til de som i så fall skal ansette en ny hovedtrener? Jeg kjenner ikke akkurat hierarkiet her, men det aner meg at såvel Moe og Tunold som Bjarmann vil ha betydelig innflytelse her. Kanskje styrelederen i AS'et også. Auda. Samtidig med at Kjønø får litt mer tid, skifter vi ut på toppen, til en gjeng som forhåpentligvis vil være mer kompetente til å skaffe Kjønøs erstatter om det utover 2022 skulle bli åpenbart (selv for folk som meg) at Kjønø må gå. Jeg kan ikke se for meg at det er lurt å skifte alle ledere (styreleder, daglig leder, sportslig leder og hovedtrener) samtidig, og jeg nekter å se for meg at det ikke blir skifte på toppen denne vinteren.

22 timer siden skrev geirti:

Men hvem, blant alle de som vi kan klare å få tak i til omtrent samme lønnsbetingelser som Kjønø har, vil være en sikker suksess for laget? Ikke bare få laget opp igjen, men bygge et lag som blir oppe? Jeg ser ingen slike åpenbart langt bedre kandidater til å ta over jobben som STB-trener. Derfor synes jeg det er en god leveregel: så lenge du er i tvil om det lønner seg å bytte, sats på det du allerede har.

Dette synes jeg lyder litt rart. Det kan jo ikke være slik at EK må fortsette som trener av økonomiske grunner ?  Jeg trodde ellers at vi ikke hadde en så bunnskrapt konto nå.  Man vet aldri med en ny trener om han vil være en sikker suksess - og stallen er selvsagt mye viktigere.  Uten noen glede vil jeg vise til hva jeg uttrykte her på forumet da JJ fikk sparken - det kom ikke til å hjelpe oss særlig - slik det vanligvis går når trenere sparkes.  Jeg har prøvd å få øye på en klar ny strategi under EK, men har ikke funnet noen slik. Jeg er imponert over dine kunnskaper og statistikker geirti - men jeg synes du kanskje strekker det litt langt når du antyder at det ikke finnes andre trenere der ute som kan gjøre en jobb med Stabæk. Leter man, så finner man - som det sies. Det trengs en kravsspesifikasjon - oppfordrer gjerne forumet til å komme med det. Jeg vil gjerne ha med EK videre som assistent - han kan bli bra med mer erfaring - men vi kan ikke bli en OBOS-klubb for lenge.

13 minutter siden skrev Innkast:

jeg synes du kanskje strekker det litt langt når du antyder at det ikke finnes andre trenere der ute som kan gjøre en jobb med Stabæk.

Det har jeg vel ikke sagt, jamfør hva du refererer til. Men at det skal finnes noen som er villige til å trene et Obos-lag og som er en tilnærmet sikker suksess, det tviler jeg sterkt på. Ellers er jeg enig med deg i at det er jo ikke et økonomisk spørsmål, annet enn at vi er selvfølgelig ikke er villige til å tilby fantasisummer for å få Kjetil Knutsen eller noe slikt.

Arni: foreslår at du endrer bildet ditt fra Janne, som ikke gjorde noen feil, til deg selv, som finner alle feil i verden hos Jannes arvtaker.

Dette for at Kjønø skal kunne passe seg om han ser deg på gaten. Du er åpenbart "on a mission" her.

Svart/hvitt er alltid enklest.

• 4 weeks later...

På 15.1.2022 den 9.45 skrev arni:

Reidar Solli i Dagsavisen vinkler åpningskampen på Nordre Åsen som Kjønøs comeback i OBOS og det samme for Skeid😊

Et lite ønsket comeback!

Hepp,

Jeg er litt spent på hvordan laget vil fremstå denne sesongen.

Jeg synes Kjønø er vanskelig å bli klok på - hva er egentlig filosofien hans? 

I fjor ble det - kanskje naturlig - mye fokus på motspill og lite på å utvikle eget spill. I år må vi forvente å styre matchene mer og da må det være mer fokus på å utvikle eget spill. Men hvordan blir det seende ut mon tro. Hvor og når tar vi risiko - hvilkt energinivå(les tempo og aggressivitet) kan viforvente,hvordan opptrer vi i oppspillsfasen og hvordan skaper vi sjanser på siste 3. del. I fjor så vi et lag som slet med avstander mellom lagdelene og som ofte ble baktunge i en form for 541 formasjon. 

Spent på formasjon også - fortsetter vi med 3 mann bak eller går vi over til 4? 

Om vi velger 3 bak er jeg veldig usikker på om vi har vingbacker som har nok motor og posisjoneringsevne til at det blir effektivt både offensivt og defenisvt. 

2 eller 3 sentralt på midtbanen? hvem tar "regista" rollen?

2 eller 3 på topp?

Mange spørsmål....

Det sitter langt inne å avfeie en trener som tar over en annens prosjekt midtveis i en sesong, kun basert på den sesongen. En god treningsvinter med Kjønø 100% ved roret nå, så får vi se!

30 minutter siden skrev @ringo:

Hepp,

Jeg er litt spent på hvordan laget vil fremstå denne sesongen.

Jeg synes Kjønø er vanskelig å bli klok på - hva er egentlig filosofien hans? 

I fjor ble det - kanskje naturlig - mye fokus på motspill og lite på å utvikle eget spill. I år må vi forvente å styre matchene mer og da må det være mer fokus på å utvikle eget spill. Men hvordan blir det seende ut mon tro. Hvor og når tar vi risiko - hvilkt energinivå(les tempo og aggressivitet) kan viforvente,hvordan opptrer vi i oppspillsfasen og hvordan skaper vi sjanser på siste 3. del. I fjor så vi et lag som slet med avstander mellom lagdelene og som ofte ble baktunge i en form for 541 formasjon. 

Spent på formasjon også - fortsetter vi med 3 mann bak eller går vi over til 4? 

Om vi velger 3 bak er jeg veldig usikker på om vi har vingbacker som har nok motor og posisjoneringsevne til at det blir effektivt både offensivt og defenisvt. 

2 eller 3 sentralt på midtbanen? hvem tar "regista" rollen?

2 eller 3 på topp?

Mange spørsmål....

Tror vi er avhengige av å ha med Bjarmann videre om Kjønø skal få en god sesong! 
Vi må ha litt kontinuitet, og jeg mener ikke noen av de 2 har vært problemet senere år! 

36 minutter siden skrev jensemann:

Det sitter langt inne å avfeie en trener som tar over en annens prosjekt midtveis i en sesong, kun basert på den sesongen. En god treningsvinter med Kjønø 100% ved roret nå, så får vi se!

Får håpe på en god treningsvinter ja, og den bør brukes jækla godt. Ikke en eneste ny spiller inn pr. dato, og det er kun 2 1/2 måned, eller 11 uker til kamp mot Skeid!

43 minutter siden skrev guttensindet:

Får håpe på en god treningsvinter ja, og den bør brukes jækla godt. Ikke en eneste ny spiller inn pr. dato, og det er kun 2 1/2 måned, eller 11 uker til kamp mot Skeid!

Troppen er god nok... sparer mye penger på å ikke kjøpe noe nye.. (ironi)

Jeg foreslår en telefon til Bjørn Mannsverk som bor på Lillestrøm og jobber på Lysaker. Få han trigget på et spennende prosjekt som kan vi bli Glimt 2.0

2 timer siden skrev blaasoldat:

Tror vi er avhengige av å ha med Bjarmann videre om Kjønø skal få en god sesong! 
Vi må ha litt kontinuitet, og jeg mener ikke noen av de 2 har vært problemet senere år! 

TB videre er nok det beste for oss og Kjønø, men heller usikker på om TB er best stilt med Kjønø som hovedtrener…

ref: jeg synes Kjønø skulle fått mye mer ut av troppen og enkeltspillere enn hva han gjorde…

40 minutter siden skrev nichb:

TB videre er nok det beste for oss og Kjønø, men heller usikker på om TB er best stilt med Kjønø som hovedtrener…

ref: jeg synes Kjønø skulle fått mye mer ut av troppen og enkeltspillere enn hva han gjorde…

Jeg er redd TB blir kastet for å vise handlingskraft, mens ellers blir alt som før! @@ringo ble ikke en del av evalueringen! Fikk du sagt ifra til rette instanser @ingo?

Om TB som har planlagt for dette siden i høst må gå, så tar vi enda flere skritt tilbake, og da blir veien frem enda lenger enn den er nå

1 time siden skrev @ringo:

DEt er ingen som har sagt at troppen god nok heldigvis.

Mine meninger er jo av relativt marginal betydning, men jeg har sagt at troppen er "god nok"!

La meg legge til et par avklaringer på den påstanden:

1) Det virker som Kassi er i opptrening og er en spiller vi kan regne med å se på banen til våren. Neppe på toppnivå, og kanskje ikke klar for 90-minutter kriging. Men han vil være en som kan bidra fra benken. Vi har ikke hørt noe om at Yaw legger opp, så antar at han hangler med videre. Igjen en spiller som kan være fin å få inn fra benken.

2) Med at "troppen er god nok" mener jeg at det må være mulig å lage et topp Obos-lag med de spillerne vi har. Så diskusjoner om at Kjønø ikke får nok ut av dem, og at de ikke er samspilte er egentlig litt på siden. (Nye spillere vil jo uansett ikke forbedre den biten.)

Til dere som mener vi ikke har en "god nok" tropp, utfordringen er fortsatt å fortelle hvilke lag som er så mye bedre enn oss?

Den store svakheten vår ser ut til å være sentral midtbane, der er jeg enig i at det er tynt. Samtidig har vi sett både Solbakken og Kostadinov være gode i Eliteserien, og Høyland det samme i Obos. Vogt mener jeg spilte på midtbanen i en cupkamp for et par år siden. Også kan vi jo alltid håpe på et mirakel i form av gode nyttårsforsetter fra Lumanza/Skytte, men mirakler skjer ikke så ofte.

Jeg er engstelig for at vi ikke har et godt nok regime rundt det fysiske. Obos ligaen er en tøff fysisk liga hvor våre motstandere vil kunne kjempe oss i senk. Vi klarte sjelden å stå distansen i 90 minutter i fjor. Hvis det ikke gjøres dramatiske endringer i opplegget vårt vil det samme skje i år. Derfor er jeg nok betydelig mere skeptisk til vår evne til å kjempe i toppen før vi ser at erkjennelsen har kommet fra klubben. Foreløpig radio silence.

2 timer siden skrev @ringo:

DEt er ingen som har sagt at troppen god nok heldigvis.

Hører heldigvis at det jobbes med 4/5 nye spillere inn. Men Kjønø er kanskje ikke en magnet for de mest attraktive..

10 minutter siden skrev Nr14:

Obos ligaen er en tøff fysisk liga hvor våre motstandere vil kunne kjempe oss i senk.

Er spillerne i Obos bedre trent enn spillerne i Eliteserien?

Hvis vi antar at spillerne i Eliteserien jevnt over er bedre enn de i i Obos, og Obos-spillerne har samme fysiske nivå, så betyr det at de har andre mangler. Det er de manglene vi må utnytte, fremfor å prøve å slå dem på hvem som har mest muskler.