Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 time siden skrev @ringo:

Det er vel litt prematurt å melde!

Kanskje, men kan ikke se noen som har forbedret seg på disse 21 kampene? Men klart vi ble blendet i fjor vår

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offensiv fotball kan være mer spennende å se på det, men når det går på bekostning av 7-1 tap og 5-4 tap fra å lede 4-0 mot EGERSUND, da sier det seg selv at det må jobbes mer med defensivt struktur. Det går utover det offensive og det må spilles en sikrere og kjedeligere fotball. Vi er ikke B/G. Så langt derifra. Men vi må være tålmodige.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 timer siden skrev InaB:

Ansettelsen var både overraskende og merkelig og jeg var bekymret fra begynnelsen av om ledelsen sendte feil signal både til spillerne og publikum ved å ansette en lite merittert trener fra en middels OBOS klubb på Toten.

Det er vel det her som er det egentlige problemet deres? Derfor det ikke finnes vilje til å gi JW en sjanse, og at en vil bytte trener før 1/3 av sesongen er spilt en gang…

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 hour ago, @ringo said:

Det er vel det her som er det egentlige problemet deres? Derfor det ikke finnes vilje til å gi JW en sjanse, og at en vil bytte trener før 1/3 av sesongen er spilt en gang…

Bare for at ikke flere ikke skal misforstå meg: Jeg skrev i innlegget at vi må prøve og støtte JW og gutta så godt vi kan...

Jeg har bare opplevd 2 riktige sparkinger av trenere - McKinley og Kjønø. Jeg mener ikke at JW må gå nå og har generelt liten tro på å bytte ut trenere for å oppnå bedre resultater...

.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

40 minutter siden skrev @ringo:

Denne antagelsen har vel blitt tilbakevist mange nok ganger med oppramsing av de faktiske grunnene til at en mener Wålemark så langt fremstår som en særdeles svak trener. Det hele minner om hvordan mange ikke ville akseptere de velbegrunnede innsigelsene dine mot Bob i fjor og bare avviste det som forutinntatthet, bare med omvendte roller i år.

Så er det dessuten heller ikke så mange som har uttalt at vi må bytte trener allerede. InaB skrev i innlegget du siterer at "vi må ikke gi opp og prøve å støtte JW og gutta så godt vi kan". Jeg kan ikke huske å ha lest mange/noen andre innlegg som har tatt tydelig til orde for det, heller, og jeg vet i hvert fall at jeg selv ikke har landet på den konklusjonen ennå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror en uttalelse fra eier og styre der de er ærlig og sier vi står med JW uavhengig av hvordan resultatene blir. I værste tilfelle kan det bli PostNord på Nye Nadderud men JW er riktig man for oss i et 4-6 års perspektiv. Da vet alle hva vi har å forholde oss til vi vet hva klubbens egentlige ambisjoner er og supportere trenger ikke kaste bort unødvendig tid på spekulasjoner. Det er klart at markedsavdelingen får en tung jobb men det vil da være den harde realiteten. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 minutter siden skrev Nr14:

Jeg tror en uttalelse fra eier og styre der de er ærlig og sier vi står med JW uavhengig av hvordan resultatene blir. I værste tilfelle kan det bli PostNord på Nye Nadderud men JW er riktig man for oss i et 4-6 års perspektiv. Da vet alle hva vi har å forholde oss til vi vet hva klubbens egentlige ambisjoner er og supportere trenger ikke kaste bort unødvendig tid på spekulasjoner. Det er klart at markedsavdelingen får en tung jobb men det vil da være den harde realiteten. 

Ikke bare markedsavdelingen. Bare et tredje år i OBOS vil gå så hardt utover økonomien at staben må slankes vesentlig. Spill i 2.div er en route til Bærum Sportsklubbs problemer 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 minutter siden skrev Nøfyse:

Denne antagelsen har vel blitt tilbakevist mange nok ganger med oppramsing av de faktiske grunnene til at en mener Wålemark så langt fremstår som en særdeles svak trener. Det hele minner om hvordan mange ikke ville akseptere de velbegrunnede innsigelsene dine mot Bob i fjor og bare avviste det som forutinntatthet, bare med omvendte roller i år.

Så er det dessuten heller ikke så mange som har uttalt at vi må bytte trener allerede. InaB skrev i innlegget du siterer at "vi må ikke gi opp og prøve å støtte JW og gutta så godt vi kan". Jeg kan ikke huske å ha lest mange/noen andre innlegg som har tatt tydelig til orde for det, heller, og jeg vet i hvert fall at jeg selv ikke har landet på den konklusjonen ennå.

Det står nå ganske svart på hvitt og den type skepsis kom ganske umiddelbart etter at ansettelsen var kjent. Så kan man selvfølgelig pynte på historien med å si at man ikke ønsker å sparke treneren i dette øyeblikket, mens man har forfektet et annet standpunkt tidligere. Sånn går nå dagan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så i alle fall en trener som sto imot alt som kom i går og hadde svar på alt. Ikke nødvendigvis alt om Olderheim jeg er enig i. Men han fremsto som det jeg håper en trener skal fremstå i en storm. Klarer han å få til det her, så kan det bli veldig bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 timer siden skrev Marandinho:

Jeg så i alle fall en trener som sto imot alt som kom i går og hadde svar på alt. Ikke nødvendigvis alt om Olderheim jeg er enig i. Men han fremsto som det jeg håper en trener skal fremstå i en storm. Klarer han å få til det her, så kan det bli veldig bra.

Syntes egentlig at han svarte fornuftig om Olderheim også? De mener han er best med ballen foran seg og i driv og at han får det mye oftere på kant enn sentralt i banen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

9 timer siden skrev kihl:

Syntes egentlig at han svarte fornuftig om Olderheim også? De mener han er best med ballen foran seg og i driv og at han får det mye oftere på kant enn sentralt i banen. 

Jeg syns det innlysende svaret på å få utnyttet en som Olderheim mer rettvendt og drivende fremover med ball enn han blir som 10er er å trekke ham litt ned i banen og bruke ham som 8er i stedet. Det er forståelig at de kan ha hatt en hypotese om at det kunne være en god plan B å prøve ham som ving også, men å fortsette med det i kamp etter kamp etter å ha sett hvordan det fungerte i praksis syns jeg er den rake motsetningen til fornuftig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev Nøfyse:

Jeg syns det innlysende svaret på å få utnyttet en som Olderheim mer rettvendt og drivende fremover med ball enn han blir som 10er er å trekke ham litt ned i banen og bruke ham som 8er i stedet. Det er forståelig at de kan ha hatt en hypotese om at det kunne være en god plan B å prøve ham som ving også, men å fortsette med det i kamp etter kamp etter å ha sett hvordan det fungerte i praksis syns jeg er den rake motsetningen til fornuftig.

Tror det handler om at man opplever en form for progresjon for laget som helhet og at det vil gagne Olderheim på kant og. Men så har vel ikke det skjedd enda. Dog tror jeg han er indreløper så fort Diabate og Spiten er tilbake. Tror det kan bli bra. 

Det ble snakket om at Bob krevde for mye og at det ikke passet spillergruppen. Hvordan sammenlignes feks Bob med Knutsen i Glimt ? Er det et svakhetstegn at gruppa ikke takler en sånn leder? Hvordan er trenere på kontinentet i de store klubbene vi skal selge spillere til? Ble han for kravstor for den eldre delen av gruppa som vil ha det mer komfortabelt, slik som det ser ut på banen og?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finstad nevner KPIene og sportsplanen som man jobber tett med etter kampene. Vet ikke hvordan Wålemark justerer dette etter matchene. For meg ser jeg ikke noe fremdrift her. Burde få mer ut av denne troppen med tanke på dette. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig at de har mål på antall avslutninger, men nada om kvalitet. Er vel ligaens beste sammen med Lyn på å ikke treffe mellom stengene😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er uansett fornuftig å støtte seg til tall. Men det fordrer at man har gjort rett analyse i forkant og har identifisert de rette karakteristikaene - det er jo i grunn et moneyball konsept.

Antall touch inne i motstanderens boks er et ganske trygt parameter å lene seg på, det synes å være en sammenheng mellom det og antall poeng. Men det er et stykke fra å vite hvor mange touch man må ha før det begynner å ha verdi. Hva er benchmarken? Er det antall touch per kamp? Er det antall touch i forhold til motstanderen? Hvor mange touch er nok? Hvordan kommer man til flere touch? Hvordan er forholdet mellom antall touch, antall avslutninger og mål? osv.

Så jeg liker ideen, men er usikker på utførelsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 minutter siden skrev @ringo:

Det er uansett fornuftig å støtte seg til tall. Men det fordrer at man har gjort rett analyse i forkant og har identifisert de rette karakteristikaene - det er jo i grunn et moneyball konsept.

Antall touch inne i motstanderens boks er et ganske trygt parameter å lene seg på, det synes å være en sammenheng mellom det og antall poeng. Men det er et stykke fra å vite hvor mange touch man må ha før det begynner å ha verdi. Hva er benchmarken? Er det antall touch per kamp? Er det antall touch i forhold til motstanderen? Hvor mange touch er nok? Hvordan kommer man til flere touch? Hvordan er forholdet mellom antall touch, antall avslutninger og mål? osv.

Daglig leder Sunde som har solgt sko og sportsklær liker slike kalkyler 👏

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 minutter siden skrev @ringo:

Ikke alltid sammenheng med at touch i mostanderens boks skal gi flest mål som tilsier at man får flest poeng. Derfor veldig enig her at det er viktig å definere benchmark på hva er reell verdi av å ha antall touch i mostanderens boks. Synes en av parameterne av touch i mostanderens boks bør være målt opp mot store sjanser/mål. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Over tid så vil man se at lag som har mange touch inne i motstanders boks gjør det bra på tabellen, så sammenhengen er der - spørsmålet er bare hvilken, eller kasnkje hvilke... mange touch i boxen kan også være en effekt av noe annet...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt flåsete kan en jo si at en touch innenfor 16 meteren kan være nok, bare mannen får ballen i mål? Hjelper lite med 10 pasninger hvis motstanderen bryter den 11 til en kontring eller avslutningen havner langt over mål.

En ting jeg lurer på, er det bare klubber som gjør det dårlig som fokuserer på diverse statistikker? 

Fotball er jo dessverre sånn at det hjelper lite å briljere i alle deler av spillet kontra motstanderen hvis du allikevel taper i målprotokollen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

33 minutter siden skrev jonni:

Litt flåsete kan en jo si at en touch innenfor 16 meteren kan være nok, bare mannen får ballen i mål? Hjelper lite med 10 pasninger hvis motstanderen bryter den 11 til en kontring eller avslutningen havner langt over mål.

En ting jeg lurer på, er det bare klubber som gjør det dårlig som fokuserer på diverse statistikker? 

Fotball er jo dessverre sånn at det hjelper lite å briljere i alle deler av spillet kontra motstanderen hvis du allikevel taper i målprotokollen. 

Det funker ikke helt slik - det er en sammenheng mellom antall touch og gode resultat over tid. Så om man spiller på en måte som gjør at man får fler touch så bør resultatene samsvare. Men det er vrient å kvantifisere, og så er det spørsmålet om resultatet følger antall touch eller om antall touch følger resultatet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev @ringo:

"Man får det man måler"

Det interessante med tall er at de er mer interessante jo mindre fokus det er på dem. Hvis alle har fokus på å øke antall avslutninger vil vi få til det, på bekostning av kvalitet og hvor vi tar skuddene fra. Om vi derimot ville sett på antall skudd kamp for kamp i en periode der dette IKKE var fokus, kunne det trolig fortalt oss mer om utviklingen.

Deler @@ringo s bekymring om utførelsen. En annen viktig faktor for tall er jo at det skal være mulig å ta noen actions basert på dem. Hva gjør vi egentlig hvis vi har for få skudd eller for få driblinger? Ber dem skyte og drible mer? Hvorfor skulle vi ikke gjøre det uansett? (Eller er det et optimalt punkt? At 10 avslutninger er bedre 15?) Jeg lurer veldig på hvordan de jobber med tallene utover å lage grafer..

Antall touch i motstanders boks liker jeg som parameter. Mer enn både avslutninger og posession. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Jörgen Wålemark
  • Opprett ny...