blaasoldat 8 747 Del Skrevet i går, 06:41 Del Skrevet i går, 06:41 51 minutter siden skrev h1912: Hadde dette skjedd utenfor stadion, der det ikke er snakk om verken farge på kort eller kort i det hele tatt, ville det blitt fengselsstraff i stedet. Etter det som skjedde i Moss, kan jeg ikke forstå at klubben skal anke. Etter det jeg kan se, er dette en villet handling, altså med forsett eller overlegg. Det var ikke "bare" en dytt i ansiktet som noen her inne nevner. Helt enig i at denne er langt over grensen og stygg! 5 kamper er også på sin plassb Men NFF må fortsatt se på eget reglement! For i lignende saker har en sagt at spilleren har «fått straff» siden de fikk gult under match! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 608 Del Skrevet i går, 06:42 Del Skrevet i går, 06:42 Om man skal prøve å være en smule objektiv her, så vil jeg heller rose NFF for å ta tak i dette. 8 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 616 Del Skrevet i går, 06:53 Del Skrevet i går, 06:53 Er det så rart å be om at straffen er i tråd med praksis? Skulle vi akseptert det hvis han fikk 20 kampers karantene også? 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 616 Del Skrevet i går, 07:12 Del Skrevet i går, 07:12 29 minutter siden skrev blaasoldat: NFF må fortsatt se på eget reglement! For i lignende saker har en sagt at spilleren har «fått straff» siden de fikk gult under match! Er ikke noe galt med reglementet. Ved visse forseelser, feks voldelig opptreden, kan man likevel få karantene. Et unntak fra hovedregelen. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 608 Del Skrevet i går, 07:12 Del Skrevet i går, 07:12 Ja.. Jo.. men hva er vanlig praksis, Ace? Om det er 3, 5 eller 7 kamper er jo tross alt det minst viktige her. Flott at NFF reagerer på slike ting når dommern får det med seg. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
knutta 1 888 Del Skrevet i går, 07:26 Del Skrevet i går, 07:26 1 time siden skrev h1912: Hadde dette skjedd utenfor stadion, der det ikke er snakk om verken farge på kort eller kort i det hele tatt, ville det blitt fengselsstraff i stedet. Etter det som skjedde i Moss, kan jeg ikke forstå at klubben skal anke. Etter det jeg kan se, er dette en villet handling, altså med forsett eller overlegg. Det var ikke "bare" en dytt i ansiktet som noen her inne nevner. Akkurat fengselsstraff er jo en viss overtenning… men det er vel off topic. 5 kamper er mye og det er da i alle tilfeller rimelig tåpelig å ikke anke. Ank alt alltid er en god regel. Det er da vel bedre at NFF behandler saken med større faglig tyngde og kan sette tydligere presedens? Både for spiller, klubb og liga 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
enda en jævla islending 7 546 Kongeinnlegg! Del Skrevet i går, 07:38 Kongeinnlegg! Del Skrevet i går, 07:38 Stygt. Ikke noe å si på straffen. Bra vi anker likevel, for hvem vet om de ikke finner en eller annen grunn til å gå ned fra strengeste mulige straff. Må innrømme at jeg er lavpanna nok til å huske på hvordan hele kampplanen til Moss i fjor var å saksetakle de unge teknikerne våre i knehøyde så fort de fikk ballen, og jeg kan forstå at det sitter i. Men hevn må gjøres proporsjonalt og helst litt mer diskret. 20 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 616 Del Skrevet i går, 07:40 Del Skrevet i går, 07:40 18 minutter siden skrev kuk: Ja.. Jo.. men hva er vanlig praksis, Ace? Om det er 3, 5 eller 7 kamper er jo tross alt det minst viktige her. Flott at NFF reagerer på slike ting når dommern får det med seg. Om det er 3, 5 eller 7 er vel det eneste som er å diskutere? Jeg har ikke svaret på hva som er riktig, men vil gjerne at han dømmes i tråd med praksis. Er det noen som har bedt om noe annet? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Marandinho 3 980 Kongeinnlegg! Del Skrevet i går, 07:52 Kongeinnlegg! Del Skrevet i går, 07:52 Nå må seriøst folk slappe av. Fengselsstraff. Ikke ta helt av folkens. Spiten lærer av dette. Vi må støtte han opp nå. Gutten er 17 år. Jeg så kommentarfeltet til tv2 på Facebook. Ikke bra. Vi må passe på at dette ikke ødelegger han helt. Personlig synes jeg Ambina kvestingen var like ille. 10 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
h1912 1 583 Del Skrevet i går, 07:54 Del Skrevet i går, 07:54 25 minutter siden skrev knutta: Akkurat fengselsstraff er jo en viss overtenning… men det er vel off topic. 5 kamper er mye og det er da i alle tilfeller rimelig tåpelig å ikke anke. Ank alt alltid er en god regel. Det er da vel bedre at NFF behandler saken med større faglig tyngde og kan sette tydligere presedens? Både for spiller, klubb og liga Loven sier: "Kroppskrenkelse er å utøve vold mot en annen person eller på annen måte fornærme personen fysisk. Strafferammen etter straffeloven §§ 271-272 er bøter eller fengsel inntil ett år, men hvis handlingen regnes som grov kan straffen skjerpes opp til seks års fengsel." 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
h1912 1 583 Del Skrevet i går, 08:03 Del Skrevet i går, 08:03 2 minutter siden skrev Marandinho: Nå må seriøst folk slappe av. Fengselsstraff. Ikke ta helt av folkens. Spiten lærer av dette. Vi må støtte han opp nå. Gutten er 17 år. Jeg så kommentarfeltet til tv2 på Facebook. Ikke bra. Vi må passe på at dette ikke ødelegger han helt. Personlig synes jeg Ambina kvestingen var like ille. Jeg skrev i dette forumet, at dersom dette hadde skjedd utenfor stadion, altså ikke på en fotballbane, så kunne det ført til fengselsstraff. Dette handler ikke ene og alene om Spiten, men at NFF har tatt tak i noe som må få konsekvenser. Ved at klubben anker, kan utestengelsen bli lavere, men også høyere. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
blaasoldat 8 747 Del Skrevet i går, 08:12 Del Skrevet i går, 08:12 59 minutter siden skrev Ace: Er ikke noe galt med reglementet. Ved visse forseelser, feks voldelig opptreden, kan man likevel få karantene. Et unntak fra hovedregelen. NFF har tidligere ikke gitt ytterligere straff etter gult kort er gitt, fordi spiller da har fått korreks ila kamp! Her har de gjort motsatt, derfor må de få en klar linje og klare regler. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flexi Knut 2 780 Kongeinnlegg! Del Skrevet i går, 09:24 Kongeinnlegg! Del Skrevet i går, 09:24 En viktig del av spillerutvikling er å utvikle voksne og profesjonelle mennesker. Da må det jobbes holdningsskapende og med tydelig disiplin, samtidig som man utviser varme og ivaretagelse. Det krever ledelse. Om vi løper ens ærend for å beskytte enhver «stakkar» som driter seg ut, så går det ut over både spiller og klubb. Når klubben tilsynelatende heller ikke tar på alvor at en unggutt brutalt klinker ned motspiller med overlegg, og mener at dette ikke er en alvorlig forseelse, så er vi på ville veier. Da viser vi at vi verken har klokskap eller baller nok i ledergruppa til å vise riktig vei for unggutta. Unggutter skal komme til oss for å lære, utvikle seg og få ut potensialet sitt. Ikke for at vi skal dulle med dem og opptre som agentene deres. Det er oppskriften på lav moral, bedriten disiplin og til syvende og sist manglende tillit til kultur og ledelse i klubben. Før eller siden vil unggutta se at det går ut over dem selv, og da vil de velge andre klubber framfor Stabæk. Blir straffen redusert som følge av dette, bør Spiten kanskje likevel få seg en pause på fem kamper der han får oppfølging til å jobbe litt med aggresjon, tenningsnivå og disiplin. Det er nå i karrieren man kan luke ut sånne ting. 11 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 664 Del Skrevet i går, 09:46 Del Skrevet i går, 09:46 1 time siden skrev Marandinho: Nå må seriøst folk slappe av. Fengselsstraff. Ikke ta helt av folkens. Spiten lærer av dette. Vi må støtte han opp nå. Gutten er 17 år. Jeg så kommentarfeltet til tv2 på Facebook. Ikke bra. Vi må passe på at dette ikke ødelegger han helt. Personlig synes jeg Ambina kvestingen var like ille. Kunne ikke vært mer enig. Dette er en ung og uerfaren gutt som absolutt trenger vår støtte nå. I kommentarfeltet du viser til skulle man nesten tro det var drap det var snakk om. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 608 Del Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 2 timer siden skrev Ace: Om det er 3, 5 eller 7 er vel det eneste som er å diskutere? Jeg har ikke svaret på hva som er riktig, men vil gjerne at han dømmes i tråd med praksis. Er det noen som har bedt om noe annet? Ok, men siden du nevner at man må forvente at det straffes etter vanlig praksis - så indikerer du jo at det er gjort en feil vurdering. Hva er "vanlig" praksis på bevist albue i hodet, Ace? I slike situasjoner er det helt fint at NFF vurderer situasjonen hver for seg. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 616 Del Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 14 minutter siden skrev kuk: Ok, men siden du nevner at man må forvente at det straffes etter vanlig praksis - så indikerer du jo at det er gjort en feil vurdering. Hva er "vanlig" praksis på bevist albue i hodet, Ace? I slike situasjoner er det helt fint at NFF vurderer situasjonen hver for seg. Som jeg skriver i det du siterer vet jeg ikke hva som er riktig. Men at straffen skal være i tråd med praksis er ikke mye å forvente. Kan du komme på noe som har gitt 5 kamper? Er dette historisk stygt? Noe av det styggeste jeg har sett var Heinz Müllers kne i hodet med Geir Ludvig Fåvang som resulterte i brudd i ansiktet. Han fikk 2 kamper. Siden den gang har det nok blitt strammet inn, men jeg har aldri hørt om 5 kamper. Hvis noen kan vise til noe hadde det vært fint. Men hva folk "føler" at straffen bør være er likegyldig for min del. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Torres 4 431 Del Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 2 timer siden skrev h1912: Loven sier: "Kroppskrenkelse er å utøve vold mot en annen person eller på annen måte fornærme personen fysisk. Strafferammen etter straffeloven §§ 271-272 er bøter eller fengsel inntil ett år, men hvis handlingen regnes som grov kan straffen skjerpes opp til seks års fengsel." Også vet man at det aldri skjer... 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 616 Del Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 2 timer siden skrev blaasoldat: NFF har tidligere ikke gitt ytterligere straff etter gult kort er gitt, fordi spiller da har fått korreks ila kamp! Her har de gjort motsatt, derfor må de få en klar linje og klare regler. I "gamle dager" var det nok annerledes, men ikke i dag. Jeg har nettopp fortalt deg hva reglene er og det praktiseres på den måten. Reglene er helt klare. Hvis du har eksempler fra nyere tid på voldelig opptreden som ikke har blitt straffet i ettertid vil jeg gjerne ha eksempler på det. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
joogs 1 739 Del Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Glad klubben ikke kaster en 17 åring under bussen. Hvordan de håndterer det internt aner vi ingenting om. For meg ser det ut som han forsøker å strekke ut armen for å smelle til med skulderen, det får et uheldig utfall. Å snakke om hva som er straff for vold på åpen gate viser bare at folk aldri har drevet med noen form for idrett før. Spiten er i følge norske myndigheter for ung til å kjøre bil, det viser han at det er en god grunn til. Ta lærdom og move on! 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 10 232 Del Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Å sprinte etter motstander for å gi en rett høyre er vel helt upløyd mark på dette nivået 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Marandinho 3 980 Del Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden bare legger den her jeg. Så kan enkelte som har nevnt fengselsstraff og kaste Spiten under bussen få en realitysjekk på deres moralske kompass. Ambina går som en "fri mann" i dag. Vern om 17 åringer sier nå jeg. Støtter klubben fullt ut i det. Hater dere meg pga disse kommentarene er dere hjertelig velkommen til Kikkertsvingen som gjest for å diskutere. Den kampen tar jeg gledelig. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
M-A-N 4 859 Del Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 10 minutter siden skrev joogs: For meg ser det ut som han forsøker å strekke ut armen for å smelle til med skulderen, det får et uheldig utfall. Ingen kommer til å se med velvilje på hva han egentlig prøver på, men jeg er helt enig med deg. Det ser ut som det du beskriver, med et uheldig utfall som ser ut som et slag. Så han kommer til å bli fordømt overalt. Jeg har alltid likt at Spiten er en som tar for seg i duellene, håper ikke han slutter med det pga denne uheldige situasjonen. Det er jo ikke dagis heller dette her, heller for fysisk enn for veik. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Nøfyse 3 069 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 15 minutter siden skrev Marandinho: bare legger den her jeg. Så kan enkelte som har nevnt fengselsstraff og kaste Spiten under bussen få en realitysjekk på deres moralske kompass. Ambina går som en "fri mann" i dag. Vern om 17 åringer sier nå jeg. Støtter klubben fullt ut i det. Hater dere meg pga disse kommentarene er dere hjertelig velkommen til Kikkertsvingen som gjest for å diskutere. Den kampen tar jeg gledelig. Etter mitt syn er ikke situasjonen med Ambina sammenlignbar i det hele tatt og bør ikke utløse noe i nærheten av en like streng reaksjon som Spitens handling krever. Taklingen er fryktelig stygg, det er ikke det, men det er tross alt kun et hodeløst forsøk på en slags takling og innenfor rammene av hva en kan forvente kan skje på en fotballbane. Det Spiten gjorde er i en helt annen kategori: Overlagt vold. Det han gjorde hadde ingenting med å spille fotball å gjøre i det hele tatt, han gikk med viten og vilje inn for å slå en motspiller med stor kraft. 7 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flexi Knut 2 780 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Til dere som mener at å bagatellisere og avfeie dette i media er det riktige å gjøre, og at alt annet er å "kaste ham under bussen": Hva tror dere er mest utviklende for en 17-åring som har utfordringer med fokus og å regulere tenningsnivået sitt? Å få klar beskjed om at dette er en linje det er uakseptabelt å trå over, og å ta ham til side og jobbe med utfordringene med tydelig grensesetting? Eller å avfeie det hele og heller flytte fokus til at NFF og dommer er problemet her? For ikke å snakke om: Hvilket signal mener dere det gir til resten av spillergruppa, at man legger lista såpass lavt hva gjelder disiplin og respekt for med- og motspillere? Og til dere som snakker om dagis: Vi kan jo spørre oss om det er profesjonell utvikling av voksne fotballspillere vi driver med, eller om det er en fritidsklubb der folk skal kose seg og kan styre sin egen hverdag vi aller helst vil være? Velger vi det siste, klarer vi helt sikkert å utvikle noen nye årganger av Marcus Pedersen og Tommy Høiland de neste sesongene. Smeller greit i duellene med både grisetaklinger og springskaller, da. Men tror jeg ingen egentlig ønsker seg, og det skal vi selvfølgelig heller ikke ha. God ledelse krever både at man er streng og stiller tydelige krav, i tillegg til at man viser omsorg. Det første kan føles tøft, men er like viktig som det andre for at en ung gutt skal kunne utvikle seg og ha det bra i lengden. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
M-A-N 4 859 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 11 minutter siden skrev Flexi Knut: Til dere som mener at å bagatellisere og avfeie dette i media er det riktige å gjøre, og at alt annet er å "kaste ham under bussen": Hva tror dere er mest utviklende for en 17-åring som har utfordringer med fokus og å regulere tenningsnivået sitt? Å få klar beskjed om at dette er en linje det er uakseptabelt å trå over, og å ta ham til side og jobbe med utfordringene med tydelig grensesetting? Eller å avfeie det hele og heller flytte fokus til at NFF og dommer er problemet her? For ikke å snakke om: Hvilket signal mener dere det gir til resten av spillergruppa, at man legger linja såpass lavt hva gjelder disiplin og respekt for med- og motspillere? Og til dere som snakker om dagis: Vi kan jo spørre oss om det er profesjonell utvikling av voksne fotballspillere vi driver med, eller om det er en fritidsklubb der folk skal kose seg og kan styre sin egen hverdag vi aller helst vil være? Velger vi det siste, klarer vi helt sikkert å utvikle noen nye årganger av Marcus Pedersen og Tommy Høiland de neste sesongene. Smeller greit i duellene med både grisetaklinger og springskaller, da. Men tror jeg ingen egentlig ønsker seg, og det skal vi selvfølgelig heller ikke ha. God ledelse krever både at man er streng og stiller tydelige krav, i tillegg til at man viser omsorg. Det første kan føles tøft, men er like viktig som det andre for at en ung gutt skal kunne utvikle seg og ha det bra i lengden. Til dagis-kommentaren. Jeg synes det er helt riktig at han straffes. Han må ta ansvar for sine handlinger. Det er kun et fåtall og de nærmeste som vil se på hva som egentlig foregikk. Han og Lassen hadde hatt en beef en stund og for meg er det ganske åpenbart at han ønsker å gi Lassen en skikkelig dytt med skulderen, men så er han på etterskudd i duellen og det tar form av et slag. Men jeg tror ikke han løp der og tenkte at han skulle gi han en strak høyre i trynet. Han mistet heller ikke hodet helt. Han var frustrert, uvøren og på etterskudd med en stygg - men innafor - dytt. Det er min tolkning. Straffen er fortjent og jeg syntes Stabæk burde droppet anke. Jeg elsker fysiske dueller og kan like skitne triks, puffing, terging. Med 16-17 åringer som Spiten og Hugo som kommer opp på seniornivå og tar for seg er det lett å bli fan av de. Så trengte/trenger de kanskje litt korrigeringer underveis, og litt mer smartness. Særlig Spiten kan bli litt for frustrert på banen. Jeg vil ikke ha en soft og forsiktig Spiten tilbake. Jeg vil ha en revansjelysten gutt som tar for seg og ikke aksepterer noe dritt. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flexi Knut 2 780 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Da er vi nok ikke så uenige, kanskje med unntak av tolkningen av selve hendelsen. Jeg tror heller ikke vi kommer til å få en veik Spiten tilbake om vi tar ham til side og jobber med mentalt fokus og å finne rett tenningsnivå. Vi vil alle det samme her, og det er å bli bedre. Da må vi heller ikke være redde for å coache og jobbe med det som trengs å jobbes med for at alle skal nå toppotensialet sitt. For meg viser en slik tilnærming mye mer omsorg enn å bare la ting som dette passere og la det skure og gå videre. Det er i så fall feig og fraværende ledelse som verken gjør spillerne eller klubben bedre. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
h1912 1 583 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 40 minutter siden skrev joogs: Å snakke om hva som er straff for vold på åpen gate viser bare at folk aldri har drevet med noen form for idrett før. Nuvel... 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
h1912 1 583 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 1 time siden skrev Marandinho: bare legger den her jeg. Så kan enkelte som har nevnt fengselsstraff og kaste Spiten under bussen få en realitysjekk på deres moralske kompass. Ambina går som en "fri mann" i dag. Vern om 17 åringer sier nå jeg. Støtter klubben fullt ut i det. Hater dere meg pga disse kommentarene er dere hjertelig velkommen til Kikkertsvingen som gjest for å diskutere. Den kampen tar jeg gledelig. Du må ha misforstått noe helt inn i natta. Du og flere med deg kan jo lese litt her... https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/95309/1/588.pdf Start med innholdsfortegnelsen, og se Hovedpunkt 3, og ikke minst punkt 3.4 og 3.5 UiO: Det juridiske fakultet NFFs straffepraksis. En analyse av straffepraksis i voldssaker fra Norges Fotballforbunds domsorganer siden 2010 Skrevet i 2022 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
h1912 1 583 Del Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 2 timer siden skrev Torres: Også vet man at det aldri skjer... Aldri... er å overdrive. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Torres 4 431 Del Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 4 minutter siden skrev h1912: Aldri... er å overdrive. At noen får fengselsstraff for et slag, uten at noen blir skadet? Nei, det er ikke å overdrive. Det skjer ikke. Nå må vi puste med magen, det var en ung gutt som ble litt het, og det gikk helt fint. 5 kamper er sikkert greit, men la oss droppe å trekke strafferammen for blind vold inn... 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå